Router in Bridge mode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xZephyrosx
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09-2024
Hallo Tweakers !

Ik heb recent een aantal pogingen gedaan om een oud routertje in te stellen als een wireless bridge. Alleen tot zover zonder succes.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Het nieuwe modum van Ziggo. (Een witte kast)
- Een oude D-Link DIR-845L Router ingesteld als Acces Point op het modum van ziggo. (Deze zorgt zowel voor bekabeld internet als Wifi)
- Een Sitecom 300N Dualband Router. (Deze moet de wireless bridge en moet verbonden worden verbonden met de D-Link)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Deze stappen heb ik al geprobeerd:
- DHCP server uit op de Sitecom router. (D-Link router heeft ook geen DHCP server aan)
- Sitecom router zelfde SSID en wachtwoord dan de D-Link router gegeven.
- Sitecom Router in WDS mode geplaatst.
- Zelfde beveiliging en kanaal op beide apparaten.

Mijn D-Link router heeft als IP adress 192.168.178.254 nu heb ik geprobeerd mijn Sitecom router het IP adres 192.168.178.253 te geven alleen dan is deze niet meer bereikbaar en moet ik deze resetten naar de fabrieksinstellingen.

Dit heeft me inmiddels al de nodige nachtjes zoeken gekost en ik hoop dat hier iemand mij verder kan helpen !

Alvast bedankt !

Marco

Beste antwoord (via xZephyrosx op 21-06-2017 03:02)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
xZephyrosx schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:46:
[...]

In de handleiding bijgelinkt, lijkt het een andere router te zijn namelijk: DIR-865L en ik heb de DIR-845L ...

Ik had gehoopt dat alleen de router die zichzelf moet koppelen aan de D-Link router in bridge mode moest kunnen ... maar beide moeten deze functie dus ondersteunen ?
Ah mijn fout. ik las dat je de D-link als bridge wou koppelen aan de sitecom.... maar dat is omgekeerd.

Aan die D-link hoef je dan niet te doen (gelukkig want deze ondersteunt dus geen bridge mode en kan ook geen alternative firmware draaien). We moeten met de sitecom aan de slag.

Ik weet niet precies welke sitecom je momenteel hebt, heb je daar een WL-xxx nummer voor (bijvoorbeeld WL-328 zou het kunnen zijn)

Handleiding voor deze staat hier
http://www.sitecomlearnin...dualband-router/downloads

De handleiding zegt er niet veel over maar het lijkt er op dat er wel een bridge mode optie in zit. Verder staat er echter niets over genoemd.

Bij wireless settings (van de band (2,4 of 5 ghz) die je wil gebruiken voor de bridge) --> basic moet je hem dan op bridge mode (Of wds als je de andere wifi band nog wilt gebruiken als repeater) zetten.

Als het goed is moet je vervolgens de mogelijkheid krijgen om de SSID (netwerknaam) van het netwerk wat hij moet bridgen (dus de wifi van je D-link) + wachtwoord invoeren. Soms moet je ook het kanaal nog opgeven. Soms kun je ook een site survey doen waarbij je alle netwerken die de sitecom kan ontvangen al in een lijstje ziet met kanaal nummers en namen er bij, je hoeft dan alleen maar de juiste te kiezen en het wpa password in te voeren.

Daarna zou het moeten werken. Als je niet de mogelijkheid krijgt om verder iets in te stellen, dan is het mogelijk dat deze bridge alleen werkt tussen 2 sitecom apparaten (sommige modellen hadden dat vroeger)

ps mocht het een oudere versie van deze router zijn (ik ken hem namelijk ook als een zwart exemplaar wat hiervoor kwam), dan kan het zijn dat hij niet met WPA2 overweg kan.... Je kunt dan WPA1 overwegen, maar dat moet je dan voor je hele WiFi netwerk gaan gebruiken op de D-link en echt veilig is dat niet..... Dus dan zou ik in dat geval toch aanraden om een nieuwe te halen. (het model wat ik als voorbeeld noem, WL-328 kan wel gewoon met wpa2 overweg).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-07 11:10
Een vraag die mij zo te binnen schiet.
In welke poort heb je de utp-kabel gedrukt die van de D-link naar de Sitecom gaat?
Deze moet in de LAN poot en vaak gaat deze met automatisme in de WAN poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:46

lier

MikroTik nerd

Voor een wireless bridge heb je een apparaat nodig dat als wireless client ingesteld kan worden. Iets heel anders dan van een router een accesspoint te maken.

Geen idee wat de D-Link ondersteunt, maar dat is wel de term waar je op moet zoeken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xZephyrosx
Bedankt voor de reacties,

Ik heb op het internet al gezien dat je een router ook gewoon als Bridge modus kan gebruiken.

Ik wil juist geen kabel tussen deze twee apparaten hebben, de Sitecom router moet het wifi signaal oppikken van de D-Link router en deze omzetten in een bekabelde verbinding.

Edit: ik heb dit linkje gebruikt plus een google term hier en daar: https://sites.google.com/...wee-routers-is-draadloos-

[ Voor 28% gewijzigd door xZephyrosx op 14-06-2017 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die site ga ik dus niet lezen, wat een bende...
Wat jij wil gaat niet werken met de apperatuur die je nu hebt, punt. Daar zijn geen extra woorden aan vuil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Zoals je kan lezen op de gelinkte site, moet de router die je als bridge wil laten werken dit wel ondersteunen. Dit geld dus voor jou Dlink. Als ik dit zo goed lees zou hij dat moeten kunnen
http://www.dlink.cc/tag/dir-845l (google je router type en bridge en je komt een heel eind ;) )

Kijk bij "Wireless Bridge Mode" in de gelinkte pagina

Hier staat een volledig stappen plan over hoe je dit moet instellen.
Sluit eerst een PC aan op 1 van de lan poorten van je Dlink en volg dan het stappen plan.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xZephyrosx
VVV-007 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:46:
Zoals je kan lezen op de gelinkte site, moet de router die je als bridge wil laten werken dit wel ondersteunen. Dit geld dus voor jou Dlink. Als ik dit zo goed lees zou hij dat moeten kunnen
http://www.dlink.cc/tag/dir-845l (google je router type en bridge en je komt een heel eind ;) )

Kijk bij "Wireless Bridge Mode" in de gelinkte pagina

Hier staat een volledig stappen plan over hoe je dit moet instellen.
Sluit eerst een PC aan op 1 van de lan poorten van je Dlink en volg dan het stappen plan.

Succes
In de handleiding bijgelinkt, lijkt het een andere router te zijn namelijk: DIR-865L en ik heb de DIR-845L ...

Ik had gehoopt dat alleen de router die zichzelf moet koppelen aan de D-Link router in bridge mode moest kunnen ... maar beide moeten deze functie dus ondersteunen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
Degene die de wifi 'ontvangt' en bedraad 'doorgeeft' aan de PC moet wireless bridge mode aankunnen.
Dus of de Sitecom moet het van zichzelf al ondersteunen (verwacht ik niet), of je moet iets als DD-WRT op de Sitecom kunnen installeren (misschien, maar verwacht ik ook niet), of je moet de Sitecom aan de Ziggo-box hangen en de D-Link als wireless bridge gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:43
Ik heb ooit een dergelijke constructie gedaan met 2 linksys routers en dd-wrt. Toen ik 1 router brickte, heb ik gewoon een ap gekocht. Ging stukken beter. Ondertussen heb ik over kabels liggen. Verdient toch mijn voorkeur.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
Strerker nog, ik heb op dit moment 2 linksys routers waar ddwrt op staat, en staan ingesteld als client bridge, en heb zo oa een point to point link lopen (ddwrt linksys ontvangt radio signaal en zet het via utp door ), en heb er 1 op spare.

Maar ja moet wel even de tijd ervoor nemen ddwrt erop te installeren (kost je 5 minuten, maar het inlezen iets meer)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
xZephyrosx schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:46:
[...]

Ah mijn fout. ik las dat je de D-link als bridge wou koppelen aan de sitecom.... maar dat is omgekeerd.

Aan die D-link hoef je dan niet te doen (gelukkig want deze ondersteunt dus geen bridge mode en kan ook geen alternative firmware draaien). We moeten met de sitecom aan de slag.

Ik weet niet precies welke sitecom je momenteel hebt, heb je daar een WL-xxx nummer voor (bijvoorbeeld WL-328 zou het kunnen zijn)

Handleiding voor deze staat hier
http://www.sitecomlearnin...dualband-router/downloads

De handleiding zegt er niet veel over maar het lijkt er op dat er wel een bridge mode optie in zit. Verder staat er echter niets over genoemd.

Bij wireless settings (van de band (2,4 of 5 ghz) die je wil gebruiken voor de bridge) --> basic moet je hem dan op bridge mode (Of wds als je de andere wifi band nog wilt gebruiken als repeater) zetten.

Als het goed is moet je vervolgens de mogelijkheid krijgen om de SSID (netwerknaam) van het netwerk wat hij moet bridgen (dus de wifi van je D-link) + wachtwoord invoeren. Soms moet je ook het kanaal nog opgeven. Soms kun je ook een site survey doen waarbij je alle netwerken die de sitecom kan ontvangen al in een lijstje ziet met kanaal nummers en namen er bij, je hoeft dan alleen maar de juiste te kiezen en het wpa password in te voeren.

Daarna zou het moeten werken. Als je niet de mogelijkheid krijgt om verder iets in te stellen, dan is het mogelijk dat deze bridge alleen werkt tussen 2 sitecom apparaten (sommige modellen hadden dat vroeger)

ps mocht het een oudere versie van deze router zijn (ik ken hem namelijk ook als een zwart exemplaar wat hiervoor kwam), dan kan het zijn dat hij niet met WPA2 overweg kan.... Je kunt dan WPA1 overwegen, maar dat moet je dan voor je hele WiFi netwerk gaan gebruiken op de D-link en echt veilig is dat niet..... Dus dan zou ik in dat geval toch aanraden om een nieuwe te halen. (het model wat ik als voorbeeld noem, WL-328 kan wel gewoon met wpa2 overweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xZephyrosx
Bedankt voor alle reacties ! Ik ga het nog eens proberen, mocht het niet lukken dan zal ik hier weer een post plaatsen !
Pagina: 1