Advies SSD m.2

Pagina: 1
Acties:

• caddywouter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 23:23
Ik zoek een?
ik ben zoekende naar een SSD schijf voor mijn nieuwe Asus ux410ua , momenteel een 128gig schijf. Op de lange termijn te weinig schijfruimte. Nu is er volgens mij een extra slot om een ssd te plaatsen.
Ik twijfel tussen een snelle M.2 NGFF SSD of een gewone ssd.

Vraag 1: weten jullie of het moederboard een m.2 aansluiting heeft?
Vraag 2: heeft een M.2 NGFF SSD wel zin in combinatie met een I5 7200 en 12gig intern geheugen ddr4?
Vraag 3: Ik lees indien de een M.2 NGFF SSD in een 2.5 sata conversie behuizing plaats dit eigenlijk zinloos is ivm de door voersnelheid van max 600mbs?

Alvast bedankt voor de reactie,

Gr

[ Voor 18% gewijzigd door caddywouter op 16-06-2017 11:30 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er zit een sata M2 in, dus ben je waarschijnlijk gebonden aan deze?

Baseer me op de review hier op tweakers, maar misschien kijk ik ergens langs, of heb je net een ander type.
Je kan dat dan controleren door de gebruiksaanwijzing door te lezen, of zelf even open te schroeven.

reviews: Asus ZenBook UX410: groter scherm in beproefde behuizing

• caddywouter
Klopt ik las net er een 128 m.2 ssd inzit. Er is een slot vrij voor extra ssd. Echter vraag ik mij wel
Vraag 2 en 3 af?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
caddywouter schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:03:
Klopt ik las net er een 128 m.2 ssd inzit. Er is een slot vrij voor extra ssd. Echter vraag ik mij wel
Vraag 2 en 3 af?
Je snapt het niet.
Er zijn M2 slots. Deze kan verbonden zijn met NVMe of SATA protocol of beide.

Het is dus niet duidelijk wat je hebt. Als het M2 slot alleen SATA ondersteund, kan er geen NVMe in.

Ik zou denken, als er nu een SATA M2 inzit, dat je dan aan SATA vastzit.
Je kan eenvoudig controleren welke er nu inzit door naar de snelheid te kijken met bijv ASSSD benchmark.

edit,
je hebt ook nog een SATA 2.5 plek? Daarin zet je dus een SATA SSD, iets anders heeft geen zin.

[ Voor 7% gewijzigd door Reepje op 16-06-2017 15:47 ]

• caddywouter
Ah Ha, ik snap hem. Ik heb de betreffende revieuw gelezen maar kon niet opmaken het een sata of nvme ssd betrof, het geen je dus kan afleiden uit de snelheden?

Ik zal straks even een test draaien en laten weten.

Er is nog een sata 2.5 slot vrij idd, ik begrijp het nu. Een sneller nvme ssd is dus zinloos gezien protocol niet ondesteund word.

Dank voor de reactie