Goedkope videokaart gezocht voor aansturing van 2 x 28" 4K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:41
Mijn vraag
Ben op zoek naar een goedkope videokaart die 2 x 28" in 4K aan kan sturen met 60Hz via HDMI / Displayport

Inleiding
Op mijn werk heb ik 2 x 28" met een resolutie van 4K gekregen. Erg mooie schermen met een zee aan ruimte en dus erg blij mee.

Het viel me echter op dat de muis wat trager leek te gaan, ik dacht eerst dat dit aan wat minder ram geheugen lag of dat de videokaart het niet aan kon. Ik kwam er echter opeens achter dat de schermen op 30Hz draaiden. Ik zie dit soort vertragingen vrijwel direct terwijl sommige andere gebruikers het niet eens opvalt :)

Blijkt te komen doordat de huidige Nvidia Quadro 2000 die erin zit maar Displayport 1.1 ondersteuning geeft. Verder zit er nog een DVI aansluiting op maar daar heb ik niks aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell Vostro desktop
8GB intern geheugen
Nvidia Quadro 2000
2 x Asus MG28UQ pricewatch: Asus MG28UQ Zwart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op internet naar displayport en Nvidia Quadro, tot de conclusie gekomen dat een output van 60Hz met de huidige kaart niet mogelijk is :(

Beste antwoord (via Vlassie1980 op 17-06-2017 20:41)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19
Weet niet wat voor werk je doet of wat voor software je daar voor gebruikt maar mocht dat niet per se een Quadro of FirePro kaart vereisen (worden vaak gebruikt voor CAD software en dergelijke) dan voldoet op zich iedere videokaart met minimaal twee DP 1.2/HDMI 2.0 aansluitingen wel.

Goedkoopste wat ik zo snel kan vinden is deze kaart: pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC. Pluspunten: passieve koeling (stil) en geen extra stroomaansluiting nodig. Verder kun je kijken naar een GTX 1050, RX 460, RX 550 of vergelijkbare kaarten zolang die maar minimaal de benodigde aansluitingen hebben en bij voorkeur minder dan 75 Watt verbruiken zodat ze geen extra voeding nodig hebben: categorie: Videokaarten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ieder kaart die in je Vostro past met totaal 2 HDMI 2.0 (of hoger) /DisplayPort 1.2 (of hoger).

Zo zuinig mogelijk om de voeding niet te veel te belasten en performance-technisch maakt het qua 2D-snelheid niet uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19
Weet niet wat voor werk je doet of wat voor software je daar voor gebruikt maar mocht dat niet per se een Quadro of FirePro kaart vereisen (worden vaak gebruikt voor CAD software en dergelijke) dan voldoet op zich iedere videokaart met minimaal twee DP 1.2/HDMI 2.0 aansluitingen wel.

Goedkoopste wat ik zo snel kan vinden is deze kaart: pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC. Pluspunten: passieve koeling (stil) en geen extra stroomaansluiting nodig. Verder kun je kijken naar een GTX 1050, RX 460, RX 550 of vergelijkbare kaarten zolang die maar minimaal de benodigde aansluitingen hebben en bij voorkeur minder dan 75 Watt verbruiken zodat ze geen extra voeding nodig hebben: categorie: Videokaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:19
Eem informatieve site "How much VRAM do you really need at 1080p, 1440p and 4K?' http://www.tweaktown.com/...1080p-1440p-4k/index.html

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Xfile schreef op zondag 18 juni 2017 @ 12:57:
Eem informatieve site "How much VRAM do you really need at 1080p, 1440p and 4K?' http://www.tweaktown.com/...1080p-1440p-4k/index.html
Informatief, maar in dit geval weinig relevant. Zullen weinig zware 3D-games op gespeeld worden, zeker niet op 4K met een 1030. De huidige gpu is zo'n 6 jaar oud en gelijkwaardig aan een Geforge Gts 450. Is puur voor aansturing van de schermen. TS heeft het nergens over dat de oude kaart te langzaam is, wel dat de monitoren niet op 4K@60hz ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:19
White Feather schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:08:
[...]

Informatief, maar in dit geval weinig relevant. Zullen weinig zware 3D-games op gespeeld worden, zeker niet op 4K met een 1030. De huidige gpu is zo'n 6 jaar oud en gelijkwaardig aan een Geforge Gts 450. Is puur voor aansturing van de schermen. TS heeft het nergens over dat de oude kaart te langzaam is, wel dat de monitoren niet op 4K@60hz ondersteund worden.
Het gaat me er om hoeveel VRAM er nodig is om de twee 4K monitoren aan te sturen.
Op deze site reviews: 4k-monitoren in beeld: nu wel of niet investeren? staat:
Met het openen van verschillende vensters en een browser met zo'n tien tabs, zagen we het geheugengebruik van onze gpu stijgen naar ruim 1,2GB. Gpu's die minder geheugen hebben, zullen als hun vram vol zit het werkgeheugen van de computer aanspreken. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar de limiet is daarbij soms beperkt tot 1GB en dat kan net te weinig zijn. Ben je van plan om twee 4k-monitoren te gebruiken, dan is een videokaart met 4GB geheugen geen overbodige luxe.
Ik zelf heb de Palit GTX 1050 Ti KalmX 4 GB aangeschaft
pricewatch: Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX

[ Voor 7% gewijzigd door Xfile op 18-06-2017 15:00 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:41
Xfile schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:11:
[...]

Het gaat me er om hoeveel VRAM er nodig is om de twee 4K monitoren aan te sturen.
Op deze site reviews: 4k-monitoren in beeld: nu wel of niet investeren? staat:

[...]

Ik zelf heb de Palit GTX 1050 Ti KalmX 4 GB aangeschaft
pricewatch: Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX
Dank voor de input. Deze kaart ga ik laten bestellen 8)
Pagina: 1