Goedkoopste alleen internet abo- Waarom alles zo duur?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.412 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282679

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het rondkijken nu mijn abonnement bij Online.nl afloopt na twee jaar. Het valt me op dat de alleen-internet abonnementen zo vreselijk duur geworden zijn.

Nog geen twee jaar geleden kon je een 20mbit lijn krijgen bij Tele2 voor 14 euro per maand. Online.nl had een deal waarbij het eerste jaar 10 euro per maand was, en het tweede jaar 25 euro per maand (totaal dus 17,50) voor een 30mbit lijn.

Inmiddels zijn de internet-only lijnen haast net zo duur als de all-in-one pakketten van NLE. Wat is hier nou precies aan de hand? Mis ik toevallig iets, of is de goedkoopste internetlijn tegenwoordig daadwerkelijk 22 euro?

Beste antwoord (via Anoniem: 282679 op 18-06-2017 22:53)

• Thlinx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Internet providers verhogen keer op keer de prijzen door hun voorwaarden aan te passen, hogere snelheid, nieuwe pakketten, zogenaamd betere service enz. Degene die aangeven dat we nu per saldo minder betalen vanwege extra diensten en lagere Mbit/s prijs snapt het m.i. niet helemaal. Als ik een half witbrood wil kopen wil ik niet een heel bruin meergranenbrood met een zakje extra krentenbollen.
Als ik dan toch nog ergens een half witbrood kan kopen, maar ik moet door prijsverhogingen bijna net zoveel betalen als het meergranenbroodpakket is het toch niet zo vreemd dat ik me een beetje genaaid voel?

Zit nu bij Tele2 - internet only - hopelijk stappen zoveel mogelijk gebruikers die net als ik alleen basis snelheid internet nodig hebben over. Al is het alleen maar om providers duidelijk te maken dat niet iedereen zit te wachten op al die extra's.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb er niet echt een verklaring voor, maar waarschijnlijk zijn de internet-only pakketten zo duur om je richting een tripple-play pakket te duwen.

Even voor de vorm, naar wat voor lijn ben je aan het kijken? Kabel, xDSL of Glasvezel?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het komt door gebrek aan concurrentie, zoals altijd als je te veel betaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:53:
Ik heb er niet echt een verklaring voor, maar waarschijnlijk zijn de internet-only pakketten zo duur om je richting een tripple-play pakket te duwen.

Even voor de vorm, naar wat voor lijn ben je aan het kijken? Kabel, xDSL of Glasvezel?
Geen glas, verder is alles mogelijk! Ik ben bang dat je in je antwoord gelijk hebt. Je vraagt je echter toch af waar die ene leverancier is die de markt open probeert te breken met alleen internet tegen een lage prijs. Allicht ben ik de enige die op zoek is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
emnich schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:55:
Maar zeker met de open markt op het koper is het mijns inziens bijzonder dat niemand poogt de markt open te breken! Voor mijn gevoel moet het goedkoper kunnen.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar zetten binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 16-06-2017 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:15
Wat is er duur aan 22euro per maand? Dat is minder dan 1 euro per dag en krijg je een modem en verbinding voor, een helpdesk die je kunt bellen etc. etc.

Hoe moet dat goedkoper kunnen? Die lijnen, hardware, helpdesk etc. moeten ook allemaal betaald worden.

[ Voor 25% gewijzigd door jongetje op 16-06-2017 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
jongetje schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:57:
Wat is er duur aan 22euro per maand? Dat is minder dan 1 euro per dag en krijg je een modem en verbinding voor, een helpdesk die je kunt bellen etc. etc.

Hoe moet dat goedkoper kunnen? Die lijnen, hardware, helpdesk etc. moeten ook allemaal betaald worden.
Het is niet per se duur, ik heb een goed betaalde baan. Allicht is de titel wat 'hard'. Ik betaal alleen, zoals iedereen, liever niet meer dan strikt noodzakelijk.

Het verbaast me alleen dat de partijen die voorheen nog voor 14 of 17,50 euro per maand in de markt wisten te stappen en/of overleven, nu op 22,50 euro staan binnen twee jaar. Dat is een inflatiepercentage van 60%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Anoniem: 282679 lage prijs is relatief, zeker op glasvezel zijn de prijzen alleen maar gedaald ten opzichte van een aantal jaar geleden. Heel eerlijk gezegd zijn de prijzen niet gedaald maar de snelheden verhoogd, waardoor je dus uiteindelijk minder betaald per Mbit.

Maar goed in verhouding zijn de abonnementen wel gestegen de afgelopen 2 jaar, als ik naar jou cijfers kijk, maar 20 euro voor internet per maand is niet echt bepaald veel (vind ik). Daarbij moet je tegenwoordig ook goed kijken naar je jaarbedrag en niet zozeer naar je maandbedrag.

Bij veel aanbieders krijg je de eerste x maanden korting als je een tripple play pakket afsluit. Dat pakket kan je dan na 6 maanden uitkleden, waardoor je alleen internet overhoudt.

Zelf heb ik T-Mobile Glasvezel en daar scheelde dat bijna 250 euro.

[ Voor 50% gewijzigd door rens-br op 16-06-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RICCTWK
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 19:40
jongetje schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:57:

Ik zal je vertellen waarom 22 euro per maand in mijn geval veel is (ik betaal zelf 28 voor internet only):

- Je bent vanwege een baan doordeweeks maar maximaal 4 uur per dag thuis (eigenlijk maar 2 of 3 dagen per week)
- Van die 4 uur ben je ook bezig met koken, eten, huishouden
- Je bent in het weekend meestal buitenshuis

Over het algemeen gebruik ik mijn vaste internet 1 uur per dag. Dat komt dus neer op 73 cent per uur. En dan heb je voor 22 euro een ADSL2+ abonnement, waarbij je met mazzel 12 mbit kunt halen, maar wat je draadloos niet haalt omdat je er een goedkoop modem bij krijgt van 10 jaar (of meer) geleden die jouw bescheiden maximum snelheid zelfs op 2 meter al niet meer kan aanbieden.

Ik ben het eens met rens-br dat ze je willen pushen naar triple play door de internet-only relatief duur te houden, maar ik denk dat veel providers geen benul hebben hoe weinig interessant een vaste lijn voor veel mensen is. Of ze willen/kunnen er niet naar handelen. Geef mij bijvoorbeeld maar een datalimiet, maar verder een goede verbinding. Daar wil ik best 22 euro voor betalen, maar de huidige goedkope abonnementen verliezen het wat mijn situatie betreft toch echt van bijvoorbeeld 4G (wellicht een klein beetje extra latency, maar ik game ook niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je daadwerkelijk zo weinig gebruik maakt van internet waarom dan niet je mobiel ervoor gebruiken en daar een passend abbo voor zoeken? Kijk heel simpel de providers hebben ook geleerd waar de kosten liggen en zien ook dat data verbruik gewoon geld kost. Dus vandaar de prijzen snelheid maakt denk ik gemiddeld genomen niet zoveel uit. Denkzij Spotify, Netflix etc. wordt er minder gedownload en het gebruik anders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Anoniem: 282679 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:51:
Wat is hier nou precies aan de hand?
Afnemende concurrentie waardoor in de boardrooms vrijelijk gestuurd kan worden op kengetallen als ARPU en ROIC en het liefst ROE.

We staan aan de vooravond van zijn gearriveerd bij een verandering van beprijzing op basis van kosten + redelijke winst (zoals gebruikelijk voor nutsvoorzieningen) naar beprijzing op basis van wat klanten kunnen/willen betalen (al dan niet geholpen door marktsegmentatie, marketing en andere maatregelen uit de commerciele trukendoos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 11:04

slaay

Natuurbeleven.com

Mogelijk speelt ook mee, als je zeg abonnement verkoopt 'tot 100 mbit' en wetende dat niet iedereen die snelheid haalt maar toch voor die snelheid betaalt dan is het ook nog extra winst.
Daarnaast stuurt KPN bijvoorbeeld steeds meer aan op hun VULA aanbod (https://www.kpn-wholesale...ol-vdsl-binnenringen.aspx), dus providers zijn afhankelijk van wat KPN aanbiedt en wat de inkoopprijs hiervan is.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-04 11:12
slaay schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:34:
Mogelijk speelt ook mee, als je zeg abonnement verkoopt 'tot 100 mbit' en wetende dat niet iedereen die snelheid haalt maar toch voor die snelheid betaalt dan is het ook nog extra winst.
Daarnaast stuurt KPN bijvoorbeeld steeds meer aan op hun VULA aanbod (https://www.kpn-wholesale...ol-vdsl-binnenringen.aspx), dus providers zijn afhankelijk van wat KPN aanbiedt en wat de inkoopprijs hiervan is.
Maar het ACM ziet goed op die prijzen toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RICCTWK schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:25:
[...]

Ik zal je vertellen waarom 22 euro per maand in mijn geval veel is (ik betaal zelf 28 voor internet only):

- Je bent vanwege een baan doordeweeks maar maximaal 4 uur per dag thuis (eigenlijk maar 2 of 3 dagen per week)

Over het algemeen gebruik ik mijn vaste internet 1 uur per dag. Dat komt dus neer op 73 cent per uur. En dan heb je voor 22 euro een ADSL2+ abonnement, waarbij je met mazzel 12 mbit kunt halen, maar wat je draadloos niet haalt omdat je er een goedkoop modem bij krijgt van 10 jaar (of meer) geleden die jouw bescheiden maximum snelheid zelfs op 2 meter al niet meer kan aanbieden.

Ik ben het eens met rens-br dat ze je willen pushen naar triple play door de internet-only relatief duur te houden, maar ik denk dat veel providers geen benul hebben hoe weinig interessant een vaste lijn voor veel mensen is. Of ze willen/kunnen er niet naar handelen. Geef mij bijvoorbeeld maar een datalimiet, maar verder een goede verbinding. Daar wil ik best 22 euro voor betalen, maar de huidige goedkope abonnementen verliezen het wat mijn situatie betreft toch echt van bijvoorbeeld 4G (wellicht een klein beetje extra latency, maar ik game ook niet).
toon volledige bericht
Jij bent alleenstaande ?
Want ik snap de wil om voordeliger uit te zijn, maar wederom is dit een redenatie die tot extremis is uitgerekend.
Je koopt ook je auto zo, met de berekening of die 40KM/d ook niet op de fiets te doen zijn ?
Met een gemiddeld gezin komt jouw berekening al niet meer uit, zeker niet als er kinderen bij zitten.
Hier staat de TV vrijwel de hele tijd aan, of spoken er tablets,pc's en telefoons op het netwerk.

Het grapje "buitenspelen" is niet aan de orde, dat is niet uitgesloten door voorgenoemde zaken.

Nu ben ik niet het voorbeeld van budgettering, maar als ik dit soort dingen lees, zie ik een persoon voor me die alleen zit, met een droge boterham, bij het laatste restje daglicht, omdat hij niets wil uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RICCTWK
FreshMaker schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:20:
[...]

Jij bent alleenstaande ?
Want ik snap de wil om voordeliger uit te zijn, maar wederom is dit een redenatie die tot extremis is uitgerekend.
Je koopt ook je auto zo, met de berekening of die 40KM/d ook niet op de fiets te doen zijn ?
Met een gemiddeld gezin komt jouw berekening al niet meer uit, zeker niet als er kinderen bij zitten.
Hier staat de TV vrijwel de hele tijd aan, of spoken er tablets,pc's en telefoons op het netwerk.

Het grapje "buitenspelen" is niet aan de orde, dat is niet uitgesloten door voorgenoemde zaken.

Nu ben ik niet het voorbeeld van budgettering, maar als ik dit soort dingen lees, zie ik een persoon voor me die alleen zit, met een droge boterham, bij het laatste restje daglicht, omdat hij niets wil uitgeven.
Ik zal niet op jouw aannames ingaan. Ik heb mijn eerdere reactie geschreven, omdat ik het gek vindt dat andere mensen voor de TS bepalen dat 22 euro niet duur is. En ik probeerde dat over te brengen door te schetsen hoeveel ik eigenlijk per uur betaal voor internet. Natuurlijk is dat wat overdreven en gaat dat niet op voor gezinnen, maar ik denk dat er wel een grote (groeiende) groep is die op meerdere manieren geen/minder aansluiting vindt bij de huidige (fixed) breedbandmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 12:09
Waarom deel je het internet dan niet met je buren? Betaal ze €10,- per maand, trek een kabel of gebruik een WIFI repeater, of iets als een accespoint.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07

MsG

Forumzwerver

Anoniem: 282679 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:00:
[...]

Het is niet per se duur, ik heb een goed betaalde baan. Allicht is de titel wat 'hard'. Ik betaal alleen, zoals iedereen, liever niet meer dan strikt noodzakelijk.

Het verbaast me alleen dat de partijen die voorheen nog voor 14 of 17,50 euro per maand in de markt wisten te stappen en/of overleven, nu op 22,50 euro staan binnen twee jaar. Dat is een inflatiepercentage van 60%!
Vaak zijn dat toch echt openingslokkertjes dan dat soort bedragen structureel houdbaar zijn voor een gezond bedrijf. Met hetzelfde idee was 1GB mobiel internet ooit €2,50 en nu bij 1GB al gauw rond de €10.

Kijk naar NLE, die stuntte een tijd met 29,95 voor alles in 1, maar zelfs dat wordt nu al weer duurder. Ik denk dat veel lager ook niet uit kan. En waarom zou je als bedrijf een hele goedkope losse optie aanbieden als je liever hebt dat ze naar je iets duurdere alles-in-1 kunnen halen. Dat virtuele telefoonlijntje kost hen toch geen drol en de meerprijs van iptv valt blijkbaar ook wel mee voor een provider-zelf. En bij Ziggo is dat natuurlijk überhaupt in eigen beheer.

Zo is vaak de goedkoopste optie van iets niet bevredigend, waardoor je naar een duurdere gaat. Bij Ziggo heb je voor pakweg 45 maar weinig bandbreedte, terwijl voor 'maar' een tientje meer je behoorlijk veel krijgt. De kleinste iPhone van 8GB is ook altijd onevenredig geprijst ten opzichte van een wat ruimer model.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
emnich schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:55:
Ik kreeg recent bericht van Telfort dat ze zo'n 10% (grofweg 10 keer de inflatie) duurder worden. Net zoals banken proberen ze me te overtuigen dat ze dat toch echt voor mij doen, om het netwerk te verbeteren.
Wellicht niet geheel toevallig heb ik de weken ervoor enorm veel storingen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Het is in mijn ogen ondertussen al wel zo dat je als alleenstaande die internet voor een beetje browsen en mailen gebruikt het erg interessant wordt om alleen nog een duur mobiel abonnement te nemen, mits je geen TV etc kijkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07

MsG

Forumzwerver

RemcoDelft schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:01:
[...]

Ik kreeg recent bericht van Telfort dat ze zo'n 10% (grofweg 10 keer de inflatie) duurder worden. Net zoals banken proberen ze me te overtuigen dat ze dat toch echt voor mij doen, om het netwerk te verbeteren.
Wellicht niet geheel toevallig heb ik de weken ervoor enorm veel storingen gehad.
Afbeeldingslocatie: https://portalvhds8vvm7z0zbcg8n.blob.core.windows.net/uploadswp/2016/11/tinfoil-hat-guy1.jpg

Klopt, ze sturen dure monteurs de grond in, om zodoende hun punt extra kracht bij te zetten 8)7

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RICCTWK
Frogmen schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:02:
Het is in mijn ogen ondertussen al wel zo dat je als alleenstaande die internet voor een beetje browsen en mailen gebruikt het erg interessant wordt om alleen nog een duur mobiel abonnement te nemen, mits je geen TV etc kijkt.
En zelfs met twee personen kan dat afdoende zijn :) Ik heb mijn vaste abo opgezegd en ga ook een 4G-router kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Ja die markt is inderdaad compleet vastgeroest. Als je alleen internet wil, dan betaal je naar verhouding veel meer dan voor double- of triple-play. Het is van de zotte dat een los internetabonnement zoveel moet kosten en duurder wordt terwijl de technologie allang uitontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

toon volledige bericht
Als je op deze manier redeneert waarom dan niet gewoon een 4G dongle, want hoeveel kun je nou verbruiken in 1 uur per dag? Betaal je zeker ook nog geen 40 euro per maand voor GWL met zo weinig uren thuis?

Overigens denk ik dat je schromelijk overdrijft, maar dat is eerder in dit topic ook al duidelijk gemaakt, meerderheid van de mensen in mijn omgeving (zelfs alleenstaanden) zijn veel meer dan dat thuis en hebben dan ook vaak Netflix, Spotify etc aan staan naast dat ze zelf regelmatig gewoon op internet zitten met telefoon/tablet/laptop. Dan gebruik je zeker wel meer dan 1 uur per dag. Daarnaast zijn die mensen ook niet het hele weekend weg (en zelfs al zijn ze overdag weg dan val je alsnog niet instant in slaap als je thuis komt), maar spenderen ze zeker ook wat tijd thuis.

Maar je hebt dus een zeer goed alternatief, een 4G verbinding, overal in NL te gebruiken, goedkoper dan een vaste lijn, maar wel een datalimiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:22

SuBBaSS

-has Ryzen

[...]

Klinkt bekend; zit hier op Telfort en betaal daar onderhand (voor een measly 8 mbit) 22,50 per maand waar dat in het begin nog 17,50 was.

Telfort zit er blijkbaar ook mee in een spagaat: ik word (bwvs.) doodgegooid met reclame over hun iptv en mobiel, maar dat iptv gaat hem hier sowieso nooit worden met die 8mbit.
Nou ja, is nog steeds een van de goedkopere maar als je het zo beschouwd is het inderdaad flink duurder geworden (voor hetzelfde; er niets "toegenomen"/verbeterd verder).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
[...]

Nee, dat is inspelen op wat al hun klanten veroorzaken. Voor Online werd bijvoorbeeld gewaarschuwd door de consumentenbond dat ze erg slecht waren (heel veel klachten). Die worden dus door hun klanten genaaid, de klanten gaan voor goedkoop maar willen de service van duur en klagen dan na 2 jaar dat de prijzen gestegen zijn.

Verder betaal je ook niet voor de uren dat je je verbinding gebruikt, je betaalt voor de uren dat deze beschikbaar is (24 per dag m.u.v. storingen) Wil je een beperkter aantal uur dan moet je wellicht op zoek naar een internetcafe (bestaan die nog?) Dan betaal je per uur en heb je geen verdere kosten.

Een gebrek aan concurrentie wil ik het niet direct noemen, de laagste prijzen zijn gewoon omhoog gegaan omdat de kosten stijgen. Een eventuele nieuwkomer op de markt zal daar ook tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Allereerste komt mij de vraag op of ze inderdaad zo vreselijk duur zijn geworden. Want het abbo bij online was dus enkel goedkoper vanwege een tijdelijke actie. En misschien zijn ze er wel achter dat mensen die continue overstappen voor tijdelijke acties ze geen geld opleveren (als de energieleverancier daar eens achter kwamen).
Al moet ik wel zeggen dat €30 voor een telfort instap abbo van 12mbit/s wel erg veel is. En vodafone was ook redelijk goedkoop, maar die is er ook niet meer.
712641 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:54:
Ja die markt is inderdaad compleet vastgeroest. Als je alleen internet wil, dan betaal je naar verhouding veel meer dan voor double- of triple-play. Het is van de zotte dat een los internetabonnement zoveel moet kosten en duurder wordt terwijl de technologie allang uitontwikkeld is.
Gebaseerd op wat? Goedkoopste internet only is zo'n €25 per maand. Telefonie kost echt geen drol voor providers, en maken ze waarschijnlijk op puur de belkosten nog winst. Televisie erbij is een tientje duurder, waarbij de infrastructuur kosten al bij je internet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10-2024
Mensen vergeten vaak dat de kosten over het algemeen niet in de diensten zit maar in de infrastructuur(of zoals bij WBA de inkoop). Of je nu internet only afneemt of triple play, die lijn naar je huis kost evenveel. Daar komt zeker ook bij dat het voor een ISP aantrekkelijker is om zoveel mogelijk diensten te verkopen, maar onderschat de kosten van het netwerk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

toon volledige bericht
Dan neem je toch 4G, zo te lezen heeft dat geen nadelen voor je eisen en overige gezinsleden (0?).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Interessante discussie. Ik heb me hier recente ook zeer over verbaasd aangezien ik ook geen telefoon en televisie wil. Tele2 is op dit moment het goedkoopst en de concurrentie is al fors duurder. Een jammere ontwikkeling die een overstap naar 4G inderdaad interessant maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

nieuws: Multikabel verhoogt snelheden en verlaagt prijzen
Ik heb hier een nieuwsbericht uit 2005 gepakt. En hierin wordt geadverteerd met het het goedkoopste internet-only-abonnement van € 19,-.

Als je er vanuit gaat dat de prijzen jaarlijks met 5% zijn gestegen, kom je op 19 * 1,0512 = € 34,--.
Het goedkoopste internet van Ziggo is nu € 40,-- per maand. (https://www.ziggo.nl/internet/internet-start/ )
Qua prijs is het dus iets duurder geworden, maar je hebt daarin tegen wel veel hogere snelheden beschikbaar.

Nu heb ik alleen het kabelinternet vergeleken want ik kon niet zo snel de internetsnelheden van vroeger van KPN vinden, maar ik verwacht dat dit vergelijkbaar is. Alle prijzen zijn omhoog gegaan, en ze zullen in de toekomst ook alleen nog maar stijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Onbekend de prijzen in dat nieuwsartikel zijn de prijzen die bovenop het kabelabonnement kwamen. Je kunt en kon namelijk niet alleen internet aannemen bij multikabel, nu Ziggo. Dus in dat opzicht is het nu dus geen 5procent gestegen omdat een basis kabel abonnement al bijna 20 euro kost. Dan is los internet iets van 25 euro, dat is een prijsstijging van ongeveer 6euro... Daarnaast is de snelheid gestegen van 256kbit naar 40mbit, dat is 160 keer zo snel voor 6 euro meer...

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 16-06-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruslandsosa
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-06-2024
Waar hebben we het allemaal over!? Als je minimale wilt betalen dan moet je gewoon met je buren internet delen en/of een 4G modem aanschaffen. Ik hou zelf wel van stabiel en snel internet en heb gewoon abbo bij ziggo van 200mbit. En dat blijft dus een keuze want goedkope lijnen met zeer trage internet worden niet meer aangeboden omdat het simpelweg geen zin meer heeft want een gemiddelde internetpagina 387MB groot is en laden daarvan duurtgewoon telang met een trage internet verbinding. Wat jaartjes geleden beloofde KPN een snelheid van tussen de 2 en 8 Mbit/s je moet er toch niet aan denken dat je nu internetsnelheid van 2mbit thuis hebt!?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Internet providers verhogen keer op keer de prijzen door hun voorwaarden aan te passen, hogere snelheid, nieuwe pakketten, zogenaamd betere service enz. Degene die aangeven dat we nu per saldo minder betalen vanwege extra diensten en lagere Mbit/s prijs snapt het m.i. niet helemaal. Als ik een half witbrood wil kopen wil ik niet een heel bruin meergranenbrood met een zakje extra krentenbollen.
Als ik dan toch nog ergens een half witbrood kan kopen, maar ik moet door prijsverhogingen bijna net zoveel betalen als het meergranenbroodpakket is het toch niet zo vreemd dat ik me een beetje genaaid voel?

Zit nu bij Tele2 - internet only - hopelijk stappen zoveel mogelijk gebruikers die net als ik alleen basis snelheid internet nodig hebben over. Al is het alleen maar om providers duidelijk te maken dat niet iedereen zit te wachten op al die extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Thlinx schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:18:

Alleen willen mensen helemaal geen 8 of 12 Mbit internet meer over een DSL lijn, want dan gaan diezelfde mensen gigantisch zitten zeuren dat hun mobiele verbinding nog sneller is. Daarnaast is het zo dat als je kijkt naar hoe 'hongerig' internet devices tegenwoordig zijn, dan is dat ook helemaal niet realistisch, rondje app updates op iOS of Android en je bent alweer 800mb verder en je hele 12 Mbit lijntje zit verstopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ Sander,

Dat mag voor jou en veel mensen gelden maar voor mij en veel andere zeker niet!
Ik zit nu ook bij Tele2 en ben dik tevreden met mijn 10Mbit verbinding en als ik een 5Mbit zou kunnen afnemen voor de helft van de prijs zou ik het doen.

Probleem is dat providers proberen te bepalen wat wij willen en dat bevalt mij totaal niet !!

Voor veel providers kun je als er zowel adsl als glas aanwezig is ook al niet meer voor adsl kiezen.

Zeker voor de mensen die niet zo erg gevulde portemonnee hebben zouden ook beter betaalbare abbo's wenselijk zijn (je kunt in deze tijden bijna niet meer zonder internet ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-04 15:53
Sander schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:00:
[...]

Alleen willen mensen helemaal geen 8 of 12 Mbit internet meer over een DSL lijn, want dan gaan diezelfde mensen gigantisch zitten zeuren dat hun mobiele verbinding nog sneller is. Daarnaast is het zo dat als je kijkt naar hoe 'hongerig' internet devices tegenwoordig zijn, dan is dat ook helemaal niet realistisch, rondje app updates op iOS of Android en je bent alweer 800mb verder en je hele 12 Mbit lijntje zit verstopt.
Dan ben je dus een kleine 15 minuten bezig met downloaden van updates. Je verbinding werkt nog steeds, je websites komen een paar seconden later binnen. Geen ramp lijkt me.

Ik zat afgelopen weken in een hotel met een 10/1 ADSL verbinding op WIFI. Op één avondje was het redelijk druk op de lijn maar het internetten ging nog steeds soepeler dan een 3G verbinding die op dat moment qua downloaden iets sneller was.

Mijn grootouders hebben ook maar max. 10Mb ADSL en die hoor ik echt niet klagen. Ook als de hele familie op de wifi zit gaat alles nog soepel.

Voor veeleisende users zal 10Mb niet genoeg zijn; de meeste mensen zijn tevreden als facebook er binnen een paar seconden voorstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 01:39
krakendmodem schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:52:
[...]

Dan ben je dus een kleine 15 minuten bezig met downloaden van updates. Je verbinding werkt nog steeds, je websites komen een paar seconden later binnen. Geen ramp lijkt me.

Ik zat afgelopen weken in een hotel met een 10/1 ADSL verbinding op WIFI. Op één avondje was het redelijk druk op de lijn maar het internetten ging nog steeds soepeler dan een 3G verbinding die op dat moment qua downloaden iets sneller was.

Mijn grootouders hebben ook maar max. 10Mb ADSL en die hoor ik echt niet klagen. Ook als de hele familie op de wifi zit gaat alles nog soepel.

Voor veeleisende users zal 10Mb niet genoeg zijn; de meeste mensen zijn tevreden als facebook er binnen een paar seconden voorstaat.
Mwha, ik denk dat die tijd echt wel voorbij is. Tegenwoordig zitten hele gezinnen op Netflix. Succes met het 10mbit lijntje wanneer zoon en dochterlief allebei een serie willen kijken terwijl papa via VPN moet verbinden naar de zaak.

40/50 mbit is voor een gezin een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
@ FrankoNL,
Je gaat er ten onrechte van uit dat iedereen hetzelfde is en wil !
Er zijn genoeg alleenstaande mensen die aan 10Mbit meer dan voldoende hebben .
En ja met een gezin kan ik mij voorstellen dat je het snelste abbo afsluit wat er is .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vr6-only
  • Laatst online: 09:02

vr6-only

Blub Blub

Gek veel keuze is er ook niet tegenwoordig. Bijna alle providers zitten rond de 30 euro voor een verbinding. Bij de één krijg je daar tevens TV en bellen bij en bij anderen enkel een Internetverbinding.

Opties:

Ziggo basis AiE: https://www.ziggo.nl/aanbiedingen/12-50/ voor 18.75+12.50 = € 31,25. 25 Mbit
Tele2 basis Internet: https://www.tele2.nl/shop/thuis/internet-abonnement/ voor € 22,00. Tot 20 Mbit.
Online basis Internet: https://www.online.nl/internet/ voor € 28,50. Tot 30 Mbit.
T-Mobile basis Internet: https://thuis.t-mobile.nl/ vanaf € 23,50. Tot 20 Mbit.
NLE Internet + bellen: https://www.nle.nl/alles-in-1/ vanaf € 32,45. Tot 100 Mbit

Gek veel goedkoper dan dit ben ik ze niet tegen gekomen.

Vroeger betaalden mijn ouders vele malen meer dan nu. Dus ik vraag mij af of het allemaal wel zo duurder is geworden.

Analoge TV: ~16 euro
Vaste lijn: ~19 euro
Belkosten: ~60 euro
Internet: 39 euro (Planet ADSL 2 Mbit :o )

Totaal: € 74 zonder de belkosten. Nu betalen ze voor KPN AiE 100 Mbit nog geen 60 euro. Belkosten hebben ze niet meer.

[ Voor 31% gewijzigd door vr6-only op 19-06-2017 12:22 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Centurius schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:08:
Mensen vergeten vaak dat de kosten over het algemeen niet in de diensten zit maar in de infrastructuur(of zoals bij WBA de inkoop). Of je nu internet only afneemt of triple play, die lijn naar je huis kost evenveel. Daar komt zeker ook bij dat het voor een ISP aantrekkelijker is om zoveel mogelijk diensten te verkopen, maar onderschat de kosten van het netwerk niet.
Dit ja.

Als je een enkel product afneemt, moeten alle kosten mbt de infra ook uit dat ene product betaald worden, waardoor het relatief duurder lijkt dan als je drie producten over zelfde infra afneemt. Dat is waarom multi-play aantrekkelijk is: zodra je meerdere telecomdiensten wilt afnemen, is het goedkoper om ze allemaal van dezelfde infra af te nemen, aangezien je dan maar één keer voor de infra betaalt, in plaats van KPN te betalen voor de koperlijn, Ziggo voor de coax en evt nog een keer KPN voor glas.
vr6-only schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:12:
[...]

Vroeger betaalden mijn ouders vele malen meer dan nu. Dus ik vraag mij af of het allemaal wel zo duurder is geworden.

Totaal: € 74 zonder de belkosten. Nu betalen ze voor KPN AiE 100 Mbit nog geen 60 euro. Belkosten hebben ze niet meer.
Dat dus. Die analoge TV kwam over een kabel dat betaald moest worden. Aangezien de analoge TV zelf nauwelijks iets kost (sterker nog, soms kreeg een kabelaar geld toe voor transporteren van een zender) is dat bedrag vrijwel geheel voor de infra. Idem met vaste lijn telefonie, de vaste kosten van de dienst zijn verwaarloosbaar, dus is dat geld voor het overgrote deel voor de infra.

Het verschil tussen die EUR 74 en EUR 60 is dan ook nagenoeg exact de tweede vastrecht die ze nu niet meer betalen en voorheen wel deden. Eigenlijk is er dus erg weinig veranderd, behalve dat nu zowel aanbieder (ivm klantentrouw) als klant (ivm relatief goedkopere diensten) veel meer voorkeur hebben voor alles-in-een-pakketten.

Degene die hier de boot lijkt te missen is degene die totaal geen behoefte heeft aan TV en telefonie - en dus de volledige kosten van infra in z'n rekening voor de internetdienst terug ziet komen en schrikt. Maar dat is puur kwestie van perceptie, in voorbeeld van jou hierboven zou internet-only EUR 58 gekost hebben :o

Er waren inderdaad paar jaar terug een paar stunters op de DSL-markt die onder kostprijs abo's aanboden vanuit hoop om later een upsell te doen naar een wel winstgevende triple-play-abo. Die business model bleek niet zo'n succes, dus ondertussen zijn vrijwel alle spelers weer overgegaan op daadwerkelijk een kostendekkend model - wat dus inderdaad doorgaans rond de EUR 25/aansluiting begint.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theuser
dion_b schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:11:
[...]

Er waren inderdaad paar jaar terug een paar stunters op de DSL-markt die onder kostprijs abo's aanboden vanuit hoop om later een upsell te doen naar een wel winstgevende triple-play-abo. Die business model bleek niet zo'n succes, dus ondertussen zijn vrijwel alle spelers weer overgegaan op daadwerkelijk een kostendekkend model - wat dus inderdaad doorgaans rond de EUR 25/aansluiting begint.
Daar geloof ik dus niet in !
Tiscali heeft jaren een abbo geleverd voor 17,50 inclusief netwerk kosten en vele andere providers ook tegen dezelfde prijs.
Als de dat onder kostprijs gedaan zouden hebben zouden er diverse fait gegaan zijn.

De netwerk Koper kosten voor kpn waren iets van 6 euro .
Er waren minimaal 4 netwerken met 4X apparatuur en personeel.
Apparatuur is in de jaren veel goedkoper geworden .
Personeelskosten zijn dan wel gestegen maar er zijn straks ook geen 4 afzonderlijke netwerken meer.

Denk eerder dat het winst maximalisatie is van KPN en omdat de ACM niet weet waar ze op toezien is die makkelijk om de tuin te lijden .
Dat zie je wel omdat bij de kabel nog steeds geen concurrentie mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

theuser schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:54:
[...]

Daar geloof ik dus niet in !
Tiscali heeft jaren een abbo geleverd voor 17,50 inclusief netwerk kosten en vele andere providers ook tegen dezelfde prijs.
Als de dat onder kostprijs gedaan zouden hebben zouden er diverse fait gegaan zijn.
vs
Er waren minimaal 4 netwerken met 4X apparatuur en personeel.
Er is een reden dat er minder netwerken zijn, en veel minder providers eroverheen.
De netwerk Koper kosten voor kpn waren iets van 6 euro .
Die kosten zullen gestegen zijn, zowel door je eigen punt mbt personeelskosten, als het feit dat meer van dat netwerk gevraagd wordt (VDSL2+ met vectoring gaat over veel hogere frequenties dan ADSL).
Apparatuur is in de jaren veel goedkoper geworden .
Ik ben niet zo thuis in de providerkant van het DSL-wereldje, maar des te meer in de CPE-apparatuur (modems dus). Die dingen worden alsmaar duurder. Er gaat rustig voor EUR 30 a 40 alleen al aan WiFi-apparatuur in een moderne modem.
Personeelskosten zijn dan wel gestegen maar er zijn straks ook geen 4 afzonderlijke netwerken meer.
Nog altijd drie, KPN, Ziggo en waar er glas ligt nog een keer KPN.
Denk eerder dat het winst maximalisatie is van KPN en omdat de ACM niet weet waar ze op toezien is die makkelijk om de tuin te lijden .
Dat zie je wel omdat bij de kabel nog steeds geen concurrentie mogelijk is.
Uh, kijk voor de grap eens hoeveel een internetabo kost in de US. Of wat je dichterbij huis krijgt over de grens in Belgie. Het kan misschien beter in NL dan nu het geval is, maar als je beweert dat ACM niet weet waar ze mee bezig is of geen resultaten behaalt voor de consument, dan heb je geen benul hoeveel effect ze wel hebben.

Schaf de ACM af en geniet van prijzen zoals Comcast XFINITY, waar je USD 50 (ex BTW!) betaalt voor 10Mbps, of Verizon Fios 50Mbps voor USD 40/maand. Ex BTW, slechts voor de eerste 12 maanden en ex (verplichte) routertoeslag van USD 10/maand. Ik kan niet eens ergens vinden hoeveel het na die 12 maanden wordt. Dat je dat soort ongein hier niet hebt is jawel - het werk van ACM :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
vr6-only schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:12:

Ik vind belkosten 60 Euro wel aan de hoge kant en de vaste lijn is door vrijwel iedereen vervangen door de vaste kosten van een mobiel. Als je die kosten meeneemt kan je wel zeggen dat de kosten van telefoneren explosief zijn gestegen omdat iedereen in een gezin een (high end) mobiel + abonnement 'moet' hebben.

Je voorbeeld gooit sowieso alles op een hoop en dat is juist het pijnpunt in deze discussie. Er waren vroeger ook mensen die geen kabel hadden of alleen via de ether keken. Een keuze die je destijds kon maken en dan hoefde je dat ook niet te betalen. Als je helemaal geen tv/radio had hoefde je ook geen kijk en luistergeld te betalen dus betaalde je niets. Geen telefoon aansluiting maar wel tv, geen probleem. Geen tv, wel telefoon ook prima... Je betaalde dus per service.

Als je de prijs van de pakketten bekijkt denk ik namelijk ook niet dat deze duur zijn. NLE is spotgoedkoop mocht je wat ze aanbieden allemaal nodig hebben. De discussie is ook niet dat de pakketten te duur zijn, internet-only wordt duurder.

Ik begrijp dat ook wel vanuit de provider gezien, die zullen aan internet-only een stuk minder verdienen. Zolang consumenten dit accepteren zal het echter vrij snel over zijn met het goedkopere internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Laatst online: 09:02

vr6-only

Blub Blub

Thlinx schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:06:
[...]

Je voorbeeld gooit sowieso alles op een hoop en dat is juist het pijnpunt in deze discussie. Er waren vroeger ook mensen die geen kabel hadden of alleen via de ether keken. Een keuze die je destijds kon maken en dan hoefde je dat ook niet te betalen. Als je helemaal geen tv/radio had hoefde je ook geen kijk en luistergeld te betalen dus betaalde je niets. Geen telefoon aansluiting maar wel tv, geen probleem. Geen tv, wel telefoon ook prima... Je betaalde dus per service.

knip
Mijn voorbeeld is mank, omdat we ook niet exact kunnen vergelijken. In de tijd dat ik nog thuis woonde, had ik nog "last" van een datalimiet. Dat is tegenwoordig ook niet acceptabel in onze ogen. In die tijd kon je tevens ADSL niet zonder een vaste lijn afnemen. Ook een feit. Vlak daarna kwamen partijen als Demon, 12Move, Tiscali, Versatel etc. met ADSL zonder KPN vaste lijn. Je betaalde dan 10 euro i.p.v. 19 euro. Het goedkoopste abonnement kostte nog altijd 20 euro per maand. Bij elkaar dus 30 euro. Zie mijn vorige bericht. Dat kun je tegenwoordig ook krijgen.

Al met al. Naar mijn mening kun je veel waar krijgen voor je geld. Maar de tijd dat een provider veel verdiende aan een instapabonnement is voorbij. Derhalve zijn dus ook die pakketten, wellicht, in prijs gestegen. Wellicht, want ik ben er dus niet mee eens dat het duurder is geworden. Het is juist goedkoper geworden, zeker voor AiE klanten.

En de mythe omtrent gestegen arbeidskosten? Ja, een grote mythe. Ik heb het genoegen gehad om door de jaren heen veel ervaring op te doen in grootschalige telecomprojecten. De gouden jaren waarin je met twee vingers in de neus een project kon doen met >30% marge zijn allang voorbij. Dat zie je ook terug in het straatbeeld. Slome slakken zul je niet tegen komen. Erin en eruit, in 1 dag en First Time Right. Anders leg je geld erop toe. Alles is ge-outsourced, 100% risicoloos en met vaste prijzen. Dus of arbeid gestegen is? Ongetwijfeld! Maar niet bij de mannen en vrouwen die het ontwerpen, bouwen en onderhouden.

[ Voor 26% gewijzigd door vr6-only op 19-06-2017 19:25 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
vr6-only schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:14:
[...]
Maar de tijd dat een provider veel verdiende aan een instapabonnement is voorbij.
Ik heb geen idee wat de winstmarges zijn, maar het staat buiten kijf dat ze het meeste verdienen aan een all-in-one pakket. De infrastructuur ligt er toch..

Neemt niet weg dat er zat mensen zijn die al die TV zenders niet meer zo nodig vinden en het nut van een vaste telefoonlijn is er sinds de mobiel ook niet meer echt. Ik verwacht dat deze lieden in de toekomst zullen vluchten naar mobiel internet. Daar zat ik een maand geleden zelfs ook al serieus over na aan het denken, maar dat is op dit moment nog te beperkt.
Ach we zien het allemaal wel, voorlopig zit ik een jaar onder de pannen voor 22 Euro / maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
@ dion_b ,
Wat betreft kosten modems heb je vermoedelijk gelijk maar ik zou graag voor een eigen modem kiezen zonder de modem kosten via een provider te betalen .
Dit was in 2006 mogelijk en is ons ook ontnomen .

De netwerk kosten waren de kosten voor gebruik van het koper er is dus ook geen reden aan te nemen dat voor VDSL dit duurder zou moeten worden (meer dan de inflatie ).

Vanaf 2013 tot en met 2016 heb in gemiddeld minder dan 16 euro per maand betaald en voor 2006 was het al mogelijk een adsl abbo af te sluiten zonder telefonie.

De 4 netwerken die ik noemde waren alleen de ADSL netwerken dus Zonder Glas en Kabel.

Wat abbo kosten kijk eens naar Duitsland.

Die 22 euro is prima te doen maar 30 euro voor alleen internet wat nu de goedkoopste via direct KPN ( Telfort ) is voor mij gewoonweg te veel.

De 4 netwerken die ik noemde waren alleen de ADSL netwerken dus Zonder Glas en Kabel.

Als de prijs ontwikkelingen zo doorgaan als de laatste anderhalf jaar denk ik dat inderdaad veel mensen (inclusief ikzelf ) over zullen gaan naar alleen mobiel internet.

@ vr6-only,
Een datalimiet is voor jou mogelijk niet wenselijk maar voor veel mensen is ook dit geen probleem.
Ik ben in 2004 met Adsl begonnen met een datalimiet van 1G dat vindt ik nu wel een beetje weinig maar ik zou niets hebben tegen een limiet van 15G of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door theuser op 19-06-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:49
theuser schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:34:
Wat betreft kosten modems heb je vermoedelijk gelijk maar ik zou graag voor een eigen modem kiezen zonder de modem kosten via een provider te betalen .
Dit was in 2006 mogelijk en is ons ook ontnomen .
Omdat iedereen en z'n moeder de provider helpdesk belde waarom iets niet werkte. Tja, de provider weet niks van Router X, dus neem maar contact op met de fabrikant. En de fabrikant zal naar de provider wijzen. Non-Tweakers vielen buiten de boot en for the sake of simplicity krijg je daarom maar routers bij je abonnement.
De netwerk kosten waren de kosten voor gebruik van het koper er is dus ook geen reden aan te nemen dat voor VDSL dit duurder zou moeten worden (meer dan de inflatie ).
Begrijp me goed, ik heb een behoorlijke afkeer tegenover KPN door hun upgradebeleid (ik woon zeer afgelegen en KPN is de enige aanbieder op mijn adres). Maar zelfs ik moet toegeven dat een dergelijk netwerk onderhouden niet gratis is. Verre van, zelfs. Of het nou gaat om storingen of snelheidsupgrades.

Het is logisch dat die prijs langzaam stijgt. En ook als je me daar niet in wil geloven: wat weerhoud KPN ervan om z'n wholesale tarieven te verhogen? Ziggo hoeft z'n kabel niet open te gooien (dit is een zeer groot probleem) en glasvezel is ook door KPN opgekocht. 4G is geen serieus alternatief voor velen. Voor jou wel lees ik verderop.
voor 2006 was het al mogelijk een adsl abbo af te sluiten zonder telefonie
Dat is het nog steeds.
Nee, bij Ziggo kan je geen internetabonnement afsluiten zonder TV, maar dat is ook puur door een wettelijke verplichting dat je bij het afnemen van een kabeldienst de ~18 euro vastrecht van die kabel moet betalen. Ziggo zal daar nooit onder komen.
Een datalimiet is voor jou mogelijk niet wenselijk maar voor veel mensen is ook dit geen probleem.
Ik ben in 2004 met Adsl begonnen met een datalimiet van 1G dat vindt ik nu wel een beetje weinig maar ik zou niets hebben tegen een limiet van 15G of zo.
Feest voor jou: KPN en T-Mobile bieden beide al een dergelijk abonnement aan :) En Tele2 zou je er ook voor in kunnen zetten voor 25 euro per maand.
Anoniem: 282679 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:51:
Online.nl had een deal waarbij het eerste jaar 10 euro per maand was, en het tweede jaar 25 euro per maand (totaal dus 17,50) voor een 30mbit lijn.
Dit klinkt als een aanbieding. Misschien moet je verder zoeken, of wachten op een aanbieding? :)
Inmiddels zijn de internet-only lijnen haast net zo duur als de all-in-one pakketten van NLE. Wat is hier nou precies aan de hand? Mis ik toevallig iets, of is de goedkoopste internetlijn tegenwoordig daadwerkelijk 22 euro?
Mijn onderbuik:
- Het netwerk is van KPN en er is geen serieuze concurrent. KPN kan wholesaletarieven verhogen omdat er toch niemand keihard de prijs drukt.
- Het netwerkkabeltje is veruit het duurste. Providers hebben liever dat jij product A, B en C afneemt voor €30 dan product A voor €25. Die extra €5 kost de aanbieder vrijwel niks.
Door het goedkoopste product duurder te maken, maak je het voor consumenten aantrekkelijker om 'voor die paar euro' maar net iets completer te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 19-06-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Nou denk even goed na niet alleen het kabeltje is het duurste maar er zijn ook kosten van het netwerk gebruik AM-X moet toch ook betaald worden samen met alle onderzeese kabels etc. En we willen vervolgens steeds hogere snelheden en verstoken steeds meer data. En dan willen die IT ers ook nog betaald worden en nog goed ook. Shit he dat hacken is ook naar en spam moet ook wat tegen gedaan worden, ook dat moet betaald. Dus ja het is duurder geworden maar kijk nog eens goed valt naar verhouding best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Frogmen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:45:
Nou denk even goed na niet alleen het kabeltje is het duurste maar er zijn ook kosten van het netwerk gebruik AM-X moet toch ook betaald worden samen met alle onderzeese kabels etc. En we willen vervolgens steeds hogere snelheden en verstoken steeds meer data. En dan willen die IT ers ook nog betaald worden en nog goed ook. Shit he dat hacken is ook naar en spam moet ook wat tegen gedaan worden, ook dat moet betaald. Dus ja het is duurder geworden maar kijk nog eens goed valt naar verhouding best mee.
Dat denk ik niet!!
Vroeger waren de kosten van elektronica apparatuur veel duurder en waren er veel minder gebruikers.
Tegenwoordig heeft bijna iedereen internet en kunnen deze kosten dus over een gigantische groep verdeeld worden.
Tevens denk ik dat veel kabels al lang zijn afgeschreven in de boeken en daar zijn dus minder kosten aan.

Denk dat de kosten die wij moeten betalen vooral het onderhoud,uitbreiding van het netwerk in Nederland en de administratie van alles is (maar ik heb er geen inzicht in).
En vergeet ook vooral de winst die bedrijven willen maken niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 05:49
De hoge Prijs is gewoon een soort straf omdat ze niet meer aan je kunnen verdienen. Dus geen onbeperkt bellen a 20 euro en geen tv pakket voor pak hem beet nog eens 15 euro erbij. de providers hebben geleerd de afgelopen jaren dat mensen ook kunnen bellen en tv kijken zonder dure abbo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:07
Weet niet helemaal of het binnen de forum-etiquette valt om een 1-jaar oud topic nieuw leven in te blazen, maar kwam deze tegen in mijn zoektocht en lijkt nog steeds actueel...

Ik zoek nu eigenlijk een andere Internet-only provider, maar deze zijn nog duurder geworden. Het zal per regio misschien nog verschillen qua aanbod, maar hier in Utrecht is de goedkoopste Internet-only provider (los van snelheid of soort, álle opties meegenomen op 4G na) inmiddels 28 euro per maand.

Ik hoef géén TV, géén bellen, géén andere aanbiedingen, géén topsnelheid, etc. Maar jammergenoeg is er geen marktbreker die met een 10-15 euro abo of iets dergelijks de boel kan openbreken. De meerkosten van een all-in abo zijn slechts zo'n 10 euro, maar ik hoef die all-in niet en voel me nu financieel een beetje gestraft omdat ik niet in het burgerlijke all-in-one keurslijf pas.

Ik woon alleen en heb een snelle 4G verbinding op mobiel met genoeg bundel om álles te kunnen doen wat ik wil op Netflix kijken na. Dat laatste doe ik dus thuis lekker via mijn huidige abo (a 30 euro p.m.). Maar als ik Netflix links zou laten liggen dan bespaart mij dat dus 40 euro per maand (30 euro voor de internetbundel + 10 euro voor het Netflix abo), ofwel bijna 500 euro per jaar. Ga ik toch weer even overwegen hoe graag ik nog kijk...

Just my 2 cents :) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-04 19:55
In dat geval zou ik het allebei opzeggen, dat lijkt het mij niet waard. Ik zit zelf nu bij tele2 voor 29 euro per maand voor alleen een 60 mbit verbinding. Het zou wel prettig zijn als er weer eens een speler op de markt komt met lagere prijzen, maar die zie ik nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-04 11:49
Skamn schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:34:
In dat geval zou ik het allebei opzeggen, dat lijkt het mij niet waard. Ik zit zelf nu bij tele2 voor 29 euro per maand voor alleen een 60 mbit verbinding. Het zou wel prettig zijn als er weer eens een speler op de markt komt met lagere prijzen, maar die zie ik nog niet
Het probleem is dat alle spelers afhankelijk zijn van KPN, en zij wholesaleprijzen in rekening brengen aan de providers om gebruik te mogen maken van het netwerk.

Deze kosten zijn in de afgelopen tijd gestegen door investeringen in het kopernetwerk (bijvoorbeeld VVDSL waarbij er glas tot aan de kabelverdeler in de straat wordt doorgetrokken).

Goedkoper zal het dus waarschijnlijk niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-04 14:16
Vond deze aanbieding in mijn mail :) wel van 2005
ADSL Instap Surfen van Het Net voor maar € 7,95 per maand
Dit bijzonder aantrekkelijke aanbod is exclusief voor klanten van Postbank: ADSL Instap Surfen van Het Net. Snel en onbeperkt internetten, nu 6 maanden lang voor slechts € 7,95 per maand (normaal € 19,95)! Bovendien krijgt u er gratis McAfee Firewall t.w.v. € 31,95 bij.
(zo scherp zie je ze niet meer) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door saharoen op 19-07-2018 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Laatst online: 26-04 19:24
Valorian schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:10:
Weet niet helemaal of het binnen de forum-etiquette valt om een 1-jaar oud topic nieuw leven in te blazen, maar kwam deze tegen in mijn zoektocht en lijkt nog steeds actueel...

Ik zoek nu eigenlijk een andere Internet-only provider, maar deze zijn nog duurder geworden. Het zal per regio misschien nog verschillen qua aanbod, maar hier in Utrecht is de goedkoopste Internet-only provider (los van snelheid of soort, álle opties meegenomen op 4G na) inmiddels 28 euro per maand.

Ik hoef géén TV, géén bellen, géén andere aanbiedingen, géén topsnelheid, etc. Maar jammergenoeg is er geen marktbreker die met een 10-15 euro abo of iets dergelijks de boel kan openbreken. De meerkosten van een all-in abo zijn slechts zo'n 10 euro, maar ik hoef die all-in niet en voel me nu financieel een beetje gestraft omdat ik niet in het burgerlijke all-in-one keurslijf pas.

Ik woon alleen en heb een snelle 4G verbinding op mobiel met genoeg bundel om álles te kunnen doen wat ik wil op Netflix kijken na. Dat laatste doe ik dus thuis lekker via mijn huidige abo (a 30 euro p.m.). Maar als ik Netflix links zou laten liggen dan bespaart mij dat dus 40 euro per maand (30 euro voor de internetbundel + 10 euro voor het Netflix abo), ofwel bijna 500 euro per jaar. Ga ik toch weer even overwegen hoe graag ik nog kijk...

Just my 2 cents :) ..
toon volledige bericht
Ik ben het met je eens dat de focus heel erg ligt op alles-in-een om zoveel mogelijk diensten aan te smeren en dus, om mogelijk geld binnen te krijgen. We hebben afgelopen 2 jaar dan ook verschillende kleine budgetproviders gezien die ermee gestopt zijn omdat men vooral voor alles-in-een bij de grotere providers gaat. Zo had ik tot een jaar geleden nog een adsl lijn van 10Mbit voor 20 euro. Helaas is die nu ook gestopt. Echter, als je een beetje zoekt is er toch nog wat te vinden. Je hebt bijvoorbeeld nog tweakdsl, 25 euro voor 10Mbit adsl. Genoeg voor een alleenstaande en dus één HD Netflix stream.,Wellicht is dat iets voor jou? Je hebt ook nog DDS, maar die rekenen nog wel lijnhuur als je geen telefoon hebt.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Kan hij liever tele2 nemen voor 25 euro 20Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
saharoen schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:31:
Kan hij liever tele2 nemen voor 25 euro 20Mbit
Dat zou kunnen, maar tweak heeft betere klantenservice(tenminste, ik heb er betere ervaring mee) plus inbegrepen usenet toegang. :)
Jeffrey87 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:50:
[...]

Het probleem is dat alle spelers afhankelijk zijn van KPN, en zij wholesaleprijzen in rekening brengen aan de providers om gebruik te mogen maken van het netwerk.

Deze kosten zijn in de afgelopen tijd gestegen door investeringen in het kopernetwerk (bijvoorbeeld VVDSL waarbij er glas tot aan de kabelverdeler in de straat wordt doorgetrokken).

Goedkoper zal het dus waarschijnlijk niet worden.
Adsl only is op zich nog wel goedkoper te krijgen, want bbned biedt ook nog adsl wholesale aan. Vdsl is wat jij zegt.

[ Voor 52% gewijzigd door timmie1 op 19-07-2018 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
saharoen schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:23:
Vond deze aanbieding in mijn mail :) wel van 2005
ADSL Instap Surfen van Het Net voor maar € 7,95 per maand
Dit bijzonder aantrekkelijke aanbod is exclusief voor klanten van Postbank: ADSL Instap Surfen van Het Net. Snel en onbeperkt internetten, nu 6 maanden lang voor slechts € 7,95 per maand (normaal € 19,95)! Bovendien krijgt u er gratis McAfee Firewall t.w.v. € 31,95 bij.
(zo scherp zie je ze niet meer) ;)
Houd er wel rekening mee dat je in die tijd wel een abonnement bij KPN nodig had van 20euro per maand voor een vaste telefoonlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:07
timmie1 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:25:
[...]

Ik ben het met je eens dat de focus heel erg ligt op alles-in-een om zoveel mogelijk diensten aan te smeren en dus, om mogelijk geld binnen te krijgen. We hebben afgelopen 2 jaar dan ook verschillende kleine budgetproviders gezien die ermee gestopt zijn omdat men vooral voor alles-in-een bij de grotere providers gaat. Zo had ik tot een jaar geleden nog een adsl lijn van 10Mbit voor 20 euro. Helaas is die nu ook gestopt. Echter, als je een beetje zoekt is er toch nog wat te vinden. Je hebt bijvoorbeeld nog tweakdsl, 25 euro voor 10Mbit adsl. Genoeg voor een alleenstaande en dus één HD Netflix stream.,Wellicht is dat iets voor jou? Je hebt ook nog DDS, maar die rekenen nog wel lijnhuur als je geen telefoon hebt.
Ah, bedankt voor de tip. Ik moet bekennen dat ik nooit verder heb gekeken dan de grote vergelijksites als breedbandwinkel.nl , ging er vanuit dat die alle opties wel zouden coveren maar dat is dus niet het geval. Tweakdsl kende ik in ieder geval nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dat komt ook omdat die vergelijkingssites vaak alleen de providers aanbieden waar ze geld krijgen om via hun af te sluiten, per klik of een beter positie (of aanbevolen door, etc.) op de site voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Ik heb ook lang vergeleken en ben bij T-Mobile uitgekomen. Voorwaarde dat ik 20mb ga halen anders gaat die direct de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
We kunnen ook een provider beginnen zoiets als tweakers adsl voor 10 euro per maand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
saharoen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:50:
We kunnen ook een provider beginnen zoiets als tweakers adsl voor 10 euro per maand ;)
Succes. Je moet best veel tientjes per maand verdienen om alle salarissen van je personeel, huur kantoorpanden, helpdesk systeem, apparatuur in de straatkasten, huur of aanleg van glas naar de straatkasten, etc. Terug te verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
saharoen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:50:
Ik denk dat 15 euro per maand echt wel de grens is voor een bedrijf. Zeker als ze naast lijnhuur nog andere kosten willen kunnen dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De vreemde situatie is inmiddels ontstaan dat bij wholesale ADSL duurder is dan VDSL.
jongetje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:13:
[...]

Succes. Je moet best veel tientjes per maand verdienen om alle salarissen van je personeel, huur kantoorpanden, helpdesk systeem, apparatuur in de straatkasten, huur of aanleg van glas naar de straatkasten, etc. Terug te verdienen...
Waarom zou je al die systemen nemen als PTT dat allemaal al heeft? Je kunt prima je eigen provider beginnen, alleen moet je voldoende afnemen bij de PTT om lage wholesaletarieven te krijgen. Als je genoeg klanten hebt, dan kun je best voor twee tientjes een simpele VDSL aanbieden. Alleen dan moet je wel alles outsourcen behalve je core business, anders is het niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bootjohn52
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09-2021
Wat vinden jullie van WESHAREWIFI ? Het 4G signaal delen met je 2 buren en je halveert de kosten voor onbeperkt internet thuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Neem dan een 200 (of hoger)Mbit abonnement en deel dat met je buren. Kost misschien wat meer maar heb je geen gedoe en een stabielere lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

bootjohn52 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:56:
Wat vinden jullie van WESHAREWIFI ? Het 4G signaal delen met je 2 buren en je halveert de kosten voor onbeperkt internet thuis!
Heb je wat meer info? Met google vind ik alleen pagina's over een SDK waarvan ik niet goed begrijp wat de gewone burger er mee moet.

Verder sluit ik me wel alvast aan bij jongetje hierboven: 4G is nogal wisselend in snelheid. Als je een vaste lijn deelt is dat in de basis al veel stabieler en heb je een veel lagere latency.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

bootjohn52 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:56:
Dit topic is al wat ouder en het is dan ook niet toegestaan om topic te kicken en te kapen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.