Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-08-2021
Dag allemaal,

Ik heb gisteren mijn i7-7700k binnen gekregen met de Asus Maximus IX Formula. Deze heb ik vandaag overclocked naar 5Ghz. Mijn vraag is, op dit moment is het 5Ghz op 1.226Vcore. Is dit oke? Ik heb verschillende stress tests gedaan en tot zo ver geen BSODS of rare dingen.

Temperatuur
Mijn idle temps zijn 32c graden. Als ik aan het gamen ben (GTAV, ESO, Division, Ghost, Hitman, Forza) zijn deze rond de 55-65c graden. Full stress testen gaat die rond de 70-73c graden.

Overclocking
Ik heb alle software overclocking verwijderd. Ik heb enkel MSI Afterburner voor monitoring ingame. Via de BIOS heb ik mijn CPU multiplier op 50 gezet en de VCore uit auto gehaald en op 1.226V gezet.

Delidden
Neen. Ik heb het niet gedelided, delid, of hoe je het ook mag typen. Ik was eerst van plan om dit te doen omdat ik gisteren rond de 80c temps kreeg met het gamen. Ik heb dus enkel de VCore naar beneden gehaald. Deze stond op auto rond de 1.350+, voor 4.5Ghz.

Real question
Heb ik een goede setup op dit moment? Is mijn VCore oke?

Foto
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2r55k7d.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPS13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:33

RPS13

S T Y L E

Prima vcore ja.
Ik zorg er altijd voor dat hij een paar uur LinX kan draaien zonder te crashen met een temperatuur lager dan 85c. Er zijn wel meer tips & tools hoor, dit subforum staat er vol mee. :)

[ Voor 86% gewijzigd door RPS13 op 16-06-2017 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:36
ik vind het wel knap om eerlijk te zijn. zelf lukt 5.1 ook nog wel maar ik zit op 5.0 ook al met 1.4v en loadline calibration op Turbo (Gigabyte Gaming-8) en toch zit ik met temps tijden stresstest op max 71 graden maar die van mij is delid en custom waterloop :P

nu gebruik ik naast mn bios ook de Intel Extreme tuning utility waar ik ook mijn processor cache ratio kan overclocken (geen idee waar ik dit in mn bios kan vinden. deze staat standaard op 4.2 en ook deze zet ik op 5.0 misschien is dat de reden dat ik op 1.4v draai?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 15:41
Vcore is prime, bovengemiddeld voor non delid.
Mag je best blij mee zijn!

Welke koeling gebruik je ?
En waar staat de cache op ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-01 11:12

wiLLius

Extreme OC

Dat is zeker een prima stukje silicon!

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
5erveD schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:23:
Vcore is prime, bovengemiddeld voor non delid.
Wat heeft de Vcore met delid te maken? Een delid maakt in geen geval een lagere Vcore voor dezelfde Clock mogelijk.

Hogere Clock heeft hogere Vcore nodig, wat hogere warmte output verzorgd. Delid zorgt ervoor dat de warmte beter kan worden afgevoerd. Vcore t.o.v. de Clockrate heeft dus niets met wel of niet delidden te maken.

Dat gezegd hebbende, dit is een zeer goed voltage voor de clock die je haalt, je hebt de sillicon lottery gewonnen lijkt het zo. Mijn 6700K zit op 1.315v met LLC4 voor 4.6Ghz.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Nycrea schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:04:
[...]

Wat heeft de Vcore met delid te maken? Een delid maakt in geen geval een lagere Vcore voor dezelfde Clock mogelijk.
Zeker wel dat een delid voor een lagere vcore kan zorgen!

Heb je wel eens een chip delid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
5erveD schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:00:
[...]

Zeker wel dat een delid voor een lagere vcore kan zorgen!

Heb je wel eens een chip delid ?
Een delid veranderd niets aan de chip, alleen de IHS en het TIM onder de IHS. De Vcore tov Clockrate is afhankelijk van de kwaliteit van het silicon in je chip. Delid heeft hier m.i. geen effect op.

Leg anders eens uit hoe dit volgens jou wel effect kan hebben?

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
De theorie klopt.

In de praktijk is het anders.

Als je een chip afkoelt. Heeft deze minder voltage nodig voor dezelfde clocks.

Je kunt dit goed zien als je sterkere koeling gebruikt. Het is ook zichtbaar bij lucht koeling. Wel minder maar wel degelijk aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
5erveD schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:55:
De theorie klopt.

In de praktijk is het anders.

Als je een chip afkoelt. Heeft deze minder voltage nodig voor dezelfde clocks.

Je kunt dit goed zien als je sterkere koeling gebruikt. Het is ook zichtbaar bij lucht koeling. Wel minder maar wel degelijk aanwezig.
Goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht, thanks voor de toelichting.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
RPS13 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:43:
Prima vcore ja.
Ik zorg er altijd voor dat hij een paar uur LinX kan draaien zonder te crashen met een temperatuur lager dan 85c. Er zijn wel meer tips & tools hoor, dit subforum staat er vol mee. :)
Hoi!

Ik heb 2 uur lang Prime getest en de Intel XTU voor 1 uur en 3DMark. Temperatuur is MAX 68c graden. Het wisselt heel snel heb ik gemerkt. Hij blijft regelmatig rond de 60-70 maar met pieken tot de 75-78c graden. Bij het stress testen zijn deze peaks nooit hoger gegaan als 78c graden en nooit langer als 1 seconden. Ook bij het gamen blijft het altijd onder de 65c graden en heel af en toe piekjes tot de 75 voor minder dan 1 seconden. Ik heb gelezen op het internet waarom de 7700k veel piekjes heeft. Geen antwoord kunnen vinden maar het is niet kwetsbaar.

Ik zal vandaag even testen met LinX. Daar heb ik nog niet mee gewerkt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Nycrea schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:04:
[...]

Hogere Clock heeft hogere Vcore nodig, wat hogere warmte output verzorgd. Delid zorgt ervoor dat de warmte beter kan worden afgevoerd. Vcore t.o.v. de Clockrate heeft dus niets met wel of niet delidden te maken.

Dat gezegd hebbende, dit is een zeer goed voltage voor de clock die je haalt, je hebt de sillicon lottery gewonnen lijkt het zo. Mijn 6700K zit op 1.315v met LLC4 voor 4.6Ghz.
Lagere temperaturen zorgen voor een stabielere chip bij lagere vcore, extreme OC is er ook niet voor niets natuurlijk.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajintse
RPS13 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:43:
Prima vcore ja.
Ik heb LinX geprobeerd en liep gelijk vast xD. Wat ik nog steeds niet begrijp. Hij stopte ermee toen hij na 7 seconden een error zag. Ik heb werkelijk geen idee wat het is.

Ik heb afgelopen zaterdag en zondag zitten gamen en testen. Ik heb bijvoorbeeld Fallout 4 uren lang (4 uur ongeveer) gespeeld. Geen crash, geen stutters, geen freeze, helemaal niets aan de hand. Daarna GTAV gespeeld urenlang puur om te testen, geen crashes, geen BSODS, niets. Ik heb Prime getest, niets aan de hand. Intel XTU getest, niets aan de hand. Bij LinX bij 7 seconden hield hij er mee op en ging niet meer door. Mijn PC is niet gecrashed of BSOD maar ging stoppen bij een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ekstak schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 05:54:
[...]

Ik heb LinX geprobeerd en liep gelijk vast xD. Wat ik nog steeds niet begrijp. Hij stopte ermee toen hij na 7 seconden een error zag. Ik heb werkelijk geen idee wat het is.

Ik heb afgelopen zaterdag en zondag zitten gamen en testen. Ik heb bijvoorbeeld Fallout 4 uren lang (4 uur ongeveer) gespeeld. Geen crash, geen stutters, geen freeze, helemaal niets aan de hand. Daarna GTAV gespeeld urenlang puur om te testen, geen crashes, geen BSODS, niets. Ik heb Prime getest, niets aan de hand. Intel XTU getest, niets aan de hand. Bij LinX bij 7 seconden hield hij er mee op en ging niet meer door. Mijn PC is niet gecrashed of BSOD maar ging stoppen bij een error.
Als je bij LinX al na 7 seconden een error krijgt, dan kan ik mij niet voorstellen dat je proc 8 uur prime stabiel is (de norm voor prime). Kortom, paar stappen voltage erbij en opnieuw testen. Goed je temps in de gaten houden, ik vermoed dat je wellicht 200mhz terug moet om daar eerst eens langere tijd stabiliteit te vinden. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Nah, laten we een leuke discussie starten over stabiel of niet?

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5erveD
Ik ben veur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Niet stabiel natuurlijk, of hooguit biostabiel van tineke (ff googlen als je m niet snapt graag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
LinX test ook het RAM geheugen mee als je geheugen op All zet. Dat zou kunnen verklaren waarom je een error krijgt. Aan de andere kant verbaast mij het niets als de CPU gewoon niet stabiel is met deze settings onder echte load. Nee, gamen is geen echte load.
Pagina: 1