Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Info:
Hallo! Ik zoek een goede camera (Budget: +- €200) waarmee ik mijn band kan filmen vanaf het podium en soms vanuit de zaal. Hij moet tegen een stootje, water en zand kunnen.
Ik kom zelf snel uit bij een GoPro, maar heb geen idee wat de geluidskwaliteit en beeldstabiliteit hiervan is.
Het gaat om een popband voor publiek van tussen de 200-2000 man. Het doel van de opnames is om een soort van promofilmpje te maken en een impressie te kunnen geven aan potentiele boekers!
Misschien nog belangrijk: het gaat soms om opnames in donkere omgevingen, in evenementhallen, met wisselende belichting, maar ook opnames in de buitenlucht!

Mijn vraag:
Wat is een goede camera voor het filmen van mijn band?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Basic video edit software

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Films met telefoon vanuit zaal, beeld en geluid valt dan zwaar tegen.

Alvast dank voor jullie suggesties!

Beste antwoord (via xammies op 23-06-2017 08:35)

• repeat123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 22:30
xammies schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:46:
Dank allen!

Om even terug te komen bij m'n oorspronkelijke vraag:
- Ik heb nu een GoPro Hero op het oog, dit zal voldoende kwaliteit opleveren?
- Iemand nog suggestie voor goede, zaalopname apparatuur?
Wat ik zou doen in jouw situatie:

Beeld:
Lichte omgeving (concerten buiten): GoPro Hero 5 Black (geen ouder/slechter model!) + een goede gimbal. GoPro niet op z'n wide stand zetten maar zo narrow mogelijk, dan krijg je meer theatrale beelden.
Donkere omgeving (concerten binnen): een reguliere camera/spiegelreflex/mirrorless met capaciteiten om in donkere omgevingen te filmen (zodat er zo min mogelijk ruis ontstaat).

Geluid:
Apart opnemen met een Zoom H6 of H4n en deze op een statief zetten voor het podium. Vergeet geen windscreen als je opnames buiten maakt.

Later kan je bij de editing alles samenvoegen. Het komt er dus op neer dat je je budget moet aanpassen, voor 200 euro kan je niks fatsoenlijks maken.

[ Voor 3% gewijzigd door repeat123 op 17-06-2017 17:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:41
Wat betreft het geluid zal je vrijwel altijd problemen ondervinden. Dat kan je het beste van de PA af oppikken en later in de montage met de beelden samenvoegen voor het beste resultaat.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het beeld moet je volledig los zien van het geluid. Je moet beide problemen apart oplossen. Dus naast de camera heb je ook een microfoon nodig. Het kan wel handig zijn om de microfoon op je camera aan te kunnen sluiten, zodat deze gelijk lopen.

Wat @kroegtijger zegt is ook wel een idee; Neem het geluid zowel met je camera als van de PA op, en meng dat geluid, zodat je ook nog wat sfeer hebt van het publiek.

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 17-06-2017 13:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
kroegtijger schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:09:
Wat betreft het geluid zal je vrijwel altijd problemen ondervinden. Dat kan je het beste van de PA af oppikken en later in de montage met de beelden samenvoegen voor het beste resultaat.
Thanks voor je antwoord. Inprikken vanuit de pa is niet echt een succes gebleken, waar de bassist (bij kleinere optredens) bijvoorbeeld niet wordt versterkt.

Daarnaast vind ik het vaak z'n charme hebben wanneer het geluid live uit de zaal is opgenomen, mits het goed klinkt. Ik heb wel eens opnames gezien waar ik verrast werd door de kwaliteit uit de zaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Room42 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:09:
Het beeld moet je volledig los zien van het geluid. Je moet beide problemen apart oplossen. Dus naast de camera heb je ook een microfoon nodig. Het kan wel handig zijn om de microfoon op je camera aan te kunnen sluiten, zodat deze gelijk lopen.

Wat @kroegtijger zegt is ook wel een idee; Neem het geluid zowel met je camera als van de PA op, en meng dat geluid, zodat je ook nog wat sfeer hebt van het publiek.
Dank! Weten jullie een goede optie voor het combineren van die twee? En is een microfoon aan te sluiten op een go pro, of hoe moet ik dat voor me zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
xammies schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:11:
[...]

Thanks voor je antwoord. Inprikken vanuit de pa is niet echt een succes gebleken, waar de bassist (bij kleinere optredens) bijvoorbeeld niet wordt versterkt.
Bij kleinere optredens gaat dat inderdaad niet werken nee. Bij grotere optredens wel. Bij voorkeur zou je dan ook willen opnemen over meerdere sporen. Voorheen deed je dat via bijvoorbeeld minidisc of op een 8track, maar tegenwoordig is dat digitaal geen enkel probleem om op disk te krijgen. Daarna kan je de boel weer op je gemakje gaan afmixen, aangezien je geluid in de zaal over het algemeen anders is dan wat je op tv wilt zien.
Daarnaast vind ik het vaak z'n charme hebben wanneer het geluid live uit de zaal is opgenomen, mits het goed klinkt. Ik heb wel eens opnames gezien waar ik verrast werd door de kwaliteit uit de zaal.
Het geluid uit de zaal kan je natuurlijk ook gewoon opnemen. Paar omgevingsmicrofoons erbij plaatsen en ook dat kan je er dus in mixen dan. En ja, je ziet soms wel eens filmpjes waarbij je heel behoorlijke opnames krijgt. Dat zijn doorgaans opnames met camera's die buiten je budget gaan. Ga je echter echt kritisch luisteren, dan valt het toch wel wat tegen en vallen heel veel tonen weg, moet je heel goed luisteren wil je ergens in de verte een hihat horen, of hoor je de rechter gitarist amper nog omdat de opnames vanaf de linker kant werden gemaakt. Da's dan toch wel weer zonde, als je weet dat je toegang hebt tot de best mogelijke bron van het geluid.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xammies schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:12:
[...]

Dank! Weten jullie een goede optie voor het combineren van die twee?
Zoeken op GoT naar Videobewerking
En is een microfoon aan te sluiten op een go pro, of hoe moet ik dat voor me zien?
[google=GoPro External Mic]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:56

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
xammies schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:12:
[...]

Dank! Weten jullie een goede optie voor het combineren van die twee? En is een microfoon aan te sluiten op een go pro, of hoe moet ik dat voor me zien?
De beste optie is een knappe pc met veel geheugen en een stevige CPU om daar je nabewerkingen op te doen. Voor het geluid gebruikte ik vroeg altijd Samplitude Studio (Destijds was dat nog van Sek'd, tegenwoordig is dat Magix geworden), maar dat is al wel wat jaren geleden. Zullen ondertussen best wel wat andere / betere applicaties voor bestaan die je meerdere tracks laten bewerken. Als ik de screenshots van Samplitude Studio bekijk is het concept ervan nog behoorlijk hetzelfde, en ik denk dat het zal doen wat je zoekt
Afbeeldingslocatie: https://www.magix.com/fileadmin/user_upload/Support/Tutorials/Musik/Samplitude_Music_Studio_2016/ENG/video-1280-04-mixing-sms-2016-en.jpg
Uiteindelijk kan je daar dus 1 enkele stereo audio-track uit laten rollen die je dan weer in het filmpje erin plakt. Vrijwel alle video-bewerkings software kan dat wel. Het moeilijkste ervan is nog om beeld en geluid synchroon te leggen.

Als dat eenmaal gedaan is kan je de beelden inclusief het geluid dan weer gaan bewerken in de applicatie die je het meeste daarvoor bevalt. Ook hier weer, keuze zat en ieder heeft z'n eigen voorkeuren daarin. Ik vind zelf Vegas Pro daar altijd wel handig in, maar je kan bijvoorbeeld ook Adobe Premiere gebruiken, of Final Cut Pro. Wil je iets minder geld kwijt zijn, dan is Pinnacle Studio een heel leuke optie.

Al met al ga je er wel flink wat tijd mee bezig zijn. Kijk niet raar op als het weken werk blijkt, maar dan kan je een professioneel over komend filmpje tonen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Dank allen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• repeat123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 22:30
xammies schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:46:
Dank allen!

Wat ik zou doen in jouw situatie:

Beeld:
Lichte omgeving (concerten buiten): GoPro Hero 5 Black (geen ouder/slechter model!) + een goede gimbal. GoPro niet op z'n wide stand zetten maar zo narrow mogelijk, dan krijg je meer theatrale beelden.
Donkere omgeving (concerten binnen): een reguliere camera/spiegelreflex/mirrorless met capaciteiten om in donkere omgevingen te filmen (zodat er zo min mogelijk ruis ontstaat).

Geluid:
Apart opnemen met een Zoom H6 of H4n en deze op een statief zetten voor het podium. Vergeet geen windscreen als je opnames buiten maakt.

Later kan je bij de editing alles samenvoegen. Het komt er dus op neer dat je je budget moet aanpassen, voor 200 euro kan je niks fatsoenlijks maken.

[ Voor 3% gewijzigd door repeat123 op 17-06-2017 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xammies
Bedankt voor jullie reacties allen, kan gesloten worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-07 19:30

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

xammies schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:35:
Bedankt voor jullie reacties allen, kan gesloten worden!
Wel zo leuk (en behulpzaam voor mensen met vergelijkbare vragen) als je nog even laat weten hoe je het nou opgelost hebt.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xammies
SnoeiKoei schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:42:
[...]
Wel zo leuk (en behulpzaam voor mensen met vergelijkbare vragen) als je nog even laat weten hoe je het nou opgelost hebt.
Goed punt! Via Vraag & Aanbod een goede deal voor een Hero 5 op de kop getikt! Bandgenoot heeft nog een Zoom H5 liggen thuis.

We gaan hier eerst eens me experimenteren op de manier zoals hierboven is gesuggereerd.

1 juli staat er weer een optreden, dan kan ik er meer uitsluitsel van geven :)!

Bedankt allen.
Pagina: 1