Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:34
In verband met de aanschaf van een bootje met een TV ben ik bezig om te kijken naar een goedkope oplossing om TV te kijken aan boord. De vorige eigenaren gebruikten Digitenne, wat ik op dit moment vrij duur vind (€15,- per maand zo uit mijn hoofd) + ook nog eens beroerd beeld. Het is natuurlijk wel eenvoudig in gebruik.

Opties die er zijn:
- op marktplaats een digitenne ontvanger kopen en met schoonfamilie een digitenne smartcard delen. De tweede kaart kost vanaf 1 juli €5,- per maand
- via een mobiel (Oneplus One) of tablet (Samsung Galaxy Tab A10.1) en een HDMI kabel op de TV en dan via de T-Mobile Thuis app. Dit kan dan via de wifi van de haven maar evt ook via 3G. Heb zelf een kleine bundel maar nog wel een simkaart liggen met 12GB. Dat is voor eventjes wel voldoende. Alleen vraag ik me af hoe je dit als beste aan kunt sluiten. Ik begrijp dat er MHL kabels zijn, maar er zijn er zoveel dat ik me afvraag welke nu goed zijn. En de TV moet ook MHL ondersteunen, ik heb weet niet exact wat voor TV het is omdat hij vast geschroefd is. Maar is MHL ook echt vereist voor een TV?

Een Chromecast zou ook kunnen, maar kan je wel streamen naar de TV en gebruik maken van wifi?

Zijn we mensen ook een alternatief gebruiken om te kijken op boot of caravan?

Beste antwoord (via Binnetie op 26-06-2017 09:16)

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 13:45
via 3g/4g TV streamen kost flink veel data, prima als het incidenteel is, of als je een onbeperkte bundel hebt. die 12 gig gaat er in een avondje of 2 a 3 wel doorheen, afhankelijk van de kwaliteit waarop je streamt.
voor op een bootje (= klein scherm neem ik aan??) lijkt me een digitenne oplossing prima, ook qua beeld kwaliteit).

wat je ook kan doen is een kleine HTPC (of laptop) nemen en die met een simpele HDMI kabel aansluiten op een (tv)scherm. dan kun je gewoon (win10) Apps gebruiken van T-mobile of ZIggo of KPN, of een mediaspeler zoals KODI

[ Voor 26% gewijzigd door jorisjan op 25-06-2017 21:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 13:45
via 3g/4g TV streamen kost flink veel data, prima als het incidenteel is, of als je een onbeperkte bundel hebt. die 12 gig gaat er in een avondje of 2 a 3 wel doorheen, afhankelijk van de kwaliteit waarop je streamt.
voor op een bootje (= klein scherm neem ik aan??) lijkt me een digitenne oplossing prima, ook qua beeld kwaliteit).

wat je ook kan doen is een kleine HTPC (of laptop) nemen en die met een simpele HDMI kabel aansluiten op een (tv)scherm. dan kun je gewoon (win10) Apps gebruiken van T-mobile of ZIggo of KPN, of een mediaspeler zoals KODI

[ Voor 26% gewijzigd door jorisjan op 25-06-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Nl 1, 2 en 3 zijn gratis te ontvangen via dvb-t / digitenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ter info: TV kijken via KPN glasvezel, kost me ongeveer 4GB/uur voor een gewone HD-zender en ongeveer 6GB/uur als ik de "Glas HD" zenders bekijk. Tv-series 720p/x264 op nieuwsgroepen doen ongeveer 1GB/uur afhankelijk van de hoeveelheid detail.

Ik weet dus niet precies wat je gewend bent aan kwaliteit (resolutie, geluid, etc) maar Digitenne "zegt" bepaalde kanalen aan te bieden met ~3.5Mbps kwaliteit en overige kanalen lopen af tot ~900Kbps. Reken dat maar eens om naar een "gewone" 4G SIM-kaart en je bent vrij rap door je bundel heen.

Ik denk dat Digitenne de beste/goedkoopste optie is mits de ontvangst voldoende is op de plekken waar je met de boot gaat komen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 22:27
MAX3400 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:53:
[...] maar Digitenne "zegt" bepaalde kanalen aan te bieden met ~3.5Mbps kwaliteit en overige kanalen lopen af tot ~900Kbps. Reken dat maar eens om naar een "gewone" 4G SIM-kaart en je bent vrij rap door je bundel heen.
Digitenne gebruikt MPEG2 encoding. Als je TV kijkt via een mobiele app wordt H264 encoding gebruikt: de bitrate kan dan makkelijk door de helft.
Je zou KPN Play eens kunnen proberen: bij Digitenne-kwaliteit (+-480p) kun je ongeveer 17 uur TV kijken voor je door 12GB aan data heen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:34
Dank voor de antwoorden. Ik ben thuis gewend om op een hoge resolutie te kijken (full HD, geen 4K).
De wifi in de haven is zo'n 2-4Mbit/s maar bij slecht weer is het maar slecht.
Die 12GB is voor tijdelijk wat op de simkaart staat, leuk om mee te oefenen.

Ik denk dat digitenne dan de beste oplossing is. Voor 5 euro per maand kan je een kaart delen. De TV aan boord (22 inch) heeft ruimte voor een insteekmodule. Ik heb hem helaas niet van de kant kunnen krijgen om te bekijken welk model dit is. Ik vermoed dat hier een digitenne insteekmodule in kan + externe antenne om tv te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacantieman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik ben ook op zoek naar een oplossing om TV te kunnen kijken op een boot.
Stel je hebt een onbeperkte data bundel.
Je heb via je iPhone de beschikking over KPN iTV.
Kun je deze dan naar jet TV streamen via screen mirroring, of werkt dit alleen als je met je telefoon en je TV op het zelfde wifi netwerk zit ?
Ik heb ook al wat gelezen over Mifi, misschien ook een oplossing. Ook heb ik een chromecast dongel misschien is dat wel een oplossing ?
Alle tips zijn welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

MiFi is niet heiligmakend, je moet er gewoon ook een abbo op nemen he.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 22:27
vacantieman schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 00:01:
Ik ben ook op zoek naar een oplossing om TV te kunnen kijken op een boot.
Stel je hebt een onbeperkte data bundel.
Je heb via je iPhone de beschikking over KPN iTV.
Kun je deze dan naar jet TV streamen via screen mirroring, of werkt dit alleen als je met je telefoon en je TV op het zelfde wifi netwerk zit ?
Ik heb ook al wat gelezen over Mifi, misschien ook een oplossing. Ook heb ik een chromecast dongel misschien is dat wel een oplossing ?
Alle tips zijn welkom ;)
De makkelijkste manier is denk ik door de telefoon rechtstreeks aan te sluiten op de TV met een pricewatch: Apple Lightning Digital AV Adapter.
Je zou kunnen proberen om de Chromecast te koppelen met de Persoonlijke Hotspot van je telefoon, maar of dat werkt betwijfel ik.
Je kunt wel het beeld van je telefoon zonder WIFI naar de TV sturen, maar dan heb je een Apple TV nodig.

Als je echt de Chromecast wilt gebruiken, zou je die op een Mifi aan kunnen sluiten. Nadeel is dan wel dat je telkens je SIm-kaart moet wisselen van je mifi naar je telefoon. Daarbij moet ik zeggen dat ik niet weet of de KPN iTV app Chromecast-ondersteuning heeft.
Pagina: 1