HDD in DVD-drive werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mark.M93
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-11-2025
Hallo allen,

Ik heb sinds een tijd een SSD gekocht van Samsung van 250 GB. Deze heb ik door een vriend laten plaatsen op de plek waar eerst de HDD zat. Vervolgens is de HDD verplaatst naar de plek waar eerst de DVD-drive zat in een HDD-caddy. Alles werkte prima en alles, tot afgelopen week. Mijn laptop ziet hem niet meer. (Lenovo B50-70).

Alles geprobeerd: via de BIOS checken, eruit gehaald, erin gestopt, via schijfpartities kijken, helemaal niets. Ook gekeken of gewoon die ingang kapot is, nee. De DVD-drive die ik er toen heb uitgehaald, ziet ie wel gewoon.

Nu heeft die vriend van me het ook even bekeken. Hij heeft de HDD van mij in zijn laptop geplaatst en die ziet ie wel. De HDD is dus niet kapot. Ook heeft ie zijn HDD bij mijn laptop geplaatst en ook die ziet ie wel. Alleen mijn HDD ziet ie niet in mijn laptop.

Hij weet dus ook niet wat het is, dus ben ik hier om advies te vragen aan jullie. Wat is er aan de hand?
Alvast hartelijk dank voor het uitzoeken!

Met vriendelijke groet,
Mark

Alle reacties

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Dus je caddy is kapot? Of heeft je vriend die hele caddy in zijn laptop gestopt?

Maar in het BIOS wordt is dus ook niet gezien?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Test de SSD anders eens door hem bij iemand in zijn desktop te plaatsen. Als hij zich dan gewoon leesbaar gedraagt, is de SSD in orde. (Probeer er niet vanaf op te starten!!).

Gokje: Caddy of de verbindingskabel (stroom of SATA) is defect.

• Mark.M93
@Mattie112 , klopt. Hij heeft mijn caddy in zijn laptop geplaatst, zijn caddy met zijn HDD in mijn laptop en zelfs zijn caddy met mijn HDD in mijn laptop. De caddy is goed.
In de BIOS is hij inderdaad niet te zien.

@Renault , De SSD is ook in orde. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Daar staat heel windows op. De oude DVD-drive pakt mijn laptop wel, dus de verbindingskabel doet het gewoon. Op een of andere manier stoot mijn laptop de HDD af.

• Mark.M93
Een bumb. Vraag me af wat er aan de hand is.

• Renault
Het is heel eenvoudig: als de SSD in de BIOS van de laptop niet wordt gezien is iets in je laptop kapot.
Je kunt kiezen: de caddy of de SSD.

Wat je niet hebt genoemd, is dat mogelijk alles in orde is, maar dat een contact van de Caddy geen (goed) contact maakt op de connector van het moederbord. Idem voor de aansluiting van de SSD op de Caddy.

Caddy's zijn rotdingen: meestal el cheapo's en ze werken zolang ze het goed doen.

Test de SSD eens in een desktop, dan weet je of mijn verhaal klopt.

[ Voor 25% gewijzigd door Renault op 18-06-2017 21:48 ]

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:36
Dus de HDD werkt in een andere pc. De drive werkt in de oorspronkelijke Bay. Dan heb je alles gecheckt.

Je caddy is stuk. Nieuwe kopen , voor de prijs hoef je het niet te laten.

• Mark.M93
De caddy werkte wel in de laptop van een vriend van mij. Dus volgens mij is die dan niet stuk.
@Renault Je hebt het steeds over een SSD, maar daar is niets mis mee. De HDD werkt in een andere laptop, dus hij doet het. De caddy dus ook. De HDD van een vriend incl caddy doet het ook in mijn laptop, dus de ingang in mn laptop is ook niet kapot.

• Renault
Ik wil niet flauw doen en ik hoop dat je de oorzaak vindt.

Maar:
Dan mag je zelf benoemen wat er in het volgende rijtje niet werkt als de BIOS de SSD nog steeds niet ziet:
- SATA interface
- moederbord (als in "de printbanen van de SATA chip naar de SATA-aansluiting op het moederbord")
- SATA-aansluiting op het moederbord
- Caddy
- SSD
Méér zit er namelijk niet in de SSD-keten.

Werkt de SSD als je die aansluit in een desktop?
De reden dat ik dit steeds blijf volhouden, is dat (ik heb er alle posts op nagelezen) de SSD nog steeds niet is getest in een normale desktop, met een normale, werkende SATA connector en een normale, werkende SATA-powerconnector.
En als dat werkt, kan je de SSD meteen eens checken met de dedicated software die bij dat type SSD hoort (dus de software van de SSD-fabrikant).

• __R__
  • Laatst online: 21:36
Renault schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:56:
Ik wil niet flauw doen en ik hoop dat je de oorzaak vindt.

Werkt de SSD als je die aansluit in een desktop?
De reden dat ik dit steeds blijf volhouden, is dat (ik heb er alle posts op nagelezen) de SSD nog steeds niet is getest in een normale desktop, met een normale, werkende SATA connector en een normale, werkende SATA-powerconnector.
En als dat werkt, kan je de SSD meteen eens checken met de dedicated software die bij dat type SSD hoort (dus de software van de SSD-fabrikant).
Ik wil ook niet flauw doen maar TS heeft nu al drie keer aangegeven dat er geen probleem is met de SSD maar met de HDD aangezien de HDD in de caddy is geplaatst.

Ja je riedeltje klopt nog steeds. Maar het gaat hier over een HDD.

• theuser
  • Laatst online: 03-01-2025
Als ik zou moeten gokken zou ik op de caddy gokken.
Vermoedelijk zijn de draden niet van koper maar van ijzer.

Als de harddisk weinig stroom verbruikt ( Harddisk van iemand anders ) werkt het .
Ook kan bij een andere laptop de spanning toevallig iets hoger liggen waardoor het met jou harddisk ook bij hem werkt.

Als een harddisk niet genoeg stroom krijgt bij het opstarten werkt hij niet!

Dus als het mogelijk is de voedings doorverbinding van je caddy meten.

• Mark.M93
Dat is het eerste logische antwoord wat ik lees denk ik. Alleen zit ik dan met het volgende:
Mijn laptop is nooit gevallen of iets. Dus waarom deed hij het eerst wel en na een week bijvoorbeeld niet meer? Het lijkt me niet dat mn laptop ineens minder stroom levert aan de caddy.

• theuser
  • Laatst online: 03-01-2025
Als het eerst net wel werkt door slechte componenten hoeft er maar iets te gebeuren en het werkt niet meer.

B.V.B door ouderdom disk een iets hoger energie verbruik of een iets slechtere overgang in een van de connectoren.
Dit kan zelfs zo op het randje zitten dat het soms wel en soms niet werkt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Bios controleren, of je hd daar zichtbaar is, of misschien uit is gezet, of niet bootable is.
of je controller is uitgezet waar je hd aan hangt.

Koude start testen,
warme boot/start testen.

Stroom va je laptop afhalen, battery eruit halen en starten zonder stroom, dus knop 5 seconde vasthouden.
Dan weer met battery en stroom starten.

[ Voor 40% gewijzigd door jan99999 op 20-06-2017 20:16 ]

Pagina: 1