Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Hallo,

Onlangs heb ik een Sigma 85mm 1.4 Art aangeschaft. Echt een pracht van een lens, zowel van buiten als wat betreft de beelden die hij kan produceren. Er is alleen een klein probleem die toch wel voor grote frustraties zorgt. In combinatie met mijn Nikon D750 is de AF door de viewfinder ontzettend inaccuraat. Vooral op diafragma's lager dan F2.0. In eerste instantie dacht ik dat het aan mijzelf lag, de DOF op F1.4 is natuurlijk wel erg smal i.c.m. een brandpuntsafstand van 85mm. Bij een portretfoto was telkens de wenkbrauw van de betreffende persoon ragscherp, terwijl ik toch echt op het oog gefocust had. Een gevalletje front focus dacht ik toen.

Ik probeerde hierna of hetzelfde AF gedrag terug kwam wanneer ik gebruik maakte van de live view modus. Onder precies dezelfde omstandigheden en op precies dezelfde afstand schoot ik in een keer alle foto's raak, zelfs op 1.4 (op een aantal na die duidelijk door beweging out of focus waren). Van de eerder genoemde front focus was niks meer te merken.

Omver geblazen door deze resultaten concludeerde ik dat het probleem waarschijnlijk niet in de lens zit, maar in het Phase Detection AF systeem van de D750. Kan dit kloppen? Zo ja, wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan kloppen en dan is AF micro adjust de oplossing.
Als je even in de gebruiksaanwijzing van je D750 neust kom je daar vast iets over tegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb hetzelfde issue, maar dan met de Canon 6D+16-35. Liveview AF = elke keer raak, AF door zoeker + middelste punt is 5/10x mis.
Micro adjustment is niet altijd de oplossing. Wellicht kun je je D750 + Sigma lens naar een DSP punt brengen en opnieuw laten afstellen. Zij doen niet micro adjustment, maar macro-adjustments via een speciale setup.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deathchant schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:38:
Ik heb hetzelfde issue, maar dan met de Canon 6D+16-35. Liveview AF = elke keer raak, AF door zoeker + middelste punt is 5/10x mis.
Micro adjustment is niet altijd de oplossing. Wellicht kun je je D750 + Sigma lens naar een DSP punt brengen en opnieuw laten afstellen. Zij doen niet micro adjustment, maar macro-adjustments via een speciale setup.
Is dat niet juist micro adjustment? Aangezien je bij liveview gebruikt maakt van de AF op de sensor, waardoor je dus niet kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-08 20:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:38:
En ik heb het met een Sony A6500 en Tamron 24-70, lekker on-topic 8)7.

Voordat je gelijk de spullen op gaat sturen eerst maar eens kijken of AF adjustment geen oplossing is ;)

offtopic:
Macro adjustment?
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:45:
[...]

Is dat niet juist micro adjustment? Aangezien je bij liveview gebruikt maakt van de AF op de sensor, waardoor je dus niet kan missen.
Zij stellen de lens waarschijnlijk echt voor je af buiten de software van de camera om :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 13-06-2017 22:17 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Met een sigma dock kun je ook specifiek voor de lens de aanpassingen maken, dit geeft je ook wat meer flexibiliteit voor het instellen van de focus op verschillende afstanden, iets wat met de micro-adjust in de camera niet kan.
Pagina: 1