Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Intern netwerk, bekabeld & WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige weken heb ik glasvezel (100/100) en ik zoek naar de beste manier om mijn thuisnetwerk aan te leggen. Ik heb twee cat5e-kabels van een meter of 25 onder de vloer door getrokken, die ik getest heb en die goed werken. Daarop heb ik een Netgear R6250-router aangesloten en daar komt ook de tv-box aan te hangen.

Mijn uitdaging is dat ik vanwege vloerverwarming en andere oorzaken slechts één kabel netjes weggewerkt naar het modem van Telia (ik woon in Zweden) kan leiden. Het kan echt nét. Ik heb daarom geaccepteerd dat ik een apparaat erbij moet kopen.

Schematisch:

Glasvezel – modem – één kabel – ??? – twee kabels – Belkin & tv-box

In mijn naïviteit zou ik zeggen dat ik nog een router zou kopen, maar ik heb geen idee of dat de juiste keuze is. Vooral omdat er aan ??? misschien nog een netwerkkabel komt te hangen naar een kamer boven.

Ik vraag me de volgende zaken af:
  1. Wat voor type/merk apparaat zouden jullie voor ??? kiezen? Waar moet ik op letten? Ik snap dat die ene kabel een bottleneck is in deze configuratie, maar daar zou ik met mijn huidige glasvezelsnelheid nog geen last van mogen hebben. Het nieuwe apparaat moet de overgang van één naar twee kabels zo efficiënt mogelijk doen.
  2. In de huidige opzet heb ik vrij goede WiFi-dekking in huis, vooral dankzij de Netgear, maar het kan wel beter. Als ??? ook WiFi levert is dat signaal hoogstwaarschijnlijk beter dan dat van mijn Technicolor-modem dat ik van Telia heb gekregen. Ik vraag me af of ik de WiFi van de Technicolor niet beter uit zou kunnen zetten.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 08:55 . Reden: Kromme zin ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-06-2017 21:15)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik hoor heel goede geluiden over Ubiquity qua accesspoints. Als je de (financiële) mogelijkheden hebt zou ik niet gaan mixen en WiFi op je modem uit zetten, 1 kabel van je modem naar een nieuw aan te schaffen switch trekken en dan op die switch 1 of meerdere Ubiquity accesspoints plaatsen.

Wil je dat helemaal goed doen, kies je voor de pro versie en een zgn. PoE (Power-over-Ethernet) switch waarmee je de AP's van stroom voorziet. Zo'n switch is wat duurder maar je hoeft dan maar 1 kabel naar je accesspoint te trekken en geen stroompunt in de buurt van je AP te hebben.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:20
Om van één kabel twee aansluitingen te maken heb je een switch of een hub nodig.

Een hub is hopeloos ouderwets, dus kijk naar een goedkope switch. Bijvoorbeeld een netgear 105: pricewatch: Netgear Prosafe GS105

Wil je ook je wifi dekking verbeteren kijk dan naar een los access point zoals van ubiquiti.

[ Voor 14% gewijzigd door Domino op 17-06-2017 08:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks.

Ik heb wat zitten lezen en een goede oplossing zou dus zijn:

Een switch voor de kabels.
WiFi van de modem aan laten staan.
Een goed access point installeren op een strategische plek.

Acties:
  • Beste antwoord

• unezra

unezra

Ik hoor heel goede geluiden over Ubiquity qua accesspoints. Als je de (financiële) mogelijkheden hebt zou ik niet gaan mixen en WiFi op je modem uit zetten, 1 kabel van je modem naar een nieuw aan te schaffen switch trekken en dan op die switch 1 of meerdere Ubiquity accesspoints plaatsen.

Wil je dat helemaal goed doen, kies je voor de pro versie en een zgn. PoE (Power-over-Ethernet) switch waarmee je de AP's van stroom voorziet. Zo'n switch is wat duurder maar je hoeft dan maar 1 kabel naar je accesspoint te trekken en geen stroompunt in de buurt van je AP te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huis is redelijk groot (een soort T-vorm van 25 bij 40, schat ik) en vrijwel helemaal van hout. Dat laatste lijkt me een voordeel.

Nu staat er middenin het huis een stenen muur/schoorsteen met verschillende metalen pijpen erin. Mijn Netgear en mijn vorige AirPort Extreme hadden daar wel wat moeite mee in die zin dat ik echt een soort dode hoek in huis had.

Ik sta er best voor open om een dure aanschaf te doen qua accesspoint, maar heb denk ik sowieso de Netgear nodig in de dode hoek. Deze kan ik geloof ik instellen dat hij een bestaand netwerk ondersteunt.

De WiFi van de modem zet ik dan wel uit.

In welke prijscategorie zit je met een passend accespoint en een POE switch? Welke merken? (Ik weet dat dit eigenlijk een vraag om aankoopadvies is, maar zou hem graag als vervolgvraag hier stellen.)

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:20:
Mijn huis is redelijk groot (een soort T-vorm van 25 bij 40, schat ik) en vrijwel helemaal van hout. Dat laatste lijkt me een voordeel.

Nu staat er middenin het huis een stenen muur/schoorsteen met verschillende metalen pijpen erin. Mijn Netgear en mijn vorige AirPort Extreme hadden daar wel wat moeite mee in die zin dat ik echt een soort dode hoek in huis had.

Ik sta er best voor open om een dure aanschaf te doen qua accesspoint, maar heb denk ik sowieso de Netgear nodig in de dode hoek. Deze kan ik geloof ik instellen dat hij een bestaand netwerk ondersteunt.
Ik zou juist de NetGear d'r uit gooien en volledig standaardiseren op 1 type WiFi. Dat babbelt ook wat beter met je clients.

In feite wil je dit:

modem --. router -- (PoE) switch --. AP's
De WiFi van de modem zet ik dan wel uit.

In welke prijscategorie zit je met een passend accespoint en een POE switch? Welke merken? (Ik weet dat dit eigenlijk een vraag om aankoopadvies is, maar zou hem graag als vervolgvraag hier stellen.)
Even gesnuffeld, zelf verder geen ervaring mee:
https://www.wifishop.nl/ubiquiti-unifi-us-8-60w/pid=50148

Ubiquity heeft zelf dus PoE switches en dat lijkt me an-sich een redelijk hufter-proof oplossing in combinatie met Ubiquity AP's. Het kan lonen eens een zgn. heatmapper er op los te laten om te zien hoe veel AP's je nodig hebt. Ik weet niet of Ubiquity die heeft, Aruba heeft die iig wel.

Je kunt eens kijken naar Aruba's VisualRF:
https://support.arubanetw...EntryId/4830/Default.aspx

Dat is bedoeld voor Aruba (leuk spul maar duur) maar is denk ik ook wel redelijk bruikbaar voor andere merken. Let wel, zoiets is natuurlijk puur simulatie dus je kunt er zeker geen 100% op vertrouwen.

Pagina: 1