Wat voor een SMD component is dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-10 11:53
Mijn Neato XV-15 stofzuigrobot heeft het begeven. Vermoedelijke doodsoorzaak; kwijl van ons dochtertje op het moederbord :X

Ik heb de stofzuiger net geopereerd en 'C4' op het moederbord zag er niet tof uit en kon ik zo van het moederbord af plukken. Behoorlijk gecorrodeerd.

Het is een SMD component, ongeveer 7x4mm groot. Heeft twee vlakken aan de print zijde en de markeringen '100-16L' en 'B5 (2)'. Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CjPMHV2SmWwbeUmWSXLKXpLI/thumb.jpg

Iemand een idee wat dit is? Zoeken op '100-16L' geeft me vooral diodes maar de 'C4' markering die ernaast staat op de print is dan een beetje vreemd?

Dit is waar het component op de print zat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O7liaQJjJAZ2conxJuweN8H4/thumb.jpg

Als iemand een idee heeft wat dit is of waar ik die code kan vinden ben ik weer een stuk geholpen (en kan onze dochter binnenkort weer spelen met haar stofzuigvriendje ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
SMD elcotje 100uF 16v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:14
Ziet eruit als aan (tantaal ?) condensator van 100 uF, 16 V
C4 dat kan een fabrikant code zijn, is meestal irrelevant.
Er is grote kans dat er wel wat meer aan de hand zal zijn dan alleen dat condensatortje.
Succes met de reparatie !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Verder een tip. De C van C4 staat voor capacitor. Dat helpt voor het herkennen van je componenten:
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/s3-blogs.mentor.com/tom-hausherr/files/2011/05/table-1-standard-ref-des-for-schematic-symbols.png
https://blogs.mentor.com/...tag/reference-designator/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wow, thanks! Dat is supersnel :j
Ik ga hier eens graven naar een 100uF condensator. Veel dank!

Enig idee hoe ik dit had kunnen weten zonder de 'C4' hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 20:31
google op : "smd 100-16l " dan staat er direct dat het gaat om een condensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Datasheet ook gevonden:
https://www.vishay.com/docs/40005/593d.pdf

Nu hopen dat ik een nieuw component op de print gesoldeerd krijg, de contacten zijn nogal sterk gecorrodeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:47
bartvb schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:21:
Datasheet ook gevonden:
https://www.vishay.com/docs/40005/593d.pdf

Nu hopen dat ik een nieuw component op de print gesoldeerd krijg, de contacten zijn nogal sterk gecorrodeerd.
Ik pak wel eens een beetje alcohol om de corrosie weg te poetsen, wil dat niet alle spanning er af, en daarna wat staalwol. Vervolgens weer met alcohol de resten weg spoelen. Daarna met tin even de contacten opnieuw vloeien voordat je de nieuwe elco soldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Staalwol is niet nodig, gewoon een beetje "krabben" met je soldeerbout en flink wat tin met flux toevoegen. Daarna even poetsen met alcohol. Pads zien er niet super dramatisch uit imo...
Volgens mij is deze cap gepolariseerd, dus even opletten op de goede oriëntatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dank voor de tips :j

De stofzuiger is al best een tijdje stuk en de 'gooey stuff' of de print is nog steeds vloeibaar. Niet heel waarschijnlijk dat dit babykwijl is dus :)

Gok dat de condensator is gaan lekken dus. Nieuwe is net besteld, hopen dat dit inderdaad het enige probleem is met de print. Robot deed het nog wel een beetje, LCD scherm werkte af en toe maar hij viel compleet uit op het moment dat de motor eigenlijk zou moeten starten. Ook constant meldingen over een accu die leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Het zure elektrolyt uit een elco kan het koper soms compleet weg vreten.
Goed schoonmaken dus en controleer of alles nog goed verbonden is rond die aangetaste pekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die printplaat ziet er wel aardig gehavend uit. Toch maar eens goed kijken of daar niet meer beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit komt niet van de kwijl van je dochter. Die belletjes op de printplaat ziet eruit als delaminatie. Dat spoortje (power?) is onbeschadigd en alleen de groundplane heeft belletjes. Dat is een productiefout van de pcb boer, en fatsoenlijke optische inspectie had dit moeten detecteren tijdens assemblage. Onder de cathode van die tantaal zit ook een flinke bel en zoals ik het zie zou het daardoor goed kunnen dat die tantaal niet goed is gesoldeerd. Je zegt dat je 'm zo eraf kon plukken maar met wat kwijl of condensator elektrolyt krijg je een soldeerverbinding echt niet los.

Die contaminatie die je ziet heb ik geen goede verklaring voor. Ik denk niet dat het elektrolyt is omdat er toch behoorlijk wat rotzooi zit en een tantaal veel minder elektrolyt heeft dan een elco. De behuizing van een tantaal is ook solide normaal gesproken, zit er ergens een barst in? Dat is niet zichtbaar op de foto omdat je die van bovenaf hebt geschoten. Ik gok dat die contaminatie een gevolg is van de delaminatie en dus uit die pcb is gekomen. Bij die keramische cap zit ook aardig wat troep. Andere kant van het spoortje ook wat, maar aanzienlijk minder. Daar is ook niks gesoldeerd.

/edit: Ik heb even zitten googlen en ik heb voorbeelden gevonden waar delaminatie bepaalde contaminatie achterlaat, dus schijnbaar kan dit. Kun je eens ruiken eraan? Elektrolyt heeft een typische elektronica chemische geur. Epoxy zou geurloos moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Flake op 15-06-2017 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

bartvb schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:27:

Ik heb de stofzuiger net geopereerd en 'C4' op het moederbord zag er niet tof uit en kon ik zo van het moederbord af plukken. Behoorlijk gecorrodeerd.
De condensator lijkt op een simpele voeding stabilisatie, gezien de plaatsing op de printplaat (Cap naar ground, ferrite bead in serie, cap naar ground) is het denk ik een deel van een pi-filter. Het zou kunnen dat hij na het loshalen van de condensator (en mogelijk ook de tweede keramische condensator met markering die eindigd in 71) het gewoon weer doet.
Als hij het zonder deze condensators niet doet is de kans groot dat er nog iets anders defect is, al kan het nooit kwaad om een vervanging van de caps te proberen natuurlijk.

Zoals Flake al zei, vind ik het wel heel veel beschadiging voor een Tantalum condensator die verder geen zichtbare schade heeft. Tantalums staan er niet bekend om om te lekken en bij serieuze failure gaan ze vaak zichtbaar kapot.
Flake schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 06:17:
Dit komt niet van de kwijl van je dochter. Die belletjes op de printplaat ziet eruit als delaminatie. Dat spoortje (power?) is onbeschadigd en alleen de groundplane heeft belletjes. Dat is een productiefout van de pcb boer, en fatsoenlijke optische inspectie had dit moeten detecteren tijdens assemblage.
Vocht is wel degelijk een veelvoorkomende oorzaak van delaminatie van een PCB, ook na productie bij opslag en gebruik van pcb assemblies. Zeker gezien de delaminatie rond de groundplane via's is ontstaan, ook wel "Haloing" genoemd.

Het lijkt er tenminste wel op dat de belangrijke traces niet beschadigd zijn en de groundplane zal zeker nog voldoende contact maken zelfs gedelamineerd.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 12:00

WCA

In het ergste geval schraap je wat soldeermasker van het pcb, en soldeer je direct aan een van de spoortjes. Evt. met een jumperdraadje oid.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

@bartvb Mocht het niet lukken om de juiste componeten te krijgen.
Ik heb hier meerdere afgeschreven neato boards liggen. En wellicht ook nog wel ergens een XV-11 tm 25 bordje wat mogelijk nog wel werkt. De meldingen van de accu zijn waarschijnlijk een slecht contact van de temp sensor in de accu's.

Als hij weer werkt lees de waardes daarvan eens uit met:
http://www.robotreviews.c...opic.php?p=127716#p127716

[ Voor 37% gewijzigd door Shunt op 15-06-2017 10:57 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
dragonhaertt schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:59:
Vocht is wel degelijk een veelvoorkomende oorzaak van delaminatie van een PCB, ook na productie bij opslag en gebruik van pcb assemblies. Zeker gezien de delaminatie rond de groundplane via's is ontstaan, ook wel "Haloing" genoemd.
Klopt, als er vocht in de PCB zit voordat het de refow oven in duikt. In de oven zet dat uit en worden de layers uit elkaar gebeukt. Hier praten we over vocht ná de oven en dat zou voor de pcb niet veel uit moeten maken.

Hier vermoed ik dat de epoxy in de pcb niet goed is gecured en daardoor is gaan uitzetten. Een soort puist in je pcb. Eentje is nog dicht. Als dat zo is, dan is er waarschijnlijk niks mis met die tantaal. Tantalen staan ook niet bepaald bekend als onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Lijkt inderdaad op een tantaal condensator. Googelen geeft dat het een 100uF 16V variant betreft. Bij een tantaal geeft een streepje de plus i.p.v. de min aan zoals bij elco's. Dus daar goed opletten bij vervangen! Tantaaltjes ploffen namelijk vrij hard bij verkeerd aansluiten.
De keramische condensator ernaast ziet er ook niet helemaal lekker meer uit.
En al dat vocht geeft niet veel hoop. Je kunt natuurlijk ook een versie met draadjes kopen en die erop solderen eventueel met wat lijm extra vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

3xhaas schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:16:
Bij een tantaal geeft een streepje de plus i.p.v. de min aan zoals bij elco's. Dus daar goed opletten bij vervangen! Tantaaltjes ploffen namelijk vrij hard bij verkeerd aansluiten.
SMD elco's (waar tantaal een subcatagorie van is) hebben bijna altijd de plus aangeduid met een streepje. Een streepje of markering is doorgaans de aanduiding voor pin 1 op SMD componenten. (wat weer verwarrend kan zijn met diodes, aangezien er geen consensus is over cathode of anode als pin 1)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
dragonhaertt schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:26:
[...]

SMD elco's (waar tantaal een subcatagorie van is) hebben bijna altijd de plus aangeduid met een streepje. Een streepje of markering is doorgaans de aanduiding voor pin 1 op SMD componenten. (wat weer verwarrend kan zijn met diodes, aangezien er geen consensus is over cathode of anode als pin 1)
Bijzonder, ik heb juist nog nooit een elco gezien waar de markering de plus-zijde is. Al gebruik ik eigenlijk zelden tot nooit SMD elco's...

Maar snelle zoektocht bij Farnell levert mij toch enkel min-zijde bij markering op:
Panasonic
Kemet
Vishay
Nichicon (merk ken ik niet btw)
Multicomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Iedereen heel veel dank voor de hulp en reacties!

Life happened dus tot nu toe niets met de stofzuiger gedaan behalve componenten bestellen. Net eindelijk wat tijd gemaakt en zoals getipt wat gekrast met de soldeerbout, schoongemaakt met alcohol en uiteindelijk ook wat van de rommel op het koper heel voorzichtig weggekrast met een scalpel.

Uiteindelijk blank koper, daar wat tin/flux op gedaan en de nieuwe tantaal vastgesoldeerd. Whooo! _/-\o_

Super netjes is het niet geworden maar lijkt gelukt :)

Vervelende is dat de stofzuiger nu nog precies hetzelfde gedrag geeft als hiervoor. Als ik een externe voeding aansluit werkt het display e.d. maar klaagt hij dat de accu's te leeg zijn als ik hem start. Bij

Ik gok er maar even op dat de stofzuiger door het ontbreken van die condensator nooit de accu's fatsoenlijk heeft op kunnen laden (hoewel @dragonhaertt iets anders lijkt te zeggen?). Hij ligt dat nu iig braaf op te laden. Of dat gedrag laat hij nu iig zien. Morgen eens kijken of er dan iets meer gebeurt.

@Shunt goede tip! Ik ga eens kijken of ik hier nog ergens een mini-USB kabel heb liggen...

Edit:
USB kabel eraan gehangen en:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
GetCharger
Label,Value
FuelPercent,92
BatteryOverTemp,0
ChargingActive,0
ChargingEnabled,1
ConfidentOnFuel,0
OnReservedFuel,0
EmptyFuel,0
BatteryFailure,0
ExtPwrPresent,1
ThermistorPresent[0],1
ThermistorPresent[1],1
BattTempCAvg[0],41
BattTempCAvg[1],40
VBattV,17.58
VExtV,24.24
Charger_mAH,314
MaxPWM,65536
PWM,48922

GetVersion
Component,Major,Minor,Build
ModelID,-1,XV15,
ConfigID,1,,
Serial Number,[verwijderd],P
Software,3,1,17844
BatteryType,1,NIMH_12CELL,
BlowerType,1,BLOWER_ORIG,
BrushSpeed,1200,,
BrushMotorType,1,BRUSH_MOTOR_ORIG,
SideBrushType,1,SIDE_BRUSH_NONE,
WheelPodType,1,WHEEL_POD_ORIG,
DropSensorType,1,DROP_SENSOR_ORIG,
MagSensorType,1,MAG_SENSOR_ORIG,
WallSensorType,1,WALL_SENSOR_ORIG,
Locale,1,LOCALE_USA,
LDS Software,,,
LDS Serial,,,
LDS CPU,,,
MainBoard Vendor ID,543,,
MainBoard Serial Number,20043,,
MainBoard Version,7,1,
ChassisRev,1,,
UIPanelRev,1,,

Zodra ik de externe voeding loshaal valt de robot uit en is de USB verbinding weg. Vreemd.

[ Voor 32% gewijzigd door bartvb op 08-07-2017 08:53 . Reden: Tijd aan de lader gehangen en USB test gedaan ]

Pagina: 1