CPU retour na openen verzegelde doos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 22:18
Vorige week heb ik bij 4Launch een boxed i5 7600 processor gekocht.

Eenmaal geinstalleerd maakt deze belachelijk veel lawaai. Dus ik wil me beroepen op koop op afstand en mijn geld terug.

Probleem: koelpasta gebruikt en verbroken zegel.

4Launch zegt dat het zegel verbreken mijn retour recht heeft doen vervallen.

Vraag: Wat is wettelijk mijn recht? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 22:43
Dus je wilt je cpu terug sturen omdat de koeler te luid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 10:06

weebl

YARR!

Ik heb een processor nog nooit geluid horen maken... 8)7

Ik ga er maar even van uit dat je inderdaad de bijgeleverde koeler bedoeld.
Die staan er om bekend alleen de broodnodige koeling te verzorgen en dat ze inderdaad de nodige herrie maken.

Zoek een goede aftermarket koeler, is echt een wereld van verschil!

Zoiets, om maar een voorbeeld te geven: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, wat ga je er mee winnen om dat terug te sturen... Aftermarket koeler kopen (dat moet je zowiezo toch wel, dan stuur je deze CPU terug, moet je een TRAY model halen, aftermarket koeler erbij...)

Klinkt als veel moeite doen voor een paar euro en de webshop met een probleem opzadelen. Een gebruikte CPU, ala, dat zie je zo snel nog niet. Maar een gebruikte koeler kan je bij wijze vna gewoon wegflikkeren als ie voor nieuwverkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:14:
Ja, wat ga je er mee winnen om dat terug te sturen... Aftermarket koeler kopen (dat moet je zowiezo toch wel, dan stuur je deze CPU terug, moet je een TRAY model halen, aftermarket koeler erbij...)
TRAY modellen zijn vaak ook nog duurder en zijn anders in garantie.

Je mag binnen 14 dagen hem terug sturen zonder opgave van reden. Ik zou dit echter niet doen en gewoon een: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition halen daar wordt iedereen een stuk vrolijker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Retourrecht heeft niets met harde waren te maken maar wordt in Shopping Forum besproken.

Move PMG -> SF

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 16-06-2017 14:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:49
Je mag dingen terugsturen, maar je mag ze niet gebruikt hebben. Het idee achter wkoa is dat je thuis kan kijken zoals in de winkel. En in de winkel monteer je een cpu ook niet in een pc.

Ik denk dat je hem niet terug kan sturen zonder reden. Wel als defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast.. een Tray 7600 is welgeteld 7 euro goedkoper dan een boxed. Is dat echt die moeite waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:23

Standeman

Prutser 1e klasse

jeroen3 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:22:
Je mag dingen terugsturen, maar je mag ze niet gebruikt hebben. Het idee achter wkoa is dat je thuis kan kijken zoals in de winkel. En in de winkel monteer je een cpu ook niet in een pc.

Ik denk dat je hem niet terug kan sturen zonder reden. Wel als defect.
Zo simpel is het natuurlijk ook weer niet, want een monitor mag je zeker wel even gebruiken om te zien hoe het beeld is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:27
Wat 4launch zegt is onzin. De enige situatie waarin het verbreken van een zegel je retourrecht doet vervallen is bij software, audio/video en producten waarbij hygiëne een rol speelt. Een CPU valt daar niet onder.

Over waardevermindering door het monteren (koelpasta gebruikt) kun je nog discussiëren (ze mogen het retour in ieder geval niet weigeren). De regel is dat je niet verder mag gaan dan "noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen". Dat lijkt me hier niet het geval, want om vast te kunnen stellen hoe een CPU werkt (bijvoorbeeld of de koeler veel lawaai maakt en of hij snel genoeg is) moet je hem monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
NO_Excuses schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:17:
[...]

TRAY modellen zijn vaak ook nog duurder en zijn anders in garantie.

Je mag binnen 14 dagen hem terug sturen zonder opgave van reden. Ik zou dit echter niet doen en gewoon een: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition halen daar wordt iedereen een stuk vrolijker van.
Koop inderdaad een Scythe koeler en je bent klaar. Wat ben je anders van plan als je de processor hebt teruggestuurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 13:41
Je kan ook kijken of je de cooler middels de Bios langzamer (dus stiller) kan laten draaien, waarbij nog redelijke tot goede temperaturen behaald blijven worden. Dat is verreweg de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Anders toch een after market cooler aanschaffen, dat is nog altijd beter dan terug sturen.

Bedenk ook dat met het warmere weer de cooler harder moet draaien en dus meer geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat @Tom-Z al zegt, de winkel moet het hoe dan ook terug nemen.

Ik ben het echter niet met hem eens dat je de CPU met koelpasta mag besmeren en denk dat ze daarom wel een waardevermindering mogen claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Standeman schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:30:
[...]

Zo simpel is het natuurlijk ook weer niet, want een monitor mag je zeker wel even gebruiken om te zien hoe het beeld is.
Hij zegt ook "Kijken zoals in de winkel". Een monitor/TV staat meestal aan in de winkel. Een processor daar in tegen natuurlijk vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kan de technische discussie over CPU coolers stoppen hier? Als jullie daar over willen discussiëren kan dat mooi in Cooling. Hier is het offtopic.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 16:12

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

In plaats van gezeur aan te gaan met de winkel, voor wat mij lijkt ongegronde klacht, kun je gewoon je energie en geld beter investeren in een andere koeler. Iedereen blij, probleem opgelost.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 09:45
Standeman schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:30:
[...]

Verkeerd voorbeeld? Een monitor test ik in de winkel ook ja maar een CPU cooler weer niet (welke winkel staat dat toe?). Je zit ook met het verbruiksdeel van het pakket (de koelpasta) Daarnaast zou je de koeler en CPU ook weer volledig schoon moeten terugsturen als ze het al zouden accepteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, je moet kunnen kijken of het voldoet aan wat je wil. Als dat betekent een blisterverpakking kapotknippen, dan zijn de kosten daarvan voor de winkel omdat de schade niet te voorkomen is.

Om een CPU te proberen, zal je een koeler moeten monteren en dus koelpasta gebruiken. De gevolgen daarvan zijn voor de winkel.

En ja, je kan in de winkel prima een werkend model met stock cooler ergens in een PC werkend zien en bepalen of die koeler te veel lawaai maakt naar jouw smaak.

Koop op afstand is heel duidelijk;
- Retour mag *nooit* geweigerd worden, de wettelijke uitzonderingen daargelaten. Een CPU valt niet onder de uitzonderingen.
- Alleen werkelijke kosten als gevolg van verdergaan dan uitproberen mogen verhaald worden.

De winkel zal de spullen dus gewoon terug moeten nemen en het hele bedrag plus verzendkosten terug moeten betalen. Retourkosten zijn voor koper.
De suggestie van een andere koeler is prima, maar staat los van hoe de wet werkt. Wel kan het een goed idee zijn voor de winkel om voor te stellen dat koper het met een andere koeler van hen probeert. Als dat wel naar wens is, voorkomt de winkel het retour.

Mensen focussen telkens weer heel erg op wat in de winkel zou kunnen en mogen, maar dat is ondergeschikt vanwege de bovenstaande punten dat retour sowieso niet geweigerd mag worden en dat er geen definitie is van 'de winkel' en 'wat kan en mag je daar'. Let erop dat de intentie van de wet is consumentenbescherming, waarbij het oogpunt is dat de winkel niet allerlei creatieve wegen er omheen kan verzinnen. Als stok achter de deur, wordt het retourrecht verlengd tot 12 maanden als de winkel de klant niet op juiste wijze over zijn rechten informeert. Dat geldt voor de standaard voorwaarden en regels, maar ook voor uitspraken daarna, zoals verbroken zegels op hardwareverpakkingen. (Software is anders, hier offtopic)

De wet zegt wel dat je er zorgvuldig mee om moet gaan, maar nergens dat de winkel het weer als 'ongeopende verpakking' of wat er op lijkt moet kunnen verkopen.

Wie meent dat het niet eerlijk is voor de winkel; die kan het prima calculeren in de marges en als dat niet opweegt tegen een showroom waar mensen het niet op afstand kopen, dan kunnen ze daar prima voor kiezen. De wet is er immers om de achterstand van proberen en advies in de winkel te compenseren.

Winkels die proberen zowel de kosten van een showroom als de kosten van koop op afstand te weigeren, zorgen voor een landschap van oneerlijke concurrentie waarbij uiteindelijk de consument de dupe is.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Verwijderd De wet (en MvT) is vrij duidelijk dat je het mag proberen zoals in een winkel mag.
Als uitgangspunt geldt dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de zaken te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen (overweging 47 van de richtlijn). Een kledingstuk passen is bijvoorbeeld toegestaan. Wordt een kledingstuk, zoals een rokkostuum, langer gedragen (bijvoorbeeld op een gala), dan gaat dit verder dan noodzakelijk en zal de consument aansprakelijk zijn voor de waardevermindering.
Of je elke willekeurige CPU mag proberen in een winkel is al dubieus. Als je het wil weten voor de geluidsproductie dan kan de verkoper dat vast wel voor je nakijken. Uiteindelijk is het wachten op (meerdere) uitspraken van een rechter om hier echt duidelijkheid in te scheppen.

Ik ben dan ook van mening dat je niet heel hard kan stellen dat de winkel het volledige bedrag terug moet storten. Het moeilijke is wel voor de winkel om de waardevermindering hard te maken (op een nieuw zakje koelpasta na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
@emnich het aantal DB is van toepassing maar vergeet het soort geluid niet. Gentel tyfoons waren heer en meester is het soort geluid wat ze produceren. Een lichte zoem. Vergelijk je dat met cheap ass fan van het zelfde aantal DB dan had je een rot piep. En in de winkel staan genoeg modellen met stock koeler er op. Om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar komt het toch vandaan dat er telkens zo specifiek gekeken wordt? Nogmaals; er is geen definitie van 'de winkel'. In andere topics al aangehaald, er zijn zelfs winkels met uitgebreide demodagen van witgoed waarbij je ze in actie ziet. Is er ook maar een winkel te vinden waar je een CPU en stock cooler in actie kan zien? Of is het aannemelijk dat zoiets normaal is?

Als er ook maar het vermoeden is, dan mag het gewoon. Loop ik een computerwinkel in, dan staan daar PCs en kan ik bepalen of die te veel lawaai maken. Zo simpel is het. Geest van de wet is drempels voor de consument wegnemen; niet creatief uitleggen hoe hoog je drempels kan verzinnen omdat sommige winkels die wellicht opwerpen omdat die specifieke winkel niets in de toonruimte heeft behalve dichte verpakkingen.

Is het relevant dat je hem in de winkel niet zelf monteert of zelf die stofzuiger ter hand neemt? Nee. Het punt is dat je het in actie ziet zodat je het kan evalueren, en dat je middels KoA dezelfde mate van evaluatie moet kunnen bereiken.

De waardevermindering van koelpasta kan niet berekend worden, omdat je die nodig hebt; het ging niet verder dan nodig om uit te proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@loki504 In een winkel kan je het geluid sowieso niet goed beoordelen, of het moet wel heel extreem veel geluid maken.

@Verwijderd Je kan het geluidsniveau van de koeler prima beoordelen zonder de koeler op de CPU te schroeven. Consuwijzer geeft al aan dat je geen wasje mag draaien in een wasmachine, terwijl er misschien ook wel een winkel is die een draaiende wasmachine kan laten zien/horen.
Mag u het product in gebruik nemen?

Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.
Wat mag u wel doen?

U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.
Maar goed, zoals gezegd, het is wachten op een uitspraak van een rechter om eens te beoordelen hoe ver je mag gaan en wat de wetgever bedoeld met `de winkel`. Tot die tijd zou ik als consument absoluut op de lijn van Floppus zitten maar ik verwacht dat dat niet stand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat consuwijzer bochten afsnijdt, dat hebben ze in communicatie ook al bevestigd. Precies het wasje was voordat de poging gedaan werd de regels niet te veranderen maar te verduidelijken door Professor Loos beschreven als mogelijk moeten zijn.

Ik hecht dan ook meer waarde aan die interpretaties van dezelfde wetgeving - de geest en basis is niet veranderd.

Overigens kan je het geluidsniveau niet testen omdat de temperatuursensor de snelheid van de fan aanstuurt. Dus tenzij je een expert bent met wat trucs, zal je het gewoon moeten monteren. En ik zie daar ook geen probleem in.

Laat ik nogmaals herhalen dat in de verduidelijking sinds 2014 retour sowieso niet geweigerd mag worden. Enkel de werkelijke schade door verder gaan dan evaluatie kan verhaald worden. Dus succes met de schade bepalen van dat wasje draaien, áls dat al te ver zou gaan. Ook hier weer snijdt Consuwijzer de bocht af door te stellen dat het niet mag waarmee de indruk gewekt wordt dat je recht vervalt.

Dat is sowieso wat hier door de winkel ook fout gedaan wordt; ze stellen dat het retourrecht vervalt na verbreken zegel hardware. Dus als ze nu nog naar de rechter willen met een stelling dat de klant te ver ging dan hebben ze zelf nog wat uit te leggen.

Nee hoor, deze casus is voor mij klip en klaar. En hetzelfde heb ik in diverse topics al tig keer onderbouwd. Het is enigszins vermoeiend steeds hetzelfde weer uit te moeten leggen. Hetzelfde als allerlei rare scenario's verzinnen; "in de winkel kan je geluid niet bepalen" - het is totaal niet relevant om naar mogelijke situaties te zoeken die lastig zijn. De situatie is dat als je een situatie kan schetsen waarbij het prima kan, en je kan een winkel vinden waar dat mogelijk is, dan is het per definitie al niet meer te verdedigen dat het thuis uitproberen te ver gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilver
  • Laatst online: 14-09 22:18
bedankt voor alle reacties.

Uiteraard gaat het hier om de koeler. Deze is niet gewoon wat luider, hij ratelt en maakt een hoog frequent piepgeluid. Volgens mij echt een defect. mijn wasmachine is iig stiller.

inmiddels heeft 4Launch de koeler getest en geeft aan dat deze binnen de geluid tolerantie van Intel zit. ze sturen hem nu zonder enig overleg weer terug. Gisteren heb ik nog een geluids opname van de koeler doorgestuurd. Daar heb ik geen reactie over gehad.

Vooralsnog slechte service. Ze communiceren niet inhoudelijk, en zijn niet behulpzaam. Als 4 Launch het probleem niet bij intel wil neerleggen, beland het dus automatisch per post terug bij mij.

Het bedrag voor een losse koeler is niet schokkend. Maar als ik dan toch een losse koeler moet kopen, had ik voor een 7600k gekozen en niet de boxed 7600.

Ik ga er maandag nog een belletje aan wagen. Maar vooralsnog is het geen klantvriendelijke ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:21
Zilver schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:50:

Uiteraard gaat het hier om de koeler. Deze is niet gewoon wat luider, hij ratelt en maakt een hoog frequent piepgeluid. Volgens mij echt een defect. mijn wasmachine is iig stiller.

inmiddels heeft 4Launch de koeler getest en geeft aan dat deze binnen de geluid tolerantie van Intel zit. ze sturen hem nu zonder enig overleg weer terug. Gisteren heb ik nog een geluids opname van de koeler doorgestuurd. Daar heb ik geen reactie over gehad.

Vooralsnog slechte service. Ze communiceren niet inhoudelijk, en zijn niet behulpzaam. Als 4 Launch het probleem niet bij intel wil neerleggen, beland het dus automatisch per post terug bij mij.

Het bedrag voor een losse koeler is niet schokkend. Maar als ik dan toch een losse koeler moet kopen, had ik voor een 7600k gekozen en niet de boxed 7600.

Ik ga er maandag nog een belletje aan wagen. Maar vooralsnog is het geen klantvriendelijke ervaring.
sorry hoor....
als hun zeggen dat het binnen de geluidsnorm van Intel valt .. dan zal het wel zo zijn?
Stock koelers maken best wel veel lawaai ...
Dit had je van te voren ook wel kunnen weten... ;p

koop gewoon lekker een andere koeler, betere prestaties en veel stiller (desnoods 2e hands)

succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:25
Voor € 7,00 zou ik de moeite niet nemen. Koop een goede koeler en goede pasta, en je hebt nog lang plezier van je CPU.

Zelf koop ik altijd boxed CPU's, voor de vaak te verwaarlozen meerprijs op zo'n bedrag heb ik vaak graag een reserve koeler liggen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Aggressor schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:59:
[...]

sorry hoor....
als hun zeggen dat het binnen de geluidsnorm van Intel valt .. dan zal het wel zo zijn?
Stock koelers maken best wel veel lawaai ...
Dit had je van te voren ook wel kunnen weten... ;p

koop gewoon lekker een andere koeler, betere prestaties en veel stiller (desnoods 2e hands)

succes
En hun hebben een officieel iemand van Intel laten komen met meet apparatuur?(Zoja waar is het rapper).Of hebben ze gewoon een stagiaire laten luisteren?

Ik vind dat nogal makkelijk gezegd. En ik heb ook een tijdje een stock koeler gedraaid. En ik kon er niet echt een ratteling nog hoog piepend geluid uit terug halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Zilver schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:50:

Niet relevant; ze hebben het onder KoA terug te nemen zonder opgaaf van redenen. Zeker met de beschreven houding zou ik hier heel hard op mijn strepen gaan staan.

Ze hoeven niets te testen, ze kunnen niet weigeren. Je hebt retourrecht waarvan ze je inmiddels verteld hebben dat dwt niet opgaat. Daarmee zijn je rechten door die informatie verlengd naar 12 maanden.

Wijs ze zonodig naar dit topic als ze niet lijken te (willen) begrijpen hoe de wet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Zoek voor de gein op Tweakers naar de klant behandeling van 4launch.

Wat @Verwijderd al zegt, bij deze toko hard op je strepen gaan staan. Ik heb het ongenoegen gehad om met dit stelletje te discussiëren & vies spelen ze.
Desnoods langsgaan en eisen dat je iemand wil spreken & het opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Mwah beter dagvaarden dit soort bedrijven. Als dit meerdere keren gebeurt gaat zal het kwartje vanzelf wel eens gaan vallen.

Dus in dit geval zeggen dat je de boel retourneert op basis van de WKOA.
Daarna verzoeken om hoe je het terug dient te sturen.
Als men alles blijft weigeren, ook prima, maar dan wordt dat vooral het probleem van de winkel.
Hierna gewoon na x tijd een incassobureau inschakelen op basis van no cure no pay. Je hebt immers de koop ontbonden op basis van WKOA en men dient je binnen x tijd terug te betalen. Als zij geen retourgegevens sturen is dat vooral hun eigen probleem.
Na 2 weken hebben ze al minimaal de eerste extra 40 euro aan incassokosten te pakken die ze hoe dan ook moeten gaan voldoen. Als ze het er helemaal op aan laten komen via de rechter kan het zomaar 400 euro duurder voor ze uitvallen. Dat is het enige dat werkt, vooral als men het er herhaaldelijk op aan laat komen. Als je als bedrijf enkele duizenden euro's gaat verliezen door dit soort praktijken, dan loont het wel hier anders mee om te gaan in de toekomst. Maar zolang we het blijven slikken, zal men doorgaan met de shitpraktijken.
Pagina: 1