Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...Hoe kan ik het beste mijn muziekbestanden beveiligen? Het grootste gevaar is lijkt me dat ze beschadigd raken door (per ongeluk) overschrijven of verplaatst worden e.d. klopt dit? En is het verstandig om ze gewoon -alleen lezen" te maken individueel per bestand? Of is dit niet praktisch? Moet ik ook rekening houden met andere factoren b.v. malware? En kunnen de bestanden ook beschadigen door defragmentatie en/of het gebruik van bepaalde tools? Heb eens een externe harde schijf (500gb) vol muziek helemaal door de war zien raken. Als ik bepaalde nummers probeerde af te spelen kreeg ik ineens hele andere muziekfragmenten te horen. De hele verzameling was beschadigd en verloren terwijl de harde schijf niks mankeerde. Hoe is dit mogelijk en te voorkomen. Kan het veroorzaakt zijn door het gebruik van een tool als "defrag"?

mvg

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-06-2017 01:30)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:28

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:29:
Het grootste gevaar is lijkt me dat ze beschadigd raken door (per ongeluk) overschrijven of verplaatst worden
Dit zijn zaken die alleen (horen te) gebeuren als je zelf op delete drukt of ze naar een ander mapje sleept. het is niet zo dat als je nu een spel installeert dat je muziek dan ineens verplaatst of overschreven wordt.
En is het verstandig om ze gewoon -alleen lezen" te maken individueel per bestand?
Dit hoeft niet per individueel bestand, je kan ze allemaal selecteren en read only maken. Dit voorkomt dat je zelf per ongeluk wijzigingen in het bestand kan opslaan. Openen en beluisteren zal gewoon nog kunnen.
Moet ik ook rekening houden met andere factoren b.v. malware?
Malware en virussen moet je altijd rekening mee houden, daar zal ik niet diep op ingaan behalve dat dit zeker een onbruikbare PC op kan leveren.
En kunnen de bestanden ook beschadigen door defragmentatie en/of het gebruik van bepaalde tools?
Defragmentatie en andere 'normale' tools zullen nooit zomaar bestanden wijzigen of verwijderen, tenzij je je muziek in je internet cache map opslaat of een dergelijke vreemde actie.
De hele verzameling was beschadigd en verloren terwijl de harde schijf niks mankeerde. Hoe is dit mogelijk en te voorkomen. Kan het veroorzaakt zijn door het gebruik van een tool als "defrag"?
Ik zou niet durven zeggen waardoor dit gebeurd kan zijn, maar dit is niet iets wat met normaal gebruik zou moeten kunnen voorkomen. De enige manier om echt zeker te zijn dat je niet alles kwijtraakt is inderdaad een Backup maken, maar dit geld voor alle bestanden waar je ook maar enigszins waarde aan hecht. Altijd regelmatig een backup maken als je met digitale data werkt!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt een backup maken. Daarnaast zou ik ook een backup maken en eventueel, als je echt zeker wilt zijn, kun je er een backup van maken.

En nee, Windows' eigen defrag zal niet snel je bestanden beschadigen. Maar maak voor de zekerheid een backup ;)

Met deze post zijn geen ingeschopte deuren beschadigt, want ze stonden wagenwijd open ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aha, een backup dus

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:28

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:29:
Het grootste gevaar is lijkt me dat ze beschadigd raken door (per ongeluk) overschrijven of verplaatst worden
Dit zijn zaken die alleen (horen te) gebeuren als je zelf op delete drukt of ze naar een ander mapje sleept. het is niet zo dat als je nu een spel installeert dat je muziek dan ineens verplaatst of overschreven wordt.
En is het verstandig om ze gewoon -alleen lezen" te maken individueel per bestand?
Dit hoeft niet per individueel bestand, je kan ze allemaal selecteren en read only maken. Dit voorkomt dat je zelf per ongeluk wijzigingen in het bestand kan opslaan. Openen en beluisteren zal gewoon nog kunnen.
Moet ik ook rekening houden met andere factoren b.v. malware?
Malware en virussen moet je altijd rekening mee houden, daar zal ik niet diep op ingaan behalve dat dit zeker een onbruikbare PC op kan leveren.
En kunnen de bestanden ook beschadigen door defragmentatie en/of het gebruik van bepaalde tools?
Defragmentatie en andere 'normale' tools zullen nooit zomaar bestanden wijzigen of verwijderen, tenzij je je muziek in je internet cache map opslaat of een dergelijke vreemde actie.
De hele verzameling was beschadigd en verloren terwijl de harde schijf niks mankeerde. Hoe is dit mogelijk en te voorkomen. Kan het veroorzaakt zijn door het gebruik van een tool als "defrag"?
Ik zou niet durven zeggen waardoor dit gebeurd kan zijn, maar dit is niet iets wat met normaal gebruik zou moeten kunnen voorkomen. De enige manier om echt zeker te zijn dat je niet alles kwijtraakt is inderdaad een Backup maken, maar dit geld voor alle bestanden waar je ook maar enigszins waarde aan hecht. Altijd regelmatig een backup maken als je met digitale data werkt!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.