Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

StudieLaptop voor broer ~500

Pagina: 1
Acties:

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Mijn broer is weer naar de Uni en zoekt een laptop, waarschijnlijk rond hij zijn studie in een jaar of 2 af dus dat is ook een minimale overlevingstijd voor de laptop. Echter langer restwaarde zou zeker een pre zijn.

Wat ga je met je laptop doen?
Met name office, veel typen. Mogelijk wat games maar dan spreken we over games die 10 jaar oud zijn of iets dergelijks. Het zou prettig zijn als het kan, maar met dit budget zeker geen pre en ik denk dat echt gamen sowieso niet gaat gebeuren met dit budget :-).

Wat is je budget?
Ik verwacht een budget van rond de 500, hoger kan, lager is beter.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dat is dus het idee, want hij heeft een best ok PC thuis staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, wel liever iets wat niet snel khapoet gaat.

Zelf kwam mijn broer met:
https://www.laptopshop.nl...vobook-r540ya-dm181t.html

Nu is het lekker dat deze een grote SSD heeft, hoge resolutie heeft. Maar ik heb geen flauw idee wat de AMD processor hier doet, ik las dat deze je batterij graag leegslurpen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat zijn de specs die de universiteit aan geeft?

Da's namelijk je belangrijkste uitgangspunt en de uni zelf heeft ongetwijfeld richtlijnen waar zo'n laptop aan moet voldoen om bruikbaar te zijn. (Of zelfs eisen...)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

unezra schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:23:

Da's namelijk je belangrijkste uitgangspunt en de uni zelf heeft ongetwijfeld richtlijnen waar zo'n laptop aan moet voldoen om bruikbaar te zijn. (Of zelfs eisen...)
Moet eventjes lachen om ' wat zijn de richtlijnen van je school' meestal komen ze me absurde dingen zoals een nieuw I7 generatie processor, kom je aan op school kun je het ook doen met een laptop van 300 euro met een I3 8)7

Maar verder zou ik me toch wel aan die richtlijnen houden, niet helemaal.. maar toch wel wat :P

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-11 14:11
Die AMD APU's zijn over het algemeen niet de snelste, al heb je er wel fatsoenlijke tussen zitten. Maar als ik dan deze specifieke even opzoek, dan verwacht ik dat als hij een beetje wil multitasken, dit aan de trage kant gaat zijn.

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:43
Wat dacht je van bijvoorbeeld onderstaande?

pricewatch: HP 15-ay128nd

Nieuwste i5, full hd scherm en SSD. Alleen 4Gb is wat matig, maar die zou je later zelf kunnen uitbreiden. Met 499 euro exact binnen budget.

• Gopher
unezra schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:23:

Ik zou me daar niet al te druk om maken. Als ik het nog niet aangaf studeert hij Nederlands. Daar gaan geen applicaties naast office op draaien die niet standaard meegeinstalleerd zijn.

Dus het moet kunnen

- Office
- Muziek (Spotify met name, rest wss via bandcamp)
- Oude games :-).

Veelal naast de studie zal hij artikelen schrijven, met name reviews van Bands e.d. Dit doet hij met name als hobby en vrijwilliger.
ExilaaHH schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:37:
Wat dacht je van bijvoorbeeld onderstaande?

pricewatch: HP 15-ay128nd

Nieuwste i5, full hd scherm en SSD. Alleen 4Gb is wat matig, maar die zou je later zelf kunnen uitbreiden. Met 499 euro exact binnen budget.
Wat ik hier mee heb is een SSD van 128gb nogal klein is. Uiteraard kun je altijd extra externe opslag kunnen meenemen, maar ik ben bang dat de windows installatie al een flinke hap in de 128gb opneemt.

Hoewel ik verwacht dat iets van 20 tot 40 gb genoeg opslag zou zijn, misschien download hij een keer 'n paar video's of foto's om te verwerken in een review en dan loopt het al weer wat voller.

• ExilaaHH
Gopher schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:43:
[...]

Wat ik hier mee heb is een SSD van 128gb nogal klein is. Uiteraard kun je altijd extra externe opslag kunnen meenemen, maar ik ben bang dat de windows installatie al een flinke hap in de 128gb opneemt.

Hoewel ik verwacht dat iets van 20 tot 40 gb genoeg opslag zou zijn, misschien download hij een keer 'n paar video's of foto's om te verwerken in een review en dan loopt het al weer wat voller.
Je gaf t niet aan in de eisen :) Maar inderdaad 128 Gb is niet gigantisch veel maar het moet voldoende zijn. Zelf maak ik gebruik van een Windows tablet waarbij slechts opslag is ter grootte van 32Gb, ik kan hier prima mee werken.

Je zou eventueel voor grotere bestanden een kleine externe hardeschijf of cloudopslag kunnen overwegen. Bijvoorbeeld Stack icm webdav.

• unezra

unezra

Gopher schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:43:
[...]

Ik zou me daar niet al te druk om maken. Als ik het nog niet aangaf studeert hij Nederlands. Daar gaan geen applicaties naast office op draaien die niet standaard meegeinstalleerd zijn.
Ik zou me daar juist wel druk over maken. :)
Een opleiding of universiteit heeft die richtlijnen niet voor niets.

Je hebt een ijkpunt nodig en als zijn opleiding daar al iets over zegt, weet je wat de minimale eisen zijn. Hoger kun je altijd.

Daarbij zal hij zelf moeten bekijken wat 'ie fijn vind en dat zijn wensen en eisen die voor een ander niet altijd logisch zijn.

Ik heb laatst een laptop voor mijn vrouw gekocht die d'r in feite weinig meer mee doet dan wat Netflix kijken, Facebooken, etc. Dat is een Acer Aspire ES1-572-33ML geworden. https://www.coolblue.nl/p...-aspire-es1-572-33ml.html

Wellicht dat zo'n laptop ook wat voor 'm is. Het is met 15,6" wat minder sjouwbaar mara er zit een voldoende snelle CPU in, redelijk veel geheugen (8G, kan naar 16G), 128G SSD en een groot mat scherm. Dat laatste is erg fijn, zo kun je d'r fatsoenlijk buiten mee in een parkje zitten.

Ik zou in ieder geval eens met hem de Pricewatch er bij pakken, samen met hem alle opties bespreken en dan filteren. Wellicht dat er dingen tussen staan waar hij het bestaan niet van wist die wel belangrijk voor 'm zijn.

• Gopher
Allright,

Zover ik begreep waren er geen eisen (of heeft hij zich er niet in verdiept). Is die acer redelijk stevig? qua verdere specs lijkt dat ook een goede optie, zeker een Mat scherm kan ik beamen dat het voordeel heeft.

• ExilaaHH
Gopher schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:43:
Allright,

Zover ik begreep waren er geen eisen (of heeft hij zich er niet in verdiept). Is die acer redelijk stevig? qua verdere specs lijkt dat ook een goede optie, zeker een Mat scherm kan ik beamen dat het voordeel heeft.
Nu volg ik je dus weer minder? Die Acer is vergelijkbaar met wat ik aanbood alleen heeft de HP de nieuwste i5 en die voldoet dan niet ? 8)7

• Gopher
Ik was het aan 't overwegen. mogelijk is de HP zelfs een betere keuze 128 klinkt als zo weinig.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:38
Je broer gaan Nederlands studeren geef je aan?

-Hoelang moet hij reizen?
-Is de school voorzien van genoeg 220V, (vaak wanneer dit slecht is, is de eis van school accu 8uur)
-Is je broer gehecht aan numeriek?
-Wat voor apparaat heeft hij nu?
-Wat voor apparaten in het huishouden zijn er nog meer, waar je broer dagelijks gebruik van kan maken?
-Hoeveel uur denkt je broer per dag achter zijn laptop te werken?

• unezra

unezra

Gopher schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:43:
Allright,

Die Acer vind ik een verdomd nette, stevige laptop voor het geld dat 'ie kost.

Waar je voor moet oppassen is dat je 'm zonder zijn wensen en eisen goed te inventariseren iets aan raad. Zit je fout, heb jij het gedaan. :)

Daarom dus mijn advies de Pricewatch er bij te pakken en samen met hem door de opties heen te lopen. Daar komen dan een paar laptops uit die binnen zijn wensen en eisen passen en daar zou ik uit kiezen.

Check ook de keuzehulp van CoolBlue, die is iets minder uitgebreid maar wel goed.

Pagina: 1