TV voor een kleine huiskamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zoek een?
TV voor in onze nieuwe, doch kleine huiskamer: we zitten zo'n 2,5 meter van ons scherm af.

Wat is je budget?
Ik wil ongeveer €1000 uitgeven aan een TV en een soundbar (of alleen de TV als het geluid echt fatsoenlijk is, maar daar heb ik een hard hoofd in!)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wij hebben 8 jaar lang een LE32B650T2 gehad van Samsung. Prachtig beeld, 100hz en eigenlijk nog steeds prima, ware het niet dat die dikke randen en het gewicht een probleem zijn in de nieuwe opstelling: hij gaat nu netjes aan de muur met de snoertjes weggewerkt.

Gebruik... ik heb een PS4, maar ik zal toegeven: er wordt vooral Netflix via gekeken en af en toe een spelletje, The Last of Us, dat soort dingen. Ik stream nog wel eens een film of documentaire vanaf de laptop,
maar dat moet je volgens mij gewoon kunnen regelen via een media station of soundbar, toch?

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik dacht natuurlijk: dat moet een 4K TV worden met het oog op de toekomst. Maar nu lees ik op dit forum dat het veel slimmer is om, met mijn budget, voor een goed FHD paneel te gaan? Voor de afstand waarop we zitten lijken de grote panelen mij ook onzin: ik heb nu 32 inch, ik zou 37 of 40 leuk vinden - veel groter hoeft ook weer niet, tenzij daar echt een voordeel aan zit.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben heel erg benieuwd of jullie een suggestie hebben, er is zoveel keuze! Ik wil sowieso eenzelfde kwaliteit scherm of beter, makkelijk een soundbar aansluiten zou mooi zijn (HDMI ARC enzo). Smart hoeft niet eens per sé als het uitmaakt in de prijs, het kan verder wel (internetkabel aanwezig etc).

Veel dank!

[ Voor 11% gewijzigd door Arachas op 16-06-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 09:42
Je merkt al terecht op dat het geluid van de TV vaak te wensen over laat. Logisch ook, want een speaker heeft ruimte nodig om tot z'n recht te komen. De steeds platter wordende TV's hebben dat simpelweg niet. Een oplossing kan dan inderdaad een soundbar zijn, maar je kan ook denken aan een receivertje (alhoewel het budget daarvoor wel wat krap is ivm speakers die er dan nog bij komen). Kies je voor een receiver, dan is de logische opstelling om je HDMI inputs (zoals dvd-speler, ps4 etc) op de input van je receiver te plaatsen, en de TV op de HDMI Output. Gebruik dan de ARC-input op je TV zodat het geluid van je TV ook weer op je receiver uitkomt. Je receiver is dus het centrale apparaat waarmee je alles bedient en die alles verwerkt.
Bij een soundbar ligt dat iets anders; die sluit je net als de rest, direct op de TV aan. Uiteraard ook alles weer via HDMI. Heel ingewikkeld is het dus allemaal niet, zolang je maar even het plaatje voor ogen hebt wat je wil bereiken.

Een (kwalitatief goed) 4K-scherm én een soundbar of andere audio-oplossing gaat voor dit budget het vrees ik niet worden. Een FullHD op 100Hz ga je denk ik veel meer plezier van hebben. Zelf heb ik in de huiskamer en in de slaapkamer ook 40" (Sony en Samsung) aan de muur gehangen. In de huiskamer is de kijkafstand 3,5m en daar had een maatje groter ook nog wel gekund. In de slaapkamer is de afstand zo'n 3m en daar is het prima. Voorheen was dat een 37" op 3m en dat was op zich ook genoeg, maar dit is toch net iets prettiger.

Vrijwel alle TV's kun je zonder enig probleem ophangen. Bedenk wel dat de ophanging ook iets aan ruimte inneemt. Een beugel waarbij de TV ook gedraaid kan worden zal altijd iets dikker zijn dan een vaste positie. Ik heb alle twee in gebruik gehad, en inmiddels hangen alle twee de schermen vast, omdat ik de optie van draaien toch nooit gebruikte en hoe platter tegen de muur aan, hoe mooier het staat. Bedenk vooraf wel alle stekkers vast in je tv te steken en eventueel kabels met haakse stekkers te kopen zodat het er achter past. Als je TV eenmaal hangt haal je hem er niet snel weer vanaf.

De meeste TV's beschikken wel over smart-functionaliteiten, maar ik ben er nooit heel erg fan van geweest (alhoewel het zeker wel functioneert). Een Raspberry Pi 3 erbij met LibreElec geeft je naar mijn mening een veel betere oplossing daarin, en leuk voordeel is standaard CEC-ondersteuning waardoor je de remote van de TV of receiver kan gebruiken om deze te bedienen. De integratie is redelijk naadloos hierdoor wat vaak door de echtgenotes gewaardeerd wordt.

Voor wat betreft welke TV's in aanmerking zouden komen wil ik je toch met name adviseren te gaan kijken. Specificaties op papier geven een leuke indicatie, maar je weet het pas als je het ziet. In winkels staan TV's vaak slecht afgesteld. Zeker in winkels als MediaMarkt wordt er maar wat neer gegooid en op demo-stand gezet. Probeer daar doorheen te kijken, of beter, probeer bij een echt goede TV-winkel een en ander te bekijken. De prijzen liggen daar meestal iets hoger (niet eens heel veel), maar de service die je erbij krijgt is als je nog geen keuze hebt gemaakt ook een onderdeel van waar je voor betaald. Het kan het zeker waard zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Superbedankt, Kroegtijger.

Ik denk dat voor onze opstelling een receiver niet gaat werken. En inderdaad, 4K plus soundbar wordt krap (maar als we het er toch over hebben - voor welk budget zou dat wél werken, denk je?).

Kun je "goede" TV winkels aanraden? Ik zou het namelijk niet weten, behalve de BCC en de MediaMarkt. Ik woon in de regio Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Filteren op FHD en 100Hz en 40 a 43 inch in de pricewatch? Zoveel is daar niet , je probleem is 100Hz, dat vind je niet veel meer in die "kleine en goedkopere hoek" .

pricewatch: Panasonic Viera TX-40DS630 Zilver Heeft het wel, die 100, maar is best duur, als je ziet wat zelfde model 50 inch kost. Mocht je aan 50 willen (ik begrijp van niet), dan is die 50 een snoepje.

Verder pricewatch: Sony Bravia KDL-43W756C Zilver Ga maar even na of die gasten hem ook echt hebben staan, zeer populair model uit alweer ' 15.

[ Voor 67% gewijzigd door Sjah op 17-06-2017 21:32 ]