28 tot 30" OLED monitor (4K)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 13:46

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Volgens mij zoek ik iets wat nog niet bestaat (voor de consumentenmarkt) of in ieder geval érg lastig te krijgen is...

Op het moment heb ik een DELL S2715H. Dat is dus een 27" 1080p monitor met IPS paneel. Niets mis mee, maar ook niets speciaals.

Aangezien ik wil gaan upgraden, moet het ook voelen als een update. Dat wilt zeggen: ik wil er (enorm) op vooruit gaan. Daarom zijn de eisen voor de nieuwe monitor:

- groter, maar niet té groot (vandaar 28" t/m 30")
- hogere resolutie (4K lijkt me daarom ideaal, en lijkt me ook wel de standaard zo langzamerhand)
- nieuwe techniek (vandaar OLED i.p.v. LCD/IPS paneel)

Tijdens mijn zoektocht kwam ik de DELL UP3017Q tegen. Een leuk ding, maar die is -hoe goed ik ook zoek- volgens mij niet verkrijgbaar in Nederland.

Wat zou een goed alternatief zijn? (en/of heeft er soms iemand ervaring met zulk scherm?)

Alvast bedankt voor 't meedenken _/-\o_

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een OLED scherm op 30"? Er werd indertijd een prijs van $ 3500 genoemd. Dat komt in Nederland ruimschoots boven de € 3500 als de BTW er eenmaal bij zit. Je hebt blijkbaar een heel royaal budget beschikbaar.

Maar de Dell UP3216Q is wellicht iets voor jou als je iets bijzonders zoekt wat wél leverbaar is. Daar kun je twee van kopen voor minder geld dan die UP3017Q.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
downtime schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:13:
Een OLED scherm op 30"? Er werd indertijd een prijs van $ 3500 genoemd. Dat komt in Nederland ruimschoots boven de € 3500 als de BTW er eenmaal bij zit. Je hebt blijkbaar een heel royaal budget beschikbaar.

Maar de Dell UP3216Q is wellicht iets voor jou als je iets bijzonders zoekt wat wél leverbaar is. Daar kun je twee van kopen voor minder geld dan die UP3017Q.
Ja, maar dat is er eentje met een IPS paneel.
Wel een (hele) leuke monitor, maar eigenlijk niet wat ik zoek.

En 2 van die naast elkaar is ook weer iets té denk ik...
Hoe breed is dat wel niet?! >:)

Ik wilde eigenlijk één mooie/goede hoofdmonitor, en dan 2 iets kleinere voor ernaast.

Inmiddels ben ik weer wat verder met zoeken en lijkt het erop dat DELL dat ding gewoon niet meer verkoopt: http://www.pcgameshardwar...ell-UP3017Q-OLED-1217830/

[edit]

En zelfs op de DELL website staat: "No longer available" 8)7

Daarom zoek ik dus een alternatief :+

[ Voor 5% gewijzigd door Atmoz op 17-06-2017 19:22 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Je komt van een 27" FHD scherm, als jij naar een 27-30" 4K scherm gaat, dan ga je er toch ook al enorm op vooruit, of dat nu LED of OLED is. Niet alle IPS is hetzelfde, er is onderling nog verschil in kleurweergave, contrast, resolutie, refresh rate, adaptieve refresh rate (Gsync, Freesync), HDR ondersteuning, enzovoort.

OLED monitoren bestaan bij mijn weten jammer genoeg nog niet. Als die er komen, zullen ze de eerste tijd stervensduur zijn en de vraag is of je als eerste wilt instappen want zo'n dingen hebben altijd kinderziektes. Maar bijvoorbeeld HDR ondersteuning (pricewatch: LG 32UD99 Zwart zou al een grote sprong zijn toch, als je dat kan benutten dan toch.

Dat brengt me dan bij de vraag, wat wil je er precies op doen?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
MacPoedel schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:36:
Je komt van een 27" FHD scherm, als jij naar een 27-30" 4K scherm gaat, dan ga je er toch ook al enorm op vooruit, of dat nu LED of OLED is.
Hmzz, daar zit ook wat in ja :)
Niet alle IPS is hetzelfde, er is onderling nog verschil in kleurweergave, contrast, resolutie, refresh rate, adaptieve refresh rate (Gsync, Freesync), HDR ondersteuning, enzovoort.
Ok, dus je zegt eigenlijk dat een goede IPS monitor ook al héél netjes beeld geeft?!
Het lijkt erop dat ik eigenlijk ook geen andere keus heb op dit moment.
En het zal dus ook nog wel even duren voordat OLED monitoren een beetje betaalbaar worden....
Want het was natuurlijk niet goedkoop die dat DELL OLED scherm :o
OLED monitoren bestaan bij mijn weten jammer genoeg nog niet. Als die er komen, zullen ze de eerste tijd stervensduur zijn en de vraag is of je als eerste wilt instappen want zo'n dingen hebben altijd kinderziektes.
Ik kan je hier inderdaad alleen maar gelijk in geven.
Ben dan wel (met veel zaken) een "early adapter", maar misschien is wachten (en dus nu een "tussenstap" doen) misschien wel verstandig in deze...
Maar bijvoorbeeld HDR ondersteuning (pricewatch: LG 32UD99 Zwart zou al een grote sprong zijn toch, als je dat kan benutten dan toch.
Thanks. Dat lijkt een heel mooi scherm. Wel wat groot misschien. Ik vraag me af of zoiets een beetje kijkbaar is op "bureau-afstand" :? Ik heb namelijk alleen maar ervaring met max. 27" schermen. Maar dan wel meerdere naast elkaar (meestal 27" + 2 kleinere). Maar zo'n groot hoofd-scherm is toch anders dan he. Je wordt in veel situaties "gedwongen" om daar in één keer naar te kijken. Bijvoorbeeld tijdens het spelen van een spel, of het kijken van een video/film, dan moet je bijna wel full-screen kijken. Bij een multi-monitor setup is dat toch anders. (hoop dat ik je precies snapt wat ik bedoel).
Dat brengt me dan bij de vraag, wat wil je er precies op doen?
Tja, dat is eigenlijk vanalles en nog wat. Ik wil 'm dus gebruiken als primaire monitor. Wat ik erop zal doen is programmeren, beetje Office, internetten, Youtube, en dat soort zaken.

Maar de reden dat ik ben gaan kijken naar een nieuwe (grotere) monitor is eigenlijk omdat een vriend me heeft overgehaald om straks (als het spel uitkomt in oktober) Destiny 2 te gaan spelen. Ik zoek dus een monitor wat dus ook voor spellen (zeer) geschikt is. Het is natuurlijk wel te hopen dat ik 't spel überhaupt iets vind O-)

Is die 5ms snel genoeg voor de meeste spellen? Vroeger speelde ik veel Half-life, en als er in de toekomst weer zo'n soort spel uit komt, dan is de kans groot dat ik dat daar ook op wil gaan spelen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Atmoz schreef op zondag 18 juni 2017 @ 07:14:
[...]

Thanks. Dat lijkt een heel mooi scherm. Wel wat groot misschien. Ik vraag me af of zoiets een beetje kijkbaar is op "bureau-afstand" :? Ik heb namelijk alleen maar ervaring met max. 27" schermen. Maar dan wel meerdere naast elkaar (meestal 27" + 2 kleinere). Maar zo'n groot hoofd-scherm is toch anders dan he. Je wordt in veel situaties "gedwongen" om daar in één keer naar te kijken. Bijvoorbeeld tijdens het spelen van een spel, of het kijken van een video/film, dan moet je bijna wel full-screen kijken. Bij een multi-monitor setup is dat toch anders. (hoop dat ik je precies snapt wat ik bedoel).
Ik heb zelf een Dell UP3214Q, de voorganger van het scherm wat ik eerder noemde, en ik vind 32" inderdaad wel de limiet. En mijn bureau is 80 centimeter diep zodat ik wel op een redelijke afstand zit. Toch vult het scherm eigenlijk m'n hele blikveld. Voor een film of een spel eigenlijk wel leuk omdat je er daardoor helemaal in zit.

Maar 32" was een compromis voor mij. Toen ik een UHD scherm kocht was UHD nieuw en er waren best veel issues met HiDPI scaling. En ik kon vooraf niet echt inschatten waar ik tegenaan zou lopen. Maar 32" is zo groot dat zelfs 100% scaling werkbaar blijft. Mijn (zakelijke) laptop gaat niet goed met scaling om, dus die staat gewoon op 100% ingesteld, maar de Dell is zo groot dat ik wel op die combinatie kan werken. En het levert een enorme desktop op.

Maar mijn eigen PC is op 150% scaling ingesteld. Ik breng heel veel uren voor de PC door en 100% scaling is op de lange termijn best vermoeiend. Werkbaar maar vermoeiend. 125% scaling is al beter maar nog steeds een beetje aan de kleine kant, 200% is weer onnodig groot en maakt de desktop te klein, maar 150% is ideaal.

Ik heb dat scherm nu 3 jaar, HiDPI levert weinig issues meer op, en als ik nu een vervanger moest kiezen dan zou ik een kleiner scherm kiezen. Als ideale afmetingen zie ik 3840x2160 op 24" of 5120x2880 op 28" en dan met 200% scaling. En dan twee van die schermen gebruiken om het verlies aan desktop space te compenseren. Opnieuw een 32" doe ik alleen als er een scherm uitkomt wat qua resolutie ongeveer halfweg tussen 3840x2160 en 7680x4320 zit. De resolutie van de UP3218K vind ik te extreem. Het prijskaartje trouwens ook.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Even een update-kick-schop-achtig-ding in dit topic :D

Vandaag is m'n nieuwe monitor geleverd. Het heeft even geduurd, maar vanaf gisteren was de LG 32UD99 eindelijk leverbaar (in België that is, maar toch maar besteld >:))

Hierbij enkele foto's:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_9.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/LG_32UD99_10.jpg

Morgen verder prutsen, het ziet er al mooi uit, maar nog niet echt súper wow zegmaar O-)
(heb nog 0 knopjes aangeraakt, en 0,0 veranderd in de Windows-instellingen. Sommige dingen kon ik niet wijzigen omdat m'n Windows niet geactiveerd is 8)7)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:20

Praetextatus

the dutch_paki

Gefeliciteerd, ziet er mooi uit ! :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De enige OLED monitor is volgens mij de UP3017Q, zoals je zelf al aanhaalde. Helaas is die slechts zeer beperkt verkrijgbaar geweest. Blijkbaar was het nog te vroeg voor een OLED monitor.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
OLED is nog heel lastig. Er is er momenteel idd nog maar 1.

IPS is niet ideaal qua kleuren maar al beter dan TN. Een goed IPS scherm haalt wel 1:1200 contrast maar is niet echt geweldig vergeleken met VA schermen welke wel 1:2000 a 1:3000 kunnen halen. Aangezien je meestal toch recht voor je scherm zit is VA te overwegen.
Ga je hier een FALD backlight aantoevoegen kan het contrast nog hoger worden richting de 1:10000.

Dus de best way to go op dit moment is een VA scherm met HDR en Full Array local dimming met zo veel mogelijk zones. Maar die zullen ook niet echt goedkoop zijn.

Ik heb hier voor mijn TV veel onderzoek naar gedaan. Ik wilde zo groot mogelijk en dan is OLED niet te betalen @ 75"+ dus het is uiteindelijk een 75X940E van Sony geworden. Veel beter wordt een LCD niet. Voordeel tov OLED is maximale helderheid wat een voordeel is bij explosies enz en toch is zwart meestal netjes zwart.
Natuurlijk heb je hier en daar wat clouding maar tov mijn vorige X850C zonder FALD is het een wereld van verschil.

Ik heb nu een 27" Asus MG279Q IPS 144Hz die 1:1200 contrast haalt. Erg prettig scherm maar volgende scherm wordt denk ik toch een HDR FALD zodra die wat meer betaalbaar worden. Of OLED moet ineens goedkoper gaan worden echter zie ik dat niet snel gebeuren.

De kleine TV's zijn al wel flink gedaald 55" was eerst 3K nu zijn ze voor 1800 te krijgen. Gaat dus de goede kant op.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Astennu schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:56:
OLED is nog heel lastig. Er is er momenteel idd nog maar 1.

IPS is niet ideaal qua kleuren maar al beter dan TN. Een goed IPS scherm haalt wel 1:1200 contrast maar is niet echt geweldig vergeleken met VA schermen welke wel 1:2000 a 1:3000 kunnen halen. Aangezien je meestal toch recht voor je scherm zit is VA te overwegen.
Ga je hier een FALD backlight aantoevoegen kan het contrast nog hoger worden richting de 1:10000.

Dus de best way to go op dit moment is een VA scherm met HDR en Full Array local dimming met zo veel mogelijk zones. Maar die zullen ook niet echt goedkoop zijn.

Ik heb hier voor mijn TV veel onderzoek naar gedaan. Ik wilde zo groot mogelijk en dan is OLED niet te betalen @ 75"+ dus het is uiteindelijk een 75X940E van Sony geworden. Veel beter wordt een LCD niet. Voordeel tov OLED is maximale helderheid wat een voordeel is bij explosies enz en toch is zwart meestal netjes zwart.
Natuurlijk heb je hier en daar wat clouding maar tov mijn vorige X850C zonder FALD is het een wereld van verschil.

Ik heb nu een 27" Asus MG279Q IPS 144Hz die 1:1200 contrast haalt. Erg prettig scherm maar volgende scherm wordt denk ik toch een HDR FALD zodra die wat meer betaalbaar worden. Of OLED moet ineens goedkoper gaan worden echter zie ik dat niet snel gebeuren.

De kleine TV's zijn al wel flink gedaald 55" was eerst 3K nu zijn ze voor 1800 te krijgen. Gaat dus de goede kant op.
IPS is inderdaad een stap in de goede richting, maar de kijkhoek en contrast van een OLED is gewoon niet mogelijk.
Vooral backlight bleed en glow is voor mij een probleem bij IPS.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Waar ik nu eigenlijk een beetje mee "zit" (om het maar zo te zeggen) is het volgende:

De monitor kan maar 60Hz weergeven. Dit zou voor (sommige?!) games (ik ben vroeger wel gamer geweest, maar ben dat tot op heden VELE jaren niet geweest) niet toereikend zijn...

Een beetje vervelend, want ik wilde juist weer eens die draad gaan oppakken. Lijkt me namelijk heel gaaf om af en toe lekker in 4K te gamen als daar zo tussendoor de tijd voor is :9

Nu lijkt het erop dat de zojuist gekochte monitor de bottleneck hierin gaat worden....
Hoe denken jullie hierover?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op 60Hz valt imho ook prima te gamen. Je moet sowieso een aardig dikke PC hebben op het moment dat je op 4K wilt gamen met een hoge framerate.

Ik zou gewoon genieten van je mooie monitor, ik heb lang getwijfeld over een soortgelijk scherm, helaas nog niet van gekomen gezien 't budget (2000 euro voor monitoren is net wat te gek :P)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36
Als je progaming wil doen en jong bent dan merk je het. Ik heb nu een 144hz scherm en dat is wel lekker, maar om nou te zeggen dat je er beter van gaat gamen of dat het een wereld van verschil is, nah, niet per se.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:59:
Op 60Hz valt imho ook prima te gamen. Je moet sowieso een aardig dikke PC hebben op het moment dat je op 4K wilt gamen met een hoge framerate.
Daar ben ik me van bewust, maar dat is het probleem niet :)
Ik zou gewoon genieten van je mooie monitor
Oh, maar dat ga ik zeker ook doen. Is er natuurlijk meer dan gamen... Dus dat komt helemaal goed!
ik heb lang getwijfeld over een soortgelijk scherm, helaas nog niet van gekomen gezien 't budget (2000 euro voor monitoren is net wat te gek :P)
Hehe :D omdat je er dan meteen 2 wilt ja O-)
418O2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:59:
Als je progaming wil doen en jong bent dan merk je het.
Pro-gaming niet echt, maar ik wil wel zo optimaal mogelijk genieten... Ben een audio/video fanaat, dus ben wel wat gewend zegmaar. Dat wil ik met gamen ook benaderen dan.

En tja, wat is jong he... M'n lichaam is 36, maar ik zit met m'n hersenen nog lekker in de studententijd >:)
Ik heb nu een 144hz scherm en dat is wel lekker, maar om nou te zeggen dat je er beter van gaat gamen of dat het een wereld van verschil is, nah, niet per se.
Thanks voor de positieve woorden. Snel maar eens uitproberen dan!

• 418O2
Atmoz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:15:

En tja, wat is jong he... M'n lichaam is 36, maar ik zit met m'n hersenen nog lekker in de studententijd >:)
Tot je een FPS speelt tegen lui die echt jonge hersenen hebben ;)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:17:

Tot je een FPS speelt tegen lui die echt jonge hersenen hebben ;)
Lol :P

Maareh... Dat betekend dus eigenlijk dat er geen "oude" prof-gamers zijn? (Voor FPS games dan).

Hoe zit dat eigenlijk met Destiny 2? (Ik ken 1 totaal niet c.q. nog nooit gezien laat staan gespeeld). Is het daar ook belangrijk om een zo hoog mogelijke framerate te hebben? Of komt het daar niet zo op snelheid?

En zijn er nog meer spellen wat jullie aanraden (ik ben er echt zeker 10 jaar uit geweest wat PC-gamen betreft) wat gaaf zijn in 4K?

• 418O2
Atmoz schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:36:
[...]

Lol :P

Maareh... Dat betekend dus eigenlijk dat er geen "oude" prof-gamers zijn? (Voor FPS games dan).

Hoe zit dat eigenlijk met Destiny 2? (Ik ken 1 totaal niet c.q. nog nooit gezien laat staan gespeeld). Is het daar ook belangrijk om een zo hoog mogelijke framerate te hebben? Of komt het daar niet zo op snelheid?

En zijn er nog meer spellen wat jullie aanraden (ik ben er echt zeker 10 jaar uit geweest wat PC-gamen betreft) wat gaaf zijn in 4K?
Hoge refresh is lekker en werkt mooi, maar je moet wel erg enthousiast zijn wil je het merken. Daarbij is 4k met 144fps wel een zware dobber, daar heb je wel een extreme setup voor nodig.

Als je 60fps minimaal hebt kan je gewoon lekker spelen.

Leuke games, dat ligt aan je smaak. Overwatch is erg populair, the Witcher 3 op 4k is ook mooi

• Astennu
TERW_DAN schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:59:

Ik zou gewoon genieten van je mooie monitor, ik heb lang getwijfeld over een soortgelijk scherm, helaas nog niet van gekomen gezien 't budget (2000 euro voor monitoren is net wat te gek :P)
Klopt tot dat je 144Hz hebt ervaren. Als ik nu achter een 60Hz zit moet ik echt even slikken is dan echt niet fijn meer. (verwend geraakt :$ )

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Astennu schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:22:
[...]

Klopt tot dat je 144Hz hebt ervaren. Als ik nu achter een 60Hz zit moet ik echt even slikken is dan echt niet fijn meer. (verwend geraakt :$ )
Het kan altijd beter, dat ben ik met je eens. Ik merk het nu ook, zit achter een MVApaneel, en het liefst wil ik toch weer IPS. Maar op zich kan ik ook best tevreden zijn met wat ik nu heb, ook al weet ik dat er beter is.

Dus als je lekker kan gamen op 60Hz en je bent daar tevreden mee, dan is dat toch ook prima?

• Astennu
TERW_DAN schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:25:
[...]

Het kan altijd beter, dat ben ik met je eens. Ik merk het nu ook, zit achter een MVApaneel, en het liefst wil ik toch weer IPS. Maar op zich kan ik ook best tevreden zijn met wat ik nu heb, ook al weet ik dat er beter is.

Dus als je lekker kan gamen op 60Hz en je bent daar tevreden mee, dan is dat toch ook prima?
Waarom wil je zo graag weer IPS? ik ben van mening dat als je een goed VA paneel hebt je geen ips meer wilt vanwege het belabberde contrast en slechte zwart waardes.

Ik zou voor mijn TV nooit meer IPS willen. Als ik de IPS tv van mijn broer en de buurman zie schrik ik gewoon van die zwart waardes en de kleuren vergeleken met mijn vorige VA TV (sony X850C) de nieuwe is helemaal geweldig maar die heeft ook nog een FALD backlight dus is helemaal geen eerlijke vergelijking meer. En mijn buurman had overigens de duurdere X900C maar die van mij had veel betere kleuren omdat het een VA paneel was.

De een is gevoeliger voor hogere refresh rates dan de ander er is zeker niets mis met 60HZ maar ik zou het niet meer willen hebben nu ik anders heb gehad en weet dat het ook anders kan. Voor mij heeft dat zeer veel meerwaarde. Ik weet nog dat dat een van de dingen was die ik zo miste toen ik van mijn 19" sony trinitron naar een 2405WFP van dell ging. De Trinitron kon 85Hz halen die dell was ineens 60. Na de 3008WFP wist je niet beter vooral qua scherpte deden die TFT's het goed. Qua kleuren was die Sony wel veel natuur getrouwer maar was al tijden op zoek naar een goed 144Hz scherm en toen kwam de Asus MG279Q uit. Toen ik die een paar uur geprobeerd had was ik om en besloot ik de 3008WFP wat een geweldig scherm was weg te doen. 144HZ was echt een dikke win voor mij + de kleuren van dit IPS paneel konden concurreren met die 3008WFP heeft lang geduurd voordat er een scherm was wat het qua kleuren zo goed deed. (snap dat het een andere prijsclasse is maar zelfs de 3014 en de voorgangers waren niet echt beter het stond een tijdje stil in LCD land) nu komen er weel veel nieuwe schermen uit. Hoge resolutie, Hoge refresh rates tot 240Hz, HDR , FALD, 21:9 Mooie tijd in monitoren land. En vooral voor iedereen zit er wel iets tussen.

[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 30-08-2017 22:33 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Astennu schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:28:
[...]

Waarom wil je zo graag weer IPS? ik ben van mening dat als je een goed VA paneel hebt je geen ips meer wilt vanwege het belabberde contrast en slechte zwartwaardes.
De kleurweergave vind ik simpelweg beter, en de kijkhoeken van m'n oude 30" HP monitor waren echt stukken beter dan die van m'n huidige MVApanelen.

Het nadeel is alleen dat die dingen niet te betalen zijn op het moment. Nu was ik 400 euro per scherm kwijt, een vergelijkbare IPS is 1000. Dat verschil is me net effe te groot. Maar m'n volgende monitoren gaan hoogstwaarschijnlijk wel weer IPSpanelen hebben. 't is net allemaal wat mooier.

• Astennu
TERW_DAN schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:36:
[...]

De kleurweergave vind ik simpelweg beter, en de kijkhoeken van m'n oude 30" HP monitor waren echt stukken beter dan die van m'n huidige MVApanelen.

Het nadeel is alleen dat die dingen niet te betalen zijn op het moment. Nu was ik 400 euro per scherm kwijt, een vergelijkbare IPS is 1000. Dat verschil is me net effe te groot. Maar m'n volgende monitoren gaan hoogstwaarschijnlijk wel weer IPSpanelen hebben. 't is net allemaal wat mooier.
IPS heeft wel veel betere kijkhoeken ja. Bij een TV die onder een hoek bekeken wordt kan ips beter zijn.
Bij VA wordt het contrast snel minder en zwart waardes gaan ook rap achteruit maar zit je er recht voor is VA superieur. Kleur weergave is ook veel beter maar vooral het contrast kleuren hebben veel meer pop en goed afgesteld is het natuur getrouwer dan va door de goede zwart waardes.

Maar een goed TN scherm kan het ook van een slecht IPS scherm winnen en het ene IPS paneel is de andere niet. Slechte hebben 1:800 contrast andere halen 1:1200.

Dus ik ben van mening dat je je niet zonder meer blind moet staren op IPS of VA gewoon beide bekijken.
VA bij een curved 34" scherm is bv heel erg mooi je hebt geen issues met kijkhoeken en bij IPS heb je relatief veel glow in de hoeken. Dus het ligt ook aan de toepassing en de grote.

Ja same here dit scherm kon ik voor 480 krijgen. Die 3008WFP heb ik toen in een actie voor 1275 kunnen krijgen waren normaal 1500+ heb dat er nu ook niet voor over.

Vind 500 wel even genoeg op dit moment.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik hik er ook al een tijd tegenaan..

Als ik zo ff kijk bij UHD/C4K (m)VA schermen, je moet je best doen om kleurbereik te vinden, volgens mij vind je bijv 99,5% adobe rgb coverage alleen bij ips schermen? Veel keuze heb je trouwens niet uit UHD ips 30"+ schermen..

Ik zit nog steeds op een 3007WFP-HC uit 2007, met vlekken onderhand maar dat ding blijft het maar doen. kan eigenlijk echt niet meer het vermogen slaat ook nergens op onderhand :)

specs

Pagina: 1