Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solntse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2022
Hallo allemaal,

Al een lange tijd ben ik werkzaam in de zorg. Ik ben MBO (niveau 4) opgeleid, maar ik wil me graag omscholen tot ICT'er. Het is voor mij lastig om een complete HBO-opleiding te doen naast mijn fulltime baan. Het liefst zou ik een opleiding doen die niet meteen 4 jaar duurt, maar waar je wel certificaten of een diploma kunt halen die enige waarde hebben op de arbeidsmarkt. Ik heb via codeacademy, udemy, pluralsight en dat soort websites al een aantal cursussen gedaan (HTML, CSS en Javascript voornamelijk).

Ik ben geïnterresseerd in web development en software engineering. Ik neig wat meer naar web development, omdat ik hier al wat van af weet.

Wat kan ik het beste doen om deze carrièreswitch naar de ICT te maken? Welke (zelfstudie) cursus/opleiding raden jullie aan? Is het beter om online tutorials te doen en een goed portfolio op te bouwen? Welke certificaten/diploma's hebben waarde op de arbeidsmarkt?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12
Ha!

Het vinden van een geschikte cursus hangt ook af van de tijd en het geld dat je bereid bent er in te stoppen. Kijk behalve naar (Amerikaanse) certificaten ook eens naar wat er aan opleidingen op de HBO's en bijclubs als de NCOI aangeboden wordt, niet dat dit de meest geweldige opleidingen zijn, maar vaak hebben deze als voordeel dat je samen met anderen studeert, wat weer goed kan zijn voor de motivatie.

Daarnaast, je geeft aan dat je in ieder geval al iéts kan. Zou je niet al kunnen beginnen met een 'snuffelstage' bij een ICT-boer die (web) oplossingen levert aan de sector waarin je nú al werkt?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
Ik zou een portfolio bouwen, en daar progressie in tonen via cursussen (op dat gebied lijk je al prima op weg te zijn), doe alle voorbeelden in die cursussen mee, en zet ze in je portfolio. Zoek functies die je zou willen na alle studies, en kijk waar zij naar vragen. Die dingen die je nog niet hebt, daar zoek je online cursussen voor.

Als je zat bent van steeds maar een cursus doen, doe wat simpel freelance werk (ookal verdient het in het begin nog weinig), en hoe meer je het doet hoe beter verdienende projecten je op je kan nemen, en dat stop je allemaal weer in je portfolio ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:13
Als je gemotiveerd bent en redelijk wat van "computers" weet zal er vast wel een bedrijf jou intern willen opleiden tot consultant of iets vergelijkbaars, en wat al gezegd is aan kunnen tonen dat je al iets kan is heel veel waard ook daarbij. Je kan ook een deeltijdopleiding HBO Informatica of in die richting proberen te doen en dat combineren met je huidige werk alleen ben je dan minimaal 3 jaar mee bezig, neem aan dat je wilt switchen omdat je huidige baan niet genoeg voldoening geeft?

Mijn ervaring is dat een HBO opleiding je niet zozeer vakinhoudelijk voorbereid, maar meer de manier van denken en werken aanleert. Daarom zie je vaak ook bij vacatures HBO werk en denkniveau staan i.p.v. alleen HBO diploma. Dus je hoeft geen HBO papiertje te hebben om HBO werk te kunnen uitvoeren. Belangrijkste punt is aantonen dat je bekwaam bent en vooral bereid om te leren, daarmee kom je al heel ver.

[ Voor 40% gewijzigd door TheUninvited op 18-06-2017 14:35 ]