Kan harde schijf namen in verkenner niet veranderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 16:17
Na (met enige regelmaat) windows opnieuw geïnstalleerd te hebben vanwege het feit dat ik eerst in verkenner geen toestemming had tot mijn harde schijven heb ik nu nog steeds dat ik de schijfnaam niet kan veranderen.

Sinds afgelopen week heb ik een M.2 SSD in mijn pc gezet (Samsung 960 EVO 240GB). Daar heb ik uiteraard Windows op geïnstalleerd. Na het installeren van wat software liep de pc vast en wilde deze windows niet meer opstarten. Na een systeemherstel deed deze het weer, maar niet na behoren. Zoals hierboven beschreven kon ik niet meer bij mij schijven (opgelost door de machtigingen opnieuw in te stellen) en kan ik in verkenner de namen van mijn schijven niet meer veranderen (hoogst irritant). Ik besloot vandaag windows opnieuw te installeren. Helaas kon mijn pc de M.2 schijf niet vinden dus heb ik Windows voorlopig op een andere SSD geïnstalleerd, maar zelfs toen kreeg ik dezelfde melding! Uiteindelijk heb ik Windows weten te installeren op de M.2 SSD (zoals ik wil), maar kan ik nog steeds de namen van de harde schijven niet veranderen.

Ik heb het geprobeerd door in verkenner "naam wijzigen" te kiezen, maar ook via schijfbeheer. Niets werkt! Wat ik raar vind, is dat ik hetzelfde (Windows) probleem krijg na een nieuwe installatie, zelfs als Windows op een andere schijf wordt geïnstalleerd.

(Ik kreeg bij de installatie op de M.2 SSD regelmatig foutmeldingen over een GPT-partitiestijl waarop Windows niet geïnstalleerd kon worden, daarna foutmeldingen over dat Windows een MBR-partitietabel heeft en dat Windows juist alleen maar op GPT-schijven geïnstalleerd kan worden. Toen dit uiteindelijk was gelukt kreeg ik de melding dat Windows geen nieuw partitiesysteem kon maken. (Ik schrijf het er maar bij, ik weet niet of dit met mijn probleem te maken heeft)).

Kortom, een hoop gesodemieter voor een relatief klein probleem.

Hardware:
Moederbord: Asus Z97-K (nieuwste firmware, vandaag geupdated)
Processor: Intel I7 4790K
Geheugen: 16 GB
Videokaart: Nvidia GTX 1080 TI
Verschillende SSD's en HDD's: Samsung 960 EVO M.2 SSD voor windows, Samsung 850 500GB voor games, Samung 850 250 GB voor games, WD 3TB voor algemene opslag, WD 750 GB voor algemene opslag

Windows 10.

Wie kan mij hier ajb bij helpen? Heb ook al een diskpart>clean gedaan bij het installeren. Ik ben ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-06 21:48
Welke windows versie is nu wel even van belang.

Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 of Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Sorry, Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Toen je de machtigingen opnieuw hebt ingesteld, heb je ook take ownership op de schijf zelf gedaan? Dus, eigenschappen van schijf, security, advanced, change owner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ja, dat heb ik gedaan. Het probleem lijkt vrijwel alleen in verkenner te zitten. Als ik namelijk via start naar >diskmgmt.msc ga dan heet de schijf bijvoorbeeld wel HDD 3TB, maar in verkenner geeft deze het gewoon niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik ben er net achter gekomen dat als ik de schijfletter veranderd van F: naar bijvoorbeeld K: dat ik dan wel de schijfnaam mag hernoemen. Wellicht geeft dit meer inzicht in mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Maar zo te zien werkte dit maar bij 1 schijf. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Heeft er iemand nog een idee? In schijfbeheer zijn mijn schijven ook grotendeels opgedeeld in meerdere partities. Zo is mijn ssd van 250gb opgesplitst in een deel van 249,5 gb en nof een gedeelte van 500mb. Dit is ook zo op een andere hdd van 700gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Als je met rechts op de schijf klikt en dan eigenschappen lukt het dan ook niet?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De denkfout die je maakt is dat je denkt dat schijven hetzelfde zijn als volumes.
Dat is niet het geval; schijven kunnen meerdere volumes omvatten en volumes kunnen over meerdere schijven verdeeld zijn

En waarom je vier schijven c:, d:, e: en f: niet uit elkaar kunt houden maar daar een omschrijving voor nodig hebt, is me ook een raadsel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik vind het belangrijk dat ik met de schijfnaam direct kan zien wat voor soort schijf het is en hoe groot deze is. Zo is het makkelijker bepalen op welke schijf ik mijn foto's bewaar en op welke schijf mijn games. Heb je ook een oplossing?
Pagina: 1