Toon posts:

Goedkoper alternative voor Asus Prime X370-Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goedkopere alternative Moederbord voor de Asus Prime X370-Pro.
De gaming computer die ik graag wil bouwen is er een di in de komende 2 jaar nog goed is en goed werkt.
Omdat ik een student ben heb ik geen budget van 1000 euro. Het gaat meer in de richting van 600 euro.

Wat boven aan mij koop lijst staat zijn de moederbord en de CPU. Omdat die erg belangrijk zijn ivm met toekomstige upgrades waaronder de GPU en de RAM vallen.

Een kennis van mij heeft dit voor mij uitgekozen als pakket:
https://uk.pcpartpicker.com/list/fpwKD8

De Asus Prime X370-Pro is een uitstekende moederbord.. het is voor mij net iets te veel van het goede. Ik heb namenlijk echt geen 3 GPU slots nodig. 2 zijn er meer dan genoeg ( ben van plan om eerst met 2 GPu te werken die ik al in huis heb: - 2x Radeon 7950 3gb DDR5. (Ik weet ze zijn niet de nieuwste meer, vandaar ook dat de GPU onderaan de lijst staat, daarom ben ik ook van plan om ze in de toekomst te upgraden.

De gekozen CPU is ook sterk en gaat wel een paar jaar met gemak mee. Ik heb wel een gevoel dat het goedkoper kan. Daarmee bedoel ik dat het nu niet de nieuwste of de beste hoeft te zijn. Maar eentje die ik lang kan gebruiken en eventuweel later nog kan upgraden.

Mijn vraag is: Is er een goedkoper alternative voor de Asus Prime X370-Pro moederbord. Het maakt niet uit als het een AMD of een Intel socket is. Wel zou ik het erg op prijs stellen als je dan ook een passende CPU bij hebt. Zoals ik al zij hoeft het niet de nieuwste CPU te zijn maar eentje die ik over een jaartje of 2 wel goed is om te upgraden.(((Het gaat hier wel over een Game only computer)))

De moederbord die ik zoek heeft:
-2X GPU slots (PCI 16) nodig. En 2 of meer RAM slots. Een AMD of Intel socket maakt niet uit.

Mijn plan voor mijn Gaming only computer was het volgende:

- AMD - Ryzen 5 1600 3.2GHz 6-Core Processor
- Asus Prime X370-Pro motherboard.
- Corsair - 650W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply
- G.Skill - Flare X Series 16GB (2 x 8GB) DDR4-3200 Memory
- 2x Radeon 7950 3gb DDR5 (Volgens mij is er een probleem hier... Als ik het goed heb is de moederbord Asus Prime X370-Pro voor DDR4 en zal de DDR5 niet werken?

Dit was mijn plan, maar kan altijd nog veranderen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 15:01 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-06-2017 15:58)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Verkoop je 7950's, voor pakweg 80-100 euro per stuk, en koop een RX 570 (als je die kunt krijgen met die hele mining hype). Dan is Crossfire niet meer nodig en kun je een B350 moederbord nemen (zoals pricewatch: Asus Prime B350-Plus, daarnaast kun je dan ook een lichtere voeding (450-500W) nemen, zoals deze pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: be quiet! Pure Power 10 500W.

Met 1 van die HD7950's had je waarschijnlijk toch een probleem gehad want je zegt dat daar een waterblok op staat. Dan moet je ook nog een radiator, pomp en reservoir voorzien, of het waterblok vervangen door een luchtkoeler, je hebt er in elk geval kosten mee of je moet die dingen nog hebben liggen, maar ik veronderstel dat je die andere 2 zou gebruiken. Je hebt daar nu dus wel bijna 300 euro aan componenten liggen, daar heb je ook een GTX 1060 of RX 580 (maar die zijn moeilijk te leveren) voor, zonder om ze in een kast te laten devalueren.

Ik zou als CPU de Ryzen 5 1600 houden, dat is al een redelijk tussenmodel. Het kan inderdaad goedkoper, maar ga je nog naar beneden heb je maar 4 cores meer.

Ik denk dat vooral door je niet vast te pinnen op Crossfire, het budget van 600 te halen moet zijn. Tot nu toe ontbreekt nog wel de behuizing.

En trouwens, wat belet je om de volledige naam van videokaarten te geven? Er staat op de dozen GDDR5, niet DDR5. Vooral met GDDR3 en DDR3 wordt het zo verwarrend, want er zijn ook low end videokaarten met ingebouwd DDR3 en dat is veel trager dan GDDR5.

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
De DDR5 is het geheugen op de grafische kaart, het DDR4 is het geheugen op het moederbord. Heeft niets met elkaar te maken.

Je stelt heel specifiek de eis voor een Amd processor, dan moet je ook een AMD socket hebben anders past het niet. Wil je dus een Ryzen dan wordt het altijd een AMD socket/chipset.

Je wilt heel specifiek 2 GPU's op het moederbord, wat de prijs opdrijft. Als je een goed werkend systeem wilt, dan moet het een X370-chipset zijn, die kan namelijk wel 2 GPU's op PCI-E 3.0 (8x) aansturen, een B250 moet er 1 aansturen op PCI-E 2.0 4x. Dat gaat vaak gepaard met hogere latency en haperend beeld.

X370 als chipset dus, dan is de goedkoopste met deze ondersteuning (zoek op SLI-ondersteuning) € 144,-

Nauwelijks € 10,- goedkoper dan die Asus dus.

Het is dus een beetje in tegenspraak met niet te duur :-)

Sowieso wordt ondersteuning voor meerdere GPU's steeds minder en gaat bijna iedereen over op een enkele snellere gpu. Tenzij je echt al aan de top van de gpu-reeks zit (en er dus geen snellere enkele gpu te krijgen is) is het gezien de nadelen niet echt zinvol meer om 2 GPU's te hebben.

Bij Intel is het trouwens hetzelfde, alleen de Z170/270-chipsets ondersteunen goed meerdere GPU's en dan kom je ook aanzienlijk duurder uit dan bij ondersteuning voor 1 gpu.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 17-06-2017 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 14:56:
Sowieso wordt ondersteuning voor meerdere GPU's steeds minder en gaat bijna iedereen over op een enkele snellere gpu. Tenzij je echt al aan de top van de gpu-reeks zit (en er dus geen snellere enkele gpu te krijgen is) is het gezien de nadelen niet echt zinvol meer om 2 GPU's te hebben.

Bij Intel is het trouwens hetzelfde, alleen de Z170/270-chipsets ondersteunen goed meerdere GPU's en dan kom je ook aanzienlijk duurder uit dan bij ondersteuning voor 1 gpu.
De reden van de 2 GPU slots is gewoon dat ik geen extra geld over heb voor een goede nieuwe GPU.
Wat ik wel in huis heb zijn deze GPU's:

1x GeForce 7800GTX 512mb DDR3
1x Radeon Sapphire HD 4850 512MB GDDR3
1x Radeon HD 4830 512MB GDDR3
1x Radeon 7950 3gb DDR5 waterblok cooled.
1x Radeon 7950 3gb DDR5
1x HD 7950 3gb GDDR5

Het zijn niet de beste en dat weet ik. Maar het is wel beter dan niks (hoop ik).
Ik had in gedachte om 2x een 7950 DDR5 te gebruiken. En in de toekomst een betere GPU te kopen.

Of het nu AMD of Intel socket moederbord is maakt niet uit. Als het maar 2 gpu slots heeft.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Zo simpel is het dus niet, zoals White Feather al aangaf. Bij goedkopere moederborden (B350/B250/H270) met twee x16 sloten is het eerste PCIe slot verbonden met 16 PCIe lanes vanaf de cpu, en het tweede slot met 4 PCIe lanes vanaf de chipset. Hierdoor heeft het tweede slot minder bandbreedte en een hogere toegangstijd (aangezien data eerst langs de chipset moet), niet ideaal aangezien beide videokaarten wel van elkaar afhankelijk zijn. De duurdere chipsets (X370/Z270) kunnen de 16 lanes die de cpu biedt opdelen in 2 x 8, hierdoor zijn beide sloten gelijkwaardig (en 8 lanes is voor een mid range videokaart meer dan genoeg). Dit is ook de reden dat Nvidia het niet toestaat de SLI functie te gebruiken op dit soort x16/x4 configuraties, AMD laat je hierop wel Crossfire inschakelen maar het heeft dus nadelen.

/edit: Kun je die hele handel niet verkopen en wat bijleggen voor één goede videokaart? Kan je ook met een goedkoper moederbord toe. Weet niet of die 7950's tegenwoordig nog nut hebben bij Cryptomining, dan zou je er misschien nog meer voor kunnen krijgen dan je denkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Nielson op 17-06-2017 15:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
Verkoop je 7950's, voor pakweg 80-100 euro per stuk, en koop een RX 570 (als je die kunt krijgen met die hele mining hype). Dan is Crossfire niet meer nodig en kun je een B350 moederbord nemen (zoals pricewatch: Asus Prime B350-Plus, daarnaast kun je dan ook een lichtere voeding (450-500W) nemen, zoals deze pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: be quiet! Pure Power 10 500W.

Met 1 van die HD7950's had je waarschijnlijk toch een probleem gehad want je zegt dat daar een waterblok op staat. Dan moet je ook nog een radiator, pomp en reservoir voorzien, of het waterblok vervangen door een luchtkoeler, je hebt er in elk geval kosten mee of je moet die dingen nog hebben liggen, maar ik veronderstel dat je die andere 2 zou gebruiken. Je hebt daar nu dus wel bijna 300 euro aan componenten liggen, daar heb je ook een GTX 1060 of RX 580 (maar die zijn moeilijk te leveren) voor, zonder om ze in een kast te laten devalueren.

Ik zou als CPU de Ryzen 5 1600 houden, dat is al een redelijk tussenmodel. Het kan inderdaad goedkoper, maar ga je nog naar beneden heb je maar 4 cores meer.

Ik denk dat vooral door je niet vast te pinnen op Crossfire, het budget van 600 te halen moet zijn. Tot nu toe ontbreekt nog wel de behuizing.

En trouwens, wat belet je om de volledige naam van videokaarten te geven? Er staat op de dozen GDDR5, niet DDR5. Vooral met GDDR3 en DDR3 wordt het zo verwarrend, want er zijn ook low end videokaarten met ingebouwd DDR3 en dat is veel trager dan GDDR5.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:50:
[...]
/edit: Kun je die hele handel niet verkopen en wat bijleggen voor één goede videokaart? Kan je ook met een goedkoper moederbord toe. Weet niet of die 7950's tegenwoordig nog nut hebben bij Cryptomining, dan zou je er misschien nog meer voor kunnen krijgen dan je denkt.
Dat is wel een idee. I heb ze alle 3 gekocht van een maat van mij voor 100 totaal.

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:17:
Ik heb gekeken naar wat er op de achterkant van de GPU's staat (veel van de dozen zijn al weg). Een paar waren wel GDDR maar op 2 van de 7950 staat DDR5. Op een staat wel GDDR5.

Worden ze echt voor zoveel verkocht?? Dan zal ik nu zeker eff een kijkje nemen bij het verkopen van de GPUs.

De behuizing heb ik al ;) Het is een HP elite Tower case die ik zelf een beetje heb omgebouwd. Nu met glazen wand en 3 extra Fan intake plekken.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-02 23:00

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:34:
[...]

Ik heb gekeken naar wat er op de achterkant van de GPU's staat (veel van de dozen zijn al weg). Een paar waren wel GDDR maar op 2 van de 7950 staat DDR5. Op een staat wel GDDR5.

Worden ze echt voor zoveel verkocht?? Dan zal ik nu zeker eff een kijkje nemen bij het verkopen van de GPUs.

De behuizing heb ik al ;) Het is een HP elite Tower case die ik zelf een beetje heb omgebouwd. Nu met glazen wand en 3 extra Fan intake plekken.
Kijk maar: https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=7950
Je kan er best wat aan verdienen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Verwijderd

Topicstarter
Dus rond 80 per stuk verkopen.

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:17:

daarnaast kun je dan ook een lichtere voeding (450-500W) nemen, zoals deze pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: be quiet! Pure Power 10 500W.
Het probleem hiervan bij mij is dat ik altijd loop te twijfelen of ik dan wel genoeg kabels heb om alles te voeden.
Maar met de eerste lijkt het daar niet op.

• MacPoedel
De voedingen die ik noemde hebben al meer kabels dan je ooit nodig zult hebben. Er zijn 2 8 pins connectors voor videokaarten, dus voor SLI of Crossfire is dat niet genoeg, maar het vermogen van die voedingen is daar ook niet genoeg voor. Alle gewone videokaarten hebben maximaal 2 8 pins connectors nodig, je kunt daar 300W mee voeden. Je kunt er 4 (Corsair) of 6 (be quiet) harde schijven of 2,5" SSD's op aansluiten en dan zijn er nog molex connectors die je kunt omvormen naar SATA, of je breidt het aantal SATA connectors uit. Maar ik denk dat je nog niet eens zoveel HDD's kwijt kunt in je behuizing. Ben je er overigens zeker van dat die behuizing het ATX formaat ondersteunt?

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:12:
Maar ik denk dat je nog niet eens zoveel HDD's kwijt kunt in je behuizing. Ben je er overigens zeker van dat die behuizing het ATX formaat ondersteunt?
Van de kast die ik heb, heb ik hier de afmetingen. Ik denk zelf wel dat ie groot genoeg is. Maar zeg het me als ik er naast zit.

Lengte is 46 cm, Breedte is 24 cm en de Hoogte is 50 cm.

• Nielson
Dat zegt niet zoveel. Heeft de behuizing aan de achterkant vier (microATX) of zeven (ATX) van die metalen klepjes voor uitbreidingskaarten?

• MacPoedel
Met zo'n volume (meer dan 50 l) is die in elk geval groot genoeg voor ATX, weinig tot geen µATX behuizingen zijn zo groot.

Wat ik vooral wou weten is of de behuizing een standaard layout heeft, zowel voor het moederbord als voor de voeding. Een foto zegt meer dan 1000 woorden :), maar moest het niet zo zijn, zou je dat al wel gezien hebben denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:05:
Dat zegt niet zoveel. Heeft de behuizing aan de achterkant vier (microATX) of zeven (ATX) van die metalen klepjes voor uitbreidingskaarten?
Bewerkt

Ik had het fout, het heeft er nu in totaal 7 kleppen voor uitbreidingskaarten.

Hier heb je een foto van de kast. Wat informatie. Ik kan de alles wat aan de rechterkant zit (voor drives) verkleinen of opnieuw veranderen.

https://ibb.co/mLcQDQ

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 11:54 ]

• Nielson
Dat bedoel ik inderdaad. Zes is dan wel weer een raar aantal. Zoals MacPoedel aangaf bieden enkele foto'tjes waarschijnlijk meer duidelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:47:
Met zo'n volume (meer dan 50 l) is die in elk geval groot genoeg voor ATX, weinig tot geen µATX behuizingen zijn zo groot.

Wat ik vooral wou weten is of de behuizing een standaard layout heeft, zowel voor het moederbord als voor de voeding. Een foto zegt meer dan 1000 woorden :), maar moest het niet zo zijn, zou je dat al wel gezien hebben denk ik.
Het was een Work station tower, (en best zwaar). Het had een standaard layout. Wat anders is dan normaal is wat ik er zelf bij heb toegevoegd/verbeterd. Glazen wand, Extra intake voor fanns, Extra Harde schijven houders. En een beetje RGB lichtjes aan binnenkant.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dan wel die fotos maken voor wat meer duidelijkheid. Fotos van hoe de binnen kant en de achter kant er uit zien. Is nu iets te donker dus stuur ze morgen vroeg op.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:38
Als je twee 7950's wil draaien, dan heb je niet alleen twee PCI-E x16-sloten nodig, maar ook een moederbord dat Crossfire support. Daardoor zit je vast aan de X370-chipset.
Ja, er zijn moederborden te vinden met de X370 chipset die goedkoper zijn dan de X370-Prime. Een lijstje :P categorie: Moederborden-
Ik zou de Biostar-moederborden overslaan en (persoonlijk) ook MSI voor AMD. Streep vervolgens de borden weg die nergens op voorraad zijn en je komt toch weer bij het ASUS bord uit :P

Anyhow, met die twee 7950's geef je jezelf behoorlijk wat beperkingen.
- X370 moederbord
- Flinke voeding, want ze vreten nogal wat stroom
- Kast met dikke koeling

En wat levert het op?
- Een herriemakende machine
- Weinig extra game performance want Crossfire werkt nooit zo lekker als 1 kaart
- Sowieso is de 7950 best oud :P

Maargoed, even terug naar de kern, want ik begrijp het sowieso niet helemaal. Want welke games speel je? Wat heb je nu voor systeem? Waardoor komt het nu tekort?
Je gaat een nieuwe CPU kopen, maar voor de meeste games gaat je videokaart tekort schieten en niet je CPU en het bijbehorende moederbord.

Ik zou in ieder geval die 7950's verkopen (met de huidige Cryptocurrency hype kan je er meer voor krijgen dan normaal denk ik) en voor een nieuwe kaart kaan op bijvoorbeeld dit moederbord pricewatch: ASRock AB350M Pro4

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het fout, Het heeft nu in totaal 7 en geen 8. Spijt me.

Hier heb je een foto. https://ibb.co/mLcQDQ
Aan de rechterkant kan alles er uit. Al sik eventuweel meer ruimte nodig heb. De io shield (die hele plaat) kan ik ook veranderen.
Pagina: 1