Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game/VR pc voor 1200-1300euro

Pagina: 1
Acties:

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, later ook VR. Daarnaast wat 2D en 3D graphics werk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1200-1300 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, keyboard heb ik allemaal al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hieronder.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
1. Liefst stil en compact.
2. Ik heb dit mobo gekozen als goedkoopste optie voor een 1151 socket én wlan (ik heb geen bekabelde optie thuis).
3. Ik heb een stervende 1.5TB WD schijf, waarvan ik de data wil redden; vandaar de 2x2TB schijven (een voor RAW, de ander voor recovery).
4. Redelijke levertijden op de onderdelen (want zie punt 3). Ik heb nu een lijst die ik bij twee shops kan indienen zonder lange levertijden.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
1. Een compatibility-check zou heel fijn zijn :).
2. Is dit een goede keuze voor een stille en compacte kast? Het moet wel een strak ontwerp zijn; zonder window of leds bv.
3. Een mobo zonder wlan met een aparte interne (pci?) kaart is wellicht een alternatief; want ik lees in de reviews dat de wlan module nogal wiebelig is. Liefst geen usb wlan.
4. Om een beetje futureproof te zijn voor VR heb ik voor de 1070 gekozen, maar ik vind het prijsverschil met een 1060 wel erg groot om eerlijk te zijn. Ik heb nog geen VR bril dus ik zou ook kunnen wachten op een volgende generatie en voorlopig nog even op de intel graphics draaien. Wat vinden jullie?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 178,90€ 178,90
1ASRock H110M-ITX/ac€ 75,95€ 75,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 417,-€ 417,-
2Seagate Barracuda, 2TB€ 69,35€ 138,70
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 61,50€ 61,50
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 115,49€ 115,49
1Cooler Master GM G550M€ 63,50€ 63,50
1Samsung 960 EVO 500GB€ 232,-€ 232,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.283,04

Alvast bedankt!

• Mauriceeh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-11 20:14
de 1060 kan wel Virtual Reality maar je moet niet de hoogste prestaties verwachten. ik zou denk ik nog even wachten en een 1070/1080 halen.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
B250 moederbordje uitzoeken als je intel wil gaan. H110 moet gebiosupdate worden om je processor te supporten. b250 doet het uit de doos. (ik zou persoonlijk gewoon een R5 1400 nemen maar goed)

Ik zou persoonlijk ook geen nvme ssd nemen met een budget als dit. Een MX300 is veel betere value

[ Voor 20% gewijzigd door youridv1 op 14-06-2017 14:22 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
youridv1 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:22:
B250 moederbordje uitzoeken als je intel wil gaan. H110 moet gebiosupdate worden om je processor te supporten. b250 doet het uit de doos. (ik zou persoonlijk gewoon een R5 1400 nemen maar goed)
Je kunt er tegenwoordig eigenlijk wel vanuit gaan dat H110 moederborden een BIOS hebben die Kaby Lake ondersteunen. De twee bordjes die ik vorige week bestelden deden het in ieder geval prima. Verder zou een R5 1400 inderdaad de voorkeur hebben, echter zijn ITX bordjes niet leverbaar. In dit geval zou ik persoonlijk voor de 7 cm hogere (en verder gelijke) pricewatch: Fractal Design Define Mini C gaan.

In ieder geval eens dat VR met een 1060 geen succes is, en dat een NVMe drive overbodig is. Een 1070 wordt misschien lastig binnen budget en eisenpakket, maar je weet zelf het beste of je echt binnen 2 jaar VR wilt, of dat dit nog langer duurt.

Verder is mijn algemene advies om 1 HDD te nemen. Meerdere kosten namelijk meer geld, maken meer lawaai, en dwingen je RAID of partities te gebruiken. RAID kan niet op H110 bordjes, en zal dus een stukje duurder worden. Ook moet je rekening houden met de toekomst, misschien is 2 TB over 10 jaar wel niets meer, terwijl 4 TB een minimumgrootte is.

Voor deze prijs, kun je beter een voeding van betere kwaliteit kopen zoals pricewatch: Corsair Vengeance 400W. Dit is naar mijn mening de beste bang for buck voeding, in systemen die geen 10 uur per dag aanstaan.

Wat voor games speel je overigens en op welke resolutie en refresh rate doe je dit? Hieraan kunnen we zien of hiervoor ook een 1070 nodig is, of dat dit compleet overbodig is buiten VR om.

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Thanks voor de reacties!

De productinfo op de Asrock geeft wel Kaby Lake support aan. Maar ik begrijp dat zonder cpu je geen biosupdate kunt doen, dus mocht ie toch niet out-of-the-box compatible zijn, dan is het wel erg vervelend. Ik heb nu een MSI B250I GAMING PRO AC in m'n lijst.

Waarom is een R5 beter? Ik zie in de benchmarks weinig verschil, en niet altijd in het voordeel van AMD.

Ik heb nog even gekeken, het argument dat een MX300 betere value biedt dan een nvme ssd, kan ik inkomen, maar ik vond dit filmpje toch overtuigend: YouTube: Storage Real-World Performance: NVMe vs. SATA vs. HDD. Die laadtijden, daar ben ik wel gevoelig voor.

Liever 1 ipv 2 hdd's: opzich mee eens, maar dat ligt aan het genoemde probleem met mijn 1.5tb schijf. Als ik dat gefixed heb (hopelijk!) dan zou raid 1 draaien op zich wel fijn zijn, maar dan moet ik toch weer naar een ander mobo uitwijken die dat support: bv. Gigabyte GA-Z170N-wifi. Maar deze heeft wel kans op het bios-update issue.

Thanks voor de voeding-suggestie. Is 400W lijkt weinig, is dat genoeg voor een systeem met een GTX 1070?

Ik speel van alles, vnl. racegames, maar ook bv. GTA5 of Civ6. VR in een game als Rfactor of Project Cars is waarschijnlijk wel het meest veeleisend.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
handige_harrie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:41:

Waarom is een R5 beter? Ik zie in de benchmarks weinig verschil, en niet altijd in het voordeel van AMD.

Ik heb nog even gekeken, het argument dat een MX300 betere value biedt dan een nvme ssd, kan ik inkomen, maar ik vond dit filmpje toch overtuigend: YouTube: Storage Real-World Performance: NVMe vs. SATA vs. HDD. Die laadtijden, daar ben ik wel gevoelig voor.

Liever 1 ipv 2 hdd's: opzich mee eens, maar dat ligt aan het genoemde probleem met mijn 1.5tb schijf. Als ik dat gefixed heb (hopelijk!) dan zou raid 1 draaien op zich wel fijn zijn, maar dan moet ik toch weer naar een ander mobo uitwijken die dat support: bv. Gigabyte GA-Z170N-wifi. Maar deze heeft wel kans op het bios-update issue.

Thanks voor de voeding-suggestie. Is 400W lijkt weinig, is dat genoeg voor een systeem met een GTX 1070?
Waarom een R5 beter is?
Ik vind hem een betere keus omdat hij 8 threads heeft. Hij is geschikt voor meer dan alleen gamen. Rendering is een van zijn sterke punten ten opzichte van de i5. Door zijn extra threads kan hij gamen en achtergrond geneuzel zoals windows en andere programma's beter scheiden. Ryzens framerates zijn ook meestal consistenter. Je ziet bij de gemiddelde fps geen winst voor Ryzen, maar wel als je de frametimes allemaal achterelkaar in een grafiek zet. Wat dan opvalt is dat de tijd die het renderen van een frame duurt consistenter is en de ervaring daardoor op papier vloeiender. Een R5 1400 heeft wel minimaal 2666MHz RAM nodig om goed tot zijn recht te komen met een 1070. Dat is een architectuur dingetje.

Als jij zoveel geld wil neerleggen voor loadingtimes, dan is dat jouw prioriteit. Niks mis mee. Ik geef zelf zo weinig op loading times dat mijn games op een 5400rpm harddrive staan.

Ik snap dat je na het bijna overlijden van een drive liever RAID draait. Daarmee onderschat je echter het geluid van 2 harddrives in je systeem. Ik zou eerder gewoon voor één harddrive gaan en gewoon een back up maken naar een extern geval als een usb harddrive of nas. Minder hassle, minder kosten, minder geluid.

Is 400 watt genoeg? Ik kom uit op 350 Watt onder full load. Hoe ik dat berekend heb? Hierzo: http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
handige_harrie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:41:

De productinfo op de Asrock geeft wel Kaby Lake support aan. Maar ik begrijp dat zonder cpu je geen biosupdate kunt doen, dus mocht ie toch niet out-of-the-box compatible zijn, dan is het wel erg vervelend. Ik heb nu een MSI B250I GAMING PRO AC in m'n lijst.
Moederborden worden vanuit de fabriek verscheept met de nieuwste BIOS. Het duurt echter vrij lang om door alle moederborden bij de leverancier, winkel, etc. te raken, waardoor dit niet altijd het geval is. Inmiddels is Kaby Lake lang genoeg uit, dat je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat je een werkend systeem krijgt.
Naast wat youridv1 al gezegd heeft, moet je er ook rekening mee houden dat benchmarks op een leeg systeem gedaan worden. In de realiteit heb je ongetwijfeld een aantal achtergrondprogramma's (anti-virus, Skype, Teamskype, iTunes, browser, dropbox, steam) runnen. Hier komen extra threads prima van pas. Verder is de single-core prestatie tussen een i5-7400 en R5 1400 slechts ~10%, wat onmerkbaar is.
Dit is de eerste review die ik zie die daadwerkelijk relevante verschillen vind. http://techreport.com/rev...ng-960-evo-ssd-reviewed/5 geeft een heel ander beeld en om een of andere reden is in de tekstversie van jouw filmpje die ik meestal gebruik veel weggelaten. http://www.techspot.com/r...ng-ssd-960-evo/page2.html

Ik begrijp het even niet meer.

Edit: http://www.tomshardware.c...me-ssd-review,4802-2.html (onder 'PCMark 8 Real-World Software Performance) laat ook geen verschil zien met http://www.tomshardware.c...00-ssd-review,4723-3.html.
Componenten hebben gelukkig niet zoveel meer nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door lactaxative op 14-06-2017 23:45 ]

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Ik heb alles besteld, m.u.v. de 1070, daar wacht ik even mee :).

Toch een ouder mobo die als het goed is wel de bios update zou moeten hebben voor Kaby Lake. Ik heb nog verder gekeken naar Ryzen, maar ik kan niet overtuigd worden door de benchmarks, dat met 30 euro prijsverschil en het feit dat de mobo's erg picky met geheugen kunnen zijn, heeft me doen besluiten toch bij Intel te blijven :).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 178,90€ 178,90
1Gigabyte GA-Z170N-WIFI€ 112,-€ 112,-
1MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC€ 406,-€ 406,-
2Seagate Barracuda, 2TB€ 69,-€ 138,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 61,50€ 61,50
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 115,49€ 115,49
1Cooler Master GM G450M€ 49,50€ 49,50
1Samsung 960 EVO 500GB€ 232,-€ 232,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.293,39

Hij mag op slot, maar hij mag ook open blijven zodat ik eventuele problemen/successen hier kan vermelden.
Bedankt voor alle input!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Nou lekker dan... Hij POST niet. Dus hoogstwaarschijnlijk toch een oud en incompatibel bios :(.

De samenstelling is de bovenstaande minus de gpu, dus ik ben vooralsnog aangewezen op de onboard gpu.

Symptomen:
Bij power-on krijg ik geen video-signaal (via beide HDMI poorten of de DVI poort) of beeps. Wel gaan de fans draaien (CPU, casefans en die van de PSU), eerst snel daarna langzamer zoals je normaal verwacht. Deze situatie is stabiel; ik heb geen boot-loop.

Wat ik al geprobeerd heb:
Alles uittrekken behalve de minimale zaken (geheugen, cpu, cpufan, ATX en CPU power, power en led knoppen. Dus geen hdd's, geen ssd, geen reset switch, geen usb (onboard, en peripheral). Dit maakt geen verschil.
Alle mogelijke combinaties van de geheugenreepjes maakt geen verschil. Wel krijg ik 5 lange beeps als ik ze allebei eruit haal.
Ik heb de CMOS gereset via de jumper en door de batterij los te halen. Ik heb ook met een nieuwe batterij getest. Wederom geen verschil.

Ik heb de cpu er uit gehaald en de pins bekeken. Dit ziet er nog allemaal goed uit.

Mijn vermoeden:
  • een oud bios dat nog geen Kaby Lake ondersteunt. Ik heb wel rev 2.0 van het moederbord, wat de kans verkleint dat deze geen compatibel bios heeft. Echter, ik heb via het serienummer gecheckt, mijn mobo is uit week 42 van 2016 (lekker oude voorraad!) en de benodigde F20 bios is er pas sinds 10 November 2016.
Ik ben nu op zoek naar een leen Sky Lake cpu om het bios te kunnen updaten. Iemand in Amsterdam of omgeving die kan helpen?

Andere opties:
  • incompatibel geheugen? De Crucial repen staan niet op de compatibility lijst (ook al komen de meeste tekens overeen:
    CT8G4DFD8213.C16FDR2 (heb ik)
    CT8G4DFD8213.C16FAR11 (staat oa. op de lijst)
  • moederbord doa?
  • PSU doa?

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11 07:17
Volgens mij heb je vele male meer evaring dan ik maar 2 kleine opties zonder al te veel impact.

1: heeft je cpu een video out indien deze niet heeft (ryzen 1600 bijvoorbeeld) moet je een gpu aansluiten om beeld te hebben.... (heeft mij hartverzakking verzorgt).

2: voor een update van de bios (flash) heb je toch helemaal niets nodig behalve een usb... ik heb via usb mijn mobo geflashed zonder problemen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Bellarus schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:57:
2: voor een update van de bios (flash) heb je toch helemaal niets nodig behalve een usb... ik heb via usb mijn mobo geflashed zonder problemen
Dat is als je mobo Q-Flash Plus ondersteund volgens mij.

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Bellarus schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:57:
Volgens mij heb je vele male meer evaring dan ik maar 2 kleine opties zonder al te veel impact.

1: heeft je cpu een video out indien deze niet heeft (ryzen 1600 bijvoorbeeld) moet je een gpu aansluiten om beeld te hebben.... (heeft mij hartverzakking verzorgt).

1. Ja de i5-7400 heeft een onboard gpu (Intel HD Graphics 630).

2. Ook daarvoor heb je wel een werkende video-output nodig. Zoals gezegd kom ik niet eens in POST. Met Q-Flash Plus zou het inderdaad wel moeten kunnen, maar dat support dit mobo niet.

Ik heb maar een Celeron G3900 besteld...

[ Voor 8% gewijzigd door handige_harrie op 27-06-2017 10:25 ]

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11 07:17
erg jammer, ik hoop dat de andere chip het maakt dat je kan flashen en dat de i5 dan wel werkt success!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Mijn vermoeden bleek te kloppen. Met de Celeron deed ie gelijk de POST, toen de bios update gedaan. Celeron er weer uit - bij het eruit halen nog een pinnetje verbogen :X en terug gebogen - en met de i5 verder. Alles werkt :).
Pagina: 1