Vraag

• vosManz
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mijn vader heeft een spiegelreflexcamera (al een wat ouder model, sony a200 volgens mij) met twee lenzen (heb ze niet bij de hand, maar zo uit mijn hoofd 18-70mm en 75-300mm) en ik merk dat ik dat erg leuk speelgoed vindt. Ik leen de camera dan ook regelmatig, maar wil nu zelf gaan kijken naar een eigen camera. Een vriend van mij heeft een systeemcamera, maar dat vindt ik toch een stuk minder fijn in de hand liggen. Ik ben dus op zoek naar een spiegelreflexcamera.

Ik heb de review/round-up die onlangs op Tweakers stond gelezen, maar die liggen net wat boven mijn budget. Ik zou graag aan de body inclusief een of twee lenzen rond de 1000 euro uitgeven. Minder mag natuurlijk altijd, ietsjes meer moet ook nog wel lukken als ik dan iets heb waar ik echt mee vooruit kan. Ik heb momenteel dus nog niets in mijn bezit. Als mijn budget onrealistisch laag of juist te hoog is voor mijn wensen hoor ik het natuurlijk graag.

Wat ik ermee wil gaan doen:
Ik vindt het vooral mooi om in de natuur te fotograferen. Dus landschappen, dieren (stilstaand en bewegend/vliegend, dichtbij en verder weg) maar ook close-up/macro van (kleine)dieren/bloemen/insecten en landschappen bij weinig licht (nacht) behoren tot de mogelijkheden. Dat zal ik niet alleen in Nederland doen, gezien reizen ook een hobby is mag de camera mooi mee de wijde wereld in. Het moet dus allemaal wel in de bagage passen, zo'n telelens die je bij sportfotografen ziet valt dus af. Maar een zoom/macro lens zoals mijn vader heeft moet prima kunnen. Ook het af en toe wisselen van lens vindt ik geen probleem.

Filmen is leuk als het kan, maar geen must. Uiteraard moet de bouwkwaliteit in orde zijn. Ook zou ik graag de geheugenkaart en accu kunnen vervangen, maar ik denk dat dat vrij standaard is? Voor de rest wil ik zoals iedere Nederlander natuurlijk zo veel mogelijk opties/features voor zo min mogelijk geld, zolang het bij het budget past.

Ik heb al eens in de pricewatch rondgekeken, maar weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet beginnen. Kan ik beter een set met 2 kitlenzen kopen? Of een body met 1 kitlens en een losse lens? Of juist enkel de body en 1 of 2 losse lenzen? En welke lenzen zijn dan het beste voor mijn wensen?

Ook zie ik in de pricewatch producten staan waar een aardig prijsverschil in zit, maar waar ik zelf niet direct de grote verschillen in kan ontdekken. Als voorbeeldje:
pricewatch: Canon EOS 1200D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 DC III + EF 75-300mm f/4...
pricewatch: Canon EOS 1300D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 DC III + EF 75-300mm f/4...
De 1200D lijkt een betere max ISO te hebben, terwijl de 1300D iets beter filmt en wat meer aansluitmogelijkheden heeft. De lenzen zijn zo te zien hetzelfde/vergelijkbaar? Zijn deze kleine verschillen het prijsverschil van 400,- waard, of is de verkoper van de 1300D gewoon erg duur?

Nu kan ik natuurlijk een winkel binnenlopen en om advies vragen, maar hier op Tweakers zit natuurlijk veel meer kennis en ervaring. Vandaar de vraag, kunnen jullie mij (op weg) helpen?

Alle reacties

Verwijderd

Max iso zegt werkelijk geen toeter. Heb je al hier gekeken?

[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 12:17 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mag ik je een tip geven je wilt beginnen en eigen spulletjes hebben, maar budget is beperkt. Kijk dan eerst eens tweede hands rond. Het aanbod is groot van mensen die dachten met een DSLR ineens goede foto's te maken. Investeer vooral in goed glas. De lens is belangrijker dan de body. Een top lens op een oude camera levert een beter resultaat dan de nieuwe camera met top specs en een kitlens.
Ik fotografeer nog steeds met een Nikon D300 met een 17-55 2.8 nikon lens en daar is nog steeds niets mis mee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-11 11:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je macro wilt doen, is een goed statief ook onmisbaar. Plus een flitser is ook wel fijn. Een goede tas voor je spullen moet er natuurlijk ook bij.

Al met al begin je met € 1.000,- voor nieuwe spullen helemaal niks dus. Je kunt dan beter het advies van Bhagavad opvolgen en starten met een goede camera + 1 goed objectief en van daaruit de komende jaren verder uitbouwen. Of inderdaad 2e hands, maar het goede spul is 2e hands ook nog best prijzig. Camera's verouderen wel t.o.v. nieuwe modellen, maar goede objectieven blijven goed en dus duur of je moet écht oud spul willen kopen.