Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet Explorer downgraden, nieuwe installatie install.wim

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-11 18:54
Wij hebben een web applicatie die bij de nieuwste versie van internet explorer niet meer draait.
Er is nog geen zicht wanneer dit opgelost is, dus wilde ik kijken of ik internet explorer kon downgraden.

Betreft: (Terminal Server) Windows Server 2012R2, wil van IE 11.0.43 > 11.0.42.

Ik heb heb de betreffende Windows Update al verwijderd van de server; IE blijft op .43 staan.

Wat ik vervolgens heb geprobeerd:

dism /online /disable-feature:"Internet-Explorer-Optional-amd64" -remove
Ik heb dit geprobeerd zonder de -remove switch, maar dan blijft hij op .43 staan na:

Ik heb vervolgens een standaard WS2012R2 .ISO gemount, C:\mountdir folder aangemaakt en deze met DISM gemount:
dism /get-wiminfo /wimfile:E:\sources\install.wim
dism /mount-wim /wimfile:E:\sources\install.wim /Index:2 /mountdir:C:\mountdir /readonly

De binaries zijn verwijderd van de side-by-side store, dus wil ik ze opnieuw installeren vanuit de standaard iso/wim:
Install-WindowsFeature Internet-Explorer-Optional-amd64 -Source c:\mountdir\windows\winsxs

Dan krijg ik dus de melding:
Install-WindowsFeature : ArgumentNotValid: The role, role service, or feature name is not valid: 'Internet-Explorer-Optional-amd64' . The name was not found.

Wat doe ik verkeerd ?
Of is er een makkelijkere manier om dit probleem te verhelpen ?

Beste antwoord (via So_Surreal op 22-06-2017 10:51)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
So_Surreal schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:41:
De hele web applicatie werkt helaas alleen maar in IE.
De web applicatie is niet van ons en draait ook niet bij ons zelf.
Dat dacht ik al, klinkt als: ActiveX / Plugins werken niet
Microsoft is dat gedeelte langsaam aan het verbannen.
Misschien dat je via duckduckgo of google registry edits kan vinden om het in te schakelen?

Zie ook: https://www.security.nl/p...oblemen+bij+IE-gebruikers

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 22-06-2017 10:11 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:25
Probeer eens met get-windowsoptionalfeature -online | ft | more de naam te achterhalen. Want Install-WindowsFeature herkent de naam "Internet-Explorer-Optional-AMD64" niet.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• So_Surreal
Wylana schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:15:
Probeer eens met get-windowsoptionalfeature -online | ft | more de naam te achterhalen. Want Install-WindowsFeature herkent de naam "Internet-Explorer-Optional-AMD64" niet.
Dan krijg ik inderdaad de lijst te zien met alle packages.
Hier staat Internet-Explorer-Optional-amd64 ook gewoon bij.
Er staat ook gewoon netjes bij: DisabledWithPayloadRemoved.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3UfGFPS.png

Ik vind het daarom ook zo gek dat hij hem niet opnieuw installeert.
Vooral aangezien hij de naam van dit pakket ook gewoon pakt bij het disable/verwijderen er van...

Edit: Net dit uitgevoerd, om te kijken of de package Internet-Explorer-Optional-amd64 beschikbaar is ISO die ik met DISM gemount heb:

get-windowsoptionalfeature -path c:\mountdir | ft | more

Daar staat de Internet-Explorer-Optional-amd64 er gewoon bij en is hij gewoon enabled:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mzMqqVF.png

Dat maakt het nog vreemder...

[ Voor 21% gewijzigd door So_Surreal op 16-06-2017 16:50 ]

• So_Surreal
Heeft iemand wellicht een idee of een andere oplossing hoe ik Internet Explorer binnen Windows Server 2012 R2 kan downgraden naar een oudere versie ?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou helemaal niet downgraden, maar de webapplicatie via App-V aan gaan bieden met de verouderde compatible versie van Internet Explorer.

Securitytechnisch de beste oplossing.. Je kunt niet tijdenlang op een verouderde versie blijven draaien voor één applicatie, en updates tegen blijven houden.

App-v licenties zijn tegenwoordig onderdeel van je RDS-calls overigens :)

Andere optie zou overigens zijn om te proberen of de applicatie nog wel werkt met een andere browser. Al heb je kans dat die combinatie bij de eerste de beste update ook niet meer functioneerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 21-06-2017 11:28 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DJMaze
  • Niet online
So_Surreal schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:48:
Wij hebben een web applicatie die bij de nieuwste versie van internet explorer niet meer draait.
.....
Of is er een makkelijkere manier om dit probleem te verhelpen ?
Aangezien het een web applicatie is, waarom gebruik je dan niet Chrome of Firefox?

• MAX3400
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Werkt het spul niet als je IE in Enterprise Mode zet en de webapplicatie opneemt in een site-list?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Windows Server 2012R2 komt standaard met Internet Explorer 11. Als je bedoeld met downgraden om een oudere IE versie te draaien (8, 9 of 10) dan gaat dat niet werken met dat besturingssysteem.

Je kan kijken of de applicatie wel werkt als deze in compatibiliteitsmodus draait in IE. Dan draait de site zoals dit gebeurde in IE 6 en 7.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 22:11

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom op de server de IE downgraden als je de website via een client benaderd?

Kan me best voorstellen dat de site niet lekker werkt onder een nieuwere versie van IE11.
maar niet dat ik daarvoor IE op de server zelf moet downgraden.

Wat gebeurt er als je een client laat connecten naar de website met de juiste versie van IE11?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MAX3400

MAX3400

DarkSide schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:00:
Waarom op de server de IE downgraden als je de website via een client benaderd?

Kan me best voorstellen dat de site niet lekker werkt onder een nieuwere versie van IE11.
maar niet dat ik daarvoor IE op de server zelf moet downgraden.
Terminal Server...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 22:11

DarkSide

theres no place like ::1

Ok. Maar met sommige thinclients kan ik gewoon de eigen IE aanroepen en niet die van de server.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DarkSide schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:27:
[...]

Ok. Maar met sommige thinclients kan ik gewoon de eigen IE aanroepen en niet die van de server.
Praktisch elke thin client heeft een browser, maar het is de vraag of je dat moet willen:
  • Je gaat te maken met latency tussen end-device en applicatie(s)
  • Auhtenticatie en logging op je proxy-servers wordt veel complexer
  • De browserversies op de thin client moeten ook secure worden, daar ga je dus hetzelfde probleem krijgen
  • De eisen aan je wanverbindingen voor evt sattelietlokaties wordt anders.
  • Als de webapplicaties ook nog moet kunnen verbinden naar andere interne resources ga je een uitdaging krijgen (home-drives/printers/etc)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• So_Surreal
Question Mark schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:26:
Ik zou helemaal niet downgraden, maar de webapplicatie via App-V aan gaan bieden met de verouderde compatible versie van Internet Explorer.

Securitytechnisch de beste oplossing.. Je kunt niet tijdenlang op een verouderde versie blijven draaien voor één applicatie, en updates tegen blijven houden.

App-v licenties zijn tegenwoordig onderdeel van je RDS-calls overigens :)

Andere optie zou overigens zijn om te proberen of de applicatie nog wel werkt met een andere browser. Al heb je kans dat die combinatie bij de eerste de beste update ook niet meer functioneerd.
Heb je ergens goede documentatie over dit App-V, ik ken het zelf nog niet :o
En is dit weer wat anders dan de normale compatibiliteit modus ?
Deze werkt namelijk niet.
DJMaze schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:17:
[...]

Aangezien het een web applicatie is, waarom gebruik je dan niet Chrome of Firefox?
CMD-Snake schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:53:
Windows Server 2012R2 komt standaard met Internet Explorer 11. Als je bedoeld met downgraden om een oudere IE versie te draaien (8, 9 of 10) dan gaat dat niet werken met dat besturingssysteem.

Je kan kijken of de applicatie wel werkt als deze in compatibiliteitsmodus draait in IE. Dan draait de site zoals dit gebeurde in IE 6 en 7.
Dit is niet van toepassing.
Ik ken deze functie en gebruik deze wel vaker, alleen functioneerde de webapplicatie nog wel op 11.0.42, maar op 11.0.43 niet meer. Het is dus niet dat we een complete versie terug moeten.
CMD-Snake schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:53:

Ik hoef niet helemaal te downgraden, ik wil van 11.0.43 terug naar 11.0.42.
MAX3400 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:19:
Werkt het spul niet als je IE in Enterprise Mode zet en de webapplicatie opneemt in een site-list?
Dit heb ik nog niet geprobeerd en ga ik straks nog even proberen :)

[ Voor 17% gewijzigd door So_Surreal op 22-06-2017 09:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DJMaze
  • Niet online
Dat dacht ik al, klinkt als: ActiveX / Plugins werken niet
Microsoft is dat gedeelte langsaam aan het verbannen.
Misschien dat je via duckduckgo of google registry edits kan vinden om het in te schakelen?

Zie ook: https://www.security.nl/p...oblemen+bij+IE-gebruikers

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 22-06-2017 10:11 ]

• MAX3400

MAX3400

Even een domme vraag omdat ik het niet 1-2-3 kan vinden maar is er al gekeken wat de exacte verschillen zijn in de EXE en DLL's tussen 11.0.42 en 11.0.43. Heb je al een ticket aangemaakt bij Microsoft?

Het klinkt namelijk meer als een SaaS-issue (oftwel de leverancier moet de applicatie updaten) dan als een client-issue (jij bent up-to-date / veiliger).

Ik kan me niet voorstellen dat er een dusdanige update is geweest waardoor het subnummer met 1 wordt opgehoogd terwijl de gevolgen eigenlijk in een minor-release zouden moeten horen zoals 11.1.0.

• So_Surreal
MAX3400 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:13:
Even een domme vraag omdat ik het niet 1-2-3 kan vinden maar is er al gekeken wat de exacte verschillen zijn in de EXE en DLL's tussen 11.0.42 en 11.0.43. Heb je al een ticket aangemaakt bij Microsoft?

Het klinkt namelijk meer als een SaaS-issue (oftwel de leverancier moet de applicatie updaten) dan als een client-issue (jij bent up-to-date / veiliger).

Ik kan me niet voorstellen dat er een dusdanige update is geweest waardoor het subnummer met 1 wordt opgehoogd terwijl de gevolgen eigenlijk in een minor-release zouden moeten horen zoals 11.1.0.
De applicatie is niet van ons, we gebruiken hem alleen.
Daardoor hebben we dit niet onderzocht, ik hoopte alleen op een snelle en simpele manier om te downgraden.

De applicatie zelf doet het gewoon, alleen het afdrukken gaat niet goed, dan wordt er alleen een error afgedrukt.
Ik zie net alleen dat het probleem niet alleen voorkomt bij de web applicatie die wij gebruiken.
Microsoft zelf is er al van op de hoogte, lees er net een bericht over op Security.nl:

https://www.security.nl/p...oblemen+bij+IE-gebruikers

• DJMaze
  • Niet online
So_Surreal schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:48:
So_Surreal schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:38:
De applicatie zelf doet het gewoon
Volgende keer als je een topic start even duidelijk melden wat er precies niet werkt?
Nu dacht iedereen dat niks werkt, en nu blijkt het alleen het printen te zijn.

• MAX3400

MAX3400

So_Surreal schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:38:
[...]

De applicatie zelf doet het gewoon, alleen het afdrukken is een bericht.
Ik zie net alleen dat het probleem niet alleen voorkomt bij de web applicatie die wij gebruiken.
Microsoft zelf is er al van op de hoogte, lees er net een bericht over op Security.nl:

https://www.security.nl/p...oblemen+bij+IE-gebruikers
Ik lees in de comments de KB-artikelen en als je dan verder leest, werkt het printen wel als je de hele pagina afdrukt en niet 1 gedeelte/frame/whatever?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Heb je ergens goede documentatie over dit App-V, ik ken het zelf nog niet :o
En is dit weer wat anders dan de normale compatibiliteit modus ?
Deze werkt namelijk niet.
Met App-V kun je applicaties in een soort afgescheiden bubble draaien. Door die afscheiding kun je dus ook verschillende softwareversies naast elkaar draaien. Je kunt dan in je OS de meest recente versie van IE draaien, en alleen voor deze applicatie een oudere versie van IE aanbieden.

Je moet wel zelf je applicatie gaan capturen/bouwen . Dat kan met IE wel tricky zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 22-06-2017 10:44 ]

• So_Surreal
DJMaze schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:41:
[...]

[...]

Volgende keer als je een topic start even duidelijk melden wat er precies niet werkt?
Nu dacht iedereen dat niks werkt, en nu blijkt het alleen het printen te zijn.
Ja sorry, je hebt gelijk.
Ik dacht dat de oorzaak van het probleem niet zo belangrijk was aangezien ik alleen opzoek was naar een downgrade van het versienummer :)

Topic mag van mijn part wel dicht, ik ga even kijken naar de ideeën die geboden zijn in het topic en als dat niet werkt hoop ik dat Microsoft snel met een update komt.

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal !

• So_Surreal
Question Mark schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:43:
[...]

Met App-V kun je applicaties in een soort afgescheiden bubble draaien. Door die afscheiding kun je dus ook verschillende softwareversies naast elkaar draaien. Je kunt dan in je OS de meest recente versie van IE draaien, en alleen voor deze applicatie een oudere versie van IE aanbieden.

Je moet wel zelf je applicatie gaan capturen/bouwen . Dat kan met IE wel tricky zijn.
En kan je met zo'n capture dusdanig specifiek instellen dat je IE 11.0.42 gebruikt ipv 11.0.43, of kan je alleen globaal kiezen tussen 11/10/9/8 ?

• So_Surreal
MAX3400 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:43:
[...]

Ik lees in de comments de KB-artikelen en als je dan verder leest, werkt het printen wel als je de hele pagina afdrukt en niet 1 gedeelte/frame/whatever?
Ik heb het gelezen en geprobeerd, maar het helpt helaas niet.
Compatibility view werkt ook niet.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

So_Surreal schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:52:
[...]

En kan je met zo'n capture dusdanig specifiek instellen dat je IE 11.0.42 gebruikt ipv 11.0.43, of kan je alleen globaal kiezen tussen 11/10/9/8 ?
Je maakt een capture (sequence) van een applicatie, dus je kunt exact capturen wat je wilt. Inlusief tweaks, instellingen, registry aanpassingen en add-ons...

Het is wel een complete managementoplossing, dus je hebt er wel wat voor nodig. Maar als het operationeel is, werkt het ook erg mooi. De voordelen komen wel meer naar voren in grotere omgevingen. Je hoeft immers geen applicaties meer te installeren, maar alleen maar packages aan te bieden.

Microsoft heeft er genoeg leesvoer over:

Getting Started with App-V 5.1 (hint)

• MAX3400

MAX3400

Question Mark schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:34:
[...]

Je maakt een capture (sequence) van een applicatie, dus je kunt exact capturen wat je wilt. Inlusief tweaks, instellingen, registry aanpassingen en add-ons...
Probleem is wel/niet dat je dus de correcte IE installatie moet vinden. En daar begon het topic ongeveer mee dat je na een bepaalde update/upgrade ineens issues hebt.

Topicstarter zal dus de sequencing-machine niet moeten voorzien van de KB-artikelen die eerder genoemd werden en/of mogelijk de oorzaak zijn van het issue ;)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MAX3400 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:27:
[...]

Probleem is wel/niet dat je dus de correcte IE installatie moet vinden. En daar begon het topic ongeveer mee dat je na een bepaalde update/upgrade ineens issues hebt.

Topicstarter zal dus de sequencing-machine niet moeten voorzien van de KB-artikelen die eerder genoemd werden en/of mogelijk de oorzaak zijn van het issue ;)
Dat bleek later pas. De TS gaf die info pas teon ik al aan het typen was...:)

De originele vraag ging over het downgraden van IE voor een heel systeem, voor alle gebruikers en applicaties. Dan blijft App-V toch een heel mooi alternatief daarvoor.

• So_Surreal
Microsoft heeft de 22e een hotfix uitgebracht voor dit probleem :)
Pagina: 1