Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere ISP's afnemen op glasvezel - is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11 18:00
Goedenavond,

na lang zoeken op internet en hier op het forum ben ik er nog niet achter dus vandaar de vraag.
Met de goede hoop hier duidelijkheid te vinden.

Mijn vraag
Ik heb FTTH met op dit moment een particulier abonnement van KPN Alles-in-1 (100/100 Mbit/s).
Nu heb ik al jaren de experiabox er tussenuit gesloopt en gebruik gemaakt van een Netgear R7000 voor het opbouwen van de PPOE verbinding. (zoals beschreven op netwerkje.com)
Nu ben ik onlangs op een Sonicwall TZ400 overgestapt gezien mijn Homelab behoorlijk uit de klauwen begint te lopen :+ Hiermee heb ik meer controle met wat er binnen komt, waar vandaan enzovoort.
Een nadeel hiervan is echter wel dat deze firewall geen UPNP heeft. Dat is immers een beveiliging issue wat je in een zakelijke omgeving niet wilt hebben.

Dit heeft als resultaat dat mijn consoles een NAT Type 3 krijgen met als gevolg dat ik moeilijk online kan gamen. Met de Sonicwall heb ik dit niet op kunnen lossen, ondanks de tientallen websites/video's.

Nu dacht ik over te stappen op de zakelijke variant bij KPN, maar hierbij blijf je met 1 IP zitten. Tenzij je een MKB abonnement neemt maar daarmee heb je geen alles in 1 meer.

Nu dacht ik aan het volgende.
Gezien de data van KPN middels VLAN's aangeboden wordt zal dit voor overige aanbieders ook het geval zijn. Je kan er immers veel krijgen en ze zullen geen VLAN delen.
Nu had ik gedacht om een tweede ISP af te sluiten, via de Netgear, om daarmee een extra IP te verkrijgen waar ik de nodige dingen mee kan doen, waaronder gamen op de consoles.

De vraag is dus: kan je 2 ISP's gelijktijdig afnemen op je glasvezel?

Technisch moet het kunnen, maar staat men dit toe?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sonicwall TZ400
Netgear R7000
TL-SG3210 switch (pakt de VLAN's van de glasvezel op en zet ze door naar de nodige devices)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
tientallen zoekactie op google / tweakers.
ISP's gebeld, maar geen duidelijke antwoorden omdat ze het niet weten, helpdesk...

Beste antwoord (via M.Koers op 19-06-2017 11:08)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:55
Of je stapt over op XS4ALL. Eigen apparatuur gebruiken wordt aangemoedigd en je kunt een extra subnet aanvragen.
Bent u al klant bij XS4ALL en wilt u extra IP-adressen? Dat kan. Naast uw vaste IPv4-adres kan er een apart subnet (/29) naar uw lijn worden gerouteerd. Een Subnet is interessant voor de zeer gevorderde of zakelijke internetgebruiker.
Kosten: EUR 9,50 p/m

Overigens zitten er in de oudere FTU's twee vezels; één voor data en één voor TV/coax. Die tweede vezel kan door de monteur worden aangesloten maar volgens mij alleen uit goodwill en/of bij een breuk in je eerste vezel. Administratief kan het wel een moeilijk verhaal gaan worden.

[ Voor 25% gewijzigd door nescafe op 13-06-2017 23:01 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Alle reacties

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-11 00:49
Heel simpel antwoord: Nee. De apparatuur in de PoP ondersteund dit niet. Aangezien je maar op 1 poort aangesloten word, is er maar 1 isp die je de diensten gaat leveren.

• M.Koers
De PoP?
Dit is de wijkkast of iets dergelijks?

Als dit het geval is zou ik dus wel 2 KPN abonnementen kunnen afnemen gezien ze ieder een eigen PPOE connectie kunnen opbouwen.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:49
Als je meerdere ntu's hebt hangen kun je daar een 2e abbonement op afsluiten maar dat kom je niet vaak tegen tenzij het een studentenhuis is oid.

Over 1 vezel kun je maar 1 abbonement afsluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-man op 13-06-2017 22:38 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 15:40

Mojo

The Power Within

Je kan wel een 2e FTU krijgen, als je daarvoor betaald.

Goedkoper is om een KPN zakelijk abonnement te nemen denk ik. Dan krijg je volgens mij gewoon een /30.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• M.Koers
Klopt, alleen het nadeel daarvan is dat je die niet op je particuliere adres kan afnemen...
Daarnaast valt dan weer de KPN compleet weg.

Dan is de enige andere optie een ziggo lijn ernaast of ermee leren leven.
Wordt dan toch echt t laatste.

Verwijderd

Vroeger de nodige telefoonlijnen thuis aangevraagd (BBSje, etc.) Daarvoor haalde de PTT destijds zonder problemen de tuin en een deel van de straat overhoop. Als je wilt betalen kan er een hoop. Zou gewoon eens bellen met KPN business.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bel eens met Ziggo voor een zakelijke kabel aansluiting, dan krijg je meerdere IP's. (5, volgens de website)
https://www.ziggo.nl/zakelijk/internet/

Zakelijk glas zul je ook wel op je privé adres kunnen afnemen, iedereen kan zich voor een paar tientjes inschrijven bij de KvK en dan is je huisadres opeens een zakelijk adres. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • Beste antwoord

• nescafe
Of je stapt over op XS4ALL. Eigen apparatuur gebruiken wordt aangemoedigd en je kunt een extra subnet aanvragen.
Bent u al klant bij XS4ALL en wilt u extra IP-adressen? Dat kan. Naast uw vaste IPv4-adres kan er een apart subnet (/29) naar uw lijn worden gerouteerd. Een Subnet is interessant voor de zeer gevorderde of zakelijke internetgebruiker.

Overigens zitten er in de oudere FTU's twee vezels; één voor data en één voor TV/coax. Die tweede vezel kan door de monteur worden aangesloten maar volgens mij alleen uit goodwill en/of bij een breuk in je eerste vezel. Administratief kan het wel een moeilijk verhaal gaan worden.

[ Voor 25% gewijzigd door nescafe op 13-06-2017 23:01 ]

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-11 00:49
nescafe schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:57:

[...]

Ik denk inderdaad dat dit de beste optie voor je is. En er komt bij dat XS4all gecombineerd kan worden met kpn zodat je de kpn compleet voordelen houdt:

https://www.xs4all.nl/compleet/

De pop is inderdaad de wijkkast voor glasvezel (point of presence), en je kan geen 2 kpn abonnementen op 1 vezel aanvragen. Accepteren ze niet.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:49

Rmg

Let wel op dat als je een zakelijk abbonement ook de zakelijke regels gelden en niet de consumentenregels. Een zakelijk abbo opzeggen per maand na het eerste jaar kan een stuk lastiger zijn bijvoorbeeld.

Gemakkelijkste is gewoon xs4all en dan een extra set adressen bijkopen.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 08:58
Als UPNP het probleem is, waarom zet je dan niet handmatig de poorten open en dergelijk?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
Kun je niet een router nemen welke via een VPN een WAN verbinding opzet? Op deze kan je dan wel UPnP aanzetten, zonder dat de rest van je netwerk daar last van heeft.

Nadeel is wel dat je wat geintjes moet gaan uithalen m.b.t. routing naar je huidige netwerk.

• M.Koers
"m nu snap ik even niet hoe je dit bedacht hebt :D
Enige toelichting over hoe je dan de glasvezel laat lopen, en device plaatst / koppel?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:33
heggico schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:19:
Als UPNP het probleem is, waarom zet je dan niet handmatig de poorten open en dergelijk?
Lijkt me inderdaad het goedkoopste advies :)
Ik vraag me trouwens af waarom je een hardwarematige firewall in een thuissituatie hebt staan? Was een degelijke router waarbij je zelf je firewall regels kan instellen niet goedkoper geweest?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• M.Koers
Omdat ik 'm goedkoop op de kop kon tikken.
En daarnaast bied deze de mogelijkheden om binnenkomen verkeer op een dieper niveau te filteren.
Hierdoor kan ik bijvoorbeeld mij PI holes beschikbaar stellen aan anderen zonder dat KPN dit detecteert en vervolgens de verbinding dichtgooit. Been there...

Als het zo makkelijk was geweest als even de poorten openzetten dan had ik hier geen topic gestart :)
Probleem is dat consoles dezelfde poorten gebruiken als wat je normaal ook graag gebruikt voor NAT regels 80,443 enzovoort.
Ik heb het wel geprobeerd door een belachelijk aantal poorten 1 op 1 door te natten zonder firewall regels ertussen maar je blijft met NAT type 3 zitten.
Dus blijkbaar is dat nog steeds niet alles.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
M.Koers schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:24:
Nu dacht ik aan het volgende.
Gezien de data van KPN middels VLAN's aangeboden wordt zal dit voor overige aanbieders ook het geval zijn. Je kan er immers veel krijgen en ze zullen geen VLAN delen.
Nu had ik gedacht om een tweede ISP af te sluiten, via de Netgear, om daarmee een extra IP te verkrijgen waar ik de nodige dingen mee kan doen, waaronder gamen op de consoles.

De vraag is dus: kan je 2 ISP's gelijktijdig afnemen op je glasvezel?

Technisch moet het kunnen, maar staat men dit toe?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sonicwall TZ400
Netgear R7000
TL-SG3210 switch (pakt de VLAN's van de glasvezel op en zet ze door naar de nodige devices)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
tientallen zoekactie op google / tweakers.
ISP's gebeld, maar geen duidelijke antwoorden omdat ze het niet weten, helpdesk...
Wat je wel kunt doen is een abo aanragen waarbij je een /29 krijgt.
Dan zet je je Netgear in een DMZ met public IP en laat je die natten naar je PS4 met UPNP ingeschakeld. :)

• M.Koers
Klopt, ware het niet dat KPN dat niet levert op privé aansluitingen.
Met de zakelijke variant van alles in 1 blijf je met 1 ip zitten, helaas.

Het enige wat ik nog denk wat kan is via KPN een 2e verbinding aanvragen.
Het VLAN op de glasvezel blijft immers gelijk enkel kan ik dat in mijn netgear het PPOE accoun zetten van die tweede lijn. Morgen maar eens gaan bellen of dat kan.

• unezra

unezra

M.Koers schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 23:21:
Klopt, ware het niet dat KPN dat niet levert op privé aansluitingen.
Met de zakelijke variant van alles in 1 blijf je met 1 ip zitten, helaas.

Het enige wat ik nog denk wat kan is via KPN een 2e verbinding aanvragen.
Het VLAN op de glasvezel blijft immers gelijk enkel kan ik dat in mijn netgear het PPOE accoun zetten van die tweede lijn. Morgen maar eens gaan bellen of dat kan.
Kan KPN geen zakelijke aansluiting leveren op je huisadres?

• M.Koers
Zie vorige post, ja dat kunnen ze.
Maar dit is gewoon KPN Alles in 1 privé op een zakelijk adres. Maar die blijft beperkt tot 1 ip.

De zakelijke glasvezel van KPN een, kan ik niet krijgen omdat het een privé aansluiting is.
Daarnaast valt daarmee tv weg, dus dat werkt ook niet.

• unezra

unezra

M.Koers schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:17:
Zie vorige post, ja dat kunnen ze.
Maar dit is gewoon KPN Alles in 1 privé op een zakelijk adres. Maar die blijft beperkt tot 1 ip.

De zakelijke glasvezel van KPN een, kan ik niet krijgen omdat het een privé aansluiting is.
Daarnaast valt daarmee tv weg, dus dat werkt ook niet.
TV naar Ziggo en dan KPN zakelijk over glasvezel?
Ben je d'r ook.

Of denk ik dan te simpel?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Technisch kan het, op beide vezels een ISP, maar geen enkel orderproces is daarop ingesteld. Een ISP huurt 1 of beide vezels.
Vezel in gebruik en een 2e vezel vrij? Dan kan een andere ISP deze niet bestellen: Klantaansluiting is in gebruik.

Los daarvan is de 2e vezel een andere connector, dus tenzij je met losse kabeltjes gaat zal dat ook niet werken.

Oplossingen:
Een subnet in een DC via een VPN tunnel routeren naar je huis. Let wel: bij een buitenlands DC/vps heb je dus buitenlandse IP's.
Geen VPS of whatever? Dan bij een commerciele partij zo'n 'extra-ip' dienst afnemen. (bv https://extraip.com/ )

Nadeel is dat je wel (wat) extra latency hebt, afhankelijk van de partij en routes daarnaatoe.

Andere opties: Een ISP nemen zoals gezegd die je een /29 bied. XS4All, of een zakelijke provider (of reseller): Routit, Voiceworks, HeldenvanNu, een lokale ISP enz.

3e optie: Ziggo of DSL lijn ernaast. Dan heb je ook een redundant internet pijpje en is je glas niet meer je spof.

• nescafe
Kun je toelichten wat het probleem is met overstappen naar XS4ALL?

Het is inmiddels 3x 4x benoemd maar je komt er niet op terug :)
  • behoud van internet, tv en telefonie
  • zowel particulier als zakelijk mogelijk
  • exact hetzelfde TV-pakket als KPN
  • 1x vast IP-adres + 1x IP-subnet
  • zelfde extra's (Spotify / combivoordeel)
Iets duurder dan KPN maar nog altijd voordeliger dan twee KPN-abonnementen.

Indien er nog een lopend contract op het KPN-abonnement zit zou ik eens telefonisch contact opnemen met sales. Kan me voorstellen dat er nog wel iets mogelijk is gezien de relatie tussen KPN en XS4ALL.

• M.Koers
Daarvoor ben ik nog bij XS4ALL in de molen voor een aantal antwoorden :D

-update-

XS4ALL zou een oplossing kunnen zijn, echter niet zo mooi als ik had gehoopt.

Wat ik had gehoopt was dat ik met het extra subnet een extra router naast mijn bestaande zou kunnen plaatsen voor het oppakken van de dat subnet. In dit geval dus mijn Sonicwall.
En dan het originele adres van de verbinding op mijn Netgear.
Dit is helaas niet mogelijk technisch gezien.

Het extra blok wordt in de routering bij XS4ALL achter je standaard wan-ip gezet / verwacht.
Dus de Fritzbox, of wat je er neerzet, routeert.

De Fritzbox in bridge modus zetten en daarachter de twee routers met vaste ip's instellen is geen optie.
Ook is dit niet ondersteund vanuit XS4ALL.

Dat blijft als laaste optie over de Fritzbox gebruiken voor mijn thuisnetwerk, gamen enzovoort, en 1 IP exposed doorzetten naar mijn Sonicwall. Dit is dan echt transparant, zonder NAT/Firewall.
Maar dit geeft wel weer een router achter router config wat ik persoonlijk wat minder vindt.

De optie meerdere verbindingen afnemen zodat ik 2 ppoe's heb voor het opbouwen van een verbinding is administratief niet mogelijk. 'Computer says no' :+

Ik ga nog meer informatie krijgen vanuit hun technische helpdesk per mail, maar zoals het er nu naar uitziet is XS4ALL de enige optie om enigszins te bereiken wat ik graag wil.

[ Voor 90% gewijzigd door M.Koers op 19-06-2017 11:08 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
M.Koers schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:42:
Daarvoor ben ik nog bij XS4ALL in de molen voor een aantal antwoorden :D

-update-

XS4ALL zou een oplossing kunnen zijn, echter niet zo mooi als ik had gehoopt.

Wat ik had gehoopt was dat ik met het extra subnet een extra router naast mijn bestaande zou kunnen plaatsen voor het oppakken van de dat subnet. In dit geval dus mijn Sonicwall.
En dan het originele adres van de verbinding op mijn Netgear.
Dit is helaas niet mogelijk technisch gezien.

Het extra blok wordt in de routering bij XS4ALL achter je standaard wan-ip gezet / verwacht.
Dus de Fritzbox, of wat je er neerzet, routeert.

De Fritzbox in bridge modus zetten en daarachter de twee routers met vaste ip's instellen is geen optie.
Ook is dit niet ondersteund vanuit XS4ALL.

Dat blijft als laaste optie over de Fritzbox gebruiken voor mijn thuisnetwerk, gamen enzovoort, en 1 IP exposed doorzetten naar mijn Sonicwall. Dit is dan echt transparant, zonder NAT/Firewall.
Maar dit geeft wel weer een router achter router config wat ik persoonlijk wat minder vindt.

De optie meerdere verbindingen afnemen zodat ik 2 ppoe's heb voor het opbouwen van een verbinding is administratief niet mogelijk. 'Computer says no' :+

Ik ga nog meer informatie krijgen vanuit hun technische helpdesk per mail, maar zoals het er nu naar uitziet is XS4ALL de enige optie om enigszins te bereiken wat ik graag wil.
Op je Sonicwall een zone maken met je routed subnet, een poortje in deze zone hangen en hier je eigen router op.

De overige IP's gebruik je dan in je Sonicwall en je /29 is dan zowel voor de SW zelf als voor een eventueel extern device inzetbaar.

De SW nat dan tussen je 'sonicwall-lan' en WAN (normale IP of het routed subnet) en routeert je subnetje zodat je 'gamerouter' gewoon publiek internet heeft. Eventueel kun je je sonicwall nog security laten doen tussen je 'wan' en je routed subnet. Kwestie van NAT disablen in de NAT policy, en hij routeert je /29

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 19-06-2017 11:18 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom heb je UPnP nodig? Zoals je zelf aan aangeeft is dat een beveiligingsprobleem en iets wat je beter uit kunt zetten. Waarom moeten er poorten open voor die console?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Compizfox schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:21:
Waarom heb je UPnP nodig? Zoals je zelf aan aangeeft is dat een beveiligingsprobleem en iets wat je beter uit kunt zetten. Waarom moeten er poorten open voor die console?
Zie startpost ;)
"Dit heeft als resultaat dat mijn consoles een NAT Type 3 krijgen met als gevolg dat ik moeilijk online kan gamen. "

En een stukje verder:
"Als het zo makkelijk was geweest als even de poorten openzetten dan had ik hier geen topic gestart :)
Probleem is dat consoles dezelfde poorten gebruiken als wat je normaal ook graag gebruikt voor NAT regels 80,443 enzovoort.
Ik heb het wel geprobeerd door een belachelijk aantal poorten 1 op 1 door te natten zonder firewall regels ertussen maar je blijft met NAT type 3 zitten.
Dus blijkbaar is dat nog steeds niet alles."

Wel lastig zo. Maar wat als er wel UPnP mogelijk is, kun je dat dan (om beveiligingsissues te beperken) zo instellen dat alléén consoles er gebruik van kunnen maken?

[ Voor 55% gewijzigd door Raven op 19-06-2017 11:32 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raven schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:30:
[...]

Zie startpost ;)
"Dit heeft als resultaat dat mijn consoles een NAT Type 3 krijgen met als gevolg dat ik moeilijk online kan gamen. "

En een stukje verder:
"Als het zo makkelijk was geweest als even de poorten openzetten dan had ik hier geen topic gestart :)
Dus blijkbaar is dat nog steeds niet alles."

Wel lastig zo. Maar wat als er wel UPnP mogelijk is, kun je dat dan (om beveiligingsissues te beperken) zo instellen dat alléén consoles er gebruik van kunnen maken?
Dat las ik, maar ik begrijp het niet. Waarom moeten consoles die poorten open hebben? Dat zou toch nergens voor nodig moeten zijn?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Compizfox schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:35:
[...]

Dat las ik, maar ik begrijp het niet. Waarom moeten consoles die poorten open hebben? Dat zou toch nergens voor nodig moeten zijn?
Dat is een vraag die alleen game-makers kunnen beantwoorden :/

@M.Koers Wat anders nog een optie is: wireshark draaien, kijken welke poorten je gemist hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 19-06-2017 11:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09

nexhil

BAM!

Misschien denk ik te simpel, Maar kun je je consoles niet in de DMZ kwijt?

Nevermind spuit 11

[ Voor 6% gewijzigd door nexhil op 19-06-2017 11:56 ]

Pagina: 1