Inductor GPU kapot: Waar repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-10 09:51
Dag Tweakers,

Ik heb een 7990 (zonder garantie) van club3D, en die heeft de laatste tijd problemen. Na uitgebreide analyse heb ik denk ik het defect gevonden: Een kapotte inductor. (foto's: http://imgur.com/a/Cdc03

Uitgebreide Reddit-post: https://www.reddit.com/r/...9/ol_faithful_7990_dying/ )

Dit onderdeel schijnt niet heel moeilijk te vervangen zijn, mits je weet wat je doet. Ik zie wel dat ik zulke dingetjes gewoon kan kopen ( http://nl.mouser.com/Prod...bO2lafzPGSesdGqJQ3t4FwO79 ) , maar ik ben dan wel gelijk 20 euro kwijt aan verzendkosten, en dan weet ik nog steeds niet of ik zelf in staat ben dat ding te vervangen.

Waar zou ik mijn kaart aan kunnen bieden voor reparatie? Ik kan zo niet vinden waar ze dit soort reparaties zouden kunnen uitvoeren voor mij. De meeste shops sturen het product weer door naar een fabrikant onder het mom van garantie, maar een reparatie buiten garantie blijkt lastig. Ik heb Club 3D al gemaild of zij eventueel mijn kaart zouden kunnen repareren, maar daar heb ik voor nu nog niks van terug gehoord.

Hebben wij in Nederland geen 'hobby-zaakjes' waar ze dit zo even voor je kunnen doen? Ik woon in Groningen, dus iets in deze buurt zou helemaal mooi zijn :p

[ Voor 9% gewijzigd door Garwinski op 15-06-2017 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:15

MsG

Forumzwerver

Denk dat op Aliexpress of bij Okaphone wellicht wel dat soort elektronische onderdelen wel goedkoper te vinden. Leuk dat je nog zo ver gaat met je videokaart.

Wellicht is er iemand bij Maakplek in Groningen die goed kan SMD-solderen en het wel wil doen? Je kan daar altijd eens tijdens de open avonden met je videokaart langskomen denk ik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou ze gewoon bij de lokale electronica winkel kopen, en dan even solderen. Wat Groningen betreft zou je eens een hackerspace kunnen proberen of een student electro? Ik heb wel vaker random shit van random tweakers gerepareerd, meestal kleiner spul dan een gigantische inductor ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 15-06-2017 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 03:38

Eboman

Ondertitel

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
MsG schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:29:
Denk dat op Aliexpress of bij Okaphone wellicht wel dat soort elektronische onderdelen wel goedkoper te vinden. Leuk dat je nog zo ver gaat met je videokaart.

Wellicht is er iemand bij Maakplek in Groningen die goed kan SMD-solderen en het wel wil doen? Je kan daar altijd eens tijdens de open avonden met je videokaart langskomen denk ik.
Ja, het is toch een beest van een kaart. Als ik nu een nieuwe kaart zou kopen van 250 euro heb ik alsnog minder performance dan ik nu had (mits crossfire werkt, wat in mijn ervaring in 99% van de gevallen zo is) :p

Op ali express kon ik hem niet vinden, maar Okaphone ziet er ook erg interessant uit, nooit geweten van het bestaan van deze winkel, maar er zit blijkbaar ook een in Groningen. Ik ga daar binnenkort maar even langs. Misschien kunnen zij mij sowieso meer vertellen. Ik heb ook even gekeken naar 'Maakplek', en dat lijkt me inderdaad wel een plek waar iemand mij kan helpen.

Bedankt voor de tips, hier kan ik weer even mee vooruit!
johnkeates schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:37:
Ik zou ze gewoon bij de lokale electronica winkel kopen, en dan even solderen. Wat Groningen betreft zou je eens een hackerspace kunnen proberen of een student electro? Ik heb wel vaker random shit van random tweakers gerepareerd, meestal kleiner spul dan een gigantische inductor ;-)
Ja, het lastige is alleen dat het wel een vrij specifiek onderdeeltje is, en dit soort zaken zijn toch meestal wat te niche voor de meeste electronica zaken. Is dit een onderdeeltje waar je ook wel een ander type van zou kunnen plaatsen, of gaat dat totaal niet op? Mijn ouders zouden best wel eens een soldeerset kunnen hebben, maar dan nog heb ik 0 ervaring met solderen. Jij woont niet toevallig in Groningen en omstreken? :p
Heee, kijk eens aan! Volgens mij exact wat ik nodig heb! Mocht ik er met andere methodes niet uitkomen, dan kan ik altijd nog Sebastius aantikken voor de reparatie eventueel! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Garwinski schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:26:
[...]
Op ali express kon ik hem niet vinden, maar Okaphone ziet er ook erg interessant uit, nooit geweten van het bestaan van deze winkel, maar er zit blijkbaar ook een in Groningen. Ik ga daar binnenkort maar even langs.
Okaphone is geen keten, dus er is er ook maar 1 van die toevallig in Groningen zit :+.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Garwinski schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:26:
[...]

Ja, het is toch een beest van een kaart. Als ik nu een nieuwe kaart zou kopen van 250 euro heb ik alsnog minder performance dan ik nu had (mits crossfire werkt, wat in mijn ervaring in 99% van de gevallen zo is) :p
Gelijk heb je, zeker met de huidige prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 22:50
Als je hetzelfde of een vergelijkbaar onderdeel ook bij Farnell kunt vinden, zou je daar kunnen bestellen. Mede-tweaker mux heeft daarvoor een besteldienst opgezet zodat je ook als particulier daar makkelijk en betaalbaar kunt bestellen. (zelf nooit gebruikt, maar kijk voor meer info in het EL sub-forum of op de site)

Dan hoef je alleen nog maar iemand in de buurt te vinden die een klein beetje kan solderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:13:
[...]

Gelijk heb je, zeker met de huidige prijzen.
Zeker, vooral ook doordat alle interessante kaarten voor mij (rx480/580 8Gb) volledig uitverkocht zijn en het enige aanbod wat er nog is inderdaad opgekrikte prijzen zijn. Dan wordt een reparatie van een kaart voor een paar tientjes toch aantrekkelijker :p Ik wil wel af op den duur van crossfire, en de 7990 heeft 'maar' 3gb vram dus die limiet kom ik nu al wel eens tegen in nieuwere spellen, maar op alle andere vlakken doet deze kaart voor de rest nog mee met de top als de twee chips benut worden. Als deze kaart nog een jaar of twee mee kan totdat ik dan na het studeren eindelijk wat inkomen heb zou dat ideaal zijn d:)b
Comp-Freak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:16:
Als je hetzelfde of een vergelijkbaar onderdeel ook bij Farnell kunt vinden, zou je daar kunnen bestellen. Mede-tweaker mux heeft daarvoor een besteldienst opgezet zodat je ook als particulier daar makkelijk en betaalbaar kunt bestellen. (zelf nooit gebruikt, maar kijk voor meer info in het EL sub-forum of op de site)

Dan hoef je alleen nog maar iemand in de buurt te vinden die een klein beetje kan solderen ;)
Ha bedankt. Ik kon hetzelfde onderdeel niet vinden daar, en ben verder niet bekend genoeg met de functie van het onderdeeltje om een alternatief te kiezen :p Ik heb echter contact gehad met Okaphone, die konden het onderdeeltje voor mij bestellen voor €3.95 met een levertijd van een week, en wezen mij op andere zaakjes die mij eventueel kunnen helpen met het soldeer-gedeelte.

Ik denk dus dat ik alles heb wat ik nodig heb om mijn kaart weer stabiel te laten draaien. Bedankt iedereen!

[ Voor 27% gewijzigd door Garwinski op 16-06-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Laat je nog even weten hoe het afgelopen is en waar je het dan uiteindelijk hebt laten solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
MsG schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:52:
Laat je nog even weten hoe het afgelopen is en waar je het dan uiteindelijk hebt laten solderen?
Zeker, ik ben zelf ook erg benieuwd of het daadwerkelijk het probleem is of dat het een symptoom van een dieperliggend probleem is :p Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Ik was alvast even aan het kijken naar de twee aanbevolen reparatiewinkels door Okaphone: Top TV Groningen en Laptop Reparatie Groningen. Top TV belde mij op dat ze er niet zeker van kunnen zijn dat ze dat goed kunnen doen zonder andere dingen op de printplaat kapot te maken omdat ze dus het een en ander heet moeten maken, en dat ze daarna dus niet eens zeker weten of het probleem dan wel opgelost is.

Dat laatste punt begrijp ik, maar andere onderdelen kapot door teveel hitte van dat onderdeeltje vervangen? Stoppen mensen niet ook hun GPU in de oven om de chip tijdelijk nieuw leven in te blazen als de gpu chip zelf daadwerkelijk aan zijn einde is, en warmen ze daarmee alles op? Het zal wel niet goed voor een kaart zijn om hem in de oven te stoppen, maar solderen is een veel gerichtere actie lijkt mij toch? Ik kan de kaart alsnog in zijn geheel aan hen leveren, dan kunnen zij kijken wat er aan mankeert en eventueel de reparatie door een partner laten uitvoeren. Ik wacht nog even wat Laptop Reparatie Groningen zegt :p De optie om hem door Top TV Groningen te laten checken en als het mogelijk is te laten repareren is in ieder geval mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door Garwinski op 19-06-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Plaats anders eens een gevraagd-advertentie op Tweakers voor een dienst. Genoeg Tweakers die zich hier voor een schappelijke prijs wèl aan branden. Zo'n tv-toko zal in de praktijk denk ik eerder hele panelen vervangen, of grote condensatoren solderen. Dan is dit micro-spul wellicht toch voor hen wat minder gangbaar om te doen. Overigens als je op bepaalde punten soldeert en er zitten componenten geleidingstechnisch aan verbonden (zowel hitte, als elektrisch), dan vloeit er veel van die soldeerhitte óók door die componenten heen. Als je dan te lang hitte geeft (omdat bijvoorbeeld veel hitte wegvloeit en de soldeer dus slecht smelt) kan er best een component te heet worden. Een component direct verbinden met de soldeerbout (wat je dan in feite dus doet) maakt dat component veel heter dan een oven zou doen. Die maakt het geheel heet, maar daar wordt niet alles op componentniveau per se 350 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
MsG schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:28:
Plaats anders eens een gevraagd-advertentie op Tweakers voor een dienst. Genoeg Tweakers die zich hier voor een schappelijke prijs wèl aan branden. Zo'n tv-toko zal in de praktijk denk ik eerder hele panelen vervangen, of grote condensatoren solderen. Dan is dit micro-spul wellicht toch voor hen wat minder gangbaar om te doen. Overigens als je op bepaalde punten soldeert en er zitten componenten geleidingstechnisch aan verbonden (zowel hitte, als elektrisch), dan vloeit er veel van die soldeerhitte óók door die componenten heen. Als je dan te lang hitte geeft (omdat bijvoorbeeld veel hitte wegvloeit en de soldeer dus slecht smelt) kan er best een component te heet worden. Een component direct verbinden met de soldeerbout (wat je dan in feite dus doet) maakt dat component veel heter dan een oven zou doen. Die maakt het geheel heet, maar daar wordt niet alles op componentniveau per se 350 graden.
Ah zodoende, daar zitten dus nog aardig wat risico's aan. Ik moet ook zeggen dat ik niet de meeste hoop had voor Top TV: Dat komt op mij dan al een beetje over als inderdaad meer huishoudelijke reparaties van wat grover spul. Geen wonder dat ze dan eventueel een zakelijke partner die wél meer van dit soort dingen doet zouden aanspreken. In ieder geval mooi om de optie te hebben.

Goed idee om eventueel een gevraagd advertentie voor een service te plaatsen, nooit aan gedacht. Bedankt nogmaals voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19
Ik woon 20 a 30 min van groningen rijden af. Als je hem brengt met de nieuwe onderdelen dan wil ik ze er wel op bakken opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
popie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:02:
Ik woon 20 a 30 min van groningen rijden af. Als je hem brengt met de nieuwe onderdelen dan wil ik ze er wel op bakken opzich.
hee, dat zou mooi zijn! Ik stuur je een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Ondertussen was de spoel binnen, en ik heb hem ook al op de kaart laten solderen door een lokale laptop reparatie shop (zat tegenover de okaphone, wel zo makkelijk. Bedankt voor het aanbod Popie!). Die man daar zei gelijk al dat die spoel meestal kapot gaat door problemen met de Mosfet die er voor zit. Maar goed, hij wilde hem er best even opzetten. Eenmaal thuisgekomen en de kaart weer geïnstalleerd te hebben bevroor mijn pc gelijk in de eerste game (Metro: Last Light) die ik probeerde bij de overgang van het laadscherm naar de game zelf.

Vervolgens startte ik mijn pc verslagen opnieuw op. Maar toen heb ik toch een uur lang stresstests lopen draaien (Heaven, The Valley, 3Dmark), en heb ik ook rustig drie uur lopen gamen, en er was niks aan de hand! En tóch bevroor mijn pc weer nadat ik de pc opnieuw opgestart had en ik weer wilde gamen. De situatie is al stukken beter in de zin van dat ik in ieder geval een handjevol games weer kan spelen zonder mij zorgen te maken over een freeze, maar toch durf ik mijn meest veeleisende games niet meer op te starten :p Het probleem is zeker nog niet volledig opgelost. Ik heb nog gezocht of ik een nieuwe mosfet kon kopen, maar dat model is helaas nergens meer te verkrijgen. Hier houdt mijn queste om mijn kaart te repareren dan ook op. Misschien kan de 7990 nog wel goed minen? De crashes vinden namelijk vooral plaats nádát ik een 3d-applicatie sluit. Ik ga dit uitzoeken: Misschien dat iemand anders nog een functie heeft voor deze kaart. Bedankt voor de hulp allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
Heb je een nummer van die mosfet? Mogelijk is er wel een vervanger voor.

Klinkt nu eigenlijk ook wel een beetje als een software probleem. Al eens weer opnieuw drivers geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
indifined1 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:27:
Heb je een nummer van die mosfet? Mogelijk is er wel een vervanger voor.

Klinkt nu eigenlijk ook wel een beetje als een software probleem. Al eens weer opnieuw drivers geinstalleerd?
Deze is het (niet mijn eigen foto):

Afbeeldingslocatie: http://www.mcplive.cn/images/201305/20130527145754_56863.jpg

Zeker heb ik drivers opnieuw geïnstalleerd, tientallen keren ondertussen al wel, met DDU, zowel in 'gewone' modus als in veilige modus. Ik heb oude drivers geprobeerd en de allernieuwste. Ik heb chipset drivers voor mijn moederbord tig keer opnieuw geïnstalleerd, andere pci-e sloten geprobeerd. Elk mogelijk softwareprobleem ben ik al minstens 3 keer langs gegaan. Het zou ook wel een mooie afleidingsmanoeuvre zijn dat er een doorgebrand onderdeel op mijn gpu lijkt te zitten, maar dat het dan een software probleem blijkt te zijn :p

Ik probeer op dit moment met Ubuntu te kijken of er wel te minen valt met mijn kaart: Dan ben ik hem zo kwijt :p Maar dit krijg ik nog niet helemaal voor elkaar doordat ik steeds de melding krijg datOpenCL ontbreekt. Ook hier al meerdere packages voor geïnstalleerd, maar nog steeds de melding. Drivers op Linux voor (oudere) amd kaarten is echt een potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Garwinski schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:17:
Ondertussen was de spoel binnen, en ik heb hem ook al op de kaart laten solderen door een lokale laptop reparatie shop (zat tegenover de okaphone, wel zo makkelijk. Bedankt voor het aanbod Popie!). Die man daar zei gelijk al dat die spoel meestal kapot gaat door problemen met de Mosfet die er voor zit. Maar goed, hij wilde hem er best even opzetten. Eenmaal thuisgekomen en de kaart weer geïnstalleerd te hebben bevroor mijn pc gelijk in de eerste game (Metro: Last Light) die ik probeerde bij de overgang van het laadscherm naar de game zelf.

Vervolgens startte ik mijn pc verslagen opnieuw op. Maar toen heb ik toch een uur lang stresstests lopen draaien (Heaven, The Valley, 3Dmark), en heb ik ook rustig drie uur lopen gamen, en er was niks aan de hand! En tóch bevroor mijn pc weer nadat ik de pc opnieuw opgestart had en ik weer wilde gamen. De situatie is al stukken beter in de zin van dat ik in ieder geval een handjevol games weer kan spelen zonder mij zorgen te maken over een freeze, maar toch durf ik mijn meest veeleisende games niet meer op te starten :p Het probleem is zeker nog niet volledig opgelost. Ik heb nog gezocht of ik een nieuwe mosfet kon kopen, maar dat model is helaas nergens meer te verkrijgen. Hier houdt mijn queste om mijn kaart te repareren dan ook op. Misschien kan de 7990 nog wel goed minen? De crashes vinden namelijk vooral plaats nádát ik een 3d-applicatie sluit. Ik ga dit uitzoeken: Misschien dat iemand anders nog een functie heeft voor deze kaart. Bedankt voor de hulp allen!
Wat kostte zo'n soldeerhandeling als ik vragen mag? En welke winkel was het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garwinski
MsG schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:26:
[...]

Wat kostte zo'n soldeerhandeling als ik vragen mag? En welke winkel was het?
Letterlijk laptopreparatie.nl. Er zaten twee heren met een dikke shop achterin met allemaal uitrusting en open systemen. Ik betaalde 1 eu per minuut, en in 5 minuten waren ze klaar, dus 5 euro. Maar dat was omdat ik zelf al met het probleem en de materialen aan kwam: Als zij voor mij dingen moeten uitzoeken hadden we het over andere tarieven. Een klant die weet wat hij wil, een 'tweaker', raden ze dan ook aan zelf de materialen te regelen, dan solderen zij wel. Was erg prettig, en ook wel zo eerlijk dat hij zei dat ik zelf beter de materialen kon regelen omdat ze anders veel meer zouden vragen, in plaats van mij te overtuigen mijn kaart daar te laten :+

[ Voor 13% gewijzigd door Garwinski op 23-06-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Ik ben gezwicht en heb hem toch maar op V&A gezet: https://tweakers.net/aanb...ub-3d-radeon-hd-7990.html en heb reeds een deal zo goed als rond. Erg jammer, het was een mooie kaart. Maar voor mij is hij nu toch niet echt betrouwbaar meer voor gaming, misschien heeft iemand anders er meer succes mee met andere doeleinden.
Pagina: 1