Zachte wieltjes voor bureaustoel MARKUS

Pagina: 1
Acties:
  • 9.100 views

Vraag

• Snufkin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik heb de bekende IKEA bureaustoel MARKUS. Ook had ik de plastic flap KOLON maar die werd/was lelijk en die heb ik weggedaan. Nu zie het laminaat langzaam lichter worden onder mijn MARKUS en wil ik graag betere wieltjes in plaats van die flap.

Het blijkt niet makkelijk te vinden omdat veel aanbieders (incl IKEA zelf) zeggen dat wieltjes geschikt zijn voor een harde vloer omdat ze geremd zijn zonder gewicht. Het remmen boeit mij eigenlijk niet -stoel staat in hoek- en het gaat er alleen om dat ze in MARKUS passen en niet dat harde plastic zijn dat tot die slijtagecirkel leidt.

Volgens mijn metingen is de stift van de MARKUS wieltjes 10mm breed x 16 mm hoog.

Dit wieltje lijkt ok maar de stift is eigenlijk te lang;
https://www.zwenkwielen.net/bureaustoel-wiel-stift-10x34

Wie heeft hier ervaring met het vervangen van de MARKUS wieltjes?

Beste antwoord (via Snufkin op 24-06-2017 13:22)

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 14:07

Saffie_time

Why use this? 42!

Volgens mij zouden deze gewoon moeten passen.
Het gaat om de diameter, de lengte is daar (voor zo ver ik weet) standaard op aangepast.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Alle reacties

• Snufkin
Een andere vraag dan: Wie gebruikt de MARKUS met originele wieltjes direct op laminaat?

Hoe lang doe je dat al en is er een zichtbaar effect op het laminaat / hoe snel gaat de slijtage?

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:09
Snufkin schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:11:
Een andere vraag dan: Wie gebruikt de MARKUS met originele wieltjes direct op laminaat?

Hoe lang doe je dat al en is er een zichtbaar effect op het laminaat / hoe snel gaat de slijtage?
Ik heb zelf de Markus bureaustoel sinds september vorig jaar, ik heb wit eiken laminaat en ik merk er helemaal niks van. Ik heb er ook niks onder liggen o.i.d. Ik zie geen slijtage of kleurverschillen in het laminaat en ik gebruik de stoel toch wel dagelijks.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat de stift 16mm is? Dat lijkt me wat kort namelijk. Laatst met een ander type ikea rollende stoel bezig geweest en die stiften waren in mijn beleving een stuk langer.

edit: lijkt inderdaad zo te zijn. Kwam wel uit op dit maar dat verzendt weer niet naar Nederland...

[ Voor 45% gewijzigd door spone op 18-06-2017 15:22 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 21:29
Oeh, de MARKUS, is dat een nieuwe gameaccesoire? :+

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:46

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dit heeft alles te maken met meubilair en niets met games. Daarom is het topic verplaatst naar WVB

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:55
En gelijk door naar de rest van de bureaustoelen in AZ.

@TS Elke bureaustoel maakt vroeg of laat sporen in laminaat. Enige wat helpt is een bureaustoelmat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:56:
[mbr]En gelijk door naar de rest van de bureaustoelen in AZ.[/]

@TS Elke bureaustoel maakt vroeg of laat sporen in laminaat.
Op zich wel. Maar met van die harde plasticke wieltjes is dat een kwestie van maanden voordat je pakket zichtbaar beschadigd is, met goede rubberen wieltjes duurt dat jaren !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:55
Ja, en toch heb je dan ook sporen. Ik zou altijd voor de mat gaan. Het is gewoon zonde hoe je vloer gesloopt wordt. Als je huisdieren hebt, dan gaat het met de haren tussen de wielen 2-4x zo snel. Dat schuurt ook langzaam de toplaag weg.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Snufkin
Bedankt voor de antwoorden.
spone schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:20:
edit: lijkt inderdaad zo te zijn. Kwam wel uit op dit maar dat verzendt weer niet naar Nederland...
Ziet er goed uit, maar al die Amerikaanse hebben een stift hebben van 7/16" diameter x 7/8" lengte.
Deze van IKEA zijn precies de wieltjes die er al onder zitten. Die heten voor harde ondergronden omdat ze automatisch geremd zijn zonder gewicht er op. Het materiaal is hard plastic ipv rubber of iets zachters.
--
Ik heb geen huisdieren en, omdat de stoel in de woonkamer staat, ook geen mat. Ik ben op zich huurder, maar ik blijf hier nog wel een poosje en ik weet waar het heengaat met de harde IKEA wieltjes. Die rollerblades waren een goede tip en ik zal een Europees equivalent proberen te vinden.

Wat betreft de categorie: Ik had Nieuwe (bureau) gamestoel uitkiezen, ervaring? gelezen en was in dezelfde categorie gebleven. Bedankt voor het verplaatsen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:55
Ik gebruik zelf een voordeur mat (een grote grijze van Ikea) met kort haren en rubberen antislip onderkant. Dit in eerste instantie omdat de pc nu op zolder staat en dat rollen nogal gehorig. Wellicht een idee? Rolt gewoon goed en je krijgt er geen beschadigingen mee.

Ah, je zit in de woonkamer. Alhoewel een vloerkleed wel kan dan.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 21-06-2017 08:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 14:07

Saffie_time

Why use this? 42!

Het gaat om de diameter, de lengte is daar (voor zo ver ik weet) standaard op aangepast.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Snufkin
Saffie_time schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:06:
Deze zien er goed uit. Topstar zijn Duitsers, dus dat zijn goede maten. De informatie op de Staples website is wellicht niet helemaal betrouwbaar* dus ik heb Topstar gevraagd geschreven en meteen gevraagd hoe ik ze in Noorwegen geleverd kan krijgen. Een Scandinavische Staples heeft ze namelijk niet.

*De titel zegt "TOPSTAR Wielen T6991 zacht geremd, diameter 10 mm", en de beschrijving zegt "Er zitten namelijk geen remmen op".

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-12 11:40

TommyGun

Stik er maar in!

Arunia schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:09:
Ik gebruik zelf een voordeur mat (een grote grijze van Ikea) met kort haren en rubberen antislip onderkant. Dit in eerste instantie omdat de pc nu op zolder staat en dat rollen nogal gehorig. Wellicht een idee? Rolt gewoon goed en je krijgt er geen beschadigingen mee.

Ah, je zit in de woonkamer. Alhoewel een vloerkleed wel kan dan.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/44881100/

d:)b

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Arunia
@TommyGun Ik heb dit gekocht:
http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/30287939/#/40296603

We hadden op de computerkamer 2 van die bovenstaande liggen, maar dat was nog met de plak laag. Wat een drama om die laag te verwijderen. Tegenwoordig is dat volgens mij niet meer het geval en zit het statisch vast geplakt.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-12 11:40

TommyGun

Stik er maar in!

Arunia schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:16:
@TommyGun Ik heb dit gekocht:
http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/30287939/#/40296603

We hadden op de computerkamer 2 van die bovenstaande liggen, maar dat was nog met de plak laag. Wat een drama om die laag te verwijderen. Tegenwoordig is dat volgens mij niet meer het geval en zit het statisch vast geplakt.
Klopt, statisch. Al wil het toch nog wel schuiven bij mij :(

Die oplossing van jou is wel mooier. :o Ik ga denk ik overstappen :+

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 22-06-2017 11:23 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Arunia
@TommyGun Met mijn oude Ikea stoel en nu mijn goede "game stoel" zijn de wieltjes toch zo dat je er veel lawaai mee maakt. De pc staat op zolder, wat uiteindelijk vervelend is wanneer mijn dochtertje slaapt, mijn vrouw uit huis is en ik dus even lekker kan gamen daar zonder problemen. Als ik dan heen en weer rol, dan hoor je dat helemaal niet. Dat vind ik iig erg veel schelen.

• Snufkin
Ik heb uiteindelijk deze gekocht:
https://www.staplesnetsho...howiteminfo&itemNo=136622

Er zijn bijgeleverde pinnen van 10 en 11 mm maar die passen beide niet in MARKUS. Wel kunnen gewoon de pinnen van MARKUS hergebruikt worden in de Staples wielen.

De wieltjes zijn in elk geval beter dan de hard plastic IKEA wielen, maar ze zijn misschien nog wel te hard om het laminaat niet te beschadigen. Ik kijk het een tijdje aan.

Bedankt voor alle reacties.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.