Toon posts:

phishing of oprecht verkeerd verbonden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik kreeg vanmorgen vroeg een telefoontje van een nummer (uit nederland) met een Engels sprekend persoon.

Persoon aan de andere kant van de lijn vroeg mij of ik de beveiliging van zijn bedrijf had gebeld.
ik vroeg wel bedrijf hij voor werkte, hier kwam geen antwoord op.
na een paar keer vragen of ik zeker was dat ik niet gebeld had heb ik een punt achter het gesprek gezet en opgehangen.

het rare hier van is dat hij belde met een Nederlands 06 nummer, en de 1e 4 cijfers van het nummer zijn gelijk aan mijn nummer.

na even te googlen op het nummer kan ik er ook verder niets op vinden.

is hier sprake van een oprechte vergissing of moet ik hier melding van maken?

alvast bedankt.

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-06-2017 12:15)

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:07:
[...]

maar het stukje wat ik raar vind is dat ik zijn nummer kon zien, en dat het veel leek op dat van mij,
maar daar zou misscien de vergissing ook kunnen liggen als dit in een zakelijke range nummers is?

(mijn nummer is trouwens niet zakelijk is gewoon prive)
Een telefoon nummer kan altijd in dezelfde range liggen ja, wellicht dat het gewoon een vergissing is van degene aan de andere kant van de lijn. Je zult er nooit achter komen, maar kwaad kan het ook niet want je hebt correct gehandeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:37
Heeft hij je om gegevens gevraagd?
Heeft hij je iets geprobeerd te verkopen?
Heeft hij je uberhaupt iets geprobeerd te ontfutselen?

kan namelijk niet uit je verhaal halen dat een van de bovenste punten aan bod is.
M.a.w. waar wil je een melding van maken? Iemand heeft je (on)terecht fout gemeld, vervelend maar niets ernstigs.
Hou het 06 nummer in de gaten of je het vaker online tegen gaat komen. Zo niet, niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-10 16:56
Nouja, ik zou niet weten wat er gephished zou zijn. Vragen of je de beveiliging hebt gebeld? Nou daar kunnen ze niet zo gek veel mee.

De enige info die ze nu hebben is de kennis dat jouw nummer werkt/bestaat.

Als dit eenmalig is, zou ik het maar als een incident beschouwen....kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
diefightdie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:53:
Heeft hij je om gegevens gevraagd?
Heeft hij je iets geprobeerd te verkopen?
Heeft hij je uberhaupt iets geprobeerd te ontfutselen?

kan namelijk niet uit je verhaal halen dat een van de bovenste punten aan bod is.
M.a.w. waar wil je een melding van maken? Iemand heeft je (on)terecht fout gemeld, vervelend maar niets ernstigs.
Hou het 06 nummer in de gaten of je het vaker online tegen gaat komen. Zo niet, niets aan de hand.
Beste,

hij heeft me alleen om mijn naam gevraagd, wel probeerde hij me aan de lijn te houden.
ik heb mijn voornaam gegeven. hij was wel opzoek naar meer NAW details maar ik heb het afgekapt zodat die ook niet verder kon gaan.

verder wou hij me niets verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:56:
[...]

Beste,

hij heeft me alleen om mijn naam gevraagd, wel probeerde hij me aan de lijn te houden.
ik heb mijn voornaam gegeven. hij was wel opzoek naar meer NAW details maar ik heb het afgekapt zodat die ook niet verder kon gaan.

verder wou hij me niets verkopen.
Wellicht was het dan een phishing poging, misschien ook niet. In ieder geval heb je correct gehandeld en is hij niet verder gekomen dan je roepnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lawwie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:03:
[...]

Wellicht was het dan een phishing poging, misschien ook niet. In ieder geval heb je correct gehandeld en is hij niet verder gekomen dan je roepnaam.
maar het stukje wat ik raar vind is dat ik zijn nummer kon zien, en dat het veel leek op dat van mij,
maar daar zou misscien de vergissing ook kunnen liggen als dit in een zakelijke range nummers is?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2017 12:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:07:
[...]

Een telefoon nummer kan altijd in dezelfde range liggen ja, wellicht dat het gewoon een vergissing is van degene aan de andere kant van de lijn. Je zult er nooit achter komen, maar kwaad kan het ook niet want je hebt correct gehandeld.
Pagina: 1