Led duo spot kapot, wat is er stuk of wat doe ik verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahvanderlaan
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-12-2017
Net geprobeerd een Led duo spot proberen aan te sluiten. Ik dacht ik zet de spanning er op en sluit het stekkertje op de led voeding om te kijken of hij het doet. Hier is iets mis gegaan, ik kreeg heel even licht maar hierna niks meer. Nu meet ik op beide spotjes los geen weerstand, er zit dus volgens mij kortsluiting in. De led voeding doet het prima, want daar heb ik nu een andere duospot op aangesloten.
Vraag is nu wat heb ik verkeerd gedaan en wat is er kapot in de duospot. Voorlopig sluit in de stekkertjes maar aan met de spanning er af 🙂

Beste antwoord (via ahvanderlaan op 17-06-2017 10:19)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Als ik het goed begrijp, heb je eerst de netspanning aangesloten op de voeding en daarna de led op de werkende voeding aangesloten? En die voeding heeft een stroom begrenzing?
Dat moet je idd niet meer doen. ;)

Onbelast geeft de voeding de maximale spanning omdat er geen stroom loopt. Er zit een condensator aan de uitgang die is opgeladen tot deze maximale spanning.
Als je vervolgens de led aansluit zal de condensator zich ontladen tot de werkspanning van de led bereikt is en pas dan start de stroombegrenzing. Gedurende korte tijd loopt er dus een zeer hoge stroom en afhankelijk van de energie in de ontlading van deze condensator zal de led het mogelijk niet overleven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Welke spots zijn het? Heb je foto's? Wat voor spanning zette je erop?
Die TS kan beter dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat is een duospot

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Als ik het goed begrijp, heb je eerst de netspanning aangesloten op de voeding en daarna de led op de werkende voeding aangesloten? En die voeding heeft een stroom begrenzing?
Dat moet je idd niet meer doen. ;)

Onbelast geeft de voeding de maximale spanning omdat er geen stroom loopt. Er zit een condensator aan de uitgang die is opgeladen tot deze maximale spanning.
Als je vervolgens de led aansluit zal de condensator zich ontladen tot de werkspanning van de led bereikt is en pas dan start de stroombegrenzing. Gedurende korte tijd loopt er dus een zeer hoge stroom en afhankelijk van de energie in de ontlading van deze condensator zal de led het mogelijk niet overleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahvanderlaan
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-12-2017
Ik denk inderdaad dat dat laatste gebeurd, te veel spanning en dus te grote stroom. Klopt het dan dat je geen weerstand meer op de led lamp meet? Eens kijken of nog ergens een led lampje kan krijgen en of ik die erin kan krijgen. Is toch een lamp van 50 euro

Oh ja het is trouwens een Paulmann 2x5 watt spot https://nl.paulmann.com/a...borsteld-kantelbaar/92546

[ Voor 28% gewijzigd door ahvanderlaan op 17-06-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Je meet dus een kortsluiting (0Ω) over de led?
Het is inderdaad mogelijk dat een led kortsluit, maar eigenlijk zou ik in dit geval eerder een open verbinding verwachten, dus oneindige weerstand alsof de meetsnoeren van de multimeter nergens mee contact maken.

In geval van open verbinding kun je het niet goed testen met een multimeter, tenzij deze een speciale led test functie heeft; de meetspanning van de meter is doorgaans niet hoog genoeg. In dat geval kun je het beter testen met de spot aan en als je dan wel voldoende spanning over de led meet maar hij brandt niet dan weet je genoeg.

Misschien als je een goede foto van de leds zelf kan maken dat we ze kunnen identificeren en je ze kan vervangen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ploink op 17-06-2017 19:23 ]

Pagina: 1