Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Vele websites and Youtube clips leggen uit wat 10-bit vs. 8-bit is en noemen 10-bit dan meteen HDR.

Echter, dynamisch bereik betekent in theorie het verschil tussen de laagste en hoogste waarde in een bepaalde toestand of omgeving. Het dynamische bereik is dus niet hetzelfde als het bereik van een grootheid.

10-bit duidt in geval van een monitor aan dat het absolute kleurbereik per kanaal (RGB) gaat van 0 tot 2^10=1024. In contrast ( :9 ) met 8-bit, dat per kanaal gaat van 0 tot 2^8=256.

Ik volg dus niet helemaal de logica dat 10-bit hetzelfde is als HDR.

Ben ik nou zo dom, of zit hier wellicht een woordspeling/marketingtruc achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 15:22
Heel zwart-wit gekeken betekent HDR niet meer dan 'High Dynamic Range' en dan spreek je inderdaad over de helderheid, oftewel het aantal nits wat een TV behaalt.

Maar je kan een tv pas echt HDR noemen als deze aan de REC2020 standaard voldoet en een minimaal aantal nits behaalt... oftewel 10bit kleurdiepte en tussen de 1000 en 2000cd/m2 helderheid.

Oftewel, de personen die het zo uitleggen snappen het niet helemaal... :)

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 16-06-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-05 20:03
Ik geloof dat ze idd alles door elkaar halen, HDR heeft wel 10-bit kleur nodig, maar 10-bit is geen HDR...

Daarom zijn TV's met 500 m2 helderheid en HDR gewoon pure oplichting, want dit is veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
OK.. Inderdaad verwarring dus.

Overigens vroeg ik het m.b.t. monitoren, niet TV's, maar dat maakt misschien geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oscar Whiskey schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:33:
OK.. Inderdaad verwarring dus.

Overigens vroeg ik het m.b.t. monitoren, niet TV's, maar dat maakt misschien geen verschil.
Een TV is een low-res monitor met een tuner en doorgaans erg irritante overscan defaults, zelf op digitale inputs. Verder geen verschil.

Oslik blyat! Oslik!