Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies: Aanleg netwerkkabel nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:10
Het is zeker niet het eerste topic hierover (en het zal vast ook niet het laatste zijn) maar ik ben op zoek naar advies over het aanleggen van toekomstbestendige netwerkkabel in mijn nieuwe woning.

Ik heb een 7-tal loze leidingen in het huis laten aanleggen en ik wil op iedere leiding 2 netwerkaansluitingen in verband met scheiding tussen internet en IP-tv. Daarvoor moet dus ik een dubbele kabel vinden, of 2 losse kabels trekken.

Ik heb o.a. het topic over nette lan afwerking en het topic over slechte kabels gelezen, maar daardoor ben ik het overzicht een beetje kwijt geraakt van wat nou goede merken zijn qua kabels.

In verband met de toekomst wil ik een netwerkcapaciteit van 10gbps, dus minstens CAT6 (voor korte afstand goed genoeg hiervoor).

Qua dubbele kabels heb ik de volgende kabels gevonden

Ligawo CAT7 Duplex kabel gevonden.

Over Ligawo heb ik wisselende ervaringen gevonden in de bovengenoemde topics waardoor ik twijfel wat de goede optie is.

en deze:

Faber kabel CAT7 Duplex

Hiervan heb ik geen reviews gevonden.

Tl;DR

Wat is een geschikte (duplex) kabel om een toekomstbestendig netwerk aan te leggen?

Thanks alvast!

Beste antwoord (via balfnl op 16-06-2017 23:52)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 17:14
Eerder gezegd, trek gewoon twee losse kabels. Met een trekveer is dat geen enkel probleem. Kind kan de was doen. Als kabel zou ik die van Belkin pakken. Ik heb daar zelf gewoon goede ervaringen mee voor in de muur meer dan prima. En cat 7 zie ik nog zo zeer niet het nut van in. Cat 6 is prima.

Ik zou ook zeker 2 kabels per ruimte leggen. Denk aan de woonkamer, daar heb je er al snel 4 nodig of je moet iets met wifi of een switch. gaan doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Clifdon op 16-06-2017 14:22 ]

Always look on the bright side of life.

Alle reacties

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-11 10:45
Duplex kabel is leuk maar trekt niet makkelijker dan 2 enkele.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 15:40

Mojo

The Power Within

Gewoon twee losse kabels trekken. Dat past prima en is een stuk makkelijker en goedkoper dan het trekken van een duplex kabel.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je echt een apart netwerk nodig voor IPTV en internet? Bij veel providers kan dat tegenwoordig prima over hetzelfde netwerk zolang je maar IGMP snooping gebruikt op je switches. Dan zou ik gewoon full copper CAT6 nemen, mocht je later meer nodig hebben kan je altijd upgraden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• balfnl
Tsurany schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:30:
Heb je echt een apart netwerk nodig voor IPTV en internet? Bij veel providers kan dat tegenwoordig prima over hetzelfde netwerk zolang je maar IGMP snooping gebruikt op je switches. Dan zou ik gewoon full copper CAT6 nemen, mocht je later meer nodig hebben kan je altijd upgraden.
Niet echt apart netwerk, maar ik zou wel graag 2 aansluitingen in de WCD hebben, dit was een voorbeeld :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Cat5 is echt al voldoende hoor 10GB voor thuis zie ik nog lang niet gebeuren. Waarom niet, heel simpel je loopt tegen heel veel andere drempels aan voordat je 10GB nodig hebt. Je ziet het nu zelfs in bedrijven maar weinig toegepast hooguit voor backbones tussen gebouwen of grote switches. Zover ik weet is gigabit nog snel genoeg voor 4k films en die zijn er zelfs maar beperkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
2x CAT7 zou ik niet door een leiding gaan trekken, dat gaat je niet lukken ivm dikte en stugheid van de kabel. Gewoon bij CAT6 houden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Clifdon
  • Laatst online: 13-11 17:14
Eerder gezegd, trek gewoon twee losse kabels. Met een trekveer is dat geen enkel probleem. Kind kan de was doen. Als kabel zou ik die van Belkin pakken. Ik heb daar zelf gewoon goede ervaringen mee voor in de muur meer dan prima. En cat 7 zie ik nog zo zeer niet het nut van in. Cat 6 is prima.

Ik zou ook zeker 2 kabels per ruimte leggen. Denk aan de woonkamer, daar heb je er al snel 4 nodig of je moet iets met wifi of een switch. gaan doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Clifdon op 16-06-2017 14:22 ]

Always look on the bright side of life.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Frogmen schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:09:
Cat5 is echt al voldoende hoor 10GB voor thuis zie ik nog lang niet gebeuren. Waarom niet, heel simpel je loopt tegen heel veel andere drempels aan voordat je 10GB nodig hebt. Je ziet het nu zelfs in bedrijven maar weinig toegepast hooguit voor backbones tussen gebouwen of grote switches. Zover ik weet is gigabit nog snel genoeg voor 4k films en die zijn er zelfs maar beperkt.
Cat 6 is dan wel weer beter toepasbaar bij langere afstanden tov Cat 5E. Cat 7 lijkt mij daarentegen wél enorme overkill. Maar ieder zijn smaak ;)

OT:

1. Neem Cat 6 ipv Cat 7
2. Trek 2 losse kabels

Xbox Live ID:Notna8310

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Let vooral goed op dat het type kabel past bij de afmontage. Persoonlijk zou ik het laten doen of iemand zoeken die je kan helpen met montage en doormeten. Overigens moet je vooral kijken naar geschikte kabel en of het cat 5e, 6 of 7 maakt dan niet de wereld uit bij de afmontage zijn die verschillen veel groter.

[ Voor 33% gewijzigd door Frogmen op 16-06-2017 14:26 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• balfnl
Kleine update: 2 kabels passen bij mij niet door de buizen, kom ik net achter (7mm cat 6a)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:51

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dan wordt het 1 kabel :) Zolang het onder de 100 meter is zou CAT6 prima moeten zijn. Mocht je dan in 1 kamer meerdere VLAN's willen (1 voor internet en 1 voor IPTV) kan je een kleine 8 poorts managed switch plaatsen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• balfnl
Heb nu 6a liggen :) enige jammere is dat ik dubbele WCD's heb met maar 1 aansluiting 😛
Pagina: 1