Afgeknipte TV-kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
Hey allemaal!

Ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van mijn eerste koopwoning.
De vorige bewoner lijkt echter alle TV-kabels afgeknipt te hebben. Ik weet niet of dit gewoonlijk is, maar ik wil er in ieder geval iets aan doen:)
Ik ben zelf echt totaal niet technisch aangelegd, maar ik hoop dat dit moet lukken.
Concreet heb ik de volgende vragen:
-Welke connector (?) moet ik aanschaffen, wil ik de TV-kabel volledig maken?
-Welk gereedschap heb ik hiervoor nodig?
-Waar moet ik nog meer op letten?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt!

PSN: xMaurice93

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:11

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je hebt dus geen AOP zitten? Als ze de groene kabel hebben afgeknipt, dan kan je het beste de Ziggo-monteur (ik neem hierbij aan dat de 079 in je naam staat voor je woonplaats) laten komen om de boel te laten fixxen/aansluiten.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bel de kabelaar; komt er een monteur die je hierbij helpt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Waar is het precies afgeknipt? Bij binnenkomst van je huis, bij uitgangen door het huis etc?

Wat fotos zou ook wel helpen :Y
FooLsKi schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:08:
Je hebt dus geen AOP zitten? Als ze de groene kabel hebben afgeknipt, dan kan je het beste de Ziggo-monteur (ik neem hierbij aan dat de 079 in je naam staat voor je woonplaats) laten komen om de boel te laten fixxen/aansluiten.
Dat hoeft niet direct; je kan dat prima zelf oplossen. Maar we moeten dan wel zien waar het afgeknipt is.

Ik heb mijn eigen groen COAX kabel verlengd met KOKA799 en F-connectoren. Kost je niet zo bijzonder veel tijd, kunde en geld.

[ Voor 69% gewijzigd door Notna op 15-06-2017 22:13 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Maurice079
FooLsKi schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:08:
AOP bevindt zich aan de andere kant van de woonkamer. De vorige bewoner heeft via de slaapkamer een kabel door de muur getrokken, maar hier is de kop dus vanaf geknipt. Lijkt me dat ik deze enkel volledig hoef te maken door er een kop op te zetten toch?

• Notna

Notna

Where are you?®

Maurice079 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:11:
[...]

AOP bevindt zich aan de andere kant van de woonkamer. De vorige bewoner heeft via de slaapkamer een kabel door de muur getrokken, maar hier is de kop dus vanaf geknipt. Lijkt me dat ik deze enkel volledig hoef te maken door er een kop op te zetten toch?
Dat is gewoon een kwestie van de kabel goed strippen en er een nieuwe coax connector er op. Even kijken of de ingang van je TV een mannetje is of een vrouwtje en dan de contra stekker op de kabel zetten ;)

Zie ook; https://www.kabelkeur.nl/veelgestelde-vragen/

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 15-06-2017 22:15 ]

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-02 23:15
idd stelt niks voor je kan zo een nieuw uiteinde er aan vastzetten.

[ Voor 53% gewijzigd door Bartosy op 15-06-2017 22:15 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:11

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Maurice079 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:11:
[...]

Da's idd zo simpel als @Notna zegt. Kwestie van kabel strippen en correct type connector erop zetten. Als de kabel te kort is niet gaan lopen klooien met verlengstukjes maar gewoon een nieuwe trekken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Maurice079
Heb even de situatie geprobeerd wat inzichtelijker te maken. In de woning zijn twee AOP's aanwezig, welke door de vorige bewoner volgens mij beiden niet zijn gebruikt, doordat deze zich op een onlogische locatie bevinden.

In de slaapkamer doet zich de volgende situatie voor, waarbij een soort triple connector te zien is. één hiervan gaat door de muur heen, naar de juiste kant van de woonkamer. De andere gaat (vermoed ik) naar de meterkast, aangezien het signaal toch ergens vandaan moet komen haha.

Slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OuRqtmQ0dvZ4t181Lqy9MCiz/thumb.jpg
Woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3WQn4KXjcU9iFGCdqFGncO6M/thumb.jpg

In de woonkamer komt de kabel er dus uit, maar zonder kopstukje.
Ik hoef dus enkel zo'n connector te kopen en deze vast te schroeven? (mits de kabel lang genoeg is, waar ik wel vanuit ga).

In de meterkast zie ik nog veel meer TV-kabels (wel een stuk of vier), waarvan ik echt geen flauw idee heb waar ze allemaal heen gaan, maar da's voor later een zorg.

[ Voor 13% gewijzigd door Maurice079 op 15-06-2017 23:09 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Foto 1 is een heel slechte poging tot het splitten van het signaal :X of het verlengen van de kabel :X

Broddelwerk imo. Vraag mij af of je daar nog een fatsoenlijk signaal mee krijgt :+

Foto 2 is een kwestie van een coax connector erop zetten, zoals eerder gelinkt

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:13
Doe jezelf een plezier en gooi die praxis dingen weg, (die splitter ook) en koop goed spul, iets van Hirschmann oid. Krijg je geen geemmer met slecht beeld en dergelijke. (ook het monteren is makkelijker)

De vorige bewoner had die er waarschijnlijk op zitten en wilde die houden uiteraard.

In de meterkast zal de versterker/verdeling wel gezeten hebben, vandaar de kabels, die zullen wel in de slaapkamer(s) en woonkamer uitkomen.

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:27
MEN-O schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:16:
Doe jezelf een plezier en gooi die praxis dingen weg, (die splitter ook) en koop goed spul, iets van Hirschmann oid. Krijg je geen geemmer met slecht beeld en dergelijke. (ook het monteren is makkelijker)

De vorige bewoner had die er waarschijnlijk op zitten en wilde die houden uiteraard.

In de meterkast zal de versterker/verdeling wel gezeten hebben, vandaar de kabels, die zullen wel in de slaapkamer(s) en woonkamer uitkomen.
Heeft hij toch weer zo'n € 4,- kunnen besparen.

Ik zou ook meteen de kabel vervangen voor 4g afgeschermde kabel.

Verwijderd

Maurice079 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:07:
.......
In de woonkamer komt de kabel er dus uit, maar zonder kopstukje.
Ik hoef dus enkel zo'n connector te kopen en deze vast te schroeven? (mits de kabel lang genoeg is, waar ik wel vanuit ga).

In de meterkast zie ik nog veel meer TV-kabels (wel een stuk of vier), waarvan ik echt geen flauw idee heb waar ze allemaal heen gaan, maar da's voor later een zorg.
Het ziet er allemaal budgetbarrel uit en dat is tegenwoordig om problemen vragen met het huidige breedbandsignaal dat erg gevoelig is voor de kabelkwaliteit en afscherming.
De connectoren die op de foto staan kunnen bijv. meteen de kliko in. ;)

Kies zoals al eerder aangeraden meteen voor probleemloze Hirschmann kabel en connectoren.
Ik zou alle oude coaxmeuk meteen door beter (=Hirschmann) vervangen.
Als je voor de nieuwe KOKA 9TS kabel kiest dan ben je meteen 4G-proof.

Op de Hirschmann site vind je vele voortreffelijke tutorials wat montage en materiaal betreft, net als op de site van Ziggo.
Er zal ergens in het huis een overnamepunt zitten in de vorm van een coaxiale contactdoos.
Vraag of de monteur die het pretpakket hopelijk bij je komt installeren meteen om een up-to-date versie van deze contactdoos, want veel problemen beginnen hier.

Meestal vervangen zij deze doos al ongevraagd. :)

• EricJA
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-07-2025
Hangt ook van je provider af.
Als je glasvezel hebt ga het in je huis niet meer over COAX maar over UTP kabel.
Dus eerst kijken van welke aanbieder je gebruik gaat maken voordat je wat aanschaft

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:04

MsG

Forumzwerver

Mijn ervaring met digitaal signaal is juist dat er best wat overhead in zit en dat je vaak met een lagere kwaliteit signaal toch nog 100% videosignaal krijgt. Zou gewoon eerst eens kijken wat voor signaal je er uitkrijgt voordat je het allerduurste spul haalt (hirschmann) voor een beetje gevoel. Meten is weten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

EricJA schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:16:
Hangt ook van je provider af.
Als je glasvezel hebt ga het in je huis niet meer over COAX maar over UTP kabel.
Dus eerst kijken van welke aanbieder je gebruik gaat maken voordat je wat aanschaft
en dat hangt weer van je glasprovider af :)
Bij mij komt er wel degelijk een coax kabel met tv signaal uit het glasvezel modem

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 18:12
Een woning heeft maar 1 AOP. De scheiding tussen de provider en de binnenhuis installatie. Waar is die geplaatst? Woonkamer of meterkast? In de woonkamer de herkennen aan een doosje aan/op de muur. In de meterkast een doosje op de muur met minimaal een groene kabel ernaartoe.

De kabels en materialen die hier zijn gebruikt zien er cheap uit. Vooral omdat er 2 kabels door 1 buis getrokken zijn geeft aan dat er dunnere en dus mindere kabels gebruikt zijn.

Zorg er zoals eerder gezegd voor dat je goede materialen gebruikt. Daarmee voorkom je een hoop ellende in de toekomst. Goede materialen hoeven ook niet duur te zijn, maar laat je niet leiden door de prijs maar de kwaliteit.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-02 14:48
komt er typisch geen monteur langs bij het opzetten van een internet verbinding. Die doen gewoonlijk niet echt moeilijk om een extra connector te krimpen dan wel te monteren.

Verwijderd

MsG schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:21:
Mijn ervaring met digitaal signaal is juist dat er best wat overhead in zit en dat je vaak met een lagere kwaliteit signaal toch nog 100% videosignaal krijgt. Zou gewoon eerst eens kijken wat voor signaal je er uitkrijgt voordat je het allerduurste spul haalt (hirschmann) voor een beetje gevoel. Meten is weten.
Ok, maar hoe denk je de gevolgen van storende instraling te gaan meten?? ;)

Het prijsverschil van baggercoax aan de meter en een losse Hirschmann kabel gaat eigenlijk nergens over, dat loopt doorgaans in de centen per meter.
Je mag pas echt dokken als je een gesealde blisterverpaking bij een van de bekende elektrogrootgrutters wilt kopen.
Kwaliteitskabel los aan de meter is peanuts, het zijn de goed afgeschermde metalen connectoren die het pretpakket duur maken.

Een paar losse F-connectoren kosten je ook niet de kop, het is de Cabelcon crimptool die het voor zo'n enkel klusje begrotelijk maakt.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:21:
[...]

Ok, maar hoe denk je de gevolgen van storende instraling te gaan meten?? ;)

Het prijsverschil van baggercoax aan de meter en een losse Hirschmann kabel gaat eigenlijk nergens over, dat loopt doorgaans in de centen per meter.
Je mag pas echt dokken als je een gesealde blisterverpaking bij een van de bekende elektrogrootgrutters wilt kopen.
Kwaliteitskabel los aan de meter is peanuts, het zijn de goed afgeschermde metalen connectoren die het pretpakket duur maken.

Een paar losse F-connectoren kosten je ook niet de kop, het is de Cabelcon crimptool die het voor zo'n enkel klusje begrotelijk maakt.
Alle bekabeling ligt er al zo lees ik het. Dus connectortje weer maken, decoder aansluiten en meten maar, dat kan vaak vanuit de decoder qua signaalwaarden en gewoon tv kijken. Zie je nooit visuele artifacts, Dan hoef je dus niet alles opnieuw te doen.

Als je nou from scratch moest beginnen kan je inderdaad beter een paar cent meer betalen, maar dat lijkt hier niet noodzakelijk het geval.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 18:12
MsG schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:42:
[...]

Alle bekabeling ligt er al zo lees ik het. Dus connectortje weer maken, decoder aansluiten en meten maar, dat kan vaak vanuit de decoder qua signaalwaarden en gewoon tv kijken. Zie je nooit visuele artifacts, Dan hoef je dus niet alles opnieuw te doen.

Als je nou from scratch moest beginnen kan je inderdaad beter een paar cent meer betalen, maar dat lijkt hier niet noodzakelijk het geval.
Hoe wil je het gaan meten? Een decoder geeft slechts een ruwe indicatie. Signaal is niet in percentages uit te drukken. Daarnaast kun je op de ene transportstream geen issues hebben terwijl de andere transportstream volledig weggedrukt is. Ga jij alle 40 transportstreams met een ontvanger "meten"?

En wat wil je gaan meten? Signaalsterktes is in dBmV of dBuV en dat geeft een ontvanger niet weer. BER meting? Een ontvanger gaat lang niet zover als goede meet apparatuur en goede meet apparatuur is niet weggelegd voor "even meten" door de doe het zelver, omdat je wel moet weten wat je hoe moet meten ;)

• Notna

Notna

Where are you?®

MediaZoo schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:51:
[...]

Hoe wil je het gaan meten? Een decoder geeft slechts een ruwe indicatie. Signaal is niet in percentages uit te drukken. Daarnaast kun je op de ene transportstream geen issues hebben terwijl de andere transportstream volledig weggedrukt is. Ga jij alle 40 transportstreams met een ontvanger "meten"?

En wat wil je gaan meten? Signaalsterktes is in dBmV of dBuV en dat geeft een ontvanger niet weer. BER meting? Een ontvanger gaat lang niet zover als goede meet apparatuur en goede meet apparatuur is niet weggelegd voor "even meten" door de doe het zelver, omdat je wel moet weten wat je hoe moet meten ;)
Aan de andere kant; aansluiten en kijken wat het resultaat is kost je een paar euro. Dan kan je daarna altijd nog de boel vervangen met goed spul, mocht het resultaat tegenvallen.

Maar als het wél gewoon werkt met wat er ligt; waarom dan nu moelijk doen? De ruimte voor de kabels is er toch al; het is niet also er muren opengebroken moeten worden.
Als je er allemaal slecht bij kan als je inboedel er staat is het wellicht nog het overwegen waard...

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 16-06-2017 19:01 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

MediaZoo schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:51:
[...]

Leuk al die vaktermen, maar uiteindelijk wil de TS tv kunnen kijken en als je geen problemen ziet met zenders dan lijkt me het signaal goed genoeg. Of dacht je dat half Nederland een beetje die ruwe waarden loopt te analyseren? Een avondje 40 zenders langszappen lijkt me heel wat minder werk dan met samengeknepen billen alles preventief de muur uit roppen en er duurder spul voor terugstoppen.

Verwijderd

MsG schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:06:
[...]
Leuk al die vaktermen, maar uiteindelijk wil de TS tv kunnen kijken en als je geen problemen ziet met zenders dan lijkt me het signaal goed genoeg. Of dacht je dat half Nederland een beetje die ruwe waarden loopt te analyseren? Een avondje 40 zenders langszappen lijkt me heel wat minder werk dan met samengeknepen billen alles preventief de muur uit roppen en er duurder spul voor terugstoppen.
Je noemt het "duurder", ik denk vooral aan "opvallend beter". :)
Vooral bij grotere afstanden en splitters ga je de verschillen zien.
Ben trouwens blij dat ik met de komst van glasvezel van dit hele kabelgedoe verlost ben, utp heeft zo wel z'n voordelen.

Zoveel duurder is het trouwens niet, het is eerder het werk waar je tegenop kunt zien.
Strikt genomen is met de komst van 4G alle coaxkabel van 2 jaar en ouder aan de verdachte kant en als ik hier de gebruikte connectoren/splitters op de foto's zie dan zal de gebruikte coaxkabel op z'n minst suspect zijn. ;)

Als alle kanalen goed en ongestoord beeld geven dan is daar uiteraard mee te leven, maar hoe vergelijk je een oude reeds aanwezige kabel met een kwalitatief betere die nog gelegd moet worden??
Dat weet je pas als de nieuwe kabel er ligt en je de zegeningen ervaart.

Zo te zien zitten de aansluitingen met zwaar inferieure splitters doorverbonden en dan volgt hier straks de vraag waarom de eerste tv wél goed beeld heeft, maar de tweede en derde niet. :+

Zit de coaxkabel geheel in de muren weggewerkt dan zou ik het ook even aanzien, maar als er slechts 30cm coax door een tussenmuurtje is getrokken dan trek je die bagger er beter meteen uit, ipv aan beide kanten een dubieuze connector te monteren.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Opvallend beter? Kijk je nog analoog? Dan ben je 1 van de weinigen. De marge aan foutcorrectie e.d. is behoorlijk bij digitale coax, en als de signaaloverdracht nog 100% is, zit er geen enkel visueel verschil tussen eentje die dat krap aan (maar wel steevast) haalt, en een kabel die door zijn hogere kwaliteit dat nog extremer haalt. Pas als je artifacts krijgt merk je dat de signalen niet meer correct aankomen, maar het is niet, zoals bij analoog, dat je daartussen ook maar enige verbetering hebt met duurdere kabels als het al goed genoeg was. TS moet 1 connectortje vervangen om dat eerst te kunnen testen.

[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 16-06-2017 21:48 ]

Verwijderd

MsG schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:48:
Opvallend beter? Kijk je nog analoog? Dan ben je 1 van de weinigen.
U is een grapjas. :+
Heb alweer een paar jaar glasvezel en dat bevalt prima. ;)

Bij ieder naderend onweer vloog hier het eerdere coaxiale UPC er uit en de bijkomende schades begonnen best hinderlijk te worden, het heeft ons meerdere routers gekost.
Dit was alibi no.1 om permanent naar glas te switchen.
Pagina: 1