Waarop best besparen bij laptop aankoop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn zoektocht naar een nieuwe laptop heb ik wat liggen googelen naar specificaties en wat allemaal belangrijk is. Aangezien ik een beperkt budget heb (liefst tussen 500 en 600, 650 indien echt nodig), weet ik dat ik compromissen moet sluiten, maar ik ben niet zeker welke zaken uiteindelijk het belangrijkst zijn.

Ik zoek
Een 13 of 14" die moet kunnen dienen voor tekstverwerking, browsen en streamen. Graag wel al die zaken tegelijk zonder problemen. Geen games of videobewerking.

Probleem
Ik heb ontdekt dat een SSD nogal belangrijk is, maar er wordt ook vaak nadruk gelegd op 8GB ram (tov 4GB) voor vlotheid. Daarnaast bleek een resolutie van 1366x768 niet zo populair, al weet ik niet hoe "slecht" dit is. Voor mijn budget vind ik weinig dat zowel 13/14" is en deze specificaties heeft, dus ik hoopte dat iemand me kon vertellen waar ik juist op kon besparen.

Wat ik zelf al gevonden had (vooral acer omdat ik daar tevreden mee ben, maar iets anders is ook goed):
- Deze lijkt me ideaal, maar ik zie enkel een versie met qwerty. Iets gelijkaardigs met azerty zou super zijn: pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-14ISK (80TK006GMH)
- Deze heeft dan weer maar 4GB ram, is dat een probleem? pricewatch: Acer Aspire V3-372-53D2
- Op alle vlakken ideaal, maar echt de bovengrens qua prijs. Kan ik ergens besparen of moet ik gewoon best 650 euro uitgeven? pricewatch: Acer Spin 5 13-51-32SA (Belgisch model)
- Resolutie probleem? pricewatch: Lenovo Yoga 500-14IBD 80N40154MB

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd

Ik zou eerder zoiets kiezen, met een i5 processor dus:

pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-14ISK (80TK0064MH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd
Dus in elk geval het budget wat verhogen? Als een i3 te zwak is, ga ik ervan uit dat 4GB ram ook niet genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb zelf hele goede ervaringen met deze verkoper:
V&A aangeboden: HP EliteBook 840 G3 / 14" / Core i5-6300U / 8GB DDR4 / 256GB ...

Met doos heeft ie ook maar die zonder valt binnen je budget. Querty, maar dat zou ik met deze prijs maar accepteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:33:
@Verwijderd
Dus in elk geval het budget wat verhogen? Als een i3 te zwak is, ga ik ervan uit dat 4GB ram ook niet genoeg is?
Klopt, je hebt gezien jouw wensen echt wel i5 nodig en minimaal 8 GB ram.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Goed om te weten! Bedankt :)

@dragon2 Ga ik zeker eens beter bekijken, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 11:56
Ehm als je wilt browsen, tekstverwerken en wilt streamen lijkt mij een i3 ook prima. 4gb ram is idd krap, maar een i3 is prima te doen. Tenzij je veel ingewikkelde berekeningen wilt maken in bijv Excel, dan is een i5 wel handig.

Maar de dingen die jij noemt, doet mijn zusje op een tablet met een Celeron. Het is niet het snelste maar werkt wel goed. Een i3 zou dan zeker moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Kijk even op Amazon.fr, best goede deals nu op laptops met azerty keyboard.

Bijvoorbeeld:

HP ENVY 13-ab002nf Ultrabook 13'' Full HD Argent (Intel core i5, 8 Go de RAM, SSD 256 Go, Intel HD Graphics 620, Windows 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:33:
@Verwijderd
i3 te zwak voor wat jij doet? Onzin. 4GB geheugen ook genoeg. Ik zit hier nu te tikken op een Asus van zeker vier jaar oud met een i3 en die draait en werkt als de brandweer. Heb er alleen zelf een 1/2 jaar geleden een SSD in gezet, meer als luxe.

Het kan altijd luxer, sneller beter, mooier etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:54:
[...]
Onzin. Ik ben het bewijs uit de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om op de Topic titel terug te komen, als je wil besparen doe het op zaken die je later zelf kan uitbreiden. HDD/SSD en geheugeh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@henk1994 @Musicmasters

Dat komt idd meer overeen met de info die ik al gevonden had, dan focus ik me weer op een i3 (komt ook wat beter uit van prijs ;p). Ik heb nu 4GB en dat leek me wel genoeg, maar ik misschien toch best voor 8GB om nog wat speling te hebben..

Bedankt voor de info iedereen, hier ben ik al heel wat mee :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:54:
[...]
Waarom is een i5 nodig voor wat hij doet ? Een i3 is hier juist prima voor. Liever een SSD en 1080p dan een i5 zonder SSD of met een lagere resolutie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 11:56
Wat je zou kunnen doen is een laptop met 4gb ram bestellen die je eventueel later nog kan upgraden naar 8gb.
Datzelfde geldt voor HDD. Ik zou niet besparen op scherm (dwz 1920-1080p en liefst ips paneel) omdat je dat lastig kan vervangen. HDD kun je echter (als je daarop let) vaak wel vervangen voor SSD. Die kun je later dan nog erin zetten. Scheelt je nu in de aanschaf.

Accuduur is verder ook belangrijk, vaak zie je dat bij laptops die wat goedkoper geprijsd zijn een wat kortere accuduur. Niet altijd, maar ik zou hier wel op letten.

Kortom: bespaar niet op scherm maar op onderdelen die je eventueel makkelijk kan vervangen, en kijk daar dan ook naar bij de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Verwijderd @Musicmasters
Hier ook dezelfde ervaring.
Op mijn werkburo staan 2 laptops, beiden een i3-2120 ( 3GHZ) en 4GB.
Alletwee Win10, en de aangegeven zaken worden er dagelijks mee gedaan, zelfs lichtvoetige video/fotobewerking.

Beiden waren ooit uitgeleverd met een 160GB HDD, in in die periode prima werkbaar met W7-pro
Met de komst van W10 beide HDD's vervangen door de voordelige Crucial 250GB SSD, wat ze super maakt.
Het enige wat ik niet prettig vind, is inderdaad de resolutie, 1366x768 is nét te weinig voor bewerking, maar om even wat teksten te produceren ook te doen.
Zou ik nu de keuze hebben, ga ik voor hoger, 1600 of 1980 voelt net iets fijner aan ( de laptops staan beiden op een externe monitor thuis, dus dat probleem is deels ondervangen.

Omdat mijn opslag allemaal via een NAS en online loopt, is de 250GB voldoende, anders zou ik zeker 500GB nemen.
Pagina: 1