Sinds enige weken heb ik glasvezel (100/100) en ik zoek naar de beste manier om mijn thuisnetwerk aan te leggen. Ik heb twee cat5e-kabels van een meter of 25 onder de vloer door getrokken, die ik getest heb en die goed werken. Daarop heb ik een Netgear R6250-router aangesloten en daar komt ook de tv-box aan te hangen.
Mijn uitdaging is dat ik vanwege vloerverwarming en andere oorzaken slechts één kabel netjes weggewerkt naar het modem van Telia (ik woon in Zweden) kan leiden. Het kan echt nét. Ik heb daarom geaccepteerd dat ik een apparaat erbij moet kopen.
Schematisch:
Glasvezel – modem – één kabel – ??? – twee kabels – Belkin & tv-box
In mijn naïviteit zou ik zeggen dat ik nog een router zou kopen, maar ik heb geen idee of dat de juiste keuze is. Vooral omdat er aan ??? misschien nog een netwerkkabel komt te hangen naar een kamer boven.
Ik vraag me de volgende zaken af:
Mijn uitdaging is dat ik vanwege vloerverwarming en andere oorzaken slechts één kabel netjes weggewerkt naar het modem van Telia (ik woon in Zweden) kan leiden. Het kan echt nét. Ik heb daarom geaccepteerd dat ik een apparaat erbij moet kopen.
Schematisch:
Glasvezel – modem – één kabel – ??? – twee kabels – Belkin & tv-box
In mijn naïviteit zou ik zeggen dat ik nog een router zou kopen, maar ik heb geen idee of dat de juiste keuze is. Vooral omdat er aan ??? misschien nog een netwerkkabel komt te hangen naar een kamer boven.
Ik vraag me de volgende zaken af:
- Wat voor type/merk apparaat zouden jullie voor ??? kiezen? Waar moet ik op letten? Ik snap dat die ene kabel een bottleneck is in deze configuratie, maar daar zou ik met mijn huidige glasvezelsnelheid nog geen last van mogen hebben. Het nieuwe apparaat moet de overgang van één naar twee kabels zo efficiënt mogelijk doen.
- In de huidige opzet heb ik vrij goede WiFi-dekking in huis, vooral dankzij de Netgear, maar het kan wel beter. Als ??? ook WiFi levert is dat signaal hoogstwaarschijnlijk beter dan dat van mijn Technicolor-modem dat ik van Telia heb gekregen. Ik vraag me af of ik de WiFi van de Technicolor niet beter uit zou kunnen zetten.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 08:55 . Reden: Kromme zin ]