Ik zou geen prime gebruiken. Neem Cinebench R15 voor initiele tests. Daarna AIDA64 Extreme of OCCT voor een stabiliteitstest.
Procedure is als volgt:
Multiplier omhoog -> Cinebench R15 multi ->
Stabiel -> Multiplier omhoog -> ....
Bovenstaande riedeltje herhalen tot Stabiel -> instabiel is.
Cinebench R15 multi ->
Instabiel -> VCore omhoog -> Cinebench -> ...
En weer het stabiel riedeltje tot hij weer instabiel is.
Je zou ook grote stappen kunnen overwegen maar waarom het risico lopen om CPU te frituren.
Uiteindelijk kom je op een situatie dat vCore te hoog is (tegen maximum aan) of Temperatuur te hoog is (85-95C). Dan weet je ongeveer het maximum.
Zelf zet ik dan de multiplier 1 stap omlaag (dus max -1) met het VCore wat je hebt gevonden.
Daarna een half uur met AIDA64 een stabiliteitstest uitvoeren. Overleeft hij dat niet, dan weer een stapje terug. Voor een werkbare overclock pak ik uiteindelijk de volgende AIDA 64 test:
Uur Stress CPU + Stress FPU + Stress cache + Stress System memory
Half uur: Stress CPU + Stress FPU + Stress cache + Stress System memory + Stress GPU's
Die laatste doen veel mensen niet, maar het gedrag en load en temperatuur van GPU kan behoorlijke impact hebben op stabiliteit.
O ja, en vergeet bij AIDA onder preferences niet om de juiste grafiekjes aan te zetten voor ultime reporting. Zelf vind ik de voltages en temperaturen nogal interessant. Met name Spikes naar beneden op de 12V.
[
Voor 7% gewijzigd door
Wim-Bart op 20-06-2017 03:36
]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.