Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Pabz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:25
Had dit ook in het Ubiquiti ervaringen forum gepost, maar hier lijkt me geschikter.

Mijn eigen thuisnetwerk is toe aan een update. Het aantal clients is in de loop der jaren gestaag gegroeid en ik heb het gevoel dat het instabieler (subjectief, ik weet het) wordt. Chromecast v2 is traag en streamt met moeite HD, mailtjes en berichten komen soms niet aan, Nest protect geeft geen meldingen etc etc.

De huidige setup is een Xperia v10 in de meterkast als router (wifi uitgeschakeld), in de woonkamer een Netgear WNDR3700v2 als switch/AP op gewone firmware en boven een Netgear WNDR3800 als AP op dd-wrt. Ondanks hetzelfde SSID, WPA instellingen, switchen van firmware etc veel problemen met roamen.

Dus tijd voor een update. Na wat gelezen te hebben dacht ik dat 2 en misschien 3 Ubiquiti AC Pro's een zeer welkome update zullen zijn. Echter kwam ik toevallig ook de nieuwe Amplify van Ubiquiti en de Velop van Linksys tegen.

Ik vind het lastig om uit alle reviews nu te kunnen destilleren wat meer voor het een of meer voor het ander zou pleiten.
  1. De mesh oplossing lijkt meer plug en play, maar minder dingen zelf te regelen (ook al is Linksys nu bezig om een webinterface beschikbaar te stellen en dit wordt waarschijnlijk nog verder uitgebouwd qua features) en is vooral heel duur.
  2. De APs van Ubiquiti zijn iets minder Plug and Play maar geen probleem denk ik zo. Ik hoef niet een controller 24/7 hebben draaien dus alleen een PC installatie lijkt me voldoende. Veel meer opties regelbaar en mogelijk een iets hogere bandbreedte bij 3x3 (los van de clients natuurlijk... 8)7 ).
Ik ben vooral op zoek naar stabiliteit voor alle clients. Alle zaken waar ik hoge snelheden wil hebben zijn bekabeld.

Ik neig om te kiezen voor de losse APs ipv mesh, maar hoor graag jullie argumenten _/-\o_ .

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Losse APs down geen handover/roaming, mesh wel.

Voor de rest vind ik het lood om oud ijzer; mijn huis heeft 3 Asus routers en 2 UB AP's. Het werkt en dat is het belangrijkste ;)

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19-04 18:51
quote:
MAX3400 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:41:

Voor de rest vind ik het lood om oud ijzer; mijn huis heeft 3 Asus routers en 2 UB AP's. Het werkt en dat is het belangrijkste ;)
De Ubiquiti's doen gewoon roaming. Voordeel tov een Mesh netwerk is de bekabelde backhaul waardoor de snelheid hoger zal liggen.

• Pabz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:25
quote:
MAX3400 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:41:

Maar de drie Asus routers icm 2 APs leveren geen conflicten op? Bij mij loopt het nu met 2 netgear routers als AP dus niet lekker, ondanks hetzelfde SSID, WPA protocol etc.
quote:
m3gA schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:46:
[...]

De Ubiquiti's doen gewoon roaming. Voordeel tov een Mesh netwerk is de bekabelde backhaul waardoor de snelheid hoger zal liggen.
Ik weet dat de zuiltjes van Velop ook bekabeld kunnen worden.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
Pabz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:38:
[...]

Maar de drie Asus routers icm 2 APs leveren geen conflicten op? Bij mij loopt het nu met 2 netgear routers als AP dus niet lekker, ondanks hetzelfde SSID, WPA protocol etc.
Nee. Tenminste, ik heb geen UB Controller draai ofzo dus als ik van de woonkamer naar de tweede etage loop is er een kleine tijd (seconden) dat mijn smartphone dus overschakelt van Asus router naar UB AP. Boeit me niet.

Ik moest wel goed lezen hoe ik de ene Asus als router moest instellen (en direct ook op de glasvezel prikken) en de andere routers in AP-mode moest zetten incl. Gbit-switching.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19-04 18:51
quote:
Pabz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:38:
[...]

[...]

Ik weet dat de zuiltjes van Velop ook bekabeld kunnen worden.
Het voordeel is dat de Velop en de ubiquiti netjes roamen. Bij een opstelling met verschillende AP's zullen je af en toe wel last krijgen van sticky clients e.d.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True