[arch] XPS 9560 + kernel 4.11 = freeze door nouveau?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:55
draai nu al een tijdje arch op een xps 9560 en met de kernel 4.11 gaat er iets goed mis.
Als ik daarvan boot en ik in lightdm kom freezed het hele systeem behalve als ik snel naar een andere tty switch, daar kan ik dan de kernel downgraden en werkt het systeem weer normaal.

vreemde is dat als ik de journal na kijk (tijd van de freeze) zie ik :

Jun 14 16:06:51 WORKPC kernel: nouveau 0000:01:00.0: DRM: evicting buffers...
Jun 14 16:06:51 WORKPC kernel: nouveau 0000:01:00.0: DRM: waiting for kernel channels to go idle...
Jun 14 16:06:51 WORKPC kernel: nouveau 0000:01:00.0: DRM: suspending fence...
Jun 14 16:06:51 WORKPC kernel: nouveau 0000:01:00.0: DRM: suspending object tree...
Jun 14 16:06:52 WORKPC powertop[445]: Leaving PowerTOP
Jun 14 16:07:07 WORKPC kernel: nouveau 0000:01:00.0: Refused to change power state, currently in D3
Jun 14 16:07:07 WORKPC kernel: nouveau 0000:01:00.0: Refused to change power state, currently in D3
Jun 14 16:07:07 WORKPC kernel: nouveau 0000:01:00.0: DRM: resuming object tree...
-- Reboot --

mooie is dat ik helemaal geen nouveau drivers heb geinstalleerd. ik gebruik de nvidea kaart niet die erin zit

hoe troubleshooten jullie dergelijke freezes? want dit geeft geen clou
heb op het arch forum een iemand gevonden met hetzelfde, maar ook geen clou

verder super smooth systeem icm linux, kan het een ieder die op zoek is naar een goede linux laptop van harte aanbevelen :)

opensecure.nl

Beste antwoord (via Zjemm op 18-06-2017 19:52)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Even afgesplitst, vragen van dezen aard horen niet in de kroeg.

Heb je al aan gedacht om nouveau gewoon te blacklisten? Of op een andere manier onbruikbaar te maken? Want zo te zien wil het niet meewerken om je energiegebruik te verlagen. Andere optie is nog om PowerTop te verwijderen, of iig uitschakelen.

Wat zie je trouwens nog in Xorg.0.log terug? Je zegt dat je geen nouveau gebruikt, maar doet X dat ook echt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Even afgesplitst, vragen van dezen aard horen niet in de kroeg.

Heb je al aan gedacht om nouveau gewoon te blacklisten? Of op een andere manier onbruikbaar te maken? Want zo te zien wil het niet meewerken om je energiegebruik te verlagen. Andere optie is nog om PowerTop te verwijderen, of iig uitschakelen.

Wat zie je trouwens nog in Xorg.0.log terug? Je zegt dat je geen nouveau gebruikt, maar doet X dat ook echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
Ha Hero, ach sorry twas niet zozeer als een vraag bedoeld, meer van me afschrijven en van gedachten wisselen vandaar in de kroeg.

Maar goed geen probleem, bedankt voor je hulp :)

ik heb nog niet in de xorg log gekeken, was in de veronderstelling dat alles in journal terecht komt, dus dat zal ik even bekijken.

Edit: Log bekeken maar daar staat geen log meer tussen van wanneer ik met de 4.11 kernel ben geboot terwijl ik dat die dag toch zeker wel heb gedaan :)

goed punt van powertop, die zal ik eens disablen en dan de kernel opnieuw proberen.

to be continued

[ Voor 15% gewijzigd door Zjemm op 15-06-2017 13:37 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
powertop uitgezet en ook 4.11-5 kernel geinstalleerd maar probleem blijft helaas. misschien maar een herinstallatie overwegen.....helemaal geen zin in :(

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zet nouveau uit. In je module config: blacklist nouveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
moet even uitzoeken hoe dat moet. en wat is niet begrijp is dat ik helemaal geen nouveau driver heb geinstalleerd, dus die zit blijkbaar al in de kernel?

of zou ik de nvidia driver moeten intalleren en zou nouveau danook uitgeschakeld worden?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, als je de gesloten driver installeerde wordt nouveau automatisch in de blacklist gezet. Maar als je toch altijd op de igpu zit, waarom dan de nvidia driver installeren? Heb je alleen maar meer software erop dat zou kunnen conflicteren met je igpu en wat je bij moet houden. Gewoon nouveau blacklisten, wat ik al aan het begin zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
I'll try.

Laat het nog weten. Dank voor het meedenken

nou top!! blacklisten heeft gewerkt. nog geen vastloper gehad, nu eens kijken of het stabiel blijft gedurende een werkdag :)

Dank Mannen.

[ Voor 56% gewijzigd door Zjemm op 18-06-2017 19:52 ]

opensecure.nl

Pagina: 1