theuser schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:34:
Wat betreft kosten modems heb je vermoedelijk gelijk maar ik zou graag voor een eigen modem kiezen zonder de modem kosten via een provider te betalen .
Dit was in 2006 mogelijk en is ons ook ontnomen .
Omdat iedereen en z'n moeder de provider helpdesk belde waarom iets niet werkte. Tja, de provider weet niks van Router X, dus neem maar contact op met de fabrikant. En de fabrikant zal naar de provider wijzen. Non-Tweakers vielen buiten de boot en for the sake of simplicity krijg je daarom maar routers bij je abonnement.
De netwerk kosten waren de kosten voor gebruik van het koper er is dus ook geen reden aan te nemen dat voor VDSL dit duurder zou moeten worden (meer dan de inflatie ).
Begrijp me goed, ik heb een behoorlijke afkeer tegenover KPN door hun upgradebeleid (ik woon zeer afgelegen en KPN is de enige aanbieder op mijn adres). Maar zelfs ik moet toegeven dat een dergelijk netwerk onderhouden niet gratis is. Verre van, zelfs. Of het nou gaat om storingen of snelheidsupgrades.
Het is logisch dat die prijs langzaam stijgt. En ook als je me daar niet in wil geloven: wat weerhoud KPN ervan om z'n wholesale tarieven te verhogen? Ziggo hoeft z'n kabel niet open te gooien (dit is een zeer groot probleem) en glasvezel is ook door KPN opgekocht. 4G is geen serieus alternatief voor velen. Voor jou wel lees ik verderop.
voor 2006 was het al mogelijk een adsl abbo af te sluiten zonder telefonie
Dat is het nog steeds.
Nee, bij Ziggo kan je geen internetabonnement afsluiten zonder TV, maar dat is ook puur door een wettelijke verplichting dat je bij het afnemen van een kabeldienst de ~18 euro vastrecht van die kabel moet betalen. Ziggo zal daar nooit onder komen.
Een datalimiet is voor jou mogelijk niet wenselijk maar voor veel mensen is ook dit geen probleem.
Ik ben in 2004 met Adsl begonnen met een datalimiet van 1G dat vindt ik nu wel een beetje weinig maar ik zou niets hebben tegen een limiet van 15G of zo.
Feest voor jou: KPN en T-Mobile bieden beide al een dergelijk abonnement aan

En Tele2 zou je er ook voor in kunnen zetten voor 25 euro per maand.
Dit klinkt als een aanbieding. Misschien moet je verder zoeken, of wachten op een aanbieding?

Inmiddels zijn de internet-only lijnen haast net zo duur als de all-in-one pakketten van NLE. Wat is hier nou precies aan de hand? Mis ik toevallig iets, of is de goedkoopste internetlijn tegenwoordig daadwerkelijk 22 euro?
Mijn onderbuik:
- Het netwerk is van KPN en er is geen serieuze concurrent. KPN kan wholesaletarieven verhogen omdat er toch niemand keihard de prijs drukt.
- Het netwerkkabeltje is veruit het duurste. Providers hebben liever dat jij product A, B en C afneemt voor €30 dan product A voor €25. Die extra €5 kost de aanbieder vrijwel niks.
Door het goedkoopste product duurder te maken, maak je het voor consumenten aantrekkelijker om 'voor die paar euro' maar net iets completer te gaan.
[
Voor 19% gewijzigd door
Richh op 19-06-2017 23:28
]