Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude build overleden, nieuwe build werkt ook niet foutloos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:03

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Afgelopen zondag ochtend is mijn oude build overleden, een 2500k, asrock z77 extreme en bijbehorend geheugen. De fans gingen heel even aan, en dan weer uit. Ik ben een voor een de onderdelen gaan testen, en zelfs met een andere voeding kwam de pc niet meer uit deze bootloop. Mijn conclusie was daarom dat mijn mobo stuk was.

Gebaseerd op deze informatie een nieuwe set aangeschaft. 7700k, msi z270 pro carbon en bijbehorend geheugen. Alles gisteravond weer geinstalleerd, maar tot mijn verbazing pakt het mobo twee van mijn (al wat op leeftijd zijnde) hdds niet. Misschien interessant dat ik gewoon de oude hdds van mijn vorige build heb meegenomen, 4x 1tb sata drives, en 2x ssd drives.

Vervolgens een stoelendans gedaan met de data kabels van deze twee hdds, op verschillende poorten geprobeerd op het mobo, maar de pc weigert ze te herkennen. In een uiterste poging deze schijven in zijn geheel verwijderd, en in mijn HTPC gehangen. En je raad het al, werken daarin prima.

Hierna nog even naar mijn nieuwe build gekeken, en het viel me op dat mijn seasonic g series 650w voeding opeens rare geluiden aan het maken was. Tussentijdse hypothese luid dan ook dat ook deze voeding op sterven na dood is, en misschien wel verantwoordelijk voor het slopen van mijn oude build.

Kortom, heeft iemand nog een idee hoe ik dingen uit kan sluiten of ziet misschien een oorzaak?

(ik ga zo even proberen de voeding los te testen met een multimeter, maar moet me eerst even inlezen hoe je dat doet en hoe ik kan zien dat de psu niet naar behoren werkt)

| system specs |

Alle reacties

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
Aan de voltages zal je het op zich goed kunnen zien denk ik (mogen niet te veel afwijken van wat ze normaal geven)dus met een multimeter zit je goed. Zit er veel stof in de voeding(misschien even openschroeven en binnen kijken hoe het eruit ziet en wellicht een foto hier plaatsen)2500 klinkt alsof de voeding al 6 jaar oud kan zijn. Misschien een rare geur die eruit komt ?

Voordat je dat gedaan hebt zal ik de voeding niet meer aansluiten op je nieuwe build. Je voeding kan je starten door sluiting te maken tussen 2 punten in je 24 pin ff kijken welke dat zijn op internet weet ook niet precies welke.

Hier

http://www.instructables....ower-Supply-without-a-PC/

[ Voor 31% gewijzigd door Bartosy op 17-06-2017 09:35 ]

• ride277

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Bartosy schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:31:
Aan de voltages zal je het op zich goed kunnen zien denk ik (mogen niet te veel afwijken van wat ze normaal geven)dus met een multimeter zit je goed. Zit er veel stof in de voeding(misschien even openschroeven en binnen kijken hoe het eruit ziet en wellicht een foto hier plaatsen)2500 klinkt alsof de voeding al 6 jaar oud kan zijn. Misschien een rare geur die eruit komt ?

Voordat je dat gedaan hebt zal ik de voeding niet meer aansluiten op je nieuwe build. Je voeding kan je starten door sluiting te maken tussen 2 punten in je 24 pin ff kijken welke dat zijn op internet weet ook niet precies welke.
De voeding is van medio 2013. Dus ongeveer 4 jaar oud. Ik vermoed ook dat de voeding de oorzaak is, maar blijf dit verbazingwekkend vinden, gezien dit met (seasonic) aangeschreven staat als een topmerk en komt met een garantie van 5 jaar. Koop je speciaal wat kwalitatiefs beters, gaat het nog binnen no time stuk 8)7, en neemt het in the meantime je hele systeem mee.

Ik hoop niet dat stof de oorzaak is, dan heeft het stoffilter in mijn case 0,0 effect gehad ;)

Thanks voor je suggesties iig!

| system specs |

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:55
Bartosy schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:31:

Hier

http://www.instructables....ower-Supply-without-a-PC/
Onbelast met een multimeter meten heeft meestal weinig zin, De voeding moet al aardig kaduuk wezen als je een afwijking meet. Met een scoop bereik je meer, Zeker onder belasting.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
popie schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:51:
[...]

Onbelast met een multimeter meten heeft meestal weinig zin, De voeding moet al aardig kaduuk wezen als je een afwijking meet. Met een scoop bereik je meer, Zeker onder belasting.
Dat is waar natuurlijk

• ride277

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
Ik heb de voltages gemeten met een multimeter, maar zoals al gesuggereerd werd, zijn deze binnen de marges zoals gespecificeerd in de ATX specificatie. De grootste afwijking heeft de -12v lijn, maar hier mag de marge schijnbaar 10% zijn in tegenstelling tot de rest van de lijnen, die maar 5% mogen afwijken. Kan ik zelf een scoop uitvoeren, of heb ik daar speciale apparatuur voor nodig?

Edit:

Ik heb nu een andere voeding in gebruik, een corsair 430 watt, en draai even zonder videokaart, maar via onboard intel video, omdat deze voeding niet genoeg stekkers heeft.

Nu sluit ik mijn boot schijf aan, een ssd, en de twee oudere hdds op sata 5&6. Als ik dit probeer te starten, worden de harde schijven niet gedetecteerd in de bios, en voelt het ook alsof ze niet aan gaan (voel 0,0 vibratie)

Vervolgens haal ik de SATA kabels los, en start ik het systeem met een ssd, en de hdds MET voeding maar ZONDER sata kabel, en wat schept mijn verbazing, de HDD's spinnen nu wel keurig op! 8)7

Het enige wat ik nu kan bedenken is dat de hdd's te oud of te langzaam zijn geworden voor dit moderne moederbord, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Iemand nog suggesties? Bvd!

[ Voor 50% gewijzigd door ride277 op 17-06-2017 14:36 ]

| system specs |

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:11
Misschien moet je in de BIOS de oudere schijven op IDE zetten ipv AHCI wat standaard is voor moderne schijven.

Het lijkt me in ieder geval dat het te maken heeft met de compatibiliteit van de schijven met het nieuwe moederbord, al is dit wel vreemd gezien je met Z77 geen problemen had om de schijven te detecteren.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:22
Mbt de 2500K Hoogst waarschijnlijk is het geheugen defect en niet het moederbord. Test eens met 1 reepje in slot1.

Ik heb ooit een keer dezelfde aanname gemaakt. Toen kreeg ik een schokje bij het aanzetten van de pc. Werd toen gesterkt in het verhaal doordat cdromland meldde dat mijn voeding kapot was. Dat bleek een paar weken later, toen ik bij Alternate voor de RMA stond, niet waar te zijn. Maar goed toen had ik al een nieuw systeem en een nieuwe voeding gekocht.

Jaren later was er een E8400 over icm met 2x 2 GB 800 Mhz DDR2. Ik wilde hoger overclocken en had natuurlijk nog de 4x 1 GB 1066 Mhz liggen van het systeem met het 'defecte moederbord'. Rara wat gebeurde er toen ik die gebruikte, pc ging niet aan ;).
Koen179 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:58:
Misschien moet je in de BIOS de oudere schijven op IDE zetten ipv AHCI wat standaard is voor moderne schijven.

Het lijkt me in ieder geval dat het te maken heeft met de compatibiliteit van de schijven met het nieuwe moederbord, al is dit wel vreemd gezien je met Z77 geen problemen had om de schijven te detecteren.
Precies dit. Vroeger was IDE standaard ivm compatability. Tegenwoordig is IDE uitgestorven en kan dat best eens standaard op AHCI staan. Of je hebt het zelf omgezet omdat je SSD voorstelt AHCI in te schakelen ;).

[ Voor 29% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2017 18:29 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• ride277

ride277

Cooled by Noctua

Topicstarter
sdk1985 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 18:26:
Mbt de 2500K Hoogst waarschijnlijk is het geheugen defect en niet het moederbord. Test eens met 1 reepje in slot1.
Ik heb het geheugen gelijk in mijn HTPC gehangen, daar werkt het prima.
Precies dit. Vroeger was IDE standaard ivm compatability. Tegenwoordig is IDE uitgestorven en kan dat best eens standaard op AHCI staan. Of je hebt het zelf omgezet omdat je SSD voorstelt AHCI in te schakelen ;).
In al mijn machines hiervoor draaide ik alles al op AHCI. Daaraan is dus niets gewijzigd. De hdd´s draaien nu wel, maar het klinkt niet alsof het van harte gaat. Opgelost met een firmware update, die eigenlijk bedoeld was voor problemen op P67, een platform waarop ze in het verleden ook hebben gedraaid, en toen zonder problemen 8)7

Rest één probleem, de voeding. Ik durf die er nu niet meer terug in te zetten met die rare geluiden én het feit dat het vorige mobo overleden is. Voor dit eventuele verband heb ik alleen geen bewijs...

| system specs |

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:22
Iets hoger had je het over 4 jaar oud en 5 jaar garantie. Als het geluid te reproduceren is dan lijkt dat me voldoende reden voor RMA. Desnoods maak je er even een filmpje van. (Maar dan idd inschakelen zonder aan te sluiten op je pc).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1