Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bescheiden mainstream build van een beginnend Tweaker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben van plan mijn eerste build zelf in elkaar te gaan zetten, en ik wil mijn wenslijst met jullie delen om te kijken of ik wellicht ergens de mist in ga, of ik betere alternatieven over het hoofd zie.

De behulzing vind ik erg mooi en lijkt me gewoon een solide kast om in te bouwen. Ik weet dat de gemiddelde tweaker niet stijl achterover valt van mijn build, en dus zal zeggen: waarom een window? Maar ik vind het gewoon mooi met dat handvat, dus de kast staat denk ik min of meer vast en is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Vervolgens de processor. Ik ben in principe niet van plan zware dingen erop uit te voeren. Ik ben niet echt een gamer, en als ik game zijn het voornamelijk simulatie en strategiespellen. Voor nu kijk ik het eerst even aan met de geïntegreerde Intel graphics, om vervolgens later eens een GPU te kopen (hierbij dacht ik aan de Radeon RX460 2GB, wat wel genoeg moet zijn voor mij). En als ik ga gamen, hoeft dit niet per se op de hoogste resolutie. Wat betreft de processor lijkt een 7400, met geïntegreerde intel GPU me voor nu wel prima. Ik heb me ook nog even in de Ryzen 5 verdiept, maar aangezien die geen ingebouwde GPU heeft geniet de Intel m'n voorkeur. Maar tips zijn welkom. De i5 7400 lijkt me een vrij safe bet, of is hij minder goed ontvangen dan ik denk?

Wat het moederbord betreft, dit lijkt me een prima ATX moederbord van Gygabite met prima uitbreidingsmogelijkheden (ook al gebruik ik voor nu het merendeel niet, dat weet ik), en als het goed is gaat het prima samen met mijn gekozen processor, kast, en overige onderdelen.

Verder zijn de voeding, de gekozen RAM en SSD pretty straigtforward denk ik. Qua SSD lijkt de samsung 850 EVO me een solide keuze en ik doe bewust even 250GB ipv 500GB, dus dat hoeft niemand te adviseren;) Ik heb vier RAM sleufjes op mijn moederbord, en kies nu voor 2x4 ipv 1x8 om dual channel te benutten (of iets dergelijks), en kan dit dan later nog eens uitbreiden met nog 2x4 om in totaal 16GB te hebben. Meer lijkt me ook niet nodig. Deze voeding is me hier al eens aangeraden en lijkt me prima geschikt voor deze build.

Dit is dus min of meer wat ik nu van plan ben. Ik zou graag horen of ik ergens iets over het hoofd zie en bepaalde onderdelen toch niet met elkaar samen gaan. Overigens heeft mijn gekozen RAM nu een snelheid van 2400mhz (wat ondersteund wordt door mijn mobo), maar ik las ergens dat je haast net zo goed 2133 kunt nemen, aangezien je dat verschil amper merkt, zeker ik.

Kortom, ik wil gewoon een mooie build neerzetten die toekomstbestendig is. Ik weet dat hij uiteindelijk in principe teveel power heeft voor wat ik erop van plan ben, en sommige van jullie wellicht zeggen je redt het ook wel met een i3 processor of met een micro-ATX moederbord oid, maar ik heb het geld en wil gewoon een mooie machine bouwen, en niet waar mogelijk bezuinigen op onderdelen. Ik denk dat ik op deze manier een moderne mainstream build heb, waarbij ik dan later nog eens een GPU aanschaf (alles in één keer is ook niet leuk, er moet wel nog wat werk aan de winkel zijn).

Suggesties zijn welkom, bedankt alvast!!!!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 178,90€ 178,90
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 92,50€ 92,50
1Corsair Carbide Clear 400C Zwart€ 84,95€ 84,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 68,75€ 68,75
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,60

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens al een monitor, toetsenbord en muis. Ook heb ik Windows10 op een USB stick gezet met Rufus, en ben ik in bezit van een geldige licentie. Los van een LAN kabeltje (aangezien je als ik het goed begrijp met de huidige onderdelen nog geen WiFi hebt) en wellicht een schroevendraaier setje en anti-statische polsband zie ik volgens mij verder geen benodigdheden over het hoofd, toch?

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:11

Squats

Wereldreizende tweaker

Welkom beginnende tweaker! :D Over een window in je behuizing, waarom niet ;) Dus zal verder ook niks zeggen over de keuze van de behuizing alleen is het echt een grote kast voor zonder een gpu dus waarom niet gewoon alvast een rx560 erin doen? Ook voor strategiegames gaat een dedicated gpu wonderen verrichten over intel HD welke letterlijk niet bedoeld is daarvoor.

Qua schroevendraaier moet je gewoon een kruiskop hebben in principe maar kleinere en langere kunnen geen kwaad. Verder heb je een anti statische polsband totaal niet nodig, gewoon af en toe gronden door je behuizing aan te raken of iets van ijzer.

Verder als ssd kan je de product: Crucial MX300 2,5" halen ipv de 850, real world merk je niks van het verschil, maar wel iets meer capaciteit voor een lagere prijs.

Bericht ontvangen uit China

Verwijderd

Topicstarter
Zou inderdaad uiteindelijk best kunnen dat ik ook vrij snel een GPU aanschaf hoor. Maar ik dacht ik breng eerst gewoon alles up to speed zonder, en wanneer ik van plan ben te gamen schaf ik een dedicated GPU aan.

Wat betreft de RX560, is dat de opvolger van de RX460? En de 570 en 580 de opvolgers van de 470 en 480, moet ik het zo zien? Dus sowieso geen 4e generatie kopen dan, als ik het goed begrijp. Wordt af en toe duizelig van al die GPU's, misschien dat ik het daarom wel naar een latere datum had verschoven;)

En wat zou de tegenhanger van de rx560 wat betreft Nvidia zijn, die GTX 1050? Wat is aan te raden in mijn build? En stel ik neem wel meteen een GPU, zou het dan ergens nog verstandig zijn om de Ryzen 5 1400 of zelfs 1600 te nemen ipv de i5 7400, maakt opzich niet heel veel uit toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2017 18:54 ]

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Als je ryzen overweegt, absoluut. De hele locked i5 lineup heeft grotendeels zijn waarde verloren tegen ryzen, welke overklokbaar is met een b350 moederbord, en zelfs met de stock koeler. Qua processor gewoon kopen welke het beste binnen je budget past, de 1600 is geweldig en zou ik zeker aanraden (heb zelf een 1600x) maar een ryzen 5 1400 is ook prima als je wat minder eisen hebt (heb je nog steeds 4 cores + 8 threads en hij klokt over het algemeen wel over tot 3.8 ghz op de stock koeler ;) )

De 500 serie is bij de -70 en -80 simpelweg een overgeklokte versie van de 400 serie. Echter bij de -60 modellen is de 560 wat duurder en wat sneller dan de 460 door extra shaders etc. Helaas zijn -70 en -80 modellen niet te krijgen door de mining craze... Maar de -60 modellen zijn nog prima te krijgen, een 460 voor minder dan 105,- is een prima deal namelijk en nog relevant genoeg.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:23
Over het algemeen houden rts games wel van meer cores, en met een dedicated gpu zou een ryzen 4/8 of 6/12 core een betere keuze zijn dan een i5 4/4 core cpu.
Ryzen houd wel van snel ram geheugen waardoor 3000Mhz toch wel een pre is over het standaard 2133mhz ddr4 geheugen

Wat moet ik me voorstellen bij simulatie games?
Flight simulators etc, of juist city building etc zoals city skylines, welke ook graag veel cpu cores hebben bij grote steden?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
pricewatch: BitFenix Prodigy M Zwart
Dan heb je echt een handvat :)

(en goedkoper, stiller & compacter)

Ryzen build maakt ook veel sense met dit budget denk ik. Voor de GPU zou ik zelfs 2de hands kijken en ooit eens upgraden (eventueel dan nog eens 2de hands als je toch geen ultra settings hoeft).

Koop je toch nieuw dan is een RX460 is maar vrij basic, een GTX 1050Ti is al een mooie keuze, die gaat iets langer mee gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Inrage op 16-06-2017 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik maak hieruit op dat m'n huidige build in principe wel een degelijke build is, en ik met een i5 7400, en bijvoorbeeld een rx560 4GB erbij, prima uit de voeten kan. Ik ben zoals gezegd niet van plan om veel of zwaar te gamen. Ik zou bijvoorbeeld graag Planet Coaster willen spelen, dat moet volgens mij prima lukken. En het hoeft allemaal niet op de hoogste resoluties, dus volgens mij zit ik met een i5 7400 en de genoemde GPU en overige onderdelen prima gebakken.

Toch kriebelt het ergens ook wel weer om voor een Ryzen build te gaan. Daar heb ik dan wel een paar vragen over. Ik zou dan bijvoorbeeld gaan voor de Ryzen 1600, gekoppeld met een B350 moederbord. Wat me dan wel meteen opvalt is dat het goedkoopste ATX moederbord dan wel meteen ruim 100 euro is, klopt dat ongeveer? Ik kan natuurlijk ook een Micro-ATX moederbord nemen, maar dan heb je weer minder RAM sleufjes. Kan iemand me een goed ATX moederbord adviseren voor de Ryzen 5 1600?

En om in te gaan op Brandonvds, is het dan echt verstandig om voor 3000Mhz RAM te gaan, voor een paar tientjes extra? Bijvoorbeeld de Kingston 2x4 RAM voor 95 euro...

Dus stel:
- Een willekeurige ATX kast
- Een ATX AM4 socket moederbord, bijv de MSI PC Mate B350
- De Ryzen 5 1600
- 3000Mhz RAM geheugen
- Dezelfde SSD als in m'n eerste openingspost, dat maakt niet zoveel uit lijkt me
- Dezelfde voeding als in m'n openingspost
- De AMD Radeon rx560 GPU 4GB

Dat zou een mooie alternatieve build kunnen zijn voor mij?

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:12
Er zijn genoeg micro-atx moederborden met 4 ram-sleuven. Micro-atx levert eigenlijk alleen een beperking op voor >2 videokaarten en custom waterkoeling.

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Matx is puur twee uitbreidingssloten minder, je zou er in orinciepe zelfs dual gpu oo kunnen draaien, al zitten ze dan wel dicht op elkaar. Maar qua features hetzelfde als atx. Voor 80% zal een matx case wel voldoen tegenwoordig

Verwijderd

Topicstarter
Oke goed om te weten, aangezien ik toch niet van plan ben om meerdere videokaarten en waterkoeling te nemen. Dan zou ik eventueel ook voor een micro-ATX mobo kunnen gaan, met een ryzen 5 1600, een micro-ATX behulzing (Fractal design mini C) en een RX560 4GB GPU. Of dus gewoon de build uit m'n openingspost.

En is het nu echt zeer aan te raden 3000Mhz DDR4 RAM te nemen in het geval van de Ryzen build?

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic overweeg ik om wellicht toch voor een Ryzen build te gaan. Echter, als ik wat reviews lees van bijbehorende B350 mobo's, zie ik toch veel negatieve reviews en commentaren, over instabiliteit en BIOS-problemen en dergelijke, omdat deze moederbords (en Ryzen processors) relatief nieuw zijn. Ergens in die reviews las ik ook iets als: "

Nu ben ik geen expert zoals velen van jullie, en wil ik de kans op dergelijke complicaties natuurlijk zo klein mogelijk houden. Of zijn een hoop van die kinderziektes al verholpen en zit je met de meeste B350 borden en een Ryzen processor wel safe en kan er in principe niet veel meer misgaan dan bij een Intel build?

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 18:05
99% van de tijd zit je gewoon goed. Als je het juiste geheugen kiest kan er weinig fout gaan. Ik zou voor een GPU kijken naar tweedehands GTX 980 (ti) / 390(X). Nieuw is er namelijk nauwelijks iets verkrijgbaar en ook voor strategiegames is de GPU veel belangrijker dan de CPU. Eigenlijk moet je 1,5-2,5 keer meer geld uitgeven aan je GPU als je CPU
Pagina: 1