Gedoe met resolutie en geluid bij combi DisplayPort en HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Ik heb een pc met daarop Windows 10, erin een Gigabyte GA-Z97P-D3 (onboard audio: Realtek ALC887) en een Sapphire R9 290 en daarop aangesloten:
  • Een speakerset van Logitech op de analoge onboard audio
  • Primair scherm van 2560x1440: Acer BE270U, via DisplayPort voor FreeSync
  • Secundair scherm van 1680x1050 via DVI
  • Receiver met daarop een televisie van 1920x1080 via HDMI
Normaal gesproken staat enkel mijn primaire scherm ingeschakeld, en dan gaat alles goed. Er zijn echter twee issues.

Soms weet ik dat ik de pc even niet ga gebruiken, maar moet 'ie wel aan blijven staan. Bijvoorbeeld bij het afspelen van muziek tijdens het koken. Ik wil dan niet vijf minuten wachten tot de screensaver het scherm op standby zet, dus zet ik het scherm uit met de aan/uitknop.

So far so good - maar bij het inschakelen van het hoofdscherm gebeurt het volgende, ongeacht of het tweede scherm en de receiver zijn in- of uitgeschakeld.:
  1. Alle openstaande vensters worden verplaatst naar de tweede monitor
  2. De vensters die te hoog of te breed zijn voor dat scherm worden verkleind
  3. Het "nieuwe hardware aangesloten"-geluidje speelt af
  4. Alle openstaande vensters worden (soms, niet altijd) teruggezet naar de eerste monitor
  5. Vrijwel alle vensters zijn kleiner dan ze waren voordat ik mijn scherm uitschakelde
Alle drivers zijn up-to-date, ik heb het register opgeschoond, aansluiten via HDMI is geen optie omdat ik deze monitor heb aangeschaft voor FreeSync, wat bij dit model alleen wordt ondersteund via DisplayPort.

Ik zou graag willen dat mijn vensters op het eerste scherm blijven staan wanneer ik het uitschakel, of dat in ieder geval hun grootte niet wordt aangepast bij het uit- en weer inschakelen van de monitor. Liefst zonder het installeren van tooltjes die dit kunstmatig doen door constant van alle vensters de eigenschappen bij te houden en deze te herstellen na het inschakelen van het scherm.

Dan het tweede, redelijk gerelateerde probleem: wanneer ik na het opstarten van de computer de receiver inschakel, wijzigt Windows mijn standaardaudioapparaat naar de receiver. Ook dat wil ik niet, mijn Logitech-speakerset moet het standaardapparaat blijven, tenzij ik handmatig switch. Ik wil niet mijn HDMI-audiodevice standaard disabled laten en enablen wanneer ik geluid over de receiver wil afspelen.

Een standbytijd van een minuut is ook niet handig (dankzij de grootte van m'n scherm heb ik vaak meer tekst in beeld dan ik in een minuut kan lezen :+), en het aansluiten van de HDMI-kabel op m'n onboard-uitgang maakt ook geen verschil.

tl;dr: Windows verplaatst mijn vensters als ik mijn DisplayPort-scherm uitschakel en weer inschakel, en verandert het standaardaudioapparaat wanneer ik mijn receiver inschakel. Beide wil ik niet.

Iemand ideeën? :)

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 17-06-2017 12:47 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
Is nogal logisch dat dit gebeurt. Je gooit je scherm uit en verwacht dat Windows stompzinnig alle menu's en schermen op die monitor blijft houden.

Natuurlijk doet Windows dat niet, die is slim genoeg om te weten dat deze schermen zichtbaar moeten zijn voor de gebruiker en verplaatst ze.
Zou fijn zijn als je een monitor van je systeem af haalt waar het menu op stond...

Je moet gewoon je screensaver direct aanzetten door middel van een shortcut.

http://www.nldit.com/best.../214380.html#.WUUIsYVNfYU (Is nog uit de oude doos, maar als het niet werkt is er vast wel wat nieuwers op internet te vinden.

Ik had nu gezocht op "screensaver zelf inschakelen".

Volgens mij kun je gewoon in Windows aangeven wat je standaard uitvoerapparaat is. Die blijft hij dan gebruiken totdat jij dit wijzigt. Nu wisselt hij omdat hij vindt dat die HDMI belangrijker is.

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 17-06-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heel simpel je scherm id locken ;) zoek eens op EDID of volg deze post: http://www.overclock.net/...-to-run/850#post_24408614

HDMI/DP zijn hot plug-able dus als je een scherm afzet is dat hetzelfde als je een scherm kabel zou uit trekken en dan verwijderd windows dus je scherm en zet het ofwel naar een andere monitor (deze word dan primair) of zet je beeld op 800x600. Als je dan je beeldscherm terug opzet dan detecteert windows dat en leest de edid uit en dan heb je terug beeld. Dit gedrag kun je dus omzeilen door de edid van je scherm op te slaan en manueel in te laden zodoende dat de driver tegen windows zegt: "dit is het scherm dat is aangesloten op deze poort"

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
White Feather schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:51:
Is nogal logisch dat dit gebeurt. Je gooit je scherm uit en verwacht dat Windows stompzinnig alle menu's en schermen op die monitor blijft houden.

Natuurlijk doet Windows dat niet, die is slim genoeg om te weten dat deze schermen zichtbaar moeten zijn voor de gebruiker en verplaatst ze.
Zou fijn zijn als je een monitor van je systeem af haalt waar het menu op stond...
Wat is er "nogal logisch" aan het verplaatsen van vensters van het ene uitgeschakelde scherm naar het andere uitgeschakelde scherm? Op beide schermen kan ik de vensters niet bekijken, want ze staan allebei uit. Iets met als een boom omvalt in het bos...

Ik werk al een jaar of vijftien met twee of meer schermen, maar dit probleem is specifiek aan DisplayPort. Het treedt niet op als alle schermen met D-SUB, DVI en/of HDMI zijn aangesloten; dan blijven de vensters gewoon staan waar ze stonden wanneer je een beeldscherm uitschakelt en weer inschakelt.

Ik snap dat een via DisplayPort aangesloten scherm uitzetten het scherm echt "ontkoppelt" in tegenstelling tot bij eerdergenoemde verbindingen, dat is juist het hele probleem.
Volgens mij kun je gewoon in Windows aangeven wat je standaard uitvoerapparaat is. Die blijft hij dan gebruiken totdat jij dit wijzigt. Nu wisselt hij omdat hij vindt dat die HDMI belangrijker is.
Zo werkt dat dus niet. Windows verandert het standaard uitvoerapparaat als ik de receiver inschakel, en niet terug als ik die weer uitschakel.
Je moet gewoon je screensaver direct aanzetten door middel van een shortcut.
Dan wordt het scherm wel zwart, maar blijft het aan staan. Dan kan ik hem net zo goed aan laten staan en gewoon vijf minuten wachten tot 'ie uitgaat. Dan maar niet energiebewust doen.
Damic schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:31:
Heel simpel je scherm id locken ;) zoek eens op EDID of volg deze post: http://www.overclock.net/...-to-run/850#post_24408614
Thanks, daar ga ik eens naar kijken.

Edit: met diverse tools en ook die brakke nieuwe Crimson Settings-app kom ik er nog niet uit. Ik ga me er nog wel een keer in verdiepen, maar vandaag niet meer. Veel te mooi weer om achter de pc te blijven zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 17-06-2017 15:03 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...