Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 06:58
M'n 7700K loop tegen de 95° aan in synthetische benchmarks in m'n A4-SFX (games daarintegen lopen aan een aanvaardbare 80/85° - maar dat is toch ook te dichtbij die aanvaardbare bovengrens)

Dus: Na wat opzoekingswerk beslist om deze 7700K te "delidden". Hiermee vervang je de standaard/slechte/mainstream koelingpasta tussen de IHS en de PCB van de CPU. Je zou dan een 15 tot 20° coolere CPU hebben omdat de warmte veel beter afgeleid kan worden...

Dus kocht ik de volgende onderdelen:
  • Een Rockit 88 + re-lid tool
  • Thermal Grizzly Conductonaut liquid metal cooling paste
  • Arctic Silver ACN - Koelpasta verwijderaar
  • Permatex® 82180 Ultra Black Maximum Oil Resistance RTV Silicone Gasket
Er zijn duizenden youtube filmpjes te vinden, maar het is redelijk straigh-forward door die Rockit tool. De afwerking van die tool is trouwens verbazingwekkend goed!

Even alles uit de DAN A4-SFX halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NvlBz6uE3EzFIcoBWGmCqa6C/thumb.jpg

Overblijfselen van de Thermaltake koelpasta, ik vind toch dat die goed aangebracht was. (toch, hé??)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3qAHKBtWkmO7tGZvDxVuUowI/thumb.jpg

Het process om de IHS los te maken met de Rockit tool is niet zo spannend - buiten het wachten op die doffe "klik" als ie losspringt. Hier is de IHS al losgemaakt. Ik denk dat ik dan nog één van de betere 7700K's had, de standaard intel koelpasta lijkt me toch goed verdeeld te zijn, maar is wel he-le-maal uitgedroogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oAAh9GgZzUrW3kQmgVxKZpbT/thumb.jpg

En hier is het resultaat ... zo goed mogelijk alle "prut" verwijderd wat wel best moeilijk is voor die stroperige dikke stijve zwarte heat-resistant lijm die intel gebruikt aan de randen van de IHS om die op de PCB te plakken. Het is er misschien geen 100% af, maar 99,95% wat voor mij meer dan voldoende is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0B19QyzlbuZTmi6lIHMg7TLJ/thumb.jpg

Nu is het helaas wachten op de Thermal Grizzly Conductonaut, hopelijk komt die vandaag aan :)

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13
Leuk om te zien, echter zou ik het zelf niet aandurven.

Mijn i7-7700k (default clocks) draait op maximaal 58 graden (prime95) als het ~20 graden in de woonkamer is, en rond de 63-64 graden de laatste paar dagen/weken aangezien het redelijk warm is en de temperatuur in de woonkamer rond de 26-27 graden zit.

Zodra ik ga gamen (PUBG, Battlefield 1) zit de temperatuur rond de 55 graden gemiddeld deze dagen.

Lijkt erop dat ik geluk heb en een goede te pakken heb.

Ik gebruik overigens een Arctic Freezer i32 als CPU koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Shaidar schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:00:
M'n 7700K loop tegen de 95° aan in synthetische benchmarks in m'n A4-SFX (games daarintegen lopen aan een aanvaardbare 80/85° - maar dat is toch ook te dichtbij die aanvaardbare bovengrens)

Dus: Na wat opzoekingswerk beslist om deze 7700K te "delidden". Hiermee vervang je de standaard/slechte/mainstream koelingpasta tussen de IHS en de PCB van de CPU. Je zou dan een 15 tot 20° coolere CPU hebben omdat de warmte veel beter afgeleid kan worden...

Dus kocht ik de volgende onderdelen:
  • Een Rockit 88 + re-lid tool
  • Thermal Grizzly Conductonaut liquid metal cooling paste
  • Arctic Silver ACN - Koelpasta verwijderaar
  • Permatex® 82180 Ultra Black Maximum Oil Resistance RTV Silicone Gasket
Er zijn duizenden youtube filmpjes te vinden, maar het is redelijk straigh-forward door die Rockit tool. De afwerking van die tool is trouwens verbazingwekkend goed!

Even alles uit de DAN A4-SFX halen.

[afbeelding]

Overblijfselen van de Thermaltake koelpasta, ik vind toch dat die goed aangebracht was. (toch, hé??)

[afbeelding]

Het process om de IHS los te maken met de Rockit tool is niet zo spannend - buiten het wachten op die doffe "klik" als ie losspringt. Hier is de IHS al losgemaakt. Ik denk dat ik dan nog één van de betere 7700K's had, de standaard intel koelpasta lijkt me toch goed verdeeld te zijn, maar is wel he-le-maal uitgedroogd.

[afbeelding]

En hier is het resultaat ... zo goed mogelijk alle "prut" verwijderd wat wel best moeilijk is voor die stroperige dikke stijve zwarte heat-resistant lijm die intel gebruikt aan de randen van de IHS om die op de PCB te plakken. Het is er misschien geen 100% af, maar 99,95% wat voor mij meer dan voldoende is.

[afbeelding]

Nu is het helaas wachten op de Thermal Grizzly Conductonaut, hopelijk komt die vandaag aan :)
Ik snap het nut niet van het topic, had dit niet in een ervaringen topic gekund?

Daarnaast, koelpasta is wel echt k*t aangebracht, smering is zeer mager en de laag is bijzonder dik.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaidar
De DAN A4 case is wel een broeikast, en zeker met een 7700K dicht opeengeprakt tegen een GTX1080... daardoor zijn mijn temperaturen zo hoog...

Onderdelen vind je hier: inventaris: Dan A4-SFX

En het nut van het topic... ik vond op de eerste pagina van de zoekresultaten naar "delid" geen apart topic... beetje leven in de brouwerij mag toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Shaidar op 14-06-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:47
Ik zou het zelf ook niet aandurven. Is het niet ook meer een kwestie van de verkeerde kast/airflow.
Ik heb hier een 5820K met Scythe mugen 4 en met 2x GTX 1070 in een kast zitten, en de CPU komt sowieso nooit boven de 65 uit, de GPU's max 70. En dat is tijdens gpu-rendering.

Maar ik ben wel benieuwd naar je resulaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29
Die Dan A4-SFX is een heeeeele kleine kast waar je wel een full size grafische kaart in kunt zetten.
Heb er zelf ook tzt interesse in om voor die kast te gaan, maar door het kleine formaat heb je idd last van warmte. Het nut van wat de TS probeert te doen, is voor die kast iig wel aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:10
95 graden :o , zelfs met mn oude coolermaster EVO 212 kwam ik met prime95 aan 85 graden max, met mn Noctua DH-15 blijft ie in Prime95 op 69 graden hangen, in cpu intensieve games rond de 54/55 graden.
Ik gebruik een ATX kast dat wel , maar zelfs op Linus tech tips kregen ze dat ding lager :) in een ITX
Laten we hopen dat je je cpu niet gebricked hebt ;)

AIO block mischien ? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Metallize op 14-06-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Die 95° was wel met die automatische overclock functie van het moederbord/chipset/CPU ... die liep dus met 100% belasting aan zijn turbo frequentie van 4,5GHz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:00
Ik heb het zelf ook gedaan met de Der8auer.
Met de 4690k het handige is wel dat je de processor laat zitten schoonmaakt grizzly ertussen ihs terugplaatst met lijm aan schroeven en laten drogen wordt nu max
70 graden. De waterkoeling fans draaien nu nog maar 1000 rpm lekker stil onder het gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
Vergeet niet de oude lijm weg te halen. Gezien de dikke laag die er tussen je cpu en de heatspreader zat, was er een dikke laag pasta nodig om contact te maken. Dat verklaart ook de hoge temperaturen van je CPU. Dit kun je doen met bijv. een creditcard (al heb je dat waarschijnlijk al gezien in de filmpjes :) )

Ik heb zelf mijn 3770k gedelid, en deze had een stuk beter contact met de heatspreader dan de cpu die ik op je foto's zie. Desondanks ben ik er met coollaboratory liquid ultra ongeveer 15°c op vooruit gegaan.

Zit nu op 72°c max op 1.34v en 4.6ghz in de SmallFFT test van Prime95

Ik heb de heatspreader niet opnieuw gelijmd.

Bedenk wel dat ik een NH-D15 op mijn CPU heb zitten met goede airflow. Jouw CPU koeler is niet in dezelfde mate geschikt om een overklokte CPU te koelen.

[ Voor 18% gewijzigd door GromuhlDjun op 14-06-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Oh, ik zie dat ik die foto nog niet geupload heb ... zo ziet het er nu uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sJ5hK5ERAzCGt0FK4nJwT5rj/full.jpg

En nee inderdaad, eigelijk is deze Noctua NH-L9i maar geschikt voor CPUs met een TDP van 65W, voor 91W raadt Noctua zelf "goede airflow" aan.

http://noctua.at/en/nh_l9i_tdp_guidelines

[ Voor 37% gewijzigd door Shaidar op 14-06-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Nice. Mooi schoon :)

Handig, die delid kitjes. Ik heb mijn cpu nog met een bankschroef gedelid. Zou ik met de dunnere pcb van de 7700k echter niet aandurven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 23:30
Shaidar schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:57:
Die 95° was wel met die automatische overclock functie van het moederbord/chipset/CPU ... die liep dus met 100% belasting aan zijn turbo frequentie van 4,5GHz...
Hier kan goed een groot deel van je temps probleem zitten.

Op wat voor voltages draaide je CPU op 4.5Ghz?

De automatische overclocks zijn vaak nogal royaal met het verhogen van het voltage om een stabiele overclock te krijgen, wat de CPU temps dan wel lekker opstookt.

Ben wel benieuwd hoeveel het gaat schelen, maar je CPU kan dan zijn warmte wel beter kwijt aan de IHS, maar die kan de warmte weer slecht kwijt aan de te kleine koeler en weinig airflow door je kast.

[ Voor 15% gewijzigd door Roel_1983 op 14-06-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-06 20:47
Op zolder waar ik game, is het nu 28,6 graden als de zon binnen schijnt. Mijn 7700k draait dan rond de 75 graden als ik effe vol zit te gamen. Dit zonder OC.
Vind het wel prima, durf dit niet aan :-p

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:41
"Hiermee vervang je de standaard/slechte/mainstream koelingpasta tussen de IHS en de PCB van de CPU. "

Dit is niet de reden dat de temperatuur daalt. Dit is een misvatting die door vele fora rondbanjerd. De reden dat de temperatuur daalt na het delidden is doordat je minder ruimte hebt tussen de die en de heatspreader na het delidden. Die ruimte word veroorzaakt door de zwarte lijm.

Zoals je hier ziet: https://forums.anandtech....855/page-23#post-34053183

Case 6a is stock, na het delidden en alleen de koelpaste te vervangen met NT-H1 stijgt de temperaatuur zelfs zoals in case 6b te zien in. Na het verwijderen van de lijmresten(case 6c), daalt de temperatuur aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Bennnie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:57:
"Hiermee vervang je de standaard/slechte/mainstream koelingpasta tussen de IHS en de PCB van de CPU. "

Dit is niet de reden dat de temperatuur daalt. Dit is een misvatting die door vele fora rondbanjerd. De reden dat de temperatuur daalt na het delidden is doordat je minder ruimte hebt tussen de die en de heatspreader na het delidden. Die ruimte word veroorzaakt door de zwarte lijm.
Klopt, neemt niet weg dat het delidden kán helpen. Maar het probleem is inderdaad de te dikke lijmlaag/inconsistente aanbrenging van de lijmlaag.

Ik denk dat door wat extra marges te nemen in de ruimte tussen heatspreader en de cpu er een stuk minder cpu's verloren gaan in het productieproces, maar daardoor zitten wij met oververhittende cpu's in sommige gevallen. Hetzelfde geld voor het wel of niet solderen van de heatspreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Op zich komt het op hetzelfde neer: de standaard koelpasta van Intel tussen de IHS en de DIE is niet van opperbeste kwaliteit, en er moet redelijk veel tussen zitten omdat de dikke zwarte lijm nogal dik is. Dat is bij deze opgelost :)

Ik schreef voormiddag nog een e-mail naar een vriend die zei "wtf":

Ik heb een 7700K CPU in m'n kleine DAN A4-SFX case zitten. Door de grootte (of kleinte?) van deze case kan je maar CPU coolers tot 47cm 'hoogte" gebruiken. Eén van de betere coolers is de Noctua NH-L9i, mede door de fan die stil is en toch 2500RPM haalt. Alleen raadt Noctua zelf aan dat er voor een 91W TDP (mijn 7700K dus) een case met goede airflow moet gebruikt worden. Eigelijk is de cooler maar geschikt tot 65W TDP CPUs. Omdat alles in deze case nogal op elkaar geprakt zit, verhitten alle onderdelen elkaar, de warme lucht kan we goed naar buiten (vent holes overal) maar alles wordt wat warmer dan in een grote case met veel meer afstand tussen de verschillende onderdelen. In synthetische benchmarks liep de temperatuur van de CPU op tot zo'n 95°, en als je weet dat deze een thermal limit van 100°C heeft vooraleer hij begint te throttelen is dat eigelijk goed warm. Na wat opzoekingswerk ben ik erachter gekomen dat de dikke vaste zwarte heat-resistant lijm die Intel gebruikt om de IHS op de PCB van de CPU vast te lijmen redelijk dik is, hierdoor moeten ze ook veel koelpasta gebruiken zodat er contact gemaakt wordt tussen de die van de CPU zelf en de IHS van de CPU package. Dus heb ik die met een speciaal hiervoor ontworpen tool erafgehaald en ga nu de koelpasta vervangen door een Liquid Metal laag, en gaat die dus de temperatuur veel beter kunnen transporteren naar de CPU cooler

Thermal Grizzly Conductonaut liquid metal aangebracht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Whsj7lOkPUr2G4ihNxgvyRAt/thumb.jpg

Dan vier zwarte puntjes Permatex® 82180 Ultra Black Maximum Oil Resistance RTV Silicone Gasket op de hoekpunten van de IHS en dan terug op de PCB package:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W4aUBml1ES47z2uOEq4IpcOF/thumb.jpg

En nu de relid tool gebruikt om de IHS terug op z'n plaats te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Vo4IlwJ22AnWKDxjJG9tg9J/thumb.jpg

Normaal zou het allemaal nu een paar uur of een nacht moeten "rusten", maar daar heb ik geen zin in. De IHS wordt door de Noctua CPU cooler toch helemaal platgedrukt, dus dat zal daar ook nog wel kunnen "rusten" :)

[ Voor 38% gewijzigd door Shaidar op 14-06-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:18
Hoeveel heb je nou uiteindelijk betaald voor dit alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
€50,95 - Rockit 88 + re-lid tool
€18,75 - Thermal Grizzly Conductonaut liquid metal cooling paste
€12,90 - Arctic Silver ACN - Koelpasta verwijderaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 21:21
Shaidar schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:57:
Dan loopt je cpu ook op een verschrikkelijk hoog voltage.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
Ja hallo, dat Liquid metal is niet gemakkelijk aan te brengen, het gedraagt zich als een vloeistof en niet als een pasta, en je moet er het nodige geduld voor hebben om het goed uit te spreiden op de oppervlakten... Op de DIE van de CPU ging het nog, maar dan op de IHS, lang mee bezig geweest :)

Voorlopig is het resultaat:

code:
1
2
3
        stock   delid
idle     43°   39°
Quake    75°   65°

Let wel, dat is met:
- de instellingen op standaard, dus met de 7700K die mag turboën naar 4,5Ghz op 1,34v
- een omgevingstemperatuur van zo'n slordige 27°
- De GTX1080 die op 2cm van de CPU ook 75°C is.

Dat is toch een mooie verbetering me dunkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Top man het scheelt toch zonder ihs
Zou het nog betere temperaturen moeten zijn.
Ik durfde het zelf ook niet aan bang dat ik de core stuk druk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-06 15:24
Shaidar schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:41:
Op zich komt het op hetzelfde neer: de standaard koelpasta van Intel tussen de IHS en de DIE is niet van opperbeste kwaliteit, en er moet redelijk veel tussen zitten omdat de dikke zwarte lijm nogal dik is. Dat is bij deze opgelost :)
Als ik Top overklokkers als Der 8auer mag geloven is de Intel pasta juist wel van redelijk goede kwaliteit, echter is het wel een compromis tussen de levensduur van de TIM aan de ene kant (procentueel gezien wordt bijna geen CPU gedelid of zelfs overklokt, dus moet die paste de volle levensduur van de CPU dezelfde resultaten blijven houden), en temperatuur aan de andere kant (Der 8auer geeft bijv. ook aan dat andere TIM (waaronder Liquid Metal) qua temperatuur beter zijn, maar dat hij ook (veel) degradatie waarneemt, en je bij gebruik van dit soort pasta eigenlijk iedere 6 maand tot een jaar je pasta / liquid metal moet controleren en waar nodig op nieuw aanbrengen).

Maar ze geven ook bijv. aan dat wanneer Intel de lijmlaag beter onder controle zou kunnen krijgen en de ruimte tussen IHS en die zou kunnen verkleinen dat ook met deze TIM de resultaten een stuk beter zouden moeten zijn.

Kortom voor zover ik het begrijp, redelijk goede TIM, echter wel met het compromis tussen levensduur en koelprestaties om gelijke prestaties over de volledige levensduur van de CPU te halen.

Bij een delid: betere temps op de korte termijn voor overklokken, maar wel het "nadeel" dat je regelmatig moet controleren of je gekozen TIM nog in orde is, en waar nodig opnieuw aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ik heb de 7600k ook onderhanden genomen
Goed schoongemaakt ik wou het eerst met
Liquid pro doen, maar toch maar met grizzly gedaan, idle zo rond de 30c en na 2 uur gamen zo rond 43c op 4k .
De chip loopt op 4.6 GHz .
Pagina: 1