Google Tag Manager + Analytics + Custom events

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:49

SideShow

Administrator

Topicstarter
Hallo

Vroeger hadden we gewoon Google Analytics in onze webapplicatie, maar nu wil men dit doen via Google Tag Manager.

Het opzetten van GTM en het linken van GA had ik vlug voor elkaar, maar nu is het probleem dat die applicatie ook nogal wat custom events had die werden doorgestuurd naar GA.

Ik weet dat je custom events kan definiëren in de GA module van GTM, maar het lijkt me nogal beperkt (je kan geen mouseup event binden bijvoorbeeld) + alles bestaat reeds in code. Heb weinig zin om alles om te zetten in een point en click interface.

Vroeger kwam het gewoon neer op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
window.ga('send', {
                hitType: 'event',
                eventCategory: ...,
                eventAction: ...,
                eventLabel: ...,
                hitCallback: function() { if (callback) callback(); }
            });

Waarom dit nu niet meer gewoon kan werken, is me een raadsel, want "ga" is gewoon beschikbaar in de window scope... maar goed...

Ik zit te proberen met zaken die ik vind op google, zoals:

code:
1
2
3
4
5
6
7
window.dataLayer.push({
                eventCategory: ...,
                eventAction: ...,
                eventLabel: ...,
                event: 'mycustomevent',
                eventCallback: function() { if (callback) callback(); }
            });

waarbij ik ook nog heb geprobeerd om effectief een custom event (trigger heet dat) te declareren in GTM met dus als naam "mycustomevent".

Tot nu toe geen succes voor mijn events .. ik zie niks tevoorschijn komen in analytics ... terwijl de page views wel gewoon werken.

Iemand eventueel nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:49

SideShow

Administrator

Topicstarter
Gevonden: je moet in GTM manager een aparte GA tag maken, speciaal voor (custom) events. Na wat gepruts is het dan uiteindelijk gelukt via die "dataLayer" array van GTM.
Uiteindelijk heb ik nu dus 2 google analytics tags gedefinieerd voor onze web app, 1 voor gewone page views, 1 voor events.