Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 934779

Topicstarter
Mijn vraag
Al mijn printopdrachten die zich in de wachtrij bevonden, zijn (waarschijnlijk vandaag) verloren gegaan. Vanuit het niets.

Ik heb absoluut geen programma's verwijderd. Er is vandaag wel een Windows update doorgevoerd op deze laptop en ook 2 Toshiba updates geinstalleerd, vanuit het Toshiba service station (een programma op de laptop). Ik ga er vanuit dat de windows update of toshiba update de oorzaak is. De afgelopen dagen ben ik namelijk geen problemen op het spoor gekomen.

Wel heb ik regelmatig de waarschuwingsmelding dat het PC geheugen vol zat. Reden: een cloudbook met maar een heel klein geheugen, dus als je even iets actiever aan het browsen bent, komt deze melding al snel tevoorschijn.

Nu wil ik de laptop terugzetten naar een eerder punt, middels systeemherstel. Echter, deze stond uit en heb ik nooit uit- of ingeschakeld. (vreemd dat hij vanuit de fabriek standaard op uit staat).

Mijn vraag is: hoe kan ik mijn printopdrachten, die in de wachtrij stonden, terugkrijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 8
Toshiba satellite cloudbook
Mijn printer staat weergegeven, bovenaan deze pagina

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De laptop terugzetten naar een eerder herstelpunt;
De printer opnieuw installeren. Maar de wachtrij bleek leeg te zijn;

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom geef je de opdrachten niet gewoon opnieuw?

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 17-06-2017 17:03 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat ik simpelweg me niet meer kan herinneren, van welke sites ik wat heb uitgeprint, jammergenoeg. Het ging om ongeveer 150-200 printopdrachten die verloren zijn gegaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 934779 op 17-06-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, die ga je niet terugkrijgen.

Uberhaupt, zoveel printopdrachten doen zonder van tijd tot tijd even te checken en de papierbak bij te vullen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
"Tja, die ga je niet terugkrijgen."
Als ik wél een herstelpunt zou hebben, zou de computer dan ook die prints succesvol kunnen herstellen of worden alleen documenten, afbeeldingen, e.d. meegenomen?

"zonder van tijd tot tijd even te checken"
Wat had ik van tijd tot tijd moeten checken? Van tijd tot tijd de wachtrij uitprinten, bedoel je?

"en de papierbak bij te vullen"
Er was wel voldoende papier, maar de prints kosten me wellicht wel 3 cardridges. Daarbij de overige 3 kleurencartridges niet bijgerekend. Dus 3x3kleur = 9. En 3 zwart. 12 stuks. 12x4 euro, 48. Dat geld had ik niet, moest belangrijke vaste lasten betalen (financieel zware periode), dus heb het uitgesteld, in de hoop dit zo snel mogelijk allemaal te kunnen uit te printen. En vooral: me niet bewust dat alle prints zomaar verloren konden gaan, zonder daarvoor opdracht te kunnen geven? Dus het voelde redelijk safe om daar nog evenmee te wachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 934779 op 17-06-2017 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:30
Anoniem: 934779 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:05:
Omdat ik simpelweg me niet meer kan herinneren, van welke sites ik wat heb uitgeprint, jammergenoeg. Het ging om ongeveer 150-200 printopdrachten die verloren zijn gegaan.
Je geschiedenis afgaan is vermoedelijk nog de beste methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anoniem: 934779 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:23:
Als ik wél een herstelpunt zou hebben, zou de computer dan ook die prints succesvol kunnen herstellen of worden alleen documenten, afbeeldingen, e.d. meegenomen?
Nee, de spool dir wordt daarin niet meegenomen.

Ik kan mij niet helemaal vinden in de manier van werken maar waarschijnlijk heb je er een prima reden voor.. om het volgende keer te voorkomen zou je een PDF printer kunnen installeren. Deze opdrachten kan je dan altijd later nog afdrukken op papier.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
"Je geschiedenis afgaan is vermoedelijk nog de beste methode."
Okay. Ben dit nu even aan het nakijken hoe ver dit teruggaat. Sowieso niet vanaf de eerste printopdracht. Ben wel een artikel aan het lezen op computertotaal info, via een ander topic op dit forum.

"Nee, de spool dir wordt daarin niet meegenomen."
Mooi. Dan is dat alvast duidelijk en kan dit worden uitgesloten. Dank je.

"Ik kan mij niet helemaal vinden in de manier van werken maar waarschijnlijk heb je er een prima reden voor.. "
Als ik wat interessants tegenkom waar ik wat aan heb, print ik het meestal uit (althans, dat is de bedoeling, ik pak niet meteen de printer erbij). Ik mis een hoop waardevolle informatie nu. Erg jammer. Ik had gewoon vanaf begin af aan alles in Drive moeten opslaan.

"om het volgende keer te voorkomen zou je een PDF printer kunnen installeren. Deze opdrachten kan je dan altijd later nog afdrukken op papier."
Ja, bedankt. Ik verwijder Epson straks weer en sla de pagina's vanaf nu alleen nog op als PDF document op het bureaublad, in een mapje. Kan ik ze periodiek uitprinten. Als ik beter een PDF printer kan gebruiken hiervoor, dan hoor ik het graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb in de zoekbalk van "deze pc" én in de zoekbalk van het scherm 'start' ( windows 8 ), gezocht naar "Index.dat", op aanraden van: http://computertaal.info/...ternetgeschiedenis-terug/, kopje 'log bestanden'. Het benodigde index.dat bestand vind ik niet terug. Hij lijkt niet aanwezig te zijn op de pc.

Edit: Heb een index.dat reader geinstalleerd: http://www.pointstone.com/products/installed.asp?s=IV. Het programma geeft direct aan: er zijn geen index.dat bestanden gevonden op deze pc. Meest waarschijnlijke reden is dat je windows 8 gebruikt (klopt), welke geen informatie meer genereert en opslaat in, index.dat files.

Daarmee heb ik het allerlaatste geprobeerd, wat nog mogelijk leek te zijn.

Ik kan in Chrome niet gemakkelijk zien hoeveel webgeschiedenis is opgeslagen, de pagina blijft maar herladen, waardoor (oneindig) veel scrollen noodzakelijk is. Op zich is dat een goed tekenen, hoe meer data hoe beter, maar ik krijg er niet alle pagina's mee terug, waarop ik ooit op 'printen' heb gedrukt. Sinds dat ik deze laptop gebruik, heb ik meermaals alle browsegeschiedenis verwijderd.

Heb alles geprobeerd, bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rechtermuisknop op spooler/printers map en dan vorige versie terugzetten , kun je nog bekijken. En eventueel recuva of testdisk om te recoveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In het vervolg je dingen printen naar bestanden om op een later tijdstip te kunnen printen naar papier. Waarom je websites naar papier wilt printen is me overigens nog altijd een raadsel, maar dat staat los van je issue.

Met recuva of testdisk zoals hierboven beschreven kan inderdaad een oplossing bieden maar 9 van de 10 keer is de gebruikte ruimte al overschreven met andere bestanden aangezien het om een (Windows) systeem gaat dat nog altijd in gebruik is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Is het niet veel eenvoudiger om alle belangrijke/interessante pagina's gewoon te bookmarken?
No offence, maar het toevoegen aan een printer-queue (die vervolgens wegens financiele issues niet geleegd word, is vergelijkbaar als het opslaan van bestanden in de prullenbak, omdat dan je bureaublad niet zo vol komt te staan...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
"In het vervolg je dingen printen naar bestanden om op een later tijdstip te kunnen printen naar papier. Waarom je websites naar papier wilt printen is me overigens nog altijd een raadsel, maar dat staat los van je issue."
Mag je best vragen. Het gaat alleen om artikelen en e-mails. Sommige zijn belangrijk en/of interessant of actueel (bijv: mails die ik spoed moet afhandelen), daarom wil ik ze printen (of in het geval van artikelen, bewaren). Met printen naar bestanden bedoel je PDF, neem ik aan? Die methode gebruik ik sinds een uur of 4 pas, inderdaad als alternatief.

"Met recuva of testdisk zoals hierboven beschreven kan inderdaad een oplossing bieden maar 9 van de 10 keer is de gebruikte ruimte al overschreven met andere bestanden aangezien het om een (Windows) systeem gaat dat nog altijd in gebruik is."
Ik ga even kijken of ik er iets over kan vinden.

"Rechtermuisknop op spooler/printers map en dan vorige versie terugzetten , kun je nog bekijken. En eventueel recuva of testdisk om te recoveren"
Bedankt voor de tip. Je bedoelt een rechtermuisknop op de Espon map op de C schijf? Of 1 van de submappen daarbinnenin, neem ik aan.

"Is het niet veel eenvoudiger om alle belangrijke/interessante pagina's gewoon te bookmarken?
No offence, maar het toevoegen aan een printer-queue (die vervolgens wegens financiele issues niet geleegd word, is vergelijkbaar als het opslaan van bestanden in de prullenbak, omdat dan je bureaublad niet zo vol komt te staan..."
Nee, eigenlijk niet, want soms gaan artikelen offline en kan je niets meer met een bookmark. Bovendien kan het in geval van Chrome bookmarks, tot een onoverzichtelijke verzameling leiden en misschien een tragere browser.

Ja, ik heb ervan geleerd. Voortaan inderdaad niet onnodig artikelen uitprinten en zeker al niet opsparen in de printwachtrij. En ik had me bewust moeten zijn van het risico op dataverlies, in dit geval. De wachtrij is bewaren geen oplossing voor het bewaren van nog te printen documentjes, daar het een erg instabiele functionaliteit is gebleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je nu nog leert de quote optie te gebruiken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ido schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 18:53:
Rechtermuisknop op spooler/printers map en dan vorige versie terugzetten , kun je nog bekijken. En eventueel recuva of testdisk om te recoveren
Kan niet op spools, zou ook nogal een security issue zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:15:
Als je nu nog leert de quote optie te gebruiken? :)
:) , bij deze!

Recuva (wizard) vraagt:

What sort of files are you trying to recover?

all files
pictures
music
documents
video
compressed
e-mails

Ik mis de optie 'folder', aangezien het waarschijnlijk om een epson map gaat waar de printopdrachten in worden opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:47

TheVMaster

Moderator WOS
Even los van de reden van het uitprinten van al die documenten/mails/websites. Het is natuurlijk nog al een milieu issue om mails die 'belangrijk zijn' en allerhande 'belangrijke' webartikelen uit te printen. mails kun je natuurlijk voor zien van een vlaggetje (om zo de belangrijke mails te herkennen) en het uitprinten van artikelen op internet kan natuurlijk ook gewoon naar PDF, of de websites gewoon bookmarken (maar ik snap ook wel dat sommige sites verdwijnen/veranderen en dus het printen een betere oplossing kan zijn).

Ik hoop wel dat je er van geleerd hebt, want een groot aantal printopdrachten in de wachtrij laten staan en dan af en toe eens een printer aansluiten om ze uit te printen, is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Nooit op de printqueue vertrouwen dus.
Je kunt het beter meteen printen en archiveren voor later. 1x voor in omloop en 1x voor archief. Ik moet de eerste cryptolocker die papieren archieven encrypt nog tegenkomen.
Als je later pas wilt printen doe dan printen naar PDF's en print die later als batch.
Op die manier heb je de print 'out' al op je file systeem.
Desnoods zet je ze op USB om als 'cold-storage' te hebben.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Pagina: 1