Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martial Emperor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Hallo beste tweakers :)

Mijn One Plus X is nu ongeveer 3 jaar oud en ik begin er wat problemen mee te ondervinden; ik krijg namelijk heel snel bericht dat de opslagcapaciteit bereikt is. Aanvankelijk heb ik gewoon hier en daar wat verwijderd en op een gegeven moment heb ik een sd-memory card erin gestopt maar het lijkt heel weinig te helpen.

Achtergrondinfo:
Modelnummer: ONE E1003
RAM: 3 GB
Opslag: 16 GB
Android-versie: 6.0.1
OxygenOS versie: 3.1.4

(foto's op het forum zetten blijkt niet simpel te zijn anders had ik screenshots gepost)

Voor de duidelijkheid, ik weet dat vele applicaties per se in het interne geheugen opgeslagen moeten worden en hier heb ik ook rekening mee gehouden. Ik heb in de opslaginstellingen wel kunnen kiezen waar de data voor die apps opgeslagen moeten worden en in dat soort gevallen kies ik ook voor de sd-kaart. Apps komen automatisch op het intern geheugen terecht en die zet ik zelf via de algemene instellingen over op de sd-kaart.

Nu is het gekke dat ik me herinner dat ik sommige apps meermalen op de sd-kaart heb moeten zetten.. alsof ze na verloop van tijd (of misschien na het uitschakelen van het toestel) weer op intern willen zitten.
Nog erger, laatst zag ik dat ik heel veel muzieknummers en gedownloade files kwijt ben geraakt! Niet ok! :-(

De geheugeninstellingen zeggen dat de apps en voornamelijk het mapje 'overige' het grootst zijn maar als ik mijn telefoon dan aan mijn pc aansluit en alle mappen op bestandsgrootte controleer, is het niet zo groot als mijn telefoon beweert. Zijn er ergens hidden files o.i.d? (Bepaalde telefoons hebben hier ussd-codes voor heb ik begrepen) En wat doe ik hieraan?

Ik hoor graag wat jullie denken :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
offtopic:
Mierenneukmodus. Je OnePlus X kan geen drie jaar oud zijn, want het toestel is pas 1,8 jaar geleden geïntroduceerd.

Verder kan je foto's uploaden naar bijv. www.imgur.com en de links hier delen.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 14-06-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:03

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.howtogeek.com...-es-file-explorer-can-do/ ;)

Heb/had ES File Explorer ook op mijn oudere Android-tablet staan; briljant programmaatje maar soms wel traag qua werken. Allicht kan het een optie zijn om eens te analyseren waarom jouw smartphone vol is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Ccleaner installeren en draaien. Die gooit veel overbodige troep weg.

Foto's/video's en muziek wegdoen
Whatsapp kan ook veel geheugen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Er zijn 'hidden files' in Android, die je alleen kan zien met root-toegang. Daar naast willen bepaalde apps ook wel uitgroeien tot monsters. Daar kwam ik even geleden ook achter met mijn S4. Vooral apps als Spotify en Strava bij mij op de telefoon hebben erg veel Data-ruimte nodig. App zelf is iets van 90MB, maar de ruimte die het nodig heeft soms tot 900MB. Die wis ik eens in de zoveel tijd. Dan moet je wel opnieuw inloggen.

Kan zijn dat daar (een deel van) het probleem zit.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:48
Het verplaatsen van apps naar de SD-kaart zal niet heel veel uit maken. In veel gevallen is het slechts een gedeelte van de app wat je verhuist en sowieso zijn apps niet ontzettend groot.

Het lijkt me eerder dat je ergens een muziekverzameling hebt laten slingeren. Denk aan Spotify die dit standaard op het interne geheugen plaatst. Of Netflix. En foto's? Whatsapp foto's sowieso, hoewel ze klein zijn; een paar duizend kunnen prima een hoop ruimte innemen. Denk aan dit soort app-data en controleer of je dit naar je SD-kaart kan verhuizen.
Het verplaatsen van de app Spotify naar je SD-kaart kan nog steeds betekenen dat de muziekbestanden op je interne geheugen staan :P

Een hoop ruimte wordt ingenomen door tijdelijke bestanden en caches. Die kan je verwijderen, maar die zullen naar verloop van tijd weer terugkeren (bijvoorbeeld maps-data. Ja, als je het weghaalt levert dat eventjes een hoop ruimte op, maar als je later opnieuw weer dat stukje kaart opent, dan zal hij het gewoon weer bij moeten laden).

Na 2 jaar zou ik je adviseren om alle data die voor jou belangrijk is te back-uppen en een factory reset te doen, en alles opnieuw te installeren. Dat is misschien drastisch, maar dan ben je er zeker van dat je alle eventuele onnodige rotzooi weghaalt. Sowieso is dat vaak goed voor de prestaties.

Eventueel kan je ook je SD-kaart (gedeeltelijk) als adoptable storage inzetten. Je SD-kaart is dan niet meer te benaderen wanneer aangesloten op je PC, maar je krijgt er wel extra interne ruimte voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 14-06-2017 11:36 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1