Hoe kies ik een Gigabit NIC met Intel chip?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Voor mijn homeserver (Kaby Lake Pentium G4560) zoek ik een PCI-e Gigabit netwerkkaartje met Intel chip, vanwege de softwarecompatibiliteit met virtualisatiesoftware.

Er blijkt in de praktijk veel meer keuze te zijn dan ik verwachtte. Er zijn minstens 5 verschillende actuele Intel Gigabit chips (met diverse features), op kaartjes volgens PCIe 1 of PCIe 2 snelheid en in 1x of 4x breedte.

Wat zou ik moeten kiezen? Voor een homeserver met een Pentium processor?

Concreet heb ik een random kaartje met 2 poorten gekocht en dat wordt door Ubuntu herkend als een 82575EB. Ik zie bijvoorbeeld dat de Intel poorten elk 2 MB geheugen hebben en de Realtek poort van het moederbord heeft dat niet, alleen merk ik eigenlijk geen verschil in snelheid (ze zitten beide rond 111MB/s met Samba).

Eigenlijk zocht ik een kaartje met 4 poorten en dan kan ik kiezen uit de intel 350-AM4 chip op een x1 kaartje, of diezelfde chip op een x4 kaartje. Het x4 kaartje is veel goedkoper.

Wat is een verstandige keus: zo'n 350-AM4 kopen, of gewoon nog een tweede 82575EB er bij?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk op de hcl van de virtualisatiesoftwarefabrikant en pak de goedkoopste?

LinkedIn WoT Cash Converter

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:21:
Kijk op de hcl van de virtualisatiesoftwarefabrikant en pak de goedkoopste?
Ik lees op WikiPedia dat PCIe 2 effectief 4Gb/s doorvoer per kanaal heeft, dus in theorie zou x1 net snel genoeg moeten zijn voor 4 poorten van 1Gb/s.

Maar hoe zit dat in de praktijk?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

aawe mwan schreef op zondag 18 juni 2017 @ 07:42:
[...]
Ik lees op WikiPedia dat PCIe 2 effectief 4Gb/s doorvoer per kanaal heeft, dus in theorie zou x1 net snel genoeg moeten zijn voor 4 poorten van 1Gb/s.

Maar hoe zit dat in de praktijk?
Waarvoor heb je de doorvoersnelheid nodig? Waarom is dat cruciaal? Je schrijft ook niet of de onboard Realtek wordt herkend al dan niet door de virtualisatiesoftware. Welke sw is dat trouwens?
PCI-Express slots komen in twee varianten, de x1 met één enkel serieel kanaal haalt een snelheid van 250 MB/s
Wikipedia: PCI Express
250 MBps = 2Gbps

Maar welke versie van PCI Express heb jij?

Er mist een hoop basale informatie om jou fatsoenlijk te kunnen helpen.

[ Voor 39% gewijzigd door PcDealer op 18-06-2017 09:46 ]

LinkedIn WoT Cash Converter