Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 15:09
In een poging een organisatie te laten weten dat het via een webformulier op hun website mogelijk is om klantgegevens te achterhalen heb ik de administrative contact van hun domein (organisatie.nl) gemaild. Die mail bouncede met een curieuze reden: de domeinnaam (organisatie-plaatsnaam.nl) die bij dat mailadres (postmaster@organisatie-plaatsnaam.nl) hoort bestaat niet (meer).
organisatie-plaatsnaam.nl kan ik vrijelijk registreren, waardoor ik controle krijg over postmaster@organisatie-plaatsnaam.nl. Klopt mijn aanname dat dit een groot beveiligingsrisico is voor het "gewone" domein organisatie.nl?

Uiteraard zijn de genoemde domeinnamen gefingeerd.

[ Voor 0% gewijzigd door Vunzz op 16-06-2017 16:59 . Reden: typo in mailadres ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Beste antwoord (via Vunzz op 16-06-2017 17:28)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:11
Vunzz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:02:
organisatie[.]plaatsnaam.nl kan ik vrijelijk registreren, waardoor ik controle krijg over postmaster@organisatie[-]plaatsnaam.nl. Klopt mijn aanname dat dit een groot beveiligingsrisico is voor het "gewone" domein organisatie.nl?
Nog een typo? :)

In theorie wel. Je zou dat organisatie-plaatsnaam.nl domein kunnen registreren, dat specifieke emailadres aanmaken (van het Admin Contact) en een verzoek kunnen doen om wijzigingen voor domein organisatie.nl door te voeren. Zodoende zou je bijvoorbeeld het www-record naar jouw servertje kunnen laten verwijzen en zo de website "overnemen". Aangenomen dat je verzoek zonder pardon wordt gehonoreerd door de beherende partij van domein organisatie.nl.

Of het hele domein moet beheerd kunnen worden met een account gekoppelt op ....@organisatie-plaatsnaam.nl (dan kun je alles doen).

Staan er op die website zelf geen contactgegevens van de beheerder? Dan kun je die even een mailtje sturen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

SIDN gegevens opzoeken, en/of gewoon naar de NAW gegevens op zoek gaan en ze ff bellen? >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:36
Of melding maken bij de SIDN en hun het uitzoekwerk laten doen. Ze hebben vrij heldere voorwaarden over de bereikbaarheid van contactpersonen bij .nl domeinen, en dit klinkt alsof het niet aan die voorwaarden voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
SIDN even op de hoogte stellen is inderdaad ook een mogelijkheid, dat zal ik meteen even doen.
Los daarvan: de mogelijkheid om controle te krijgen over het administrative mailadres is toch een security issue?

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
Je hebt het over postmaster@organisatie-plaatsnaam.nl en postmaster@organisatie.plaatsnaam.nl.
Welk van de twee is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
Die met het streepje. Typo meteen even verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:36
Vunzz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:14:
SIDN even op de hoogte stellen is inderdaad ook een mogelijkheid, dat zal ik meteen even doen.
Los daarvan: de mogelijkheid om controle te krijgen over het administrative mailadres is toch een security issue?
Niet noodzakelijk, denk ik. Tenminste, als dat email adres ook wordt gebruikt (of is gekoppeld) om in te loggen bij de registrar wel. Als het email adres echt alleen een contactpersoon is, valt de security impact denk ik wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:52

Rmg

Vunzz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:14:
Ja het is een potentieel security issue, iemand kan dat domein registreren en zo als 'administratief contact' gaan mailen met registrars of SIDN bijvoorbeeld.

Hoe groot de impact is / kan zijn, tjah lastig te zeggen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:11
organisatie[.]plaatsnaam.nl kan ik vrijelijk registreren, waardoor ik controle krijg over postmaster@organisatie[-]plaatsnaam.nl. Klopt mijn aanname dat dit een groot beveiligingsrisico is voor het "gewone" domein organisatie.nl?
Nog een typo? :)

In theorie wel. Je zou dat organisatie-plaatsnaam.nl domein kunnen registreren, dat specifieke emailadres aanmaken (van het Admin Contact) en een verzoek kunnen doen om wijzigingen voor domein organisatie.nl door te voeren. Zodoende zou je bijvoorbeeld het www-record naar jouw servertje kunnen laten verwijzen en zo de website "overnemen". Aangenomen dat je verzoek zonder pardon wordt gehonoreerd door de beherende partij van domein organisatie.nl.

Of het hele domein moet beheerd kunnen worden met een account gekoppelt op ....@organisatie-plaatsnaam.nl (dan kun je alles doen).

Staan er op die website zelf geen contactgegevens van de beheerder? Dan kun je die even een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

In een poging een organisatie te laten weten dat het via een webformulier op hun website mogelijk is om klantgegevens te achterhalen heb ik de administrative contact van hun domein (organisatie.nl) gemaild. Die mail bouncede met een curieuze reden: de domeinnaam (organisatie-plaatsnaam.nl) die bij dat mailadres (postmaster@organisatie-plaatsnaam.nl) hoort bestaat niet (meer).
organisatie.plaatsnaam.nl kan ik vrijelijk registreren, waardoor ik controle krijg over postmaster@organisatie-plaatsnaam.nl. Klopt mijn aanname dat dit een groot beveiligingsrisico is voor het "gewone" domein organisatie.nl?

Uiteraard zijn de genoemde domeinnamen gefingeerd.
Hoe ga je controle krijgen over postmaster@organisatie-plaatsnaam.nl als je organisatie.plaatsnaam.nl registreert? Daarvoor zul je organisatie-plaatsnaam.nl moeten registreren.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
Ja precies. Ik denk dat veel af hangt van registrars, maar toegang tot het administrative mailadres wordt nog wel eens gebruikt als bewijs van eigenaarschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
Het verschil tussen een - en een . is in dit geval nogal belangrijk :+
Het gaat dus om organisatie.nl en (postmaster@)organisatie-plaatsnaam.nl.

Pagina: 1