Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU fan draait niet, enkel onder erg zware load, unit heet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Farm
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 12:03
Mijn vraag
Gisteren is mijn oude PSU stuk gegaan na een poging de ratelende fan te repareren
Nu heb ik uit een oude desktop een vervangende PSU getrokken die volgens mij wel moet voldoen

Het betreft een Asus A-45GA

Vandaag heb ik een beetje gegamed op dit systeem en toen vernam ik een lichte brandlucht (stof?, kan bij inspectie niet veel stof vinden)
Nadat de fan begon te spinnen voor +/-20 sec was het weg

Echter viel het mij sindsdien op dat de fan niet spint, in de vorige pc waar hij in zat spinde de fan nog wel bij het opstarten

Ik ben op de hoogte van adaptieve fans die alleen werken bij load, maar de unit zelf voelt wel erg warm aan, en hij draaide constant in de vorige pc, moet ik mij zorgen maken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6300 Boxed€ 128,50€ 128,50
1Asus H110M-A D3€ 67,98€ 67,98
1MSI N460GTX-SE Cyclone 1GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda ES ST3500630NS, 500GB€ 97,77€ 97,77
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 140,51€ 140,51
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 65,-€ 65,-
1Asus A-45GA 450w€ 0,-€ 0,-
1PNY Optima (Retail) 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499,76

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Opnieuw opstarten
Gamen om pc under load te krijgen, haalt weinig uit
Speedfan, krijg er geen beweging in

De fan heeft raar genoeg een externe fan kabel (althans, denk dat het een fan kabel is)
Ik heb deze in mijn moederboards cha_fan geplugt, maar de BIOS zegt dat de fan N/A is, tevens spint hij tijdens het draaien van de pc ook niet
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hLGnAEK.jpg

Alle reacties

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
Kan je een iets grotere foto van die connector maken? manual zegt niets over een fan connector namelijk.

• Farm
base_ schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 14:48:
Kan je een iets grotere foto van die connector maken? manual zegt niets over een fan connector namelijk.
Onderste kabel (rood zwart blauw)
Afbeeldingslocatie: https://prohardver.hu/dl/cnt/2006-09/1296/450_cables_b.jpg
En het kabeltje ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://allpinouts.org/img/connector_mb_fan_3pin.jpg

Als dit niet helemaal toereikend is probeer ik wel een foto te maken met mijn telefoon, maar dan moet ik de kast even openschroeven

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
http://www.hardwaresecret...0-w-power-supply-review/]
One cable with a three-pin fan power connector for you to monitor the speed of the power supply fan through monitoring software, if this connector is installed on the motherboard

Lijkt me dat die alleen bedoeld is om de snelheid te meten.
productreview: Asus A-45GA review door _AvA_ <- geen melding over niet lopende fan, branden de blauwe leds wel?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:14

rdejongjr

Gnome

Niet om heel negatief te doen maar;

Waarom nog tijd en moeite steken in een PSU van 7-11 jaar oud, zeker nadat het ding zo heet is geworden dat je een brandlucht ruikt zou ik hem niet meer gaan gebruiken. ombouwen als bench power supply of in de kliko ermee.

• Farm
base_ schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:03:
http://www.hardwaresecret...0-w-power-supply-review/]
One cable with a three-pin fan power connector for you to monitor the speed of the power supply fan through monitoring software, if this connector is installed on the motherboard

Lijkt me dat die alleen bedoeld is om de snelheid te meten.
productreview: Asus A-45GA review door _AvA_ <- geen melding over niet lopende fan, branden de blauwe leds wel?
Toen de fan eerder vandaag aansprong gingen de leds wel aan
Nu staan de leds uit en geen fan beweging

Ik herinner mij ook dat de leds aanstonden in de vorige pc
rdejongjr schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:06:
Niet om heel negatief te doen maar;

Waarom nog tijd en moeite steken in een PSU van 7-11 jaar oud, zeker nadat het ding zo heet is geworden dat je een brandlucht ruikt zou ik hem niet meer gaan gebruiken. ombouwen als bench power supply of in de kliko ermee.
Snap ik, maar heb niet echt een alternatief momenteel
Ik zat gister te werken toen mijn vorige psu begon te ratelen, dus heb deze er in gedaan om mijn werk af te kunnen maken

Denk dat de pc waar ik hem uitgehaald heb al sinds 2012 niet meer is gebruikt, dus extreem bang ben ik er niet voor kwa ouderdom

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop een nieuwe PSU.

• Farm
Korte update, heb de pc alweer een aantal keren aan gehad en alles lijkt stabiel
De fan springt wel aan wanneer de pc under load is (incl led kleuren)

Ik denk dat hij op adaptive modus staat?, afijn alles werkt in ieder geval
Mooie onderbouwde reactie, tuurlijk is dat het beste, maar zoals het nu lijkt wil het ook wel

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Farm schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:08:
Mooie onderbouwde reactie, tuurlijk is dat het beste, maar zoals het nu lijkt wil het ook wel
Tot dat ie kapot gaat en de rest van je systeem mee neemt. Dat is het nadeel bij slechte oude voedingen. Als er iets mis gaat is het meestal meer dan alleen de voeding. Het risico op een nieuwe CPU, moederbord, videokaart en HDD moeten kopen is erg aanwezig en dat om een paar tientjes te besparen. Een moderne PC laten draaien met een slechte wokkie-tokkie voeding is hetzelfde als een nieuwe auto kopen om daar vervolgens een setje 10 jaar oude banden van 40 euro onder te gooien.
Pagina: 1