CPU of Videokaart upgraden ? Hoe kom je er achter ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07 12:48
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU e3-1270
GPU asus strix GTX 970
...

CPU of Videokaart upgraden ?

Ik loop tegen fps problemen in bijvoorbeeld games als rust en pubg aan
Hoe kan ik het beste debuggen waar mijn bottleneck ligt ?

Ik houd me al geruime tijd niet echt meer bezig met hardware en zit er dus ook niet echt helemaal meer in ;-)

Beste antwoord (via labmuisfrl op 18-06-2017 18:51)

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-08 07:47
Met HwInfo kun je heel goed allerlei sensoren monitoren. Als je in dat programma op sensoren klikt krijg je een overzicht van alle sensoren die het programma heeft gevonden. Als je dubbelklikt op een sensor krijg je een grafiek waarin de waarde word bijgehouden. Als je iets in de trand van "GPU usage" en de usage van de cpu cores in een grafiek zet en vervolgens een game speelt kun je na de tijd zien of 1 van beide op 100% draait en dus een bottleneck vormt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:32
Duidelijk je CPU, dit is een CPU die gebruikt word in servers. Ook stamt deze processor uit 2011 en is al een lange tijd End of Life.
Je GPU daarintegen is wel veel recenter en komt volgens mij uit 2015/16?

Ik raad je aan om bijvoorbeeld een i5 7600 aan te schaffen. Grote kans dat je dan wel je moederbord ook moet upgraden omdat dit een andere socket is.

[ Voor 48% gewijzigd door Desiler op 16-06-2017 12:32 ]

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB | PS5 Disc Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:33
Je cpu is duidelijk de bottleneck.

Mijn advies is om eens te kijken naar een amd ryzen 1600.
Die geeft de beste prijs kwaliteit verhouding en is zeer goed voor gaming en andere taken.

Je zult dan ook een bijpassend moederbord en geheugen moeten hebben, als je wilt kan ik je daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-04 22:10
Je cpu zou je moeten upgraden, hij is veel te langzaam voor die videokaart. Je videokaart upgraden zou het alleen maar erger maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:43
In tegenstelling tot wat hiervoor gezegd is ben ik er niet zo zeker dat het de CPU is, dit is namelijk in feite gewoon een i7-2600 met de iGPU uitgeschakeld en die is snel genoeg om een GTX970 bij te houden.

Het probleem met PUBG en ik denk ook Rust is dat het spellen zijn die nog in de alpha fase zijn, waardoor ze totaal nog niet geoptimaliseerd zijn. Daardoor zie je dat zelfs mensen met een krachtigere pc tegen problemen aanlopen. Het heeft ook niet zoveel zin om daarvoor een upgrade te doen.

Je zou natuurlijk wel altijd kunnen kijken wat de load is op je CPU en GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
Hallo ParaDroid, Weet je ook een manier om op de gpu de load te kunnen monitoren ?
op de cpu zie ik wel vaak tussen de 35 en 45 % verdeeld over de 8 cores (HT)

Hier lijkt me dan nog iets rek in te zitten tot de 50% (am i right ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Dat ligt eraan of de spellen meerdere kernen kunnen gebruiken. De GPU load kun je meten met MSI Afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
ParaDroid2 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:58:
Dat ligt eraan of de spellen meerdere kernen kunnen gebruiken. De GPU load kun je meten met MSI Afterburner.
Bedankt voor je antwoord, ik zal vanavond de gpu load ook even monitoren.
Werkt MSI afterburner ook met een asus strix ?

Volgens mij kunnen zowel pubg als rust goed omgaan met multithreading. Echter idd niet echt geoptimaliseerd. Ik duik nu soms onder de 60FPS en zou dit graag er boven willen houden.

Ik kom hier vanavond/morgen even op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-08 18:23
Hoeveel ram heb je? Welke resolutie speel je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
Boudewijnb schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:10:
Hoeveel ram heb je? Welke resolutie speel je op?
1444p
16GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:32
Laten we eerlijk zijn niemand zal deze CPU aanraden (of de opvolger daarvan) om in een gaming PC te plaatsen. Wat ParaDroid idd zegt check even je CPU en GPU load. Het zou zonde zijn om je videokaart uit 2016 te upgraden en je (server) CPU uit 2011 te laten zitten.

Ik haal met mijn i5 4570 i.s.m een R9 380 een stabiele 60 frames op PUBG.

EDIT: Ik zie ook dat jou CPU maximaal 69 graden kan worden, anders kan dit problemen geven. Check anders even tijdens een potje PUBG je temperatuur van je CPU, met een programma zoals SpeedFan, en kijk of hij warmer dan 69 graden wordt. Kan ook zijn dat je CPU aan 't throttelen is op CPU heavy games zoals PUBG.

[ Voor 43% gewijzigd door Desiler op 16-06-2017 13:51 ]

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB | PS5 Disc Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
Desiler schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:47:
Laten we eerlijk zijn niemand zal deze CPU aanraden (of de opvolger daarvan) om in een gaming PC te plaatsen. Wat ParaDroid idd zegt check even je CPU en GPU load. Het zou zonde zijn om je videokaart uit 2016 te upgraden en je (server) CPU uit 2011 te laten zitten.

Ik haal met mijn i5 4570 i.s.m een R9 380 een stabiele 60 frames op PUBG.
Meten is weten, mijn vraag is ook hoe ik het beste kan zien waar de bottleneck ligt.
Ik zie hier nu al een aantal mensen die direct roepen naar de CPU maar de games waar ik het over heb zijn alpha en beta en dus verre van geoptimaliseerd. Dusver kan ik alle "gerenommeerde" games op een high of ultra mode stabiel boven de 60FPS draaien. en dat is voor mij genoeg. als hij maar stabiel boven de 60 frames in de genoemde games blijft is het mij prima. mijn scherm is ook maar 60hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
zit een vrij dikke koeler op, komt niet echt boven de 45/50 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:55

watercoolertje

Untertitel

CryRaven schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:38:
Die geeft de beste prijs kwaliteit verhouding en is zeer goed voor gaming en andere taken.
Tenzij je mee rekent dat je dan ook nog een ander moederbord moet kopen (en misschien ook geheugen) ;)

Ben het verder helemaal met ParaDroid2 eens, heb zelf een i7 2600k (wel OCed) en die heeft vrijwel nergens moeite mee, ondanks dat die ook al 6 jaar oud is.

MSI afterburner werkt inderdaad ook gewoon met andere merken videokaarten (dus ook een Asus), daarmee kan je naast alles aan de GPU meten ook je CPU temp monitoren en je ram verbruik.

[ Voor 38% gewijzigd door watercoolertje op 16-06-2017 15:48 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:33
watercoolertje schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:46:
[...]
Tenzij je mee rekent dat je dan ook nog een ander moederbord moet kopen (en misschien ook geheugen) ;)
Tja, als hij wil upgraden naar de huidige generatie Intel of AMD Ryzen, moet hij dat sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
Maar zijn CPU is helemaal niet zo slecht. Ik snap niet zo goed waar dat idee vandaan komt, het is gewoon een 2e generatie i7. Die beginnen misschien langzaam wat oud te worden, maar houden een GTX970 nog makkelijk bij hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollievssn
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 12:00
Maar wil je wel upgraden? aangezien je "alle "gerenommeerde" games op een high of ultra mode stabiel boven de 60FPS draaien" en je geeft ook al aan dat Pubg en Rust nog alpha/beta zijn.

Met MSI afterburner kan je in ieder geval de load en temperatuur meten van je hardware, op deze manier kan je kijken welke onderdelen zwaar worden belast en mogelijk een upgrade kunnen gebruiken.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
Even afhankelijk van de mogelijke kosten wil ik inderdaad upgraden.
Ik heb ook nog een gezin te onderhouden dus een upgrade van 500 euro zit er even niet in.

Als dat het geval blijkt te zijn moeten we nog maar even doorsparen ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door labmuisfrl op 16-06-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollievssn
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 12:00
labmuisfrl schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:18:
[...]

Ik heb ook nog een gezin te onderhouden dus een upgrade van 500 euro zit er even niet in.

Ik zou rustig doorsparen en zodra de meeste games niet meer te spelen zijn een upgrade doen ;)

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-08 15:29
labmuisfrl schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:18:
[...]

Aan zo'n bedrag moet je al gauw denken, want een upgrade houd al gauw in CPU + mobo + ram (ddr4). En mogelijk voeding. Je kan wel voor minder upgraden, maar dan gaat het niet echt een upgrade zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
legendareN schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:19:
[...]

Aan zo'n bedrag moet je al gauw denken, want een upgrade houd al gauw in CPU + mobo + ram (ddr4). En mogelijk voeding. Je kan wel voor minder upgraden, maar dan gaat het niet echt een upgrade zijn.
Als ik het goed heb bekeken zijn er binnen de zelfde socket nog wel wat mogelijkheden om een snellere cpu te kopen. Maar goed ik zal vanavond eerst een kijken tegen welke beperking ik nou precies aanloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-08 15:29
3770k ja, maar dat is echt geen grote upgrade, en kost ook al gauw 200 tweedehands en dat is het niet waard naar mijn mening :P Maar idd kijk maar waar je tegen aanloopt. Ik denk dat het een combinatie van is.

Ook moet je een moederbord hebben waarbij je de cpu kan overclocken, want een stock 3770 is t al helemaal niet waard.

[ Voor 22% gewijzigd door legendareN op 16-06-2017 16:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-08 07:47
Met HwInfo kun je heel goed allerlei sensoren monitoren. Als je in dat programma op sensoren klikt krijg je een overzicht van alle sensoren die het programma heeft gevonden. Als je dubbelklikt op een sensor krijg je een grafiek waarin de waarde word bijgehouden. Als je iets in de trand van "GPU usage" en de usage van de cpu cores in een grafiek zet en vervolgens een game speelt kun je na de tijd zien of 1 van beide op 100% draait en dus een bottleneck vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-08 17:14

Sweatleek

404: Member Not Found

Waarom is hier de cpu de bottleneck het is eigenlijk een I7 op 3.8 GHZ. mijn I7 4790S is er jaloers op hoor. Turlijk is het geen skylake op 5GHZ maar dan als nog voor games lijkt het mij meer dan genoeg.

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
Goedenavond, als ik dit zo zie dan lijkt mijn gpu toch te bottleneck te zijn (toch ?)

https://snag.gy/xv9RFg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

labmuisfrl schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:02:
Goedenavond, als ik dit zo zie dan lijkt mijn gpu toch te bottleneck te zijn (toch ?)

https://snag.gy/xv9RFg.jpg
Correct. Op basis van die data is de GPU de bottleneck. GPU hoort 99/100% te doen. Als hij daar onder komt en je CPU zit tegen de 100 dan zit het probleem daar.

Voor de onwetenden is dit een mooie wakkerschudder dat een Xeon prima gamet. Heb zelf een 1241v3 en dat gaat als de brandweer.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 16-06-2017 22:09 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-08 14:59

ThunderNet

Flits!

ParaDroid2 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:58:
Maar zijn CPU is helemaal niet zo slecht. Ik snap niet zo goed waar dat idee vandaan komt, het is gewoon een 2e generatie i7. Die beginnen misschien langzaam wat oud te worden, maar houden een GTX970 nog makkelijk bij hoor.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn :) ik ben afgelopen week van een i7 860 naar een i5 7600K gegaan, videokaart is hetzelfde gebleven (Radeon 7950) en het verschil in performance is verbluffend!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ThunderNet schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:15:
[...]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn :) ik ben afgelopen week van een i7 860 naar een i5 7600K gegaan, videokaart is hetzelfde gebleven (Radeon 7950) en het verschil in performance is verbluffend!
Ik had hetzelfde met mijn i5 750 naar een Ryzen 1700, ook met een 7950. Genoeg games die er nog serieus baat bij hadden.

@1000HrZ ik zou dus even helemaal niks doen. Je speelt twee games die nog geen optimalisaties hebben gehad en waar het dus vrij zinloos is om onderdelen te vervangen. Zoek eerder eens naar wat optimalisatie guides op het internet.

Verder draai MSI afterburner haar onscreen display stats en lijk naar de CPU load op alle cores en de GPU load. Is de GPU onder de 99%, en een core op 100% dan heb je een CPU bottleneck. GPU op 99% en geen enkele CPU core op 100%, dan is het ee GPU bottleneck.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:29
Pubg draait bij niemand heel goed. Dus je hoeft niets te upgraden (vermits je een SSD en 16gb ram hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou eventueel je GPU fan profiel wat luider zetten, zodoende dat je temperatuur wat afneemt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-08 16:42

Lappieboy

voltijd nerd

Ik lees niet echt dat iemand in haakt op het 1440p gebeuren wat dus ook een grote boos doener kan zijn.
De 970 is een prima kaart alleen echt op 1080p gericht.
Wanneer je toch op 1440p wil gamen moet je ook in de settings van de meeste spellen een stapje terug doen.

Dan komt hier ook nog eens boven op de het games zijn in Alpha/beta vorm en dus niet altijd even lekker zullen draaien.

Ik zelf denk niet echt dat je CPU een bottleneck vormt.
Zijn er beter op de markt? Kan je meer FPS eruit halen? Jazeker, alleen praten we niet over 50 FPS winst die uit te lucht komt vallen met een nieuwe CPU.

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
zijn CPU is trouwens in de basis een Sandy Bridge i7 2600 (non-K) met een ander naampje. Zou in sommige games een bottleneck kunnen zijn (denk aan games die zwaar op de CPU leunen zoals bijv. WoW), maar in een boel games zal deze zeker niet de bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Dennism schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:53:
zijn CPU is trouwens in de basis een Sandy Bridge i7 2600 (non-K) met een ander naampje. Zou in sommige games een bottleneck kunnen zijn (denk aan games die zwaar op de CPU leunen zoals bijv. WoW), maar in een boel games zal deze zeker niet de bottleneck zijn.
Klopt helemaal, alleen we praten niet over een enorm verschil.(het is niet Pentium VS i7 verschil :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
Jeetje wat een reacties, top allemaal.

@Lappieboy een winst van +/- 20 fps zou voor mij voldoende zijn, aanraders ?
@418O2 laat ik 3ssds en 16GB ram hebben ;-) sinds de laatste updates van pubg is het wel een stuk beter geworden.
@DaniëlWW2 Als ik even rust als voorbeeld neem (nogal fan van momenteel) deze game zit al een jaar of 4 in alpha geloof ik. en zal waarschijnlijk altijd een alpha/beta blijven gok ik.

Even opsommend: waarschijnlijk zal ik met een nieuwe gpu (1070 oid) wel wat meer FPS moeten kunnen halen maar mogelijkerwijs loop ik dan tegen mijn CPU beperking aan correct ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Als je bijvoorbeeld een 1070 zou aanschaffen, dan zit je op 1440p erg lekker.
Het is verder maar net wat je portemonnee toestaan. Ik denk dat je met de huidige setup en een 1070 zeker winst zal behalen.
Ik gok er wel op dat je de 1070 iets beperkt, misschien voor een 10%.
Daarom zou ik dan wel in het komend jaar gaan kijken of je de CPU+MB(en Ram) kan upgraden naar iets anders.
Of dat nou nieuw of 2ehands is.

Maar dit bovenstaande is allemaal afhankelijk van je eigen voorkeuren en hoeveel geld je wil uitgeven.
(Ik zelf draai nu een 2500k en die gaat er ook nog niet uit.
Mijn R9 290 zal met een 7700k vast nog 15 FPS meer opleveren maar dat is het mij niet waard. ;))

* Als extra toevoeging nog even:
Heel simpel gezegd, wil je het meeste uit een 1070 halen dan is een nieuwe CPU+MB combi wel aan te raden. Wil je op dit moment het meeste voor het minste geld dan is toch alleen de GPU de beste optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Lappieboy op 17-06-2017 15:15 ]

Pagina: 1