Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Bij het woord overclocken hoort het woord temperatuur.

Nou lees ik vaak aanbevelingen over de ideale of max. temperatuur die je CPU mag hebben. Wat is nou precies deze temperatuur?

Kijk ik bijv. in AIDA64 kan ik daar 5 CPU temperaturen aflezen. Per core eentje en dan nog een soort van algemene CPU temperatuur. In elke situatie is die algemene temperatuur vaak tussen de koudste core en 10c lager dan dat.

Kijk ik in de utility van mijn moederbord dan geeft hij daar eveneens de algemene CPU temperatuur uit AIDA64 aan als 'de enige echte CPU temperatuur'.

Als men nou bijv. zegt dat je Intel i7 nooit de 90c voorbij mag gaan, gaat het dan om die algemene temperatuur? Of wellicht over de temperatuur van de warmste core? Of het gemiddelde van alles?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

https://www.intel.com/con...processors/000005597.html

Ik rust mijn zaak. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Lip op 15-06-2017 21:46 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zeg: per core. Waarom: als 1 core oververhit raakt, kan deze dus "kapot" gaan zolang er geen throttling plaatsvindt.

Zie het even als een waterkoker; de buitenkant kan dan nog wel warm aanvoelen aan jouw hand maar als je je hand erin stopt, verbrand je je. De heetste "kern" is het schadelijkst.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
MAX3400 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:46:

Zie het even als een waterkoker; de buitenkant kan dan nog wel warm aanvoelen aan jouw hand maar als je je hand erin stopt, verbrand je je. De heetste "kern" is het schadelijkst.
Deze vergelijking volg ik niet :? Jij ziet de buitenkant en de binnenkant van een waterkoker als 2 verschillende cores?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hahn schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:49:
[...]

Deze vergelijking volg ik niet :? Jij ziet de buitenkant en de binnenkant van een waterkoker als 2 verschillende cores?
Nee, sorry... De buitenkant is de IHS-temperatuur, de binnenkant de core-temperatuur. Nou zijn CPU's erg goed geleidend naar IHS dus het verschil zal minder groot zijn.

Desondanks ben ik in de overtuiging dat de daadwerkelijke rekenkern (core) degene is die je niet te hoog moet laten oplopen; de afvoer van hitte via IHS, copper, etc is dan van "secundair" belang.

Zo duidelijker? :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Hmm, veiligheidshalve gewoon zorgen dat de hoogste van alle niet over de limiet gaat. Tsja, klinkt logisch..

Vond het toch het stellen van de vraag waard :)

Ik ga eens even aan de slag met die link naar Intel.com. Was ik nog niet tegengekomen.
Pagina: 1