Upgrade huidige pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mikoe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:06
Mijn vraag:
Ik heb nu deze onderdelen. Mijn vraag is of het verstandig is om een tweedehands i5 haswell (of andere "oudere" CPU) te kopen en een nieuw of tweedehands moederbord. En kan ik dan de rest van mijn systeem gewoon overzetten? Ik heb niet zo'n heel groot budget. Hooguit rond de 200 euro.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik speel voornamelijk ETS2 en voor de rest niet veel bijzonders. Ik merk alleen dat de CPU nu tijdens gamen altijd op 100% staat en dat het echt een bottleneck is. De GPU wordt ook nog een keer vervangen, maar dat komt later wel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik wil advies wat verstandiger is. Tweedehands CPU is voor mijn budget wel het beste denk ik of iemand moet nog een beter idee hebben.

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Dat zou kunnen, maar misschien kan je net zo goed een Intel Pentium g4560 nemen met nieuw moederbord en DDR 4. Zijn super prijs-Kwaliteits cpu's met hyper treading tegenwoordig (dus nagenoeg i3 specs / 2 cores + 2 virtuele cores). Hierin kan je later altijd een i5 of i7 van de huidige generatie (2e hands) in doen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:01
Ik zou willen aanraden dat je de voeding sowieso vervangt omdat die van een lage kwaliteit is.

Suggestie; pricewatch: Corsair CX450M

Een Pentium G4560 setup kost je minimaal €175 en dat is met 8GiB geheugen. Wil je meer geheugen dan kost je dat zo'n €60 meer.

Voor die €230 kun je tweedehands een B85 moederbord en Core i7-4770/4771/4790 krijgen wat een stuk beter zal presteren. Voorbeelden;

V&A aangeboden: Intel Core i7-4771 CPU 3.50 GHz + originele cooler
V&A aangeboden: Intel Core i7-4770 Boxed
V&A aangeboden: Intel Core i7-4790 Boxed

V&A aangeboden: Gigabyte GA-B85M-D2V 1150 Moederbord Micro ATX NIEUW !!

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Mikoe
ToFast schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:36:
Dat zou kunnen, maar misschien kan je net zo goed een Intel Pentium g4560 nemen met nieuw moederbord en DDR 4. Zijn super prijs-Kwaliteits cpu's met hyper treading tegenwoordig (dus nagenoeg i3 specs / 2 cores + 2 virtuele cores). Hierin kan je later altijd een i5 of i7 van de huidige generatie (2e hands) in doen.
Dat is inderdaad iets waar ik over na ga denken. Had er al naar gekeken, maar twijfelde of het dan als og geen bottleneck is. Maar hij is bijna 2 keer zo snel als de CPU die ik nu heb (volgens een benchmark die ik vond dan).
NitroX infinity schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:23:
Ik zou willen aanraden dat je de voeding sowieso vervangt omdat die van een lage kwaliteit is.

Suggestie; pricewatch: Corsair CX450M

Een Pentium G4560 setup kost je minimaal €175 en dat is met 8GiB geheugen. Wil je meer geheugen dan kost je dat zo'n €60 meer.

Voor die €230 kun je tweedehands een B85 moederbord en Core i7-4770/4771/4790 krijgen wat een stuk beter zal presteren. Voorbeelden;

V&A aangeboden: Intel Core i7-4771 CPU 3.50 GHz + originele cooler
V&A aangeboden: Intel Core i7-4770 Boxed
V&A aangeboden: Intel Core i7-4790 Boxed

V&A aangeboden: Gigabyte GA-B85M-D2V 1150 Moederbord Micro ATX NIEUW !!
Dat van de PSU weet ik, maar die werkt nog perfect en wordt pas vervangen als de de CPU en GPU geupgrade zijn. Ik vind sockrt 1150 persoonlijk makkelijker, want dan kan ik mijn geheugen meenemen waardoor ik dus meer geld aan een CPU en moederbord uit kan geven. Maar ik zal me er straks is wat beter over gaan buigen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:34
Mikoe schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:35:

Dat van de PSU weet ik, maar die werkt nog perfect en wordt pas vervangen als de de CPU en GPU geupgrade zijn.
Maar hoe bepaal jij dat de PSU perfect werkt, gewoon omdat je pc opstart en niet uitvalt? Zonder het te meten, kun je helemaal niet weten of die voeding nog goed werkt, die kan even goed nu traag al je componenten het vermoorden zijn. Is het dan tijd om je PSU te vervangen wanneer al de rest kapot is en/of je pc in lichterlaaie staat? Ik overdrijf nu een beetje, de meeste PSU's gaan er zelf aan voor ze andere componenten slopen, maar heb in het verleden genoeg ellende gehad met zo'n voeding toen ik niet beter wist, en ik zou geen €200 aan componenten toevertrouwen aan een voeding waarvan je weet dat die "meh" is en waarvan gedocumenteerd is dat anderen er problemen mee hadden.

Als de garantieperiode voorbij is, zou ik die voeding vervangen, zeker als je er nu duurdere hardware in wilt zetten. Als je het budget niet hebt voor een upgrade van PSU, CPU en MB, dan stel je desnoods de upgrade van moederbord en processor uit. Investeer je nu in een goede voeding, dan moet je er de komende 10 jaar niet meer naar omkijken, in tegenstelling tot een CPU of GPU.

Wat dan betreft upgraden van je cpu, de optie om tweedehands een socket 1150 moederbord en Haswell i5 of i7 te nemen is geen verkeerde, krijg je veel waar voor je geld voor.

De andere suggestie om een nieuw socket 1151 moederbord met Pentium G4560 te nemen zou ik niet meer doen, als je dan toch moet investeren in DDR4, zou ik een Ryzen platform nemen, dat schaalt een stuk verder dan socket 1151, en ik verwacht dat wanneer de AM4 opvolgers van Ryzen 7 (over een jaar ofzo...) er voor zullen zorgen dat je vrij makkelijk en goedkoop aan tweedehands Ryzen 7 CPU's kunt komen. Het is alleen spijtig dat met de goedkoopste Ryzen op dit moment (product: AMD Ryzen 5 1400 je je budget zou moeten optrekken.

• Mikoe
MacPoedel schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:45:
[...]

Maar hoe bepaal jij dat de PSU perfect werkt, gewoon omdat je pc opstart en niet uitvalt? Zonder het te meten, kun je helemaal niet weten of die voeding nog goed werkt, die kan even goed nu traag al je componenten het vermoorden zijn. Is het dan tijd om je PSU te vervangen wanneer al de rest kapot is en/of je pc in lichterlaaie staat? Ik overdrijf nu een beetje, de meeste PSU's gaan er zelf aan voor ze andere componenten slopen, maar heb in het verleden genoeg ellende gehad met zo'n voeding toen ik niet beter wist, en ik zou geen €200 aan componenten toevertrouwen aan een voeding waarvan je weet dat die "meh" is en waarvan gedocumenteerd is dat anderen er problemen mee hadden.

Als de garantieperiode voorbij is, zou ik die voeding vervangen, zeker als je er nu duurdere hardware in wilt zetten. Als je het budget niet hebt voor een upgrade van PSU, CPU en MB, dan stel je desnoods de upgrade van moederbord en processor uit. Investeer je nu in een goede voeding, dan moet je er de komende 10 jaar niet meer naar omkijken, in tegenstelling tot een CPU of GPU.

Wat dan betreft upgraden van je cpu, de optie om tweedehands een socket 1150 moederbord en Haswell i5 of i7 te nemen is geen verkeerde, krijg je veel waar voor je geld voor.

De andere suggestie om een nieuw socket 1151 moederbord met Pentium G4560 te nemen zou ik niet meer doen, als je dan toch moet investeren in DDR4, zou ik een Ryzen platform nemen, dat schaalt een stuk verder dan socket 1151, en ik verwacht dat wanneer de AM4 opvolgers van Ryzen 7 (over een jaar ofzo...) er voor zullen zorgen dat je vrij makkelijk en goedkoop aan tweedehands Ryzen 7 CPU's kunt komen. Het is alleen spijtig dat met de goedkoopste Ryzen op dit moment (product: AMD Ryzen 5 1400 je je budget zou moeten optrekken.
De PSU is nu anderhalfjaar oud en kon nergens iets vinden dat het een hele slechte was. En heb het systeem voor mijn schoonouders in elkaar gezet die hem per dag 1 uur gebruikten voor de mail en internet. Maar toen kregen ze een laptop en heb ik de pc gekregen. Heb er sindsdien alleen een andere GPU ingezet. Ik zat zelf ook te kijken om verder te sparen voor een ryzen, maar ik ben nooit een AMD fan geweest. Als ik van te vore wist dat ik deze pc zou krijgen, dan had er een Intel ingezeten. Maar ik neem je tip iig mee om eerst de voeding te doen en dan daarna ff verder kijken welke CPU en moederbord het gaat worden.

• MacPoedel
Als die voeding maar anderhalf jaar oud is, is die nog wel garantie, dan zou ik het er wel op wagen het komende half jaar (waarschijnlijk is niet iedereen het daar mee eens). Zoals ik al zei, ik overdreef een beetje met die vlammen en slopen van componenten :). Nu blaas ik warm en koud tegelijk, maar ik ging er eerst vanuit dat je pc ouder was omwille van de gebruikte componenten.

Ben je er trouwens heel zeker van dat je een pricewatch: Sharkoon WPM500 hebt en geen pricewatch: Sharkoon WPM500 Bronze of pricewatch: Sharkoon WPM500 V2? Want die waren er 2 jaar geleden ook, en de v1 werd maar verkocht tot in 2014. De Bronze en v2 zijn volgens Computerbase kwalitatief minder goed dan de v1 (v2 en Bronze review https://www.computerbase....m-bronze-netzteil-test/5/, v1 review https://www.computerbase.de/2013-12/sharkoon-wpm500-test/7/ ). Ze hebben bv geen overstroombeveiliging, en in dat geval zou ik met de vervanging toch niet wachten.

• Mikoe
MacPoedel schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:03:
Als die voeding maar anderhalf jaar oud is, is die nog wel garantie, dan zou ik het er wel op wagen het komende half jaar (waarschijnlijk is niet iedereen het daar mee eens). Zoals ik al zei, ik overdreef een beetje met die vlammen en slopen van componenten :). Nu blaas ik warm en koud tegelijk, maar ik ging er eerst vanuit dat je pc ouder was omwille van de gebruikte componenten.

Ben je er trouwens heel zeker van dat je een pricewatch: Sharkoon WPM500 hebt en geen pricewatch: Sharkoon WPM500 Bronze of pricewatch: Sharkoon WPM500 V2? Want die waren er 2 jaar geleden ook, en de v1 werd maar verkocht tot in 2014. De Bronze en v2 zijn volgens Computerbase kwalitatief minder goed dan de v1 (v2 en Bronze review https://www.computerbase....m-bronze-netzteil-test/5/, v1 review https://www.computerbase.de/2013-12/sharkoon-wpm500-test/7/ ). Ze hebben bv geen overstroombeveiliging, en in dat geval zou ik met de vervanging toch niet wachten.
Je hebt inderdaad gelijk, want ik heb de V2 uitvoering. Heeft er iemand misschien suggesties voor welke voeding ik dan moet gaan en hoeveel watt? Ik wil uiteindelijk of een GTX 1060, RX580 of GTX 1070 aanschaffen. Ligt er maar net aan wat ik er op dat moment straks aan uit kan geven en de 1070 zal dan waarschijnlijk 2dehands worden. Ik had zelf de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 500W in gedachte. Weet niet of dit wat is?

Verwijderd

De Pure Power 10 is een heel aardige voeding echter zit de 500w versie qua prijs vrij dicht tegen de pricewatch: Corsair TX550M V2 aan wat op elk vlak een betere voeding is. Ander iets lichter alternatief is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M welke kwalitatief vergelijkbaar is met de TX550M. Kwalitatief wat minder en daardoor een paar jaar kortere levensduur is de pricewatch: Corsair CX450M. Minder efficiënt en minder stil ook.

• MacPoedel
Dichtbij in prijs vind ik toch relatief hoor. Het prijsverschil tussen de Pure Power 10 en de TX550M V2 en BW450M is €15 dat is redelijk wat op een beperkt budget. De Pure Power 10 is kwalitatief goed genoeg en heel stil, ik zie niet in waarom dan meer uit te geven, behalve de langere garantie periode (7 jaar versus 3 jaar, dat is op zich best wat waard maar die beslissing neem ik niet).
Mikoe schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:38:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk, want ik heb de V2 uitvoering. Heeft er iemand misschien suggesties voor welke voeding ik dan moet gaan en hoeveel watt? Ik wil uiteindelijk of een GTX 1060, RX580 of GTX 1070 aanschaffen. Ligt er maar net aan wat ik er op dat moment straks aan uit kan geven en de 1070 zal dan waarschijnlijk 2dehands worden. Ik had zelf de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 500W in gedachte. Weet niet of dit wat is?
In plaats van de 500W Pure Power 10 zou de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W deze pc ook moeten kunnen trekken. Alle componenten samen verbruiken nu pakweg 200W, 500W is dus wel heel ruim. Een GTX 1070 of RX 580 verbruiken een stuk meer dan een GTX 750 maar je zou nog steeds onder de 300W blijven.

[ Voor 36% gewijzigd door MacPoedel op 18-06-2017 16:31 ]

• Mikoe
Bedankt allen voor de info. Ik ga me eige dr is verder in verdiepen en dan beginnen we gewoon met de voeding en de behuizing, want die maakt vrij veel lawaai en valt langzamerhand uit elkaar haha. En daarna zien we wel weer verder wat er op me pad komt!
Pagina: 1