Intel I5-4690K overclocked (denk ik)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-01-2024
Dag iedereen

Ik heb me deze namiddag bezig gehouden met mijn proces te overclocken (vooral dan opzoekingswerk xD), maar dat was allemaal niet zo heel duidelijk voor mij. Dus heb ik maar even wat geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n1dycnuzrp2qg.png

Is dit oké?
Verder nog tips/tricks?

[ Voor 13% gewijzigd door GuustVB op 15-06-2017 18:10 ]

Mi 9T MIUI 11.0.4.0 QFJEUXM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuustVB
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-01-2024
Mijn pc crashte juist, dus ik gok dat ik iets fout gedaan heb?

Mi 9T MIUI 11.0.4.0 QFJEUXM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:08
hallo,

ik ben ook begonnen met het internet afzoeken,

het is voor mij goed gelukt uiteindelijk mn 4790K kon op 4.7 op 1.28V.
ik kan je proberen te helpen.
maar een overclock van bijna 1GHZ met zo`n lage voltage is wel veel volgens mij.

probeer eens met slome stapjes de core clock te verhogen tot ie crashed.. en dan de voltage met kleine stapjes omhoog te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou geen prime gebruiken. Neem Cinebench R15 voor initiele tests. Daarna AIDA64 Extreme of OCCT voor een stabiliteitstest.

Procedure is als volgt:
Multiplier omhoog -> Cinebench R15 multi -> Stabiel -> Multiplier omhoog -> ....
Bovenstaande riedeltje herhalen tot Stabiel -> instabiel is.

Cinebench R15 multi -> Instabiel -> VCore omhoog -> Cinebench -> ...
En weer het stabiel riedeltje tot hij weer instabiel is.

Je zou ook grote stappen kunnen overwegen maar waarom het risico lopen om CPU te frituren.

Uiteindelijk kom je op een situatie dat vCore te hoog is (tegen maximum aan) of Temperatuur te hoog is (85-95C). Dan weet je ongeveer het maximum.

Zelf zet ik dan de multiplier 1 stap omlaag (dus max -1) met het VCore wat je hebt gevonden.

Daarna een half uur met AIDA64 een stabiliteitstest uitvoeren. Overleeft hij dat niet, dan weer een stapje terug. Voor een werkbare overclock pak ik uiteindelijk de volgende AIDA 64 test:

Uur Stress CPU + Stress FPU + Stress cache + Stress System memory
Half uur: Stress CPU + Stress FPU + Stress cache + Stress System memory + Stress GPU's

Die laatste doen veel mensen niet, maar het gedrag en load en temperatuur van GPU kan behoorlijke impact hebben op stabiliteit.

O ja, en vergeet bij AIDA onder preferences niet om de juiste grafiekjes aan te zetten voor ultime reporting. Zelf vind ik de voltages en temperaturen nogal interessant. Met name Spikes naar beneden op de 12V.

[ Voor 7% gewijzigd door Wim-Bart op 20-06-2017 03:36 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.