Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
Ik heb een mooi paar studioboxen gekocht: 2x de KRK Rokit RP6. Dit zijn boxen met een ingebouwde versterker, dus die kunnen direct op de computer aansloten worden. Ze klinken fantastisch, maar afhankelijk van wat ik met mijn computer doe komt er een flinke brom bij. Als ik zo in de browser dit bericht zit te typen of in Cubase muziek maak is er geen brom te horen, maar zodra ik ga gamen is er een enorme brom. Die is er af en aan ook bij andere activiteiten, bijvoorbeeld soms eventjes als ik door een website scroll. Zodra ik Doom start is de brom permanent, ook met het volume van de game op 0%, dus mijn gok is dat het iets met de videokaart te maken heeft.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd, allen zonder succes:
-Boxen op dezelfde stekkerdoos als de computer, op een andere stekkerdoos en direct in het stopcontact in de muur.
-Twee verschillende audiokabels (stereo minijack naar 2x grote jack en stereo minijack naar 2x tulp).
-Alles behalve muis/toetsenbord/scherm/boxen unpluggen.
-Een tweetal verschillende mini USB geluidskaartjes ipv de onboard geluidskaart op mijn moederbord. Ik had die aan de voorkant van de PC ingeplugd waardoor de audiokabel ook niet meer in de buurt van de andere kabel achter mijn PC kwam.
-In paniek rondjes door de kamer rennen.

Hiervoor had ik mijn stereotoren aan mijn computer hangen en die had deze brom niet.

Specs:
-Stopcontact en stekkerdozen zijn allemaal geaard.
-Windows 10
-Boxen; 2x KRK Rokit RP6
-Videokaart: GeForce GTX 770
-Moederbord: ASUS Z97-P - Socket 1150 - ATX
-Processor: Intel Core i7-4790K - 4GHz - Socket 1150

Waar komt dit door, en wat kan ik er aan doen?

Alvast bedankt! :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Het technische aspect kan ik niet zo goed uitleggen, maar het heeft vermoedelijk te maken met interferentie op het signaal van andere apparaten. De interferentie kan worden geëlimineerd door het gebruik van gebalanceerde kabels. Dus ik kan je aanraden om de kabels met minijack te vervangen door gebalanceerde kabels met TRS of XLR aansluiting. Die moet je dan wel aansluiten op een (externe) USB geluidskaart.

[ Voor 17% gewijzigd door Gitarist op 17-06-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Gitarist heeft gelijk denk ik.

Wat je ook (of eerst) kan proberen is ervoor zorgen dat de kabels van je monitoren niet dicht bij andere kabels liggen, met name kabels waar veel stroom doorheen gaat zoals power kabels. Dat kan ook een groot verschil maken.

Het kan ook coil whine zijn maar dat komt normaal gesproken direct uit de videokaart zelf, niet uit de speakers. De frequentie (hoogte) van het geluid wordt dan vaak beïnvloedt door de framerate. Hogere framerate = hoger geluid.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je audiokabels langs USB of beeldscherm kabels lopen kan je verschillende soorten brom horen afhankelijk van de interferentie. Stel dat je bijvoorbeeld tijdens het typen een soort brom hoort, en tijdens het gebruik van je muis een andere, dan is het USB. Als je een brom hebt die verschilt met wat je op je scherm hebt, bijvoorbeeld bij voornamelijk bewegende beelden of juist voornamelijk een kleurig stilstaand beeld, dan is het je VGA/DVI/HDMI/DP kabel die te dicht bij je audio ligt. Zo kan het ook met 802.11, Ethernet of zaken als eSATA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Bedankt voor de snelle reacties! _/-\o_

Dat de audiokabel te dicht langs andere kabels gaat kan ik me niet echt voorstellen, omdat het dus ook gebeurt als ik de audiokabel op een USB geluidskaart aan de voorkant van mijn PC aansluit. Of kan "dichtbij" ook al bij 40cm afstand?
Gitarist schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:14:
... Dus ik kan je aanraden om de kabels met minijack te vervangen door gebalanceerde kabels met TRS of XLR aansluiting. Die moet je dan wel aansluiten op een (externe) USB geluidskaart.
Bedoel je bijvoorbeeld zo'n ding?

http://www.keymusic.com/nl/item/roland-ua-22-duo-capture-ex/

Dat is namelijk met €129 meteen alweer best duur alleen om die brom te fixen... Nou heeft het wel meer voordelen voor me want het heeft een volumeknop, koptelefooningang en microfooningangen, maar het blijft toch een dure oplossing.

Vraag is dan misschien ook: hoe groot is de kans dat dat het daadwerkelijk fixt? Ik niet het niet proberen zonder het te kopen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Oogst op 17-06-2017 15:25 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:30
Een snelle manier om te horen of de videokaart de boosdoener is, is denk ik om de monitor op het moederbord aan te sluiten (losse kaart even loskoppelen) en doom te starten. Als ie het dan ook doet, ligt de oorzaak elders.

Kabel interferentie kun je volgens mij ook uitsluiten door de speakers eens op je telefoon aan te sluiten en de kabels verder gelijk te laten lopen zoals nu.

Heb je verder ook alle drivers up-to-date?

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 17-06-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gitarist schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:14:
Het technische aspect kan ik niet zo goed uitleggen, maar het heeft vermoedelijk te maken met interferentie op het signaal van andere apparaten. De interferentie kan worden geëlimineerd door het gebruik van gebalanceerde kabels. Dus ik kan je aanraden om de kabels met minijack te vervangen door gebalanceerde kabels met TRS of XLR aansluiting. Die moet je dan wel aansluiten op een (externe) USB geluidskaart.
Wikipedia: Aardlus

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Oogst schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:24:
Bedankt voor de snelle reacties! _/-\o_

Dat de audiokabel te dicht langs andere kabels gaat kan ik me niet echt voorstellen, omdat het dus ook gebeurt als ik de audiokabel op een USB geluidskaart aan de voorkant van mijn PC aansluit. Of kan "dichtbij" ook al bij 40cm afstand?
Hoe langer de ongebalanceerde kabel, hoe groter de kans op interferentie, maar bij korte kabels kan het idd ook plaatsvinden.
Bedoel je bijvoorbeeld zo'n ding?

http://www.keymusic.com/nl/item/roland-ua-22-duo-capture-ex/

Dat is namelijk met €129 meteen alweer best duur alleen om die brom te fixen... Nou heeft het wel meer voordelen voor me want het heeft een volumeknop, koptelefooningang en microfooningangen, maar het blijft toch een dure oplossing.
Ja, zoiets bedoel ik inderdaad. Maar je gaf aan dat je al gebruik hebt gemaakt van twee externe USB-geluidkaartjes, dus dan kan je toch eerst die proberen? En dan weliswaar aansluiten met gebalanceerde kabels.

Als dat de oplossing biedt en die USB-geluidskaartjes zijn bijvoorbeeld niet van jou, dan kan ik de Focusrite Scarlett2 Solo aanraden. Is iets goedkoper dan de Roland die je noemt, maar werkt minstens zo goed. http://www.keymusic.com/nl/item/focusrite-scarlett2-solo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Gitarist schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:27:
... Maar je gaf aan dat je al gebruik hebt gemaakt van twee externe USB-geluidkaartjes, dus dan kan je toch eerst die proberen? En dan weliswaar aansluiten met gebalanceerde kabels. ...
Ik heb die al geprobeerd, maar dat hielp niet. Echter, dat zijn maar heel basic dingetjes. Ik heb bijvoorbeeld deze Conceptronic C08-041. Lijkt me niet dat zo'n goedkoop ding gebalanceerde output heeft? Sowieso ben ik me er niet bewust van dat dat gebalanceerde kabels waren dus dat zal ook wel niet dan.
LA-384 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:41:
... Kabel interferentie kun je volgens mij ook uitsluiten door de speakers eens op je telefoon aan te sluiten en de kabels verder gelijk te laten lopen zoals nu. ...
Dit heb ik net ook nog even geprobeerd en helpt ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Oogst op 17-06-2017 16:43 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Die Focusrite Scarlett Solo lijkt alleen unbalanced outputs te hebben, kan dat kloppen? Ik heb hier weinig kaas van gegeten dus ik vind het moeilijk om die specificaties goed te interpreteren. Bij de specifications staat wel het woord unbalanced en niet het woord balanced, en hier lees ik dat ook. Moet ik dan een andere hebben? De Scarlett 2i2 lijkt wel balanced te hebben maar die is dan weer duurder a €150. Ik zie nog een boel andere audio interfaces voor rond de €100 maar bij allemaal staat niet bij of ze balanced output hebben...

[ Voor 13% gewijzigd door Oogst op 17-06-2017 17:15 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Oogst schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:13:
Die Focusrite Scarlett Solo lijkt alleen unbalanced outputs te hebben, kan dat kloppen? Ik heb hier weinig kaas van gegeten dus ik vind het moeilijk om die specificaties goed te interpreteren. Bij de specifications staat wel het woord unbalanced en niet het woord balanced, en hier lees ik dat ook. Moet ik dan een andere hebben? De Scarlett 2i2 lijkt wel balanced te hebben maar die is dan weer duurder a €150. Ik zie nog een boel andere audio interfaces voor rond de €100 maar bij allemaal staat niet bij of ze balanced output hebben...
Sorry je hebt gelijk, daar heb ik overheen gekeken. Was er blind vanuit gegaan dat deze Scarlett ook (net als z'n grotere broers TRS outputs heeft. Die zijn wel gebalanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Om het probleem echt helemaal op te lossen: gebruik een losse DAC met optische aansluiting en sluit daar je pc op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20
Een (stereo) DI ertussen zal ook helpen en hoeft niet zoveel te kosten.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:30
Oogst schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:41:
Dit heb ik net ook nog even geprobeerd en helpt ook niet.
Ok, dus de bromtoon is er ook als je de speakers op je telefoon aansluit en dan doom oid opstart. Dan lijkt het me geen interferentie vanuit de aansluiting te zijn. Wat als je het nog eens op de telefoon aansluit, maar de kabels verder van de pc laat liggen, of de speakers en kabels even verplaatsen, maar wel aan de telefoon aansluiten.

Als je dan nog steeds die bromtoon hebt, zoeken we het volgens mij verkeerd.

Na het lezen van dit artikel, concludeer ik dat ik het mis heb.
http://www.aviom.com/blog/balanced-vs-unbalanced/

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 17-06-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
Ik heb de Focusrite Scarlett 2i2 gekocht en twee gebalanceerde audiokabels en nu is de brom gefixed! :D

De Scarlett Solo zou waarschijnlijk geen nut hebben want die heeft geen gebalanceerde output.

Ik weet nog steeds niet zeker wat het probleem nou precies is geweest, maar goed, gefixed is gefixed.

Bedankt voor de hulp! _/-\o_

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1