Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal!

Ik ben zojuist van plan om me te gaan solliciteren maar ik wil me eerst ervoor voorbereiden en een zicht krijgen wat er mij allemaal te verwachten staat.

Een beschrijving over mijzelf: Ik ben nu 24 jaar oud en ik heb in 2013 MBO 3 ICT Medewerker afgerond, tijdens mijn opleiding verloor ik mijn interesse in het vak en begon ik in mijn vrije tijd leren te programmeren. Nadat ik mijn opleiding had afgerond wou ik voor de opleiding applicatie ontwikkelaar niveau 4 gaan, maar ik werd niet aangenomen omdat ik niet genoeg punten had behaald voor een intake test (het was een reken en een Nederlands test).

In die 4 jaar nadat ik gestopt ben met school, heb ik verder leren programmeren en ben ik begonnen met templates maken voor Themeforest (wat niet bepaald is gelukt), Affiliatie marketing, en in 2016 had ik mezelf ingeschreven in KVK en was ik begonnen met e-commerce.

Nu in 2017 wil ik graag ergens werken of eerst beginnen met stagelopen. Ik vind dat ik al best wel oud ben en ik heb nog nooit in een IT bedrijf gewerkt. Ik wil graag werkervaring opdoen, beter leren programmeren, nieuwe mensen leren kennen, en weten hoe het is om binnen in een IT bedrijf te werken.

Als iemand mij deze vragen zou kunnen beantwoorden zou dat echt top zijn!

- Wat voor soorten vragen zullen op een sollicitatie gesprek gesteld worden? Ik heb het al op internet rond gezocht maar het liefst zou ik het ook van jullie willen horen :).

- Wat kan ik verwachten op een sollicitatie gesprek? is het puur mijzelf omkopen of moet ik ook projecten laten zien? zullen ze dan in me codes kijken? en heeft dat dan wel nut? Aangezien ik ook gewoon codes kan kopieren terwijl ik het zelf niet hoef te begrijpen.

- Wat is het beste manier om je projecten te laten zien? ik heb een Shopify app gemaakt dat niet echt veel voorstel op de front-end, maar er was wel veel back-end eraan gewerkt. Zou Github misschien een mogelijkheid zijn?

Ik heb er al over nagedacht om verder naar school te gaan maar dat ga ik niet meer doen.
Natuurlijk zal werk zoeken zonder diploma moeilijker zijn maar ik wil het eerst proberen. Zelf ben ik er wel overtuigd om een stageplaats te kunnen vinden. Mischien is het een optie om eerst een tijdje stage te lopen en wat ervaring opbouwen en daarna pas werk te zoeken.

Als iemand mij wat advies zou kunnen geven zou ik het erg waarderen! :) :)

Thanks iedereen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Wat is je motivatie om niet terug naar school te gaan? Ik heb zelf een aantal keer besloten om te stoppen met school, maar toch doorgegaan. Nu erg blij daar het in salaris en baangarantie enorm veel scheelt. Voor zover ik weet bevatten hedendaagse HBO's veel praktijk waar je dus een leuke stagevergoeding opstrijkt en ook dagelijks bezig bent met wat je leuk vindt. Je geeft aan dat je stage wilt lopen, dus dat kan het iig niet zijn ;)

Anyway, 24 vind ik niet oud om ergens te starten.. Ik zie ze bij ons ouder binnenstromen. Soms late HBO'ers die er 2 jaar uit zijn geweest voor een wereldreis, soms mensen die vanuit een hele andere sector binnenkomen en willen switchen naar de IT.

Voor een startersfunctie verwacht ik niet heel veel spannende vragen. Wellicht wat over de technieken die je jezelf hebt aangeleerd, eventuele stages, etc. Ook zul je wat info krijgen over de bedrijfscultuur en wat hun klantenkring is. Salaris zul je als starter niet veel over in te brengen hebben dus verwacht geen onderhandelingen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan je beter voorbereiden op wat ze niet mogen vragen; daar zijn in ieder geval regels/artikelen over te vinden. Hiermee voorkom je dat je bepaalde informatie (onverhoopt) vrijgeeft die geen invloed zou mogen hebben op de afloop van het gesprek.

En als je dan wil weten wat je wel kan verwachten: wat niet? Wie weet kom je bij een hardcore coding-toko terecht en is je sollicitatie ergens in een hippe club waar je op een A4'tje even snel een functie mag krabbelen onder het genot van een biertje. Of je krijgt ergens een gesprek met 3 mensen in pak aan de andere kant van de tafel die een vragenlijst van 20 ja/nee doornemen en je bedanken voor je komst.

Zorg er gewoon voor dat je goed in je vel zit, je eigen kunnen kan benadrukken (zonder in herhaling te vallen) en ook zeker durft toe te geven als je een vraag niet begrijpt of kan beantwoorden bij gebrek aan kennis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

MAX3400 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:17:
Je kan je beter voorbereiden op wat ze niet mogen vragen; daar zijn in ieder geval regels/artikelen over te vinden. Hiermee voorkom je dat je bepaalde informatie (onverhoopt) vrijgeeft die geen invloed zou mogen hebben op de afloop van het gesprek.
Als TS gezond is, zou ik zo niet weten waar je hier op doelt. Vragen omtrent de gezondheid mogen niet gesteld worden (hoewel het indirect wel mag bijvoorbeeld of er zaken zijn die je belemmeren om je werk goed uit te voeren waar de potentieel werkgever van op de hoogte moet zijn).

@Verwijderd: Als ik je profiel zo lees, zou ik als werkgever vooral kijken of je er niet op uit bent om 'even snel' wat werkervaring op te doen en daarna weer verder te gaan met je eigen bedrijf en of je daarnaast van plan bent om nog met je eigen bedrijf verder te blijven gaan, naast de functie waar je op solliciteert.

Mocht de werkgever het idee hebben dat je te snel weer weg bent, dan zou dat een reden kunnen zijn om niet in je te willen investeren.

Of het door blijven gaan met je eigen bedrijf naast de functie een voor- of nadeel is, hangt af van de persoon die je tegenover je hebt zitten. De een zou het ondernemerschap toejuichen (misschien meer kans op als je een ondernemer spreekt), de ander ziet een mogelijk risico dat je je tijd moet verdelen en dan mogelijk niet voor je nieuwe werkgever kiest als het erop aan komt.

Daarnaast weet ik niet of het verstandig is om iets te roepen over de opleiding applicatieontwikkelaar: je bent er niet mee begonnen, dus misschien is het verstandiger om het niet te melden dan om te melden dat je voor de intake gezakt bent ("ah, dus Nederlands is een zwakte voor je... dat is vervelend, dat spreken we hier namelijk! Oh, ook op rekenen gezakt? Dat is wel belangrijk voor een programmeeropleiding, kun je het wel aan dan?"). Voor je het weet gaat het veel te lang over wat je niet goed doet, terwijl de focus moet liggen op waar jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf ligt. Het is overigens helemaal niet erg dat je niet geheel aan het profiel voldoet, maar wees je wel bewust van de dingen die opvallen in je CV en zorg ervoor dat je daar een plausibele verklaring voor kan bedenken. Tenzij je erg goed kan improviseren is het handig om daar vooraf over na te denken.

Als ik je bericht zo lees:

Opleiding:
t/m 2013: MBO 3 ICT Medewerker (diploma)
2013 of 2014: Applicatieontikkelaar (niet mee gestart - zou ik dus ook niet op je cv zetten)

Werkervaring:
2016: eigen bedrijfje in e-commerce

Uit je bericht blijkt niet wat je hebt gedaan sinds het behalen van je diploma MBO 3 ICT medewerker in 2013 en het starten van je bedrijf in e-commerce. Je geeft aan dat je jezelf hebt leren programmeren en Themeforest templates hebt gemaakt. Op basis van wat je nu geschreven hebt, zal je kunnen verwachten dat er een aantal vragen gaan komen over wat je concreet in de periode tussen 2013 en 2016 hebt gedaan.

Verder is het voor de voorbereiding handig om even voor jezelf te oefenen hoe je jezelf voor gaat stellen. Er zal je altijd gevraagd worden om iets over jezelf te vertellen en het helpt dan als je dat er een beetje vloeiend uitkrijgt. Zoeken op elevator pitches zou kunnen helpen, hoewel het echt niet zo commercieel hoeft te zijn, maak er een verhaal van dat past bij jouw manier van praten.

Voor je eigen gevoel kan het helpen om even op de linkedin-pagina van je gesprekspartner(s) te kijken voordat je het gesprek in gaat... zo krijg je een beetje een idee van de achtergrond van je gesprekspartner, plus je scoort misschien een makkelijk bonuspuntje doordat je gesprekspartner ziet dat jij op zijn/haar linkedin-profiel hebt gekeken en dus je 'huiswerk' doet. Uiteraard ook de website van het bedrijf goed doornemen en bedenk voor jezelf waar hun uitdagingen liggen.

Tenslotte, bedenk dat een sollicitatiegesprek tweerichtingsverkeer is: de vraag is niet alleen of zij jou willen hebben, maar ook of jij daar wilt werken... als jou gevraagd wordt hoe anderen jou zouden omschrijven, mag je ook best de vraag stellen hoe collega's het werken met jouw toekomstig manager zouden omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 17:43:
- Wat voor soorten vragen zullen op een sollicitatie gesprek gesteld worden? Ik heb het al op internet rond gezocht maar het liefst zou ik het ook van jullie willen horen :).

- Wat kan ik verwachten op een sollicitatie gesprek? is het puur mijzelf veromkopen of moet ik ook projecten laten zien? zullen ze dan in me codes kijken? en heeft dat dan wel nut? Aangezien ik ook gewoon codes kan kopieren terwijl ik het zelf niet hoef te begrijpen.

- Wat is het beste manier om je projecten te laten zien? ik heb een Shopify app gemaakt dat niet echt veel voorstel op de front-end, maar er was wel veel back-end eraan gewerkt. Zou Github misschien een mogelijkheid zijn?
1. Zoals eerder vermeld: wat heb je precies gedaan tussen 2013 en nu? Mogelijk vragen ze je ook waarom je niets hebt gedaan met je diploma en waarom je er juist voor hebt gekozen om je eigen bedrijfje te starten. Ik zou er ook niet raar van opkijken als ze vragen waarom je weer wilt stoppen met je bedrijf. Bereid je ook voor op standaard vragen zoals waarom je voor dat bedrijf hebt gekozen, en waar je jezelf ziet in x-aantal jaar. Denk hier serieus over na, en kom met een goed antwoord (stel je wordt aangenomen dan ben je een junior programmeur, denk je over 5 jaar medior te zijn? Wil je doorgroeien tot lead of juist management?).

2. Natuurlijk moet je jezelf verkopen. Vertel wat je sterke punten zijn. Begin niet over je negatieve punten (lees: verbeterpunten). Zij zullen je hoogstwaarschijnlijk vragen over verbeterpunten. Wees daarin eerlijk maar verkoop jezelf wel zo goed mogelijk (zeg dus niet dat je bijv. een hork bent en niet met mensen kunt opschieten, maar zeg dat je vind dat je wat kunt verbeteren qua "communicatie" en hoe je dat aan wilt pakken). Verbeterpunten heeft iedereen wel, maar een goed antwoord hebben op hoe je het wilt gaan verbeteren heeft niet iedereen. Wat betreft projecten laten zien, ik heb dit niet meegemaakt omdat ik van MBO -> HBO (software engineering) doorstroomde naar het bedrijfsleven en mijn diploma daarom "goed genoeg" was. Jouw situatie is anders en dus kan gevraagd worden naar projecten die je gedaan hebt. Het kan zijn dat je deze letterlijk kunt demonstreren, het kan ook zo zijn dat ze vragen naar je Github bijvoorbeeld. Laat nooit code zien van een project dat je hebt gedaan voor een klant of waar je geld mee verdient. Of ze in je code zullen kijken valt nog te bezien: er moet een technisch iemand naar kijken en die kan vaak voor ergens 50-100 euro per uur opbrengen bij een klant. Dit zal dus sterk verschillen per bedrijf. Of het nut heeft dat ze in je code kijken: zeker te weten. Op die manier leer je de stijl kennen van een programmeur: documenteert hij zijn code netjes? Gebruikt hij bepaalde patterns? Kom je veelal copy-pasta werk tegen van StackOverflow? Dat soort dingetjes. Code kopiëren en dit gebruiken is niet per se erg. Je hoeft ook niet eens altijd alles tot in de details te kennen. Ken jij immers tot in de details hoe bijv. Mollie werkt onder de moterkap? Ik niet. Wil niet zeggen dat ik niet weet hoe ik Mollie toe moet passen binnen een webshop.

3. De beste manier om projecten te laten zien is een demo. Code bekijken kan altijd maar, zoals ik eerder zei, let op met wat je deelt. Sommige code is eigenlijk niet jouw eigendom (maar dat van de klant), en sommige dingen wil je niet laten zien omdat je daar je geld mee verdient (denk aan eigen bedachte algoritmes die jouw project uniek maken). Als je dingen wilt laten zien van je back-end, dan is Github daar inderdaad een geschikte plaats voor.

Lange reactie maar hoop dat je er wat aan hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:49

Basszje

Reisvaap!]

- Je bent een beginner dus zoek een bedrijf wat een aantal PHP developers heeft. In het begin zal het wel even lastig zijn, maar met een beetje gevoel voor code kan je snel genoeg mee.

- Code kan eventueel, maar alleen als je het eigen code is *en* als het goede code is. Als het spaghetti is lijkt mij het niet het beste

- Als ik iemand zou moeten aannemen zou ik liever hebben dat iemand heel duidelijk kan aangeven wat er niet gelukt is in het professionele leven en waarom, dan iemand die zich probeert te verkopen en indekken met jeuktaal als 'uitdagingen'. Ik heb geen opleiding na middelbare school afgemaakt en ik kan heel goed vertellen waarom dat zo is. Dat is altijd als positief (en niet negatief) punt ervaren. Tenzij het muggezifters zijn, maar dan wil je er niet werken

Verder, ga er open in, niet geforceerd dingen al te hard voorbereiden, niet om de hete brij heendraaien als je iets niet weet etc. Je zal waarschijnlijk wel een aantal sollicaties moeten doen, maar laat dat je niet ontmoedigen. Niet elk bedrijf zit te wachten of kan het aan om iemand intensief te moeten begeleiden in den beginne.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1