Wat heb ik nodig om dit te overclocken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 18:07
Hallo allen

Een jaartje geleden met behulp van tweakers ook deze build samen gesteld, alleen wil ik nu de i5-6600 vervangen door een 7600k om te gaan overclocken.

Hoe dat precies allemaal werkt zoek ik wel guides voor op, alleen is mijn vraag wat voor extra hardware ik aan moet schaffen?

Ik neem aan dat er geen standaard cpu koeler bij zit en misschien dat er ergens anders nog een fan kan etc.

Dit is mijn build

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 225,80€ 225,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1NZXT S340 Zwart€ 66,95€ 66,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 134,50€ 134,50
1Cooler Master GM G450M€ 49,50€ 49,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,95€ 163,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Heeft je moederbord uberhaubt wel degelijk overclock optie's? Standaard zijn de B150 moederbordjes niet bedoelt voor overclocking. In een aantal gevallen heb je helemaal geen overclock instellingen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
ChojinZ schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:54:
Heeft je moederbord uberhaubt wel degelijk overclock optie's? Standaard zijn de B150 moederbordjes niet bedoelt voor overclocking. In een aantal gevallen heb je helemaal geen overclock instellingen.
Volgens google dus niet mogelijk nee, dan zijn we snel klaar!

Is het mogelijk de moederbord te vervangen in dit geval?

[ Voor 7% gewijzigd door sheetka op 15-06-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 10:30

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

sheetka schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:05:
[...]

Volgens google dus niet mogelijk nee, dan zijn we snel klaar!

Is het mogelijk de moederbord te vervangen in dit geval?
Het is gewoon mogelijk om het moederbord te vervangen ja, maar waarom wil je gaan overclocken per se? Als je toch al een nieuwe processor gaat halen dan kun je net zo goed een goede processor halen en gewoon niet overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
Lawwie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:16:
[...]

Het is gewoon mogelijk om het moederbord te vervangen ja, maar waarom wil je gaan overclocken per se? Als je toch al een nieuwe processor gaat halen dan kun je net zo goed een goede processor halen en gewoon niet overclocken.
Omdat ik WoW speel en het spel erg veel druk legt op single cores en ik daarom er wat meer ghz er uit wil halen.
Maar boven alles omdat ik het gewoon graag wil leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 22:30
Je moet rekening houden dat als je met je huidige setup wil gaan overclocken dat je toch wat veranderingen moet gaan aanbrengen alvorens deze geschikt is.

Op dit moment is er sprake van een moederbord en processor die niet geschikt zijn voor overclocken en daarnaast lees ik niks terug over de CPU koeling. Je zult dus altijd 3 onderdelen moeten gaan aanschaffen om te kunnen overclocken. Om een beetje casual te overclocken en voor iets betere performance in WoW vind ik het persoonlijk een bult geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-09 21:18
sheetka schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:19:
[...]

Omdat ik WoW speel en het spel erg veel druk legt op single cores en ik daarom er wat meer ghz er uit wil halen.
Maar boven alles omdat ik het gewoon graag wil leren.
Ligt meer aan je onboard videokaart dat wow wat slechter draait zie namelijk geen videokaart in je build. Als je er een videokaarten van pak hem beet tussen de 100 en 200 euro ingooit is je wow prestatie probleem opgelost en kan je de volgende 5 expansions weer vooruit(of is er dan wow 2?).

Als je het echt de investering waard vind zou ik persoonlijk voor een 7700k en moederbord gaan of als het je puur om te overklokken te doen is een oud top end systeem kopen voor een paar tientjes om je daar op uit te leven :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
Bartosy schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:28:
[...]

Ligt meer aan je onboard videokaart dat wow wat slechter draait zie namelijk geen videokaart in je build. Als je er een videokaarten van pak hem beet tussen de 100 en 200 euro ingooit is je wow prestatie probleem opgelost en kan je de volgende 5 expansions weer vooruit(of is er dan wow 2?).

Als je het echt de investering waard vind zou ik persoonlijk voor een 7700k en moederbord gaan of als het je puur om te overklokken te doen is een oud top end systeem kopen voor een paar tientjes om je daar op uit te leven :)!
Dat komt omdat dit lijstje is gemaakt net toen de gtx 1070/1080 uitkwamen en die nog niet beschikbaar waren.
Inmiddels heb ik de 1070 al. En opzich draait het spel bijna overal gewoon goed en is het echt meer een first world problem, maar ik zie het dan ook meer als een uitdaging.

Ik kan ergens een goedkope 7600k op de kop tikken en dan verkoop ik mijn huidige cpu, alleen moet ik weten wat ik nog meer nodig heb om in de toekomst te kunnen overclocken. Bijv, zijn er extra fans nodig, is mijn psu geschikt. Nou we kwamen er al achter dat het moederbord vervangen moest worden, waar moet ik dan naar kijken? etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-09 21:18
sheetka schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:36:
[...]

Dat komt omdat dit lijstje is gemaakt net toen de gtx 1070/1080 uitkwamen en die nog niet beschikbaar waren.
Inmiddels heb ik de 1070 al. En opzich draait het spel bijna overal gewoon goed en is het echt meer een first world problem, maar ik zie het dan ook meer als een uitdaging.

Ik kan ergens een goedkope 7600k op de kop tikken en dan verkoop ik mijn huidige cpu, alleen moet ik weten wat ik nog meer nodig heb om in de toekomst te kunnen overclocken. Bijv, zijn er extra fans nodig, is mijn psu geschikt. Nou we kwamen er al achter dat het moederbord vervangen moest worden, waar moet ik dan naar kijken? etc.
Met een 1070 in je pc zal ik zeker ook kijken na een nieuwe voeding. 450 met een goede overclock gaat op het randje worden. Misschien een cm evo 212 overwegen(goede prijs kwaliteit verhouding) of een Noctua cooler(goede kwaliteit) een goede airflow in je kast is altijd meegenomen maar zou er niet te veel aan uitgeven. Moederbord moet idd vervangen worden kijk dan ook naar iets dat een beetje future proof is waar usb c opzit goede onboard geluidskaart etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een nieuwe voeding is totale onzin, de 1070 GTX verbruikt op full load eens 150/160 watt; tijdens gamen zal hij niet boven de 150w uitkomen. Een i5 7600K verbruikt ingame zo'n 60 watt, laten we met hele dikke overclock eens uitgaan van het dubbele; 120 watt. Neem een veilige marge voor je moederbord, ram en dergelijken van 50w en je zit op 320w verbruik.

Je kan er ingame echter vanuit gaan dat je eerder rond de 250-300 zit. Dit geeft je meer dan genoeg ruimte om ook nog je videokaart te overclocken.

Persoonlijk vind ik de upgrade van i5-6600 naar i5-7600K een niet lonende upgrade. De enige interessante upgrades zijn momenteel de 7700K of een AMD Ryzen 1600/1700, al zal ryzen qua IPC niet echt een vooruitgang zijn tov de i5-6600.

Merk je momenteel performance dips in WoW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
stin00 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:56:
Een nieuwe voeding is totale onzin, de 1070 GTX verbruikt op full load eens 150/160 watt; tijdens gamen zal hij niet boven de 150w uitkomen. Een i5 7600K verbruikt ingame zo'n 60 watt, laten we met hele dikke overclock eens uitgaan van het dubbele; 120 watt. Neem een veilige marge voor je moederbord, ram en dergelijken van 50w en je zit op 320w verbruik.

Je kan er ingame echter vanuit gaan dat je eerder rond de 250-300 zit. Dit geeft je meer dan genoeg ruimte om ook nog je videokaart te overclocken.

Persoonlijk vind ik de upgrade van i5-6600 naar i5-7600K een niet lonende upgrade. De enige interessante upgrades zijn momenteel de 7700K of een AMD Ryzen 1600/1700, al zal ryzen qua IPC niet echt een vooruitgang zijn tov de i5-6600.

Merk je momenteel performance dips in WoW?
Ik weet niet of ik het hier ergens heb gezegd maar ik heb een goedkope 7600k aangeschaft dus uiteindelijk zal het als het goed is niet zo heel veel gaan kosten. De extra ghz per core zal wel een boost moeten gaan geven idd omdat het spel erg oud is en niet gebruik maakt van extra cores, dat is mij verteld in ieder geval op de forums.

Back to business, de mobo zal ik later dan wel vervangen. Wat ik nu nodig hebt is een aftermarket cooler die ik later ook voor overclocken kan gebruiken, thermal paste kopen(welke?) en mijn mobo updaten. En dat is het wel zo'n beetje toch?
Pagina: 1